meggiemeg schreef:Toen je je paard nog niet geschoren had waren er geen afgebroken haren/kale plekken?
Als je het snel weer aangegroeid wil zien zou ik tot dat het haar weer goed terug is gegroeid niet rijden. Denk dat je anders die kale plek langer zult houden.
Er is mij door onze zadelmaker verteld dat een schapenvacht de druk goed verdeeld en als ze een gevoelige plekje hebben op de huid welke niet is veroorzaakt door een drukplek je dan toch door kunt rijden.
Een niet passend zadel zal alleen maar slechter gaan passen met wat dan ook er onder extra.
Als een zadel goed past maakt een schapenvacht niet uit, de pasvorm wordt er niet minder door is mij dus verteld door een zadelmaker!
Mijn paard heeft erg snel last van eiwit bulten op de rug bij de minste verandering in bijv. het gras. Vaak zitten ze dan ook op de rug precies onder het zadel, door er dan een schapenvacht onderlegger direct op de huid te leggen en dan pas het shabrakje/pad rijd ik ze niet kapot!
Het afschuren van de haren zoals de TS aangeeft is iets heel normaals denkende aan de diagonale bewegingen die het paard in beweging maakt. Die diagonale beweging zit in ieder zadel omdat je paard nou eenmaal in beweging is. Normaal zie je dat niet en is de haarlengte ook anders dan bij een geschoren paard.
Wat betreft bovenstaande quote:
Een bontonderlegger is niet drukverdelend....kijk eens hier.
Bovendien komt je zadel wel degelijk anders te liggen als je zadel zonder onderlegger goed past!
Wat betreft die "eiwit"bulten.... enkel onder het zadel en het is te wijten aan het voer....
9 van de 10 keer wijst het op een niet juiste pasvorm van het zadel waardoor in de spieren problemen ontstaan. Heel vaak is het een ophoping van afvalstoffen die door de druk op de spier niet kunnen worden afgevoerd of bescadiging van spierweefsel.
Mijnsinziens is het als het echt een voerprobleem is vreemd dat het niet over de rest van het lichaam zichtbaar cq voelbaar is.....
Laatst bijgewerkt door harnessmaker op 17-12-07 00:48, in het totaal 1 keer bewerkt