Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
4ratten schreef:Voltigeur,
Ik heb juist een fjord gekocht omdat ik lekkere buitenritjes wilde maken. Dressuur in de bak doe ik wel, omdat elk paard nu eenmaal gymnastiek nodig heeft en gehoorzaam moet zijn, maar mijn hoofddoel is een ontspannen buitenrit maken. De buitenrit is het werk.
4ratten schreef:Natuurlijk moet je alles eerst dressuurmatig voor elkaar hebben. Daarom rijden wij ook dressuur en hebben we regelmatig les. We zijn zelfst tweede geworden op ons stalconcours met dressuur.Het probleem is echter dat dat allemaal in de bak prima lukt. Buiten heb ik een heel ander paard.
Dit probleem is al ontstaan voordat ik haar heb gekocht. De twee vorige eigenaren hebben haar verkocht omdat ze onbetrouwbaar was (op hol slaan of omkeren en hard naar huis toe rennen). De handelaar waar ik haar van kocht heeft dit verzwegen. Ik hoorde dit pas toen ik contact met hun zocht omdat ik deze problemen kreeg.
Dan rent ze zo hard ze kan en dan kan ik doen wat ik wil, maar ze reageert niet op stem, zithulpen, zachte teugelhulpen, harde teugelhulpen, zagen, omtrekken, helemaal nergens op. Na verloop van tijd komt mevrouw weer bij zinnen, en dan kan ik haar stoppen. (Ze weet overigens wel precies hoe lang de zandweg is waarop ze gaat rennen, waardoor ik nooit in een gevaarlijke situatie beland ben)Citaat:Oke.. En wat doet ze dan als ze er vandoor gaat (als je alleen bent) ?
Mandyke schreef:Ik herken het verhaal wel hoor. Ik kan mijn paard in de piste als een joystick rijden, heb ik mijn teugels nog niet voor nodig. Stoppen, achterwaarts, links, rechts, ... allemaal meteen en zonder morren maar buiten ... vergeet het maar.
Ik heb zelf een tijdje een hack gebruikt en je zal het zelf moeten uittesten want mijn paard luisterde er voor geen haar op. Hoewel er overal wordt beweert dat een hack zo scherp inwerkt kon je bij haar echt aan de teugels gaan hangen dan kreeg je nog geen reactie.
Als ze echt niet willen kom je er met een hack ook niet!
Ik zou veel overgangen oefenen, halthouden, achterwaarts, ... in het bos, want daar doet het probleem zich voor.
4ratten schreef:Ik denk dat ze vroeger buiten iets meegemaakt heeft, waardoor ze gespannen raakt.
Citaat:Iets komt niet in een dag. maar daar moet je langer over doen.
Jimmylove schreef:p.s. Het moet geen @#*&^% uitmaken of je nou met een bit of niet rijd. Want jij mag jou paard niet terug nemen door aan de teugels te trekken. Je moet hem naar de stap RIJDEN!! het is beenwerk. Geen hand en trek en hang enz. werk.. Echt gewoon rijden naar de stap toe..