mijn paard wil zijn hoofdstel en halster niet om

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mariettebout

mijn paard wil zijn hoofdstel en halster niet om

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 19:20

heejj

ik heb 4 weken geleden een paard gekregen van mijn ouders ik natuurlijk superblij
maar ik heb nu een probleem.:/ sinds vorige week zondag wil hij zijn halster of hoofdstel niet meer aan. en daarvoor deed hij het gewoon wel. ik heb al vanalles geprobeerd maar hij doet het niet. ik krijg het hoofdstel over 1 oor maar dat andere oor laat hij niet toe. en het raare is: de ene keer kan ik wel aan alletwee zijn oren zitten en de andere keer laat hij het aan 1 oor niet toe. ik baal hier echt van want nu kan ik niet rijden enz. borstelen en longeren kan wel dus hij heeft waarschijnlijk geen pijn anders zou hij ook niet willen lopen. heb ook al op hem gereden maar vanaf die zondag kan ik niet meer op hem rijden omdat hij zijn halster of hoofdstel niet aandoet.

dit was mijn verhaal

hebben jullie tips om het op een vriendelijke manier op te lossen zonder zweep dus!

zet het in dit topic neer

alvast bedankt voor jullie tips.

Rachel_x

Re: mijn paard wil zijn hoofdstel en halster niet om

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:21

Hoe oud is die?
Deed die het bij de vorige eigenaren wel gewoon?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:25

Je zegt dat je nog kunt longeren maar je krijgt geen halster om?
Er zijn enkele mogelijkheden: misschien heeft hij pijn, misschien is hij ergens van geschrokken of misschien heeft hij een leuke manier gevonden om niet te hoeven werken...
Heb je begeleiding die je kan helpen?

mariettebout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 19:32

rachel_x hij is 6 jaar bij de vorige eigenaren deed hij het gewoon en bij mij deed hij het ook gewoon de 1e 2 weken maar daarna wou hij het ineens niet meer. echt raar

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:35

Klinkt als uitproberen.. Sta je op een pensionstal waar iemand je kan helpen?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:36

Hij probeert je gewoon uit.
Wees hem een slag voor door hem een halsband om te doen, daar kun je hem dan aan vast zetten en lukt het wel om het halster en hoofdstel om te doen.
Soms is alleen het gevoel van een halster touw over de nek al voldoende.

mariettebout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 19:37

poes: De laatse keer had ik zijn halster uitgedaan om zijn hoofdstel daarna aan te doen. hij deed zijn bit enz. gewoon in maar hij wou het niet over zijn ene oor. toen hebben we met veel moeite en tijd het halster weer aan gekregen. daarna hebben we het maar aangelaten. daardoor kan ik nog longeren en poetsen.
ja ik heb begeleiding

mariettebout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 19:39

nee ik sta niet op een pensionstal. maar wel op een gewone stal.
een halsband van een halstertouw heb ik ook al geprobeerd. maar hij probeert te steigeren.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:41

Steigeren? Haal er goede hulp bij voor het uit de hand loopt. Echt waar.
Neem er ook rustig de tijd voor als je hiermee aan de slag gaat. Duurt het twee uur dan is dat maar zo.
Hoe doet hij dan, is hij paniekerig?

mariettebout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 19:45

ik heb goede hulpen. dus het steigeren is niet zo een probleem want we kunnen hem gewoon naar beneden houden. ik weet niet precies of hij paniekerig is. waar kan je dat precies aan zien?
ik probeer het ook elke dag. maar het is raar want de ene keer kan je aan zn oren zitten en alles doen. maar als je het na een minuut weer probeerd laat hij het niet toe. en het is echt maar aan 1 oor.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:46

Het is een kwestie van doorzetten denk ik. Je hoeft niet te gaan slaan, je moet gewoon niet opgeven tot dat hoofdstel aan is. Daarna niet meteen gaan rijden, maar belonen en hoofdstel weer uit en opnieuw aandoen.En nog eens en nog eens. Trek er gerust een dag voor uit, maar als je een slim paard hebt dan weet hij nu dondersgoed dat als hij even moeilijk doet, jij het " maar laat".

Maak er geen machtsspelletje van, doe het als je ruim in je tijd zit, maar wat je ook doet, GEEF NIET OP.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:49

Kun je de teugels of een touw nog makkelijk over zijn hoofd doen? Doe dit vaak, ga steeds dichter tegen zijn oren, leg het touw eens rond het oor enz. Blijft zelf rustig en neem absoluut de tijd. Heeft er iets gekneld rond dat oor? Komt je paard ook buiten overdag?

mariettebout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 19:51

heb ik allemaal al gedaan maar zodra ik met een hoofdstel aankom doet hij het gelijk niet meer. maar met een touwtje doet hij het wel. hij gaat iedere dag op de wei.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:58

En wat doe jij dan als hij het niet doet?
Als je dan maar weer wegloopt dan heeft je paard "gewonnen".
Want als je hem laat kiezen dan staat ie waarschijnlijk liever op de wei dan dat ie aan het werk moet.
Je moet echt volhouden en ALS je van plan bent dat hoofdstel om te doen, NIET weggaan voordat het gelukt is.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:00

Maar kun je nu wel of niet aan zijn oor komen? Is het enkel met halster of hoofdstel dat hij dom doet?
Indien ja => hij test je uit of er zit ergens iets niet goed aan het halster...

mariettebout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 20:28

maikeltje: ik loop niet weg. ik geef hem niet gewonnen. wat ik doe is. zodra ik aan zijn oren mag komen en hij een teugel rustig over hem heen mag doen geef ik hem een snoepje of een stukje wortel. als hij het niet doet krijgt hij niks net zo lang tot hij het wel doet dan krijgt hij een beloning. maar hij wil het halster of zijn hoofdstel niet verder dan zijn ene oor.

mariettebout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 20:29

poes: ik kan altijd aan 1 oor komen maar aan dat andere oor soms. echt raar. het halster is allemaal goed:)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:31

Maar jij wil dat wel en dat weet hij. Dus loop je niet weg voordat je dat voor elkaar hebt, al duurt het de hele dag.
Anders wil hij straks helemaal niets meer. En je schrijft dat je niet meer gereden hebt omdat je het hoofdstel niet aan krijgt. Je hebt het dan in mijn ogen een aantal keer geprobeert en bent bij het probleem van het kopstuk over dat oor doen afgehaakt. Of heb ik het mis?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:33

Het is idd vreemd. Ik zou niet met voer belonen. Ga grondwerk met hem doen, en blijf regelmatig longeren. Zorg datr hij vertrouwen in je krijgt en dat hij voor je wil werken (en niet voor een wortel Knipoog ). Probeer het hoofdstel om te doen na het werk, dan zijn ze vaak iets meegaander... Ander eens je hoofdstel uit elkaar halen en enkel frontriem + kopstuk over zijn oren halen?

mariettebout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 20:36

poes: het hoofdstel na het werk heb ik ook geprobeerd maar dat lukt ook niet echt:( dat alleen met frontriem en kopstuk zou messchien nog wel een goed idee zijn;)

mariettebout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 20:39

maikeltje: ik probeer elke keer het kopstuk over zijn ene oor te krijgen. dat is juist het probleem dat hij niet wil dus dat probeer ik telkens de rest doet hij prima:) voor de rest ik het een super lief paard. maar ik ga er maar eens een dag voor uit trekken en heel de dag proberen.

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:40

heeft hij messchien iets aan zijn oor? een zweertje ofzo? waardoor het pijn doet ?

mariettebout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 20:44

vicksytje: ik denk het niet. want soms kan ik er wel aan komen en als ik het dan weer doet doet hij zijn hoofd opzij

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:48

hmm.. messchien moet je zijn oren veel aanraken , en iedere keeer belonen , dat hij er een goed verband mee houd? maar ik bedoel gewoon met je handen aanraken of.. zonder dat je zijn hoofdstel aandoet Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:48

Idd, en ik zou eens goed kijken of er niets zit van wondje of zo?