Mijn KWPNer durft wel eens knarsetanden, in een proef is dit niet echt gewenst. Ik rijd nu met een gewone gecombineerde neusriem. Het is een Zweeds model (aansnoer) maar ik zie het niet zo zitten om deze zo strak te trekken dat ie niet meer kan bewegen met zijn kaken. Nu las ik dat een Duitse neusriem (laag model zie wiki) Deze zit stabieler om de mond heen waardoor hij dus minder zou gaan knarsen. Heeft iemand hier ervaring mee. Was sowieso wel van plan zo'n neusriem te gaan halen. Zo'n hoofdstelletje kost in de Decathlon amper 10 euro, voor dat geld wil ik het wel eens uitproberen, helpt het niet dan ben ik geen groot geld kwijt. Op stal lenen is geen optie, die vinden het te klassiek en niemand heeft er eentje.
Edit: foto
Dit hoofstel kost 7.90EUR, is waarschijnlijk kartonleder maar het is maar een test.
Oh ja, ik weet dat dit symtoonbestrijding is en geen definitieve oplossing mag zijn, maar het is een tussentijdse oplossing, in training blijf ik gewoon met mijn gewoon hoofdstel rijden en daar aan werken.
Ik denk niet dat een neusriem van elk model ook knarsentanden tegen kan gaan, zelfs als zou je hem met een voet aan de kin aantrekken, bij wijze van spreken, want echt knarsentanden is juist een teken van klemmen van de kaken, niet van een het openen van de mond (wat trouwens is bescheiden mate best is toegestaan, ik weet niet waarom sommigen het idee hebben dat een mond dicht moet zitten en dat een neusriem daar voor moet zorgen).
Toch zou ik de neusriem aanraden. Want het kan natuurlijk zomaar zo zijn dat hij een hoge neusriem niet lekker vindt zitten en daarom knarsentand! Men neemt maar aan dat alle paarden zo´n hoge neusriem prettig vinden, maar dat is lang niet zo, zeker niet als er nog zo´n irritante sperriem aan zit, die alleen maar in de weg zit op een heel zacht neus gedeelte en verder echt niks doet.
Je zou eens zonder neusriem kunnen rijden om te zien of het de neusriem zelf is die hem irriteert.
Overigens als je een recht (ongebroken) bit neemt, dat dus meer op de tong en minder op de lagen in werkt, kun je het probleem misschien ook wel oplossen. Het proberen waard. Misschien kun je dat eens lenen?
Verder, een betje overbodig te zeggen misschien, zitten de meeste mondproblemen natuurlijk in de ruiterhand, dus een kritische blik op je handen kan ook helpen. Rijdt je misschien met platte handen, die onbuigzaam zijn, in tegensteling tot de staande hand, of houd je ze te laag, waardoor er wederom geen vering meer is omdat dan de knik uit de elleboog is die daar voor zorgt, etc. Kijk in de spiegel als je die in de rijbaan hebt, om te zien of je handhouding ideaal is! Wat goed voelt hoeft niet altijd goed te zijn...
Zonder sperriem opent hij de mond lichtjes niet om het bit te ontwijken, ik denk dat hij dat gewoon beter zit. Mijn hand is idd niet optimaal maar hij doet het bij meerdere personen, bij de een al meer dan de ander. Hij heeft al heel zijn rijleventje zo'n gecombineerde neusriem dus het zou best kunnen dat die hem irriteert. Hij deed het bij de vorige eigenaars ook al. De spiegel in de rijbaan gebruik ik vaak voor mijn zit en het vierkant staan te oefenen. Ik zal er eens op letten.
Dat klinkt als een te dik bit. Welke dikte heb je nu? als het minstens 18mm dik is raad ik een 16mm aan, anders een 14mm. Uit sprengeronderzoek is namelijk gebleken dat de meeste paarden maar zo'n 14 tot 16 mm ruimte hadden.
Even controleren welke het nou precies is. Het is inderdaad wel iets scherper, maar een te dik bit is voor een paard ook niet prettig. Is het enkelgebroken, dubbelgebroken of ongebroken? Zit je neusriem los genoeg? Dat kan ook uitmaken.
Het is een dubbelgebroken, laat ons zeggen 18mm bitje, met rond tussenstukje. De neusriem is een aansnoermodel maar nog 2vingers tussen kunnen bij vastmaken. Tanden zijn btw vorige maand nog bijgevijld.
Oké, dan raad ik aan om eens te kijken of je eens ergens een plat middenstukje kan vinden of een wat dunner dubbelgebroken bit.
Even ontopic: Een mexicaanse neusriem wordt trouwens in encyclopediën vaak aangeraden tegen knassertanden, dan wel de hoge echte (met ringetjes en doorlopende bandjes). Voor de wedstrijden kan dat helpen, bij knhs mag hij in ieder geval, in belgië moet je dat even in de reglementen opzoeken.
Hier mag het ook hoor, daar had ik nog niet over nagedacht waarschijnlijk ook omdat het bij ons meer iets is voor springruiters. Ik kijk even of ik ook zo'n goedkoop ding kan vinden in het Mexicaans
De goedkoopste op de site is 55 euro. Dat vind ik nogal veel voor een experimentje, ik kijk eerst eens of de Duitse helpt, een mexicaan kan ik altijd lenen. Een bit met plat tussenstukje is scherper is mij verteld? Kan het natuurlijk eens proberen.
Ik geloof dat hij dat zal gaan vastnemen, omdat hij het nu (als ie geen zin heeft of het moeilijk vindt) het al op een kant vastneemt. Met zo'n recht bit lijkt me dat nog makkelijker voor 'm.
Als hij het bit vastneemt heb je echt een aanleuningsprobleem wat je dieper moet onderzoeken. Maar een recht bit ligt op de tong, dus anders in de mond dan een bit dat aan de zijkanten naar beneden, op de lagen komt. Ook kun je, als hij het aan een kant vastneemt, het juist via de andere teugel weer loskrijgen, wat niet lukt met een gebroken of dubbelgebroken bit...
Ik rijd altijd met een lage neusriem, hiervoor met de merrie die ik M2 mocht starten, maar nu ook met een 3 jarige, die net 3 maanden ohz is. Persoonlijk vind ik dit fijne neusriemen, juist omdat ze de kaken niet op elkaar kunnen klemmen. Hoe wil je, als je een aansnoerneusriem goed dichttrekt een paard, hebben dat juist ontspant in de kaken en ook in de mond? dat geldt net zoals voor een mexicaanse, die zou ik never nooit gebruiken voor dit probleem
Mijn paard loopt beter op z'n lage neusriem (wist niet eens dat het een duitse neusriem heette). Voor een foto van hem met die neusriem in mijn profiel. Het is niet de mooiste neusriem, maarja,
Heet het ook niet, het heet een hannoveraanse neusriem. Een duitse neusriem is een riem die door de bakstukken gaat, dus niet achter de oren langs, een soort engelse neusriem alleen vaak gebruikt bij mennen.
Hoe gaat het rijtechnische opgehelderd worden als een duidelijk signaal dat het fout gaat van het paard genegeerd word? Je gaat dus het kransetanden tijdelijk uitschakelen door er maar een andere neusriem aan te hangen, en dan ga je werken aan het rijtechnische.. Beetje omgekeerde volgorde..
Ik hang die neusriem er enkel aan op wedstrijd. Door dat knarsen zijn veel jury's bevooroordeeld en kijken sommigen zelfs al niet meer. Als ik met een andere neusriem kan aantonen dat mijn paard wél ontspannen loopt dan wil ik dat graag doen. En thuis het rijtechnische deel ophelderen met mijn huidige neusriem.