Hoe je tuig schoon krijgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nancyimka

Hoe je tuig schoon krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 15:40

Hoi,

Misschien een domme vraag Blond

Ik heb sinds deze zomer een tuig voor mijn kar. En nu word ik bijna geopereerd en wil ik hem goed schoonmaken voor de zomer. Hij is kleverig en vochtig. Dit is eigenlijk al sinds ik heb hem. Ik heb hem al een paar keer schoongemaakt met zadelzeep en weer ingevet maar hij blijft plakkerig.

Heeft iemand een idee hoe je dit weer schoon en goed krijgt? Ik heb het idee om het tuig in een goed afgesloten bak te doen voor onder je bed zodat het niet vochtig bewaard word Mits het niet ontzettend meurt natuurlijk door de kist heen...

Ik wil er best een keer een tijdje voor gaan zitten als hij maar weer mooi word.

Dus brand los met de ideën

Haha! Groetjes nancy

Doei!

Boktpony

Re: Hoe je tuig schoon krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:43

dat plakkerige is volgens mij gewoon het teveel aan vet wat er nog op drijft...
gewoon goed schoonmaken en droog weghangen is mijn idee Haha! in een afgesloten doos zou ik het dan weer niet doen, want leer moet blijven ademen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:47

Bij mij is het plakkerig als ik het in heb gevet en laat drogen in een koude, vochtige omgeving Nagelbijten / Gniffelen

Afgesloten in een doos zou ik zeker niet doen! Dan gaat echt stinken! Gewoon los in een kast leggen die openstaat of regelmatig openstaat. Zo doe ik dat altijd Lachen Als de omgeving maar droog is dan schimmelt het ook niet zo snel Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:57

Welshcobfan schreef:
Bij mij is het plakkerig als ik het in heb gevet en laat drogen in een koude, vochtige omgeving

dan is het vet er niet goed ingetrokken denk ik (waarschijnlijk door het vocht?)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:59

klopt, vet lag er gewoon op en het droogde niet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:41

Ik maak mijn tuig altijd schoon met warm water zonder zadelzeep.

Goed laten drogen en dan invetten met een dun laagje vet of olie, of nog prettiger vind ik de lederdressing van Rapide, daar wordt het wel soepel van maar net vet of plakkerig.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 22:01

idd met lauw water en sponsje schoonmaken en goed droogwrijven en evt. licht invetten en ook weer goed uitwrijven voordat je alles weer in elkaar zet. Van teveel vet/zeep etc. krijg je een soort filterlaagje op je tuig waardoor het blijft plakken.

dondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 22:05

Nouvel schreef:
Ik maak mijn tuig altijd schoon met warm water zonder zadelzeep.

Goed laten drogen en dan invetten met een dun laagje vet of olie, of nog prettiger vind ik de lederdressing van Rapide, daar wordt het wel soepel van maar net vet of plakkerig.

Ik zou ook idd die ledercreme van Rapide aanraden. Verzorgd goed en trekt super snel in.

Gebruik hem nu ook voor me leren handschoenen. Pak een klodder creme smeer me handschoenen ermee in terwijl ik ze aan heb en ga er gelijk weer de deur mee uit Tong uitsteken

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 22:08

Voordat je weer gaat vetten zou ik een emmer lauw water met een flinke scheut azijn nemen en met een sponsje je tuig schoonmaken. Even laten drogen en dan een dun laagje olie er op smeren Lachen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 22:37

bromfiets schreef:
Voordat je weer gaat vetten zou ik een emmer lauw water met een flinke scheut azijn nemen en met een sponsje je tuig schoonmaken. Even laten drogen en dan een dun laagje olie er op smeren Lachen

is azijn goed voor leer?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 22:49

Nouvel schreef:
bromfiets schreef:

is azijn goed voor leer?

Azijn ontvettend en maakt het vuil goed los. Het is niet slecht voor het leer en het werkt beter dan de spulletjes uit de ruitersportwinkels Lachen

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 13:38

bromfiets schreef:

Ik denk dat ik dit wel ga proberen,

Talonius schreef:
idd met lauw water en sponsje schoonmaken en goed droogwrijven en evt. licht invetten en ook weer goed uitwrijven voordat je alles weer in elkaar zet. Van teveel vet/zeep etc. krijg je een soort filterlaagje op je tuig waardoor het blijft plakken.

Hier ben ik het wel mee eens ik denk dat dit het idd wel is

Ik ga van de week lekker poetsen op mijn spullentjes Haha!

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:41

idd goed laten intrekken en niet gelijk opbergen in een doos of koude ruimte. Geef het vet/olie eventjes de tijd om goed in te trekken. Daarnaast, zorg er voor dat je niet té veel vet gebruikt, daar wordt het leer zeker plakkerig van Knipoog

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 00:11

Ik heb mijn tuig inmiddels schoongemaakt en de tip van Bromfiets uitgeprobeerd en kan jullie vertellen dat het echt super werkt! Mijn leer is weer helemaal schoon om aan te voelen, bijna zonde om weer op te leggen Haha!

Ik heb mijn teugels die het ergste plakte twee keer schoongemaakt met water en azijn. Tussendoor een keer laten drogen een nacht en de volgende dag nog een keer schoongemaakt. Het water wat eraf kwam was toen al een stuk minder zwart eigenlijk helemaal niet. Daarna iets op laten drogen en ingevet met olie heel weinig uiteraard en alleen op de gladde kant gesmeerd. Nou ze zijn super opgedroogt, helemaal niet plakkerig meer. En dit geld ook voor de rest!

Allemaal heel erg bedankt ik heb er zeker iets aan gehad, binnenkort gaan we dus weer lekker rijden zonder die vieze plakteugels/tuig Go jij! Go jij!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 00:13

handige tip, moet ik ook eens proberen, met azijn

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:32

Nou ik heb ook weer wat met tweede kerstdag te doen als iedereen werken is. Kiek ga je ook met kerst je tuig schoonmaken?

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 13:28

Lynn_Nikita schreef:
handige tip, moet ik ook eens proberen, met azijn

Het is echt een super tip! Mijn tuig blinkt weer helemaal! Moet alleen mn broek nog doen zag ik helaas dacht dat ik er al vanaf was hahaha....

Succes hoop dat het bij jullie ook zo goed werkt maar dat zal best!
Citaat:
Nou ik heb ook weer wat met tweede kerstdag te doen als iedereen werken is

Ben je in ieder geval nuttig bezig veel plezier!

wollies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:17

super tip dat azijn, dank je

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 12:51

wollies schreef:
super tip dat azijn, dank je

Ja werkt goed he! Het was helemaal niet meer plakkerig!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:01

Wow, mijn tip slaat goed aan zeg Haha!

Ik dacht eigenlijk dat het wel algemeen bekend was Tong uitsteken

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 10:37

bromfiets schreef:
Wow, mijn tip slaat goed aan zeg Haha!

Ik dacht eigenlijk dat het wel algemeen bekend was Tong uitsteken

Hey,

Nee ik had er nog nooit van gehoord. Mijn vriend zei al ga je nu van een tip uit...? Die vond het appart met azijn Haha! maar ik heb het geprobeerd en echt het werkt SUPER! Ik weet niet hoe het nu voelt het staat ondertussen al weer 2 wk op zolder bij een vriendin maar het zal vast en zeker lekker soepel zijn nog. Het staat niet onwijs warm gewoon kamertemp! Het is daar niet vochtig en de doos staat open! Het moet goed gaan dus!

Sauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:31

dat plakkerige is vet dat door een vochtige omgeving niet perfect is ingetrokken! Heb dit zelf ook gehad en heb het nog een keer schoongemaakt en was helemaal perfect en zo goed als nieuw als het eruit zag Tong uitsteken

loesjevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:51

groene zeep werkt ook erg goed, hier mee maak ik al me hoofdstellen en zadels mee schoon.,
me leren laarzen ook en dan eens in de maand zet ik me laarzen in het vet.

1paardenfan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:48

Ik denk met zadelzeep?
Ik weet het ook niet juist...

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:38

Een kennis van me vet haar tuig maar 1 keer per jaar in (wel vaker moddervrij maken).
Ze doet dit door het tuig een nacht in een grote bak zonnebloemolie te leggen (wat dus goedkoper is als die dure Rapide e.d., maar volgens haar net zo goed werkt).
Dag erna eruit halen, goed uitwrijven en te drogen hangen.