Rechte dekjes?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cortes_

Rechte dekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 15:02

Hallo,
Ik had gehoord dat rechte denkjes (zoals Anky) slecht waren voor de rug van je paard, want de rug loopt in een boogje, en die dekjes recht. Dan zouden als je het zadel er op legt de dekjes gaan 'kreukelen' en drukkingen ontstaan. Ik denk dat het zou opzich wel waar kunnen zijn, maar ik vind het wel een beetje een raar verhaal. Weten jullie of het zo is?

Binckydenice

Re: Rechte dekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:26

Dit evrhaal heb ik nog nooit gehoord, ik vindt ze juist fijner in het gebruik. Ze zijn lekker dicht en nemen goed vocht op...

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:04

De dekjes zijn niet slecht, de manier waarom je de dekjes gebruikt kan ervoor zorgen dat het dekje gaat drukken..
De anky dekjes zijn inderdaad recht, leg je ze dan plat op je paard, het zadel erop en trek je ze niet omhoog de kamer in... dan gaat ze heel strak om de schoft liggen en kunnen ze gaan scheuren..
Als je nadat je je zadel op het dekje legt, het dekje even goed in de kamer van je zadel trekt.. ligt de schoft vrij en krijg je dus geen drukplekken..
Dus nee rechte dekjes zijn niet per definitie slecht Knipoog

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:06

ik ga mee in het verhaal van pasha.

ik heb er zelf ook een aantal, mij maakt het niet zo heel veel uit.
in het begin vormen de anky dekjes inderdaad slecht naar de rug, maar wanneer je ze een aantal maal gewassen hebt doen ze dat echter wel perfect!! dan zijn ze lekker soepel en nemen ze prima de vorm aan van de rug en kun je ze goed in de kamer trekken.

LoveMooniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:39

Als je het zadel er op legt gewoon even omhoog trekken, en Thats it! verder vind ik het prima dekjes! ik gebruik ze zelf ook en heb nog nooit klachten daardoor gehad bij mijn paarden. gewoon lekker blijven gebruiken

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:23

Ik vind ze wel vervelend. Niet alleen omdat ze recht zijn, maar vooral omdat ze zo dik zijn dat de hele ligging van je zadel veranderd.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:33

Past prima

Afbeelding

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:34

Ik vind het ook onhandig dat ze recht zijn, vooral met een paard met hoge schoft.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:36

zoals de dekjes van PK en HH met een voorgevorme rugnaad liggen vaak wel mooier/beter vooral bij paarden met flink wat schoft. Het is echt per paard verschillend

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:52

Voor een paard met veel schoft zou ik ze niet gebruiken. Heb zelf een look a like Anky en die is recht en irritant om onder het zadel te leggen. Moet je eerst echt kamer intrekken en dan is het goed. PK pads liggen veel gemakkelijker goed en hebben duidelijk betere pasvorm Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:15

ik kies altijd voor een voorgevormde rugnaad, en ook die trek je wat omhoog bij het opleggen van het zadel. er moet altijd ruimte zijn tussen schoft en het dekje. een rechte rugnaad kan je wel omhoog trekken, maar dan gaat deze onder het zadel (in het midden) plooien en met een beetje pech heeft je paard inderdaad last van die plooien.

Luca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:14

Daarom vind ik dekjes met een verdikking bij de schoft ook niet zo fijn, die liggen ook erg gauw te strak. Ik vind een beetje voorgevormde dekjes ook daarom fijn! Lachen

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:18

Ik vind die dekjes/pads helemaal niks.
Ze liggen gewoon niet lekker naar mijn zin.
Ik zal ze dus nooit gaan gebruiken.
Nee, geef mij maar de 'normale' dekjes Knipoog

Wil je ze toch gebruiken, dan zou ik rekening houden met wat er in de post van Pasha staat Knipoog

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:22

ik heb zowel anky als pk als hh pads..en vind ze allemaal even fijn,gewoon goed in de kamer trekken,maar dat hoor je toch altijd te doen????,ook met gewone shabrakjes,

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 08:15

ik vind ze ook onhandig,maar slecht zijn ze niet,idd goed in de kamer optrekken.
maar doe mij maar de PK pads

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 09:38

Ik ken mensen die door het gebruik van zo'n dekje naar de fysio moesten gaan. Voor mij dus geen rechte dekjes. Alleen maar voorgevormde.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:21

Scum schreef:
Ik ken mensen die door het gebruik van zo'n dekje naar de fysio moesten gaan. Voor mij dus geen rechte dekjes. Alleen maar voorgevormde.

zelf gelukkig geen ervaring van die aard, maar ik heb dat ook gehoord inderdaad... als je logisch nadenkt IS het eigenlijk ook logisch, dat zo'n dekje an sich al problemen op kan leveren... het kan op de schoft zakken, en zo niet, dan kan het alsnog gaan plooien, omdat je een recht dekje wanneer je het van voren optrekt doet plooien... nee niet mijn ding. ik heb een paar maand geleden een nieuw zadel gekocht, en gebruik alleen maar eenvoudige dekjes met voorgevormde naad, allemaal dunnere, maar wel leuke kleurtjes en vaak een biesje, hihi!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:54

merrieveulen schreef:
Scum schreef:

zelf gelukkig geen ervaring van die aard, maar ik heb dat ook gehoord inderdaad... als je logisch nadenkt IS het eigenlijk ook logisch, dat zo'n dekje an sich al problemen op kan leveren... het kan op de schoft zakken, en zo niet, dan kan het alsnog gaan plooien, omdat je een recht dekje wanneer je het van voren optrekt doet plooien... nee niet mijn ding.

Pff, gelukkig heb ik dat ook nog niet van dichtbij meegemaakt, maar dat is ook iets dat je echt niet wilt!
Daarom zeg ik maar: je hebt de keus, dus waarom niet voor de zekerheid kiezen voor een voorgevormd dekje?
Zelf heb ik ook alleen die nog maar. Als je een lap stof pak, die over een stang heen hangt is ie recht en mooi, ga ik nou de voor- en achterkant omhoog trekken gaat ie plooien en dat lijkt me niet prettig als je dat vergelijkt met een dekje onder het zadel op de paardenrug.

Eline_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:44

Ik vind rechte dekjes fijn en ze zijn meetal wat dikker

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 08:12

natuurlijk is het logisch dat je voor een rechte kiest,er staat toch Anky op Haha!
ik ben wel benieuwd hoe een dekje nou zo erg kan zijn dat het echte rugproblemen veroorzaakt?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:20

Dat geloof ik ook niet zo, dan zal er wel meer aan de hand geweest zijn.
Ik vind ze ook bepaald niet optimaal op de schoft liggen, maar als ze zoooo strak trekken dat je er echt klachten van krijgt, dan is je zadel ook niet helemaal optimaal. Gevormde dekjes trekken dan waarschijnlijk ook naar beneden (maar niet zo strak).
Ken wel diverse paarden die schuurplekken krijgen van de achterkant, dat is ook niet echt fijn, maar fysio lijkt me daarvoor wat overdeven.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:18

inderdaad, dan eerder osteopaat. spieren en botten zullen niet snel (let op, niet NOOIT!) last krijgen door een dekje (tenzij onder de plaatsen waar gewicht op het zadel rust, een bobbel in je zadelvulling kan funest zijn, dus een plooi ook!), maar huid en onderliggend weefsel wel. alleen: je ziet het niet. daar vergissen veel mensen zich. dat je het niet kunt zien, wil niet zeggen dat het er ook niet is.

mijn paard heeft door zijn deken drukkingen gehad, er zit een kale plek en meerdere plekjes met witte haren. de osteopaat kon na DRIE JAAR! nog spanningen op die plek vinden, zij vroeg of het zadel erop drukte, maar het enige wat ik kon verzinnen was die deken van toen. ze gaf aan dat hij daar nog steeds wat last van had, de onderhuidse zachte weefsels waren niet optimaal geheeld en er zaten nog afvalstoffen die maar moeizaam afgevoerd konden worden.

mensen hebben vaak ook nog last van oude littekens als daar nog afvalstoffen e.d. zitten trouwens...

@ judje: omdat op die voorgevormde geen Anky staat. God zij dank voor mijn dieren geef ik niets om dure namen, en kies ik gewoon voor datgene wat ze goed zit.

@ eline_ilona, waarom kies je voor een dik dekje? een goed passend zadel heeft helemaal geen dik dekje nodig, sterker nog, een dik dekje kan schade aanrichten, aangezien je de boommaat (kamer ruimte) ermee verkleint. liever dus een simpel dun dekje.

@ snoevie, als er onder jouw zadel (met ruiter erop van zo'n 50 kilo, in mijn geval) een dikke plooi zit waar het dekje dubbel zit, dan richt dat net zoveel schade aan als een flinke bobbel in de vulling van je zadel. zou jij rijden met een bobbel van enkele millimeters dik in je vulling? ikke niet. en daarmee dus ook niet met plooiende dekjes.
het straktrekken over de schoft kan flinke druk uitoefenen, steek je vingers er maar eens onder tijdens het rijden wanneer je een dekje gebruikt dat straktrekt. je kunt je dan wel voorstellen wat voor vernietigende gevolgen dat kan hebben tov de zachte weefsels, die strak fijngedrukt worden tussen je dekje en het harde bot van de schoft. er wordt niet voor niets voor gezorgd dat zadels enkele cm's ruimte hebben boven de schoft, logischerwijs mag je dus aannemen dat je dekje niet OP de schoft hoort te liggen, maar erboven hoort te 'zweven'. de druk die op het strakgetrokken dekje komt kan net zo hoog worden als een zadel wat op de schoft drukt. extreem pijnlijk dus.

ik vraag me ook serieus af waarom mensen nog kiezen voor niet- voorgevormde dekjes. wie o wie geeft mij een logisch en onderbouwd antwoord (merk of kleur is dus geen reden imo!)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:50

nou ik bedoelde ook niet dat ik een recht dekje zou kiezen ik was alleen nieuwsgierig naar hoe een dekje zoveel schade kan aanrichten en dat heb je duidelijk uitgelegd.
ik gebruik het liefste PK pads

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 12:00

Ik neem aan dat Anky en haar team echt wel nagedacht hebben over het ontwerp en dat aangezien ze zelf ook traint met haar dekjes, het geen schade aan het paard kan aanrichten.

Het is wel zo dat ze in het begin wat stijf zijn en dat ze pas echt fijn liggen als ze een paar keer gewassen zijn.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 12:04

tja ik snap toch niet hoe je zo'n dekje kan ontwerpen waar geen vorm inzit.