Bit dat paarden niet vast kunnen pakken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoos

Bit dat paarden niet vast kunnen pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 12:42

Gisteren ben ik buiten met mijn paard omgegleden omdat ze op een zandpad zo hard ging, met het bit tussen haar kiezen, dat ik haar niet terug kon rijden. Toen begon het asfalt, en gleden we uit.
Nu ben ik dus op zoek naar een bit wat paarden niet vast kunnen pakken, welke raden jullie aan?

Arabesk

Re: Bit dat paarden niet vast kunnen pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:44

uh.. misschien proberen over te stappen op bitloos rijden?

www.bitloos.nl

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 12:45

Dit is mijn vraag niet, het kan best een oplossing zijn, maar niet voor mij.
Mijn vraag was, welk bit raden jullie aan welke een paard niet vast kan pakken?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:46

Ik zou het meer rijtechnisch proberen op te lossen. Hoe kwam het uberhaubt dat jullie in die situatie terecht kwamen dat je zonder enige rem over een zandpad stoof?

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 12:47

Ik wilde aandraven, en weg was ze.
Het was geen angst oid, puur bit vast en gaan

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:48

Elk bit kan vastgepakt worden, helemaal of voor de helft.

Maar ging je paard ervandoor omdat hij bang was of omdat hij energie kwijt wilde raken? Ik denk dat je dat eerst uit moet zoeken en er dan rijtechnisch mee aan de slag moet.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 12:50

Nee geen van beide.
Zij heeft dit in de bak ook gedaan, maar dan ben je in een bak, en stopt ze op een gegeven moment wel, nu kunnen we dat eruit rijden, maar buiten is natuurlijk een ander verhaal.
In stap is ze buiten super betrouwbaar, maar de laatste tijd kan ik niet eens meer draven of ze is al weg. Dit was altijd anders. Ze vind het gewoon zo leuk, dat ze erg hard gaat

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:51

Ik snap wel wat je bedoelt met buiten rijden rij ik met een pessoa een vrij hard bit en streng.
Omdat mijn paard gewoon weg ieder keer een stapje harder gaat lopen en opgeven moment weg is.

Kan iedereen op bokt roepen dat ik maar zus of zo moet doen..maar ik wil gewoon "ontspannen" buiten rijden

Voor de dressuur is een scholings of africhtingsbit wel mogelijk maar ooit moet je terug naar een gewoon trensje

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:52

Hoe vaak en hoe lang ga je buitenrijden?

Je kunt eens kijken of je eens flink vaker dan normaal kunt buitenrijden, dan is op gegeven moment het nieuwtje er wel vanaf.

Je kunt ook eens kijken of je eens een flink stuk langer kunt buitenrijden dan anders. Wellicht een andere locatie of andere route.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:53

Ik heb verder helemaal geen verstand van bitten en welke wel/niet vriendelijk zijn voor je paard. Ik denk dat iedereen wel gelijk heeft over dat je het rijttechnisch moet oplossen maar dat is niet waar je omvraagd. Daarom heb ik even voor je gegoogled: http://www.dekroo.com/index.php?file=ru ... fe221b8bd8

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:58

Apple mijn paanie is nu bijna 25 jaar en vanaf zijn 11e was ie al een spring in het veld...

Hij wordt zo blij buiten en ik heb hem helaas iets stoms aangeleerd en dat is niet meer af te leren.
Berm betekend draven of galopperen.

Nou je voelt hem al als ik op het hard stap dan "schrikt" mijn pony van een blaadje springt in de berm en vervolgens denkt ie berm is HARD............ZOEFFFF

Pony terug genomen gaan we stappen op het harde baas is boos.
Vervolgens doet pony bokken steigeren op een plek..ramt me tegen een boom Nagelbijten / Gniffelen verlies mijn evenwicht en ZOEFFFFFFFFFFF

Ik heb hem nu al ruim 15 jaar het is nooit anders geweest.
Momenteel rij ik 2x in de week buiten ivm dat het vroeg donker wordt.

Ik kan er wel om lachen dat die ouwe knakker het buiten zo naar zijn zin heeft maar een "ontspannen" buitenrit heb ik vrijwel nooit.
Neem regelmatig andere routes maar ik woon in de randstad met veel woningen en langer heeft geen zin ik rij 20-45 min en liever niet langer soms in de zomer maar zijn conditie is grandioos

Ja bij 35 graden Schijnheilig

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 14:14

Apple schreef:
Hoe vaak en hoe lang ga je buitenrijden?

Je kunt eens kijken of je eens flink vaker dan normaal kunt buitenrijden, dan is op gegeven moment het nieuwtje er wel vanaf.

Je kunt ook eens kijken of je eens een flink stuk langer kunt buitenrijden dan anders. Wellicht een andere locatie of andere route.

Ik rij ongeveer 3 x per week kort buiten, uitstappen, soms alleen, soms met iemand erbij. Verder ga ik soms naar het bos, en hoe lang/kort ik ook aan het rijden ben, of waar dat maakt haar niets uit. Daarom is het apart

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 14:14

Jaime1 schreef:
Ik heb verder helemaal geen verstand van bitten en welke wel/niet vriendelijk zijn voor je paard. Ik denk dat iedereen wel gelijk heeft over dat je het rijttechnisch moet oplossen maar dat is niet waar je omvraagd. Daarom heb ik even voor je gegoogled: http://www.dekroo.com/index.php?file=ru ... fe221b8bd8

Dankje wel, ik ga het eens overleggen met mijn instructrice

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:16

of martingaal proberen.

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:26

Heb niet alles doorgelezen.. ( Bloos ) Maar dit herken ik wel heel erg! Mijn pony ging ook vaak erg rennen, had er toen een enkelgebroken bustrens in. En nee het was echt geen angst of pijn, want het kon ook heel goed gaan. Knipoog Toen heeft mijn instructrice aangeraden eens een dubbelgebroken pessoa bit (niet die met 3 ringen er onder, maar maar met 1 ring) te proberen tijdens het rijden. Dit helpt ontzettend goed! In de bak rijden gaat nu prima, binnenkort gaan we het ook weer buiten proberen.. Lachen

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 18:29

manonutjuh schreef:
of martingaal proberen.

martingaal loopt ze doorheen

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:30

LaFunkyJazz schreef:
Jaime1 schreef:

Dankje wel, ik ga het eens overleggen met mijn instructrice

deze kunnen ze ook vastpakken,vraag maar aan mijn tinker Haha!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:34

Ik snap het probleem niet helemaal. Een paard kan je echt niet ineens beter bij je houden door er een scherper bit in te hangen. Kijk eerst eens naar de reden waarom ze er vandoor gaat (rijtechnisch probleempje?). Ze flipt niet ineens hoor... Het is jouw paard, je moet het zelf weten, maar ik zou toch eerst zoeken naar de achterliggende oorzaak!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:36

waarom zou je bitloos niet kunnen proberen?

bij mij heeft het heel goed gewerkt. paard rende door ALLE bitten heen door bepaalde problemen. toen we bitloos gingen rijden was het over.of iig veel minder. ik kan nu met losse teugel rijden Knipoog

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:40

Een paard kan als hij wil elk bit vastpakken. Toen ik nog wat minder ervaren was en mijn eerste paard nog had, ging deze ook met het bit tussen z'n kiezen als een idioot aan de kletter. Een tiedemanbit zorgde ervoor dat hij dat niet deed, maar dan ging hij wel omhoog Clown Oorzaak vinden en rijtechnisch handiger worden is wat ik aanraad.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:44

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:45

anders blijf je alleen stappen? of je zoekt een heel erg groot lang stuk op om uit zichzelf te laten stoppen, je kan ook een ander paard als rem gebruiken (die moet dan niet willen trappen.)
in ieder geval doorgaan met dressuur.
ik ken wel zon bit als jij wil, maar die is zo scherp dat er gelukkig tegenwoordig geen paarden mee worden gereden.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 19:07

Mijn instructrice zei ook, als het paard nagevelijk is kan ze het bit niet pakken. Dus als ik nu naar buiten ga, ga ik haar dus nagevelijk rijden, kijken hoe dat gaat, goed van mijn been naar mn hand

@ Jimbo, als ik een groot lang stuk wil moet ik naar het strand, want verder is hier niet zo veel. En een ander paard als rem werkt niet, want daar beukt ze echt doorheen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:39

Met mijn paard zelfde probleem, veel te veel gegalopeerd en gek gedaan buiten dat ze zodra er een berm is al wil gaan rennen. Ik als klein meisje heb daar niks tegen in te brengen, maar een scherper bit vind ik zo zielig. Ik deed wel eens een slof om maar dat is alleen maar gevaarlijk. Ben doodsbang dat ik haar over de kop trek. Misschien is een oplossing om eerst even in de bak te rijden zodat ze haar energie kwijt kan? en dan pas naar buiten te gaan. Ik ken mijn paard goed genoeg dus laat haar maar gaan, weet dat ze nooit zal gaan bokken of echt de weg opvliegen dus het is nog redelijk verantwoord Ja

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 00:29

Myler comfort level 1 werkt goed voor mijn paard ! en natuurlijk gecombineerd met training Knipoog en gewoon lekker buiten crossen zo nu en dan...