Hackamore?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FjordFiesta

Hackamore?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 22:29

Mijn fjord is altijd erg sterk en ze vecht tegen het bit als ik een buitenrit maak. Vooral nu, nou het wat kouder wordt en zij niet meer zo veel buiten komt heb ik weinig te vertellen. In de bak gaat alles prima, maar zodra ze naar het bos mag, wordt ze druk. Nu heb ik onlangs een bitloos hoofdstel gekocht, en ze loopt daarmee heel ontspannen maar ik merk dat ik haar heel moeilijk terug krijg: ze loopt gewoon lekker door in het tempo dat zij wil. Zou een hackamore een idee zijn? Zodat ik nét dat beetje extra inbreng heb wanneer dat nodig is? Wat denken jullie?

Voltigeur

Re: Hackamore?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:39

Ik denk dat je eerst jouw paardje maar eens moet leren luisteren... En ervoor zorgen dat ze niet zo fris is. Meer in de piste werken en dan pas, als ze goed gewerkt heeft een wandeling maken. Belonen NA het werk. Niet belonen VOOR ze iets goed gedaan hebben.

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 22:54

Voltigeur,
Ik heb juist een fjord gekocht omdat ik lekkere buitenritjes wilde maken. Dressuur in de bak doe ik wel, omdat elk paard nu eenmaal gymnastiek nodig heeft en gehoorzaam moet zijn, maar mijn hoofddoel is een ontspannen buitenrit maken. De buitenrit is het werk.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:57

4ratten schreef:
Voltigeur,
Ik heb juist een fjord gekocht omdat ik lekkere buitenritjes wilde maken. Dressuur in de bak doe ik wel, omdat elk paard nu eenmaal gymnastiek nodig heeft en gehoorzaam moet zijn, maar mijn hoofddoel is een ontspannen buitenrit maken. De buitenrit is het werk.

Tja, als dit jouw antwoord is op iemand die probeert raad te geven, dan vind ik dat je 't dan maar beter zelf uitvogelt.
Veel succes nog met het proberen van verschillende bitten...

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:59

De buitenrit is je doel..
Maar daar werk je naar toe door haar eerst in de bak lekker te hebben lopen en gehoorzaam te hebben.. Knipoog Lijkt mij?

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 23:19

Natuurlijk moet je alles eerst dressuurmatig voor elkaar hebben. Daarom rijden wij ook dressuur en hebben we regelmatig les. We zijn zelfst tweede geworden op ons stalconcours met dressuur. Pling Het probleem is echter dat dat allemaal in de bak prima lukt. Buiten heb ik een heel ander paard.
Dit probleem is al ontstaan voordat ik haar heb gekocht. De twee vorige eigenaren hebben haar verkocht omdat ze onbetrouwbaar was (op hol slaan of omkeren en hard naar huis toe rennen). De handelaar waar ik haar van kocht heeft dit verzwegen. Ik hoorde dit pas toen ik contact met hun zocht omdat ik deze problemen kreeg.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:21

Mischien de tanden eens laten controleren, als ik dit zo hoor...!

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 23:23

De tandarts is de eerste die ik heb laten komen. Met haar gebit is niks mis. Ze wordt nog steeds elk jaar gecontroleerd.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:25

door een tandarts of dierenarts..
Ze moet maar wat respect tonen als er echt niéts mis is, dan heb ik hetzelfde antwoord en mening als voltigeur

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:29

Even haar rug na laten kijken..
Al lijkt me niet dat daar iets mis mee is als ze in de bak wél normaal doet Verward
Hoe is ze met een ander paard er bij?

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 23:50

Ze is het rustigst als ik alleen met haar naar buiten ga. Dan luisterd ze (redelijk) goed naar mij. Gaat er iemand met een ander paard mee, dan maakt ze er een wedstrijd van. Zou het andere paard ervandoor gaan, dan gaat zij mee. Ik kan haar alleen maar achter een ander paard houden door haar in de kont van het andere paard te laten lopen of vreselijk aan de teugels te gaan hangen (waar ik niet van houd)

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:54

Oke.. En wat doet ze dan als ze er vandoor gaat (als je alleen bent) ?

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:54

4ratten schreef:
Natuurlijk moet je alles eerst dressuurmatig voor elkaar hebben. Daarom rijden wij ook dressuur en hebben we regelmatig les. We zijn zelfst tweede geworden op ons stalconcours met dressuur. Pling Het probleem is echter dat dat allemaal in de bak prima lukt. Buiten heb ik een heel ander paard.
Dit probleem is al ontstaan voordat ik haar heb gekocht. De twee vorige eigenaren hebben haar verkocht omdat ze onbetrouwbaar was (op hol slaan of omkeren en hard naar huis toe rennen). De handelaar waar ik haar van kocht heeft dit verzwegen. Ik hoorde dit pas toen ik contact met hun zocht omdat ik deze problemen kreeg.

Zeer herkenbaar! Alleen is mijn paard niet totaal onhandelbaar buiten.
Binnen gaat het allemaal wel prima, ze heeft geen erge loop lust maar dat gaat allemaal wel.
Zodra we naar buiten gaan is het hihaaa gaan! Dus dan zit ik continue aan de teugels en dat wil ik helemaal niet! Toen hebben we een hackamore geprobeerd; eerst 2 keer in de bak om de reactie te bekijken en even te oefenen met sturen, en daarna hup naar buiten; nooit meer problemen mee gehad ! Ze reageert er super op!
Mijn advies is dus gewoon uitproberen. Lijkt me nogal sterk dat ze buiten opeens ergens last van heeft (tanden ofzo) terwijl er binnen geen problemen mee zijn...
succes!

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 00:11

Citaat:
Oke.. En wat doet ze dan als ze er vandoor gaat (als je alleen bent) ?
Dan rent ze zo hard ze kan en dan kan ik doen wat ik wil, maar ze reageert niet op stem, zithulpen, zachte teugelhulpen, harde teugelhulpen, zagen, omtrekken, helemaal nergens op. Na verloop van tijd komt mevrouw weer bij zinnen, en dan kan ik haar stoppen. (Ze weet overigens wel precies hoe lang de zandweg is waarop ze gaat rennen, waardoor ik nooit in een gevaarlijke situatie beland ben)

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:18

Misschien is het een optie om haar de One-Rein stop te leren, voor in noodgevallen.. ? Lachen

En bij een andere ruiter, doet ze het dan ook..?
Doet ze haar hoofd omhoog zodat je niks in te brengen hebt?

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:07

Mij werd het in de winkel ten strengst afgeraden alsof ik mijn paard ermee ging doden of zo :S . Hoewel ik zelf toch nog van plan ben een hackemore aan te schaffen ook voor buitenritten, ik wil dan gewoon wat extra zekerheid, hoewel je natuurlijk met een hackemore wel voorzichtig om moet gaan.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:19

Ik herken het verhaal wel hoor. Ik kan mijn paard in de piste als een joystick rijden, heb ik mijn teugels nog niet voor nodig. Stoppen, achterwaarts, links, rechts, ... allemaal meteen en zonder morren maar buiten ... vergeet het maar.
Ik heb zelf een tijdje een hack gebruikt en je zal het zelf moeten uittesten want mijn paard luisterde er voor geen haar op. Hoewel er overal wordt beweert dat een hack zo scherp inwerkt kon je bij haar echt aan de teugels gaan hangen dan kreeg je nog geen reactie.
Als ze echt niet willen kom je er met een hack ook niet!
Ik zou veel overgangen oefenen, halthouden, achterwaarts, ... in het bos, want daar doet het probleem zich voor.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:28

Mandyke schreef:
Ik herken het verhaal wel hoor. Ik kan mijn paard in de piste als een joystick rijden, heb ik mijn teugels nog niet voor nodig. Stoppen, achterwaarts, links, rechts, ... allemaal meteen en zonder morren maar buiten ... vergeet het maar.
Ik heb zelf een tijdje een hack gebruikt en je zal het zelf moeten uittesten want mijn paard luisterde er voor geen haar op. Hoewel er overal wordt beweert dat een hack zo scherp inwerkt kon je bij haar echt aan de teugels gaan hangen dan kreeg je nog geen reactie.
Als ze echt niet willen kom je er met een hack ook niet!
Ik zou veel overgangen oefenen, halthouden, achterwaarts, ... in het bos, want daar doet het probleem zich voor.

Ik denk dat jij het bij het rechte eind hebt... Want zoals bij alles geldt ook hier: eerst werken en dan pas kan het plezier komen (wij moeten ook eerst 5 dagen werken en geld verdienen vòòr we 2 dagen weekendplezier hebben)...
Een hond zijn wandelingetje geven die nooit geleerd heeft naast jou te lopen zonder te trekken is ook geen pleziertje. Eerst gehoorzaamheid en dan pas kan je makkelijk en plezierig werken.

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 13:44

Natuurlijk kun je niet lekker buiten rijden zonder gehoorzaamheid. Maar ik ben al zes jaar bezig met het werken aan gehoorzaamheid buiten. Het is ook niet zo dat ze altijd vervelend is. Soms rijd ik haar op een buitenrit en dan heb ik het liefste en gehoorzaamste paard van de hele wereld! Echt ervandoor gaan heeft ze al een hele tijd niet meer gedaan. Ik doe ook veel overgangen en halthouden en wijken buiten als ze druk is. Maar het lijkt wel of ze maar aan één ding denkt: crossen!
Als ik voel dat de spanning te hoog wordt ga ik stappen. Dan ontspant ze wel weer. En ja, ze doet dit ook bij anderen. Ik ben geen onervaren amazone, van mijn achtste tot mijn achtiende heb ik eigen pony's gehad, waarmee ik ook concoursen reed, maar daarmee heb ik nooit zoveel gevechten moeten leveren als met deze fjord. Ik denk dat ze vroeger buiten iets meegemaakt heeft, waardoor ze gespannen raakt.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 14:53

4ratten schreef:
Ik denk dat ze vroeger buiten iets meegemaakt heeft, waardoor ze gespannen raakt.

Dan zou je moeten kunnen achterhalen wat er gebeurt is en daar aan werken, want als haar gedrag effectief komt door iets wat ze vroeger heeft meegemaakt gaat een hackamore er niet aan helpen vrees ik.
Zit er bijvoorbeeld een patroon in haar gedrag, doet ze het alleen bij bepaalde geluiden, geuren, ...

Jimmylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 15:31

als jou paard buiten niet ontspannen loopt en je daar niet tevreden over bent, dan snap ik niet wat jij zeurt, Ga dan eerst in een afgesloten bak rustig eraan werken. Iets komt niet in een dag. maar daar moet je langer over doen.
Je moet zorgen dat jou paard eerst rustiger word en naar jou leert luisteren.

p.s. Het moet geen @#*&^% uitmaken of je nou met een bit of niet rijd. Want jij mag jou paard niet terug nemen door aan de teugels te trekken. Je moet hem naar de stap RIJDEN!! het is beenwerk. Geen hand en trek en hang enz. werk.. Echt gewoon rijden naar de stap toe..

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 19:45

Citaat:
Iets komt niet in een dag. maar daar moet je langer over doen.

Ik ben al zes jaar bezig. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:17

Juist in zo;n geval zou ik geen hackemore aan raden. Hij werkt al vrij pittig in en je bij verkeerd gebruik kan hij wel veel schade aan richten (net als bitten en andere bitloze optomingen) Plus dat je imo een hack snel verkeerd kan gebruiken.

Als een bit je paard moet stoppen moet je het om zijn benen binden, en dit geldt ook voor een bitloze optoming. Als je paard niet wil luisteren, of jou iets duidelijk probeert te maken, geen vertrouwen in je heeft, of je niet als leider aan ziet heb je niet echt veel in te brengen.

Niet om je af te kraken of zoiets, heb je immers nooit zien rijden maar gewoon een op merking. Dat je tweede word in een dressuurwedstrijd zegt niet veel. Laatst gejureerd op een onderlinge manege wedstrijd, wat een hoop ellende loopt daar rond. Ondanks dat er best hoge niveaus rond liepen kon misschien 10 van de 40 deelnemers een volte maken er liepen er slechts een paar correct. Iemand moet toch derde, tweede en eerste worden.

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 20:28

Ik kan wel een volte maken Haha! . Mijn instructice zegt dat mijn paard juist erg gehoorzaam is en ook goed aan de hulpen. Ik weet dat een tweede prijs niks zegt, maar ik weet wel dat ik in deze zes jaar heel wat bereikt heb met mijn paardje. (haar vorige eigenaresse gaf mij het advies om haar naar de slager te brengen, zodat ik zeker wist dat er niemand in de toekomst mee zou verongelukken).
Vandaag trouwens weer buiten gereden, en ze liep heel ontspannen en luisterde uitstekend. Zo gaat het ook vaak. Ik doe veel aan grondwerk, heb al twee freestyletrainingen achter de rug. Heb een schrik en obstakeltraining met haar gevolgd en ik weet dat zij mij als leider ziet. Dit contact is alleen buiten door haar spanning af en toe weg.

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:34

Misschien moet je gewoon maar eens een hack proberen, volgens mij ben je ook geen beginnende amazone en kan dus best met een hack onderweg zonder er verkeerd mee bezig te zijn. Anders zul je wel genoeg commentaar op bokt krijgen Duivel . En je gebruikt de hack toch alleen maar als het echt nodig is? Ik dacht ergens te lezen dat je het liefst met een los ontspannen teugeltje rijd?

Jimmylove schreef:
p.s. Het moet geen @#*&^% uitmaken of je nou met een bit of niet rijd. Want jij mag jou paard niet terug nemen door aan de teugels te trekken. Je moet hem naar de stap RIJDEN!! het is beenwerk. Geen hand en trek en hang enz. werk.. Echt gewoon rijden naar de stap toe..

Probeer jij maar eens een paard tegen te houden zonder eens aan de teugels te komen als het paard in kwestie niet wilt reageren op been, zit of stemhulpen!
Moet ik bij mijn paard ook niet proberen, vraag me dan altijd af, wie zou er winnen, mijn 700 kilo wegend paard met een enorme kracht in zijn nek of ik, een 60kilo wegend meisje met een beetje kracht in de armen Verward ? Tuurlijk proberen we ook altijd om het op de juiste manier op te lossen, maar als het paard echt zijn zin door drijft krijg je je paard pas terug als het paard dat zelf wilt (zeker buiten).

Ik heb nog les gekregen van iemand die aan NH doet (die zelf les heeft gekregen van grote namen), dus alles met de zachte hand en bitloos. Maar zelfs die man zei, als er echt geen mogelijkheid is om het met de zachte hand te doen dan moet je eens wat strenger optreden. Maar wel direct lossen en belonen als het dan wel gaat, al is het maar een super klein beetje.