Slecht tuig, wel dure onnodige spullen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Slecht tuig, wel dure onnodige spullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 16:59

het valt me op dat vaak het tuig niet van goede kwaliteit is. mensen inversteren liever in een mooi sjabrakje en een mooie peesbeschermers dan dat er daadwerkelijk een 'goed passend zadel' op ligt.

ik zie het om me heen heel vaak, en ik vind het verder niet belangrijk waar mensen hun geld aan uitgeven, maar wel aan het feit dat een paard zijn rug verpest wordt! want dat kun je maar een keer doen, als je lelijke plekken op de schoft krijgt. of dat de rug helemaal weggedrukt wordt. dat is toch verschrikkelijk! ik vind het heel belangrijk dat ik een goed zadel heb, en ik kijk altijd na of het zadel goed ligt voor beide kanten.

wat vinden jullie?

Girlgamer

Re: Slecht tuig, wel dure onnodige spullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:59

Ik ben het wel met je eens idd.
Maar het zadel is vaak het duurste van al je spullen en er zijn ook heel veel mensen die niet eens weten dat hun zadel niet goed ligt of niet goed is. Erg jammer.
En mensen die dat wel weten zijn gewoon stom bezig.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:01

Ik ben het ook met je eens, laat mijn zadel ook regelmatig nakijken en aangezien mijn merrie flink is afgevallen in de tijd dat ik haar heb ( nu netjes op gewicht) heb ik nogmaals een zadelmaker gebeld of het zadel nog wel echt zo goed ligt als dat het eerst lag. Een kleine aanpassing en het ligt weer goed.

Hier bespaar ik echt niet op, ik wil zelf ook een goed matras voor mijn rug, een paard wilt een goed zadel!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:04

Ik ben het helemaal met je eens! . Wij zijn niet zo van de "setjes". Ik niet, maar ook mijn pensionklanten niet, een goed passend zadel en hoofdstel gaan hier voor de kleurtjes en...kijk eens hoeveel setjes ik heb. Neemt niet weg dat iedereen wel vol trots zijn nieuwe sjabrak toont hoor!!!!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 17:06

mijn merrie is nu hoogdrachtig, en als ze straks bevallen is. en ik twijfel over de ligging van mijn zadel laat ik direct een zadelmaker komen om te kijken hoe die ligt.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 17:08

aerdenhout1 schreef:
Ik ben het helemaal met je eens! . Wij zijn niet zo van de "setjes". Ik niet, maar ook mijn pensionklanten niet, een goed passend zadel en hoofdstel gaan hier voor de kleurtjes en...kijk eens hoeveel setjes ik heb. Neemt niet weg dat iedereen wel vol trots zijn nieuwe sjabrak toont hoor!!!!

ik zal niet ontkennen dat ik het soms niet kan laten om een mooi sjabrakje te kopen. maar soms zie je gewoon iemand die serieus 10 ankypads heeft en een slecht zadel! en dan denk ik, waar draait het nog om Dromen mooie spullen zijn voor erbij. tuig gaat echt zeker voor !

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:08

IK ben het inderdaad helemaal met je eens! Mijn zadel wordt elk jaar weer passend gemaakt. En mijn hoofdstel is nog zo goed als nieuw. (Ik heb mijn huidige zadel en hoofdstel een jaartje) Ik heb ook onwijs geluk dat mijn pony zuinig is met zijn hoofdstel:D! Maar dit alles neemt niet weg dta ik geen stejes heb ofzo. xx

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:10

Tuig moet zeer zeker voorgaan! Een vrouw die ook twee paarden heeft staan in het weiland bij Skessa weet niet eens wat voor werk een zadelmaker doet, ze denkt zadels maken, maar controlleren of het zadel goed ligt? Daar heeft ze nog nooit van gehoord Nagelbijten / Gniffelen

Een goed hoofdstel vind ik tevens ook belangrijk, heb weleens meegemaakt dat iemand zijn zadelmarkt hoofdstel zo uit elkaar viel tijdens het rijden...Dat noem ik ook niet echt veilig!

Goed tuig is duur, maar het is zeker een pre. Ik had al mijn spaargeld uitgegeven aan een zadel en een goed hoofdstel, toen was mijn geld op. Maar vond ik dat erg? Nee....goed tuig staat bij mij voorop!

vanalleswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:13

tja maar voor sommige geld ,leuke kleurtjes zie je beter en een passend zadel niet, en kijk eens wat ik allemaal kopen kan. die rug van hunpaard/pony, zie je toch niet als er een leuk gekleurtdekje onderligt.!!!!!!!!!!!

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:15

Ik heb een super duur zadel en 2 sjabrakjes van elk 10 euro per stuk Clown, snap niet waarom ik zo'n duur sjabrak zou moeten aanschaffen, ze gaan na verloop van tijd toch stuk! En ik wil niet dat dat ook gebeurt met de rug van mijn paard. Nee, ik weet het wel: Liever een duur zadel dan 10 dure sjabrakken!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:19

Sommige mensen verdoezelen ook hun zadelprobleem met al die bontonderleggers...echt een hekel heb ik aan die dingen.

9 van de 10 mensen gebruikt het voor de sier en weet gewoon niet dat het zadel daar alleen maar opgevuld en kleiner van wordt...hetzelfde geld voor die dikke ankypads...daar gaat je zadel ook niet beter van liggen!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:19

Ik zie het soms ook ja... Vind het belachelijk! Kijk, als je genoeg geld over hebt om 1000 setjes te kopen, van mij mag je Knipoog . Maar als je geen geld hebt voor een goed passend zadel is er toch iets mis Nagelbijten / Gniffelen . Die mensen zijn eigenlijk helemaal geen paard waard

Verder hebben wij thuis geluk gehad met een 2de hands zadel. Een nieuwe wintec töltzadel kost in de winkel 1000 euro. Wij hebben een zadel gekocht dat 2x is gebruikt voor een pony, die is verkocht oid. en dus moest het zadel ook weg. We hebben voor dat zadel 350 (!) euro betaald! Hij was nog als nieuw.. Ook hebben we daar nog een mooi hoofdstel gratis bij gekregen.

En het mooie was nog, het zadel past helemaal perfect, dus hoefde hij niet terug Haha! . Maargoed, we hebben er wel wat voor over hoor, maar als het goedkoper kan.. graag!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:21

Heb je zeker geluk, dit geluk had ik ook! Een Feldmann Spezial Tolt zadel, 6 keer gebruikt, maar die oude man rijdt niet meer (74 jaar) en verkocht hem.

Nieuwwaarde van mijn zadel was ruim 3500,- en heb hem voor 1400,- kunnen overkopen! En het past volgens de zadelmaker perfect op een kleine aanpassing na Lachen

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:29

Mijn zadel kostte normaal gesproken 1600 euro (ANKY) en ik heb hem kunnen kopen voor 1000 Knipoog ook niet verkeerd dacht ik (er was 2 keer mee gereden *LOL*

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:32

Dat is altijd prettig, goede spullen zoals een zadel hoeven ook niet altijd nieuw te zijn. Een tweedehands zadel kan net zo goed zijn, alleen moet je dan wel zeker weten dat de boom niet stuk is...gebroken boom kun je nog wel zien, maar als er een scheurtje in de boom zit, dan zie je dat niet aan de buitenkant.

Ik heb mijn zadel eerst gepast op mijn paard (niet gereden puur gepast) en toen laten nakijken door de zadelmaker op mogelijke scheurtjes in de boom enzo Lachen

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:36

Goed zadel vind ik ook belangrijk inderdaad.
Ik vind dat je zoiets ook regelmatig moet laten checken, 2x per jaar bijvoorbeeld?
Mijn hoofdstel was niet duur. Volgens mij was ie gewoon €40.
Verder heb ik verschillende Anky dekjes.
Maar ook van HH.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 17:36

ik heb mijn zadel ingeruild tegen een kieffer vzh zadel, hoefde 600 bij te betalen. opzich niks mis mee vond ik Bloos is ook een kieffer

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 21:54

Die mensen ken ik niet Haha!
Ik ken alleen mensen die ook een goed zadel hebben Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 22:05

Jij bent een gelukkig mens Urielle dat je niet op zo'n soort stal staat.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 08:49

Ik zie eigenlijk ook nooit mensen met een slecht zadel.

Ikzelf heb sinds kort een Kieffer aangeschaft, omdat mijn vorig zadel niet meer goed lag op mijn paard. En ik heb ook enorm veel setjes Lachen Dus voor mij beide!

Moet wel zeggen dat ik voor het zadel (dressuur) een hoop setjes in vzh heb verkocht. Ook het ander zadel (wintec) heb ik weer verkocht en eigenlijk heb ik daar een half zadel mee terugverdiend! Dus als je echt wilt, kan het wel, een goed zadel kopen. Want die Kieffer was nieuw, inclusief de korting die we gehad hebben 1600 euro. Met een boel te verkopen heb ik ongeveer 600 euro verdiend en vanaf die prijs kan je toch al iets goed tweedehands kopen, denk ik?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 10:05

om mij heen zie ik een hele hoop niet passende zadels, zadels die te ver achterover liggen. die drukken op de schoft. ik ben igg geen zadelmaker en heb er niet 'verstand' van. maar dat een zadel niet goed pas zie je al gauw. en dan hoef je echt niet een zadel van 2000 euro kopen. want een redelijk zadel hbe je voor 500 euro al (2ehands) bijv JC Rossner etc. natuurlijk zijn de duurdere zadels beter. maar als je niet een heel groot budget hebt zijn zulke zadels ook een goed alternatief Pling

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 10:06

-> HAR

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 10:14

Ben het ook echt met je eens! Ik zie tegenwoordig de paarden in de meest opvallende setjes rondlopen. De pennykasten liggen vol met stapel felgekleurde dekjes uiterraard met bijpassende bandages en peesbeschermers. Maar een fatsoenlijk tuig hangt er dan niet bij.
Het is natuurlijk ieder zijn eigen zaak, maar ik vind wel dat je een goed punt hebt en ik ben het ook volkomen met je eens

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:23

Een nieuw zadel is niet gelijk aan een goed passend zadel. Momenteel een oudere Stubben op proef, met echt wat gebruikersporen, maar die ligt beter dan de 3 nieuwe a klasse zadels die ik heb gekocht. Clown

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:06

ik ben van het setjestopic, zou daar eens kijken, denk dat dat de mensen zijn die het meeste kopen aan onzinnige dekjes en bb in jullie ogen

die meiden vinden het leuk om kleuren etc af te wisselen maar als je naar het tuig kijkt, denk ik dat er maar bar weinig meiden tussen zitten met goedkoop of niet passend tuig....