Dekjes Schuiven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fleming

Dekjes Schuiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 18:49

Hee!

Mijn dekjes verschuiven nogal en ik vraag me af wat hieraan te doen. Even wat duidelijkheid.

Ik heb een zadel van Kieffer, een Kieffer Munchen en verschillende dekjes. Eentje van Scapa (oude collectie), eentje van Eskadron, eentje van Eurostar (Burberry) en eentje van Anky. De dekjes van Eskadron en Scapa blijven het beste liggen, die Eurostar is het ergste, die kruipt echt helemaal bij elkaar onder het zadel.

Ik zet altijd de klittebandjes vast en haal de singel door beide singellussen. Lachen

De zadelmaker is pas geweest om het zadel op te vullen, maar niet om deze reden. Daarvoor was het ook al zo.

Wat kan ik hieraan doen of wat is de oorzaak?

Xx Charelle.

Natje_Spirit

Re: Dekjes Schuiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:30

Kun je niet veel aandoen, ligt meestal aan het bouw van je paard en welk soort dekje het is. Je kunt eens proberen om je dekjes goed ik de voorkamer trekken shuiven ze dan nog te veel zou ik ze verkopen. PK zijn daarvan goede pads, doordat ze voorgevormt zijn trekken ze niet op de schoft en schuiven ze normaal niet Lachen .
Ik heb ook verschillende dekjes, Anky ligt wel goed schuift alleen als ik niet niet goed heb aangesingeld Eurostar ligt soms goed soms niet, weet niet waarvan het komt. De meeste andere dekjes liggen ook goed.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:33

Ik had het ook een tijdje, maar nu mijn zadel op maat is gemaakt blijven alle dekjes liggen.

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:58

Er is mij wel eens vertelt dat er dan een soort brug in de opvulling van je zadel zit. Dus voor en achter liggen je kussens goed aangesloten tegen je paard en in het midden minder. Daardoor zou je dekje dan gaan kruipen.
Geen idee of het waar is.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:41

Klinkt misschien niet leuk, maar in 9 van de 10 gevallen past het zadel dan toch niet goed.

Fleming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 19:17

Misschien is dat dan wel zo...
Ik zal er nog wel even iemand naar laten kijken, want het zou kunnen, het is nog een jong paard.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:29

Ik rij altijd met pads (die kun je natuurlijk niet vast maken) en bij mij wilt het wel eens gebeuren dat het een beetje naar achteren schuift maar dan heb ik meestal niet goed aangesingeld Bloos

Iik heb wel eens gehoord dat als je dekje niet blijft liggen het zadel niet goed past...

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:01

Ik heb dit altijd met zo'n BR (event) dekje, die trekt helemaal omhoog, bij alle andere merken dekjes gebeurd dit niet, dekje is dus te klein denk ik. Dus gebruik hem haast nooit meer. Ik zou dus gewoon die dekjes niet weer kopen Lachen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:03

Bij mij blijven de pads van BR niet liggen en die van HH en PK weer wel.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:06

Bij mij blijven de HH dekjes niet altijd goed liggen.
Heb die stripe pad en nog een egaal gekleurde pad.
Heb het dekje onder verschillende zadels/paarden gehad en overal hetzelfde.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:22

Een aantal dekjes blijven ook niet goed liggen, maar dat ligt ook een beetje aan de bouw van je paard.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:39

Ik moet zeggen dat ik dit probleem helemaal niet ken. Ik heb verschillende merken dekjes en twee zadel. Beide zadels hebben dit probleem niet. Ik kan me wel voorstellen een 1 soort dekje niet goed wil liggen, maar bij jouw zijn het verschillende merken met hetzelfde probleem. Ik zou dus ook eerst eens goed naar het zadel laten kijken. Kan me haast niet voorstellen dat het alleen maar aan de dekjes zou liggen...

Zambucoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:58

idd wat hier boven ook is gezecht het licht aan de bouw van je paard, ookal heb ik het ook heel erg met eurostar, en anky is toch wel bekend dat de dekjes verschuiven

Gr jessica

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:13

Ook ik rijd met 2 verschillende zadels op mijn paard, een JC Trekking en een Massimo Trail.
Met beide zadels heb ik dus last dat bepaalde dekjes wel schuiven en bepaalde niet.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:15

Lenneke_ schreef:
Klinkt misschien niet leuk, maar in 9 van de 10 gevallen past het zadel dan toch niet goed.

Hoeft niet perse! Zoals al gezegd is kan het echt aan de bouw liggen. Ik heb 'het ook gehad met 1 paard... Alle dekjes schoven, terwijl het zadel voor dat paard gekocht was, helemaal nagekeken (of het goed lag, opgevuld zo nodig etc) goed pastte en door een echt hele goede zadelmaker. Maar dat paard is zo rond dat het zadel ook altijd naar voren schoof. Het enige wat hielp ws een voorsingel, maar dan zouden de dekjes nog blijven schuiven.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:08

Iemand bij ons op stal heeft dat probleem ook heel erg.

Ze had toen altijd van die dekjes met van dat anti-slip eronder, dat gleed niet, maar die waren er maar in een paar kleuren (en ze waren geloof ik ook achterlijk duur) nu maakt ze dat antislip er zelf onder, koopt ze volgens mij op de markt ofzo, of in stoffenzaak ofzo.
Nu blijven alle dekjes volgens mij liggen Tong uitsteken .

Ik heb het zelf trouwens soms bij mijn pony welleens gehad als ik het dekje niet ver genoeg naar voren had gedaan, dan gleed hij naar achteren.
Als ik het dekje goed naar voren deed, en goed in de kamer trok, had ik nergens last van, maak ook eigenlijk nooit die lussen vast.

xxlinsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:14

ik denk ook dat dan toch het zadel niet past
misschien kun je het proberen met bijvoorbeeld een bontje er onder misschien blijft het dan liggen

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:50

xxlinsey schreef:
misschien kun je het proberen met bijvoorbeeld een bontje er onder misschien blijft het dan liggen

Met een bontje maak je het zadel niet passend hoor

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:52

rowo schreef:
xxlinsey schreef:

Met een bontje maak je het zadel niet passend hoor

Idd, en Fleming zegt toch ook dat er ook dekjes zijn die wel blijven liggen? Dan is het toch duidelijk dat het aan het dekje ligt? Nors opkijken
En als het zadel niet goed ligt, lijkt het me dat de zadelmaker het wel gezien heeft, toen hij hem pas kwam opvullen...?

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:55

ik heb dus hetzelfde probleem, en bijna met alle! Boos!, maar om het half jaar komt de zadelmaakster, dus daar kan het niet aan liggen, bij mij gaan ze dan ook nog eens schuren.. Huilen
opzich zou ik nog een andere zadelmaker kunnen laten komen, maar ik weet niet of mn ouders dat zo fijn vinden, want goedkoop is het niet!..
nu heb ik 3 van HH, 1 tje schuift niet. 2 van HKM, schuiven niet, maar 1tje schurrt wel, 1 scapa, die schuurt Verdrietig en daar heb ik vandaag een bontje onder gemaakt(alleen bij de rand, waar die naad zit, dus maar een klein stukje), kijken of die nu niet schuurt.. Knipoog
maar dat antislip vind ik ook wel een goede!! Pling
Laatst bijgewerkt door A_n_n_e_ op 23-12-07 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:56

sharonalover schreef:

Ze had toen altijd van die dekjes met van dat anti-slip eronder, dat gleed niet, maar die waren er maar in een paar kleuren (en ze waren geloof ik ook achterlijk duur) nu maakt ze dat antislip er zelf onder, koopt ze volgens mij op de markt ofzo, of in stoffenzaak ofzo.

Ik heb het zelf trouwens soms bij mijn pony welleens gehad als ik het dekje niet ver genoeg naar voren had gedaan, dan gleed hij naar achteren.
Als ik het dekje goed naar voren deed, en goed in de kamer trok, had ik nergens last van, maak ook eigenlijk nooit die lussen vast.

zou je kunnen na vragen of het heeft geholpen? want dan ga ik het er ook onder maken Knipoog

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:51

Ik heb het ook bij een aantal dekjes. (zadel is keurig op maat gemaakt) Hoe slapper en hoe slechter voorgevormd hoe meer het schuift. Mijn simpele zadelvormige schabrakken van divoza blijven supergoed liggen.
Maargoed ik heb een ontzettend rond paard met 'kwabben' die langs het zweetblad van het dressuurzadel ligt. Zodra hij beweegt duwt het praktisch alles naar achteren. Het zadel blijft keurig liggen en die simpele schabrakken van divoza.

op deze foto zie je dat voor de longeersingel een forse 'bult' zit...
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GMBI73YW.jpg

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 00:56

TousJoy schreef:
Er is mij wel eens vertelt dat er dan een soort brug in de opvulling van je zadel zit. Dus voor en achter liggen je kussens goed aangesloten tegen je paard en in het midden minder. Daardoor zou je dekje dan gaan kruipen.
Geen idee of het waar is.

klinkt bekend. schuivende dekjes worden bijna altijd veroorzaakt door een niet optimaal liggend zadel. als het inderdaad om een jong paard gaat moet het zadel regelmatig gecontroleerd worden. ik zou een second opinion aanvragen voor je zadel bij een andere zadelmaker.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:01

A_n_n_e_ schreef:
sharonalover schreef:

zou je kunnen na vragen of het heeft geholpen? want dan ga ik het er ook onder maken Knipoog

Ze rijdt er altijd mee, met die dekjes, en hoor haar nooit meer klagen, dus neem aan dat het helpt Tong uitsteken

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:27

okej..dankje! Haha!