Wat is het nut van een correctiebit??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Wat is het nut van een correctiebit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 17:41

Ik zat net een topic te lezen, waarin het woord correctiebit langs kwam, ik heb hier al vaker van gehoord, maar eigenlijk geen flauw idee wat het nou precies is. En waarvoor het gebruikt kan worden.. Kunnen jullie me dat uitleggen

__Karlijn__

Re: Wat is het nut van een correctiebit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:41

dat zou ik ook wel eens willen weten Bloos

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:41

Even een stipje, had net bijna hetzelfde topic gemaakt Clown

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:44

Volgens Divoza:
Zeer geschikt voor paarden die de gewoonte hebben het bit vast te pakken, de zogenaamde pullers of paarden die regelmatig met de tong over het bit lopen.

Lijkt me dus iets wat je rijtechnisch kan oplossen in de meeste gevallen. Lachen

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:51

Maar wat doet het dan precies? En waarom kan het paard niet doen wat hij normaal wel doet? Weet de divoza dat misschien ook? Tong uitsteken

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 18:55

Daarom kijk ik niet bij divoza, ik hoor liever reacties van mensen die het zelf gebruiken bijvoorbeeld... Maar dat van de divoza zal ook ongetwijfeld wel kloppen

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 07:31

Ik gebruik er weleens een voor paarden die erg zitten te rommelen met de tong. Het bit is een ongebroken trens (minder beweeglijk dus) en heeft een soort boog waardoor ze minder geneigd zijn de tong over het bit te gooien. Het helpt wel wat, maar ik zou er zelf niet snel 1 kopen, 'tong-gerommel' is toch rijtechnisch of medisch, dus zo'n bit is alleen maar symptoombestrijding. (paarden die ik er wel mee rijd zijn voor de handel... Dus ja, moet allemaal zo snel mogelijk)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 09:22

Oké Lachen Dan weet ik iig al genoeg denk ik Tong uitsteken

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 09:27

Ik rij western en rij met een correctional.
Het is een bit met een hoge tongboog die aan weerszijden gebroken is ( kan dus alle kanten op) Er zitten scharen aan dus het kan vrij scherp inwerken.
Ik rij ermee omdat mijn paard nu niet zijn scharen paktmet zijn lipen en omdat hij veel rustiger is in zijn mond. Reguliere bitten zonder tongboog liggen niet lekker in zijn mond.

Dit heeft niet altijd met rijtechnische problemen te maken. Paarden hebben allemaal anders gevormde mondjes, dikke tongen, dunne tongen, dus soms werkt zo'n bit gewoon prettiger.

Daarbij,een bit is slechts zo scherp als de ruiterhand is....als het zou moeten kan ik met een draadje rijden..

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:56

Concorde schreef:
Ik gebruik er weleens een voor paarden die erg zitten te rommelen met de tong. Het bit is een ongebroken trens (minder beweeglijk dus) en heeft een soort boog waardoor ze minder geneigd zijn de tong over het bit te gooien. Het helpt wel wat, maar ik zou er zelf niet snel 1 kopen, 'tong-gerommel' is toch rijtechnisch of medisch, dus zo'n bit is alleen maar symptoombestrijding. (paarden die ik er wel mee rijd zijn voor de handel... Dus ja, moet allemaal zo snel mogelijk)

'Tong-gerommel' kan ook gewoon met een verkeerd bit voor het betreffende paard te maken hebben. Mijn paard houdt bijvoorbeeld absoluut niet van gebroken bitten, sinds ik met een ongebroken bitje rijd is ze veel rustiger in de mond. Dikwijls is het gewoon een kwestie van het juise bit vinden. Een correctiebit kan evengoed als een ander bit 'het juiste bit' zijn voor je paard maar ik zou het persoonlijk niet als eerste uitproberen.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:58

Het nut van een correctiebit is het gebrek aan een
correct(i)eruiter Clown

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:30

Pas de deux: lekker kort door de bocht weer... Rolleyes

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 21:47

Dat ben ik tot op bepaalde ghoogte met Elcamino eens, maar ik vind niet dat je zonder slag of stoot zo'n bit erin moet gooien

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:57

ik heb zelf een tijd met correctie bit gereden, omdat ik na 4 jaar het wel beu was. Op een ander bit was ze gewoon te sterk, in een binnebak ging het wel maar op wedstrijd liet ze me heel het terein zien en was gewoon niet te houden.Ze is vrij sterk dat was ze al toen ze gekocht werd en we hebben er echt alles aan gedaan om haar minder sterk te krijgen. Ook een paar keer een tijd een andere ruiter er op late rijden maar ook dat hielp niet.
Ze mankeert lichamelijks niets de dierenarts en tandarts hebben haar na gekeken.

We hebben dus een correctie bit geprobeert waar ze goed op reageerde.
Ik heb er liever een wat scherper bit in hangen waar ik licht in mn hand kan zijn inplaats van dat ik in haar mond moet gaan trekken met een trens enz.
tijd mee gereden daarna langzaam afgebouwt en nu kunnen we gewoon op een trens rijden.

Bij ons heeft dit dus wel degelijk nut gehad.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 22:35

Zou je ook kunnen vertellen welk bit jij gebruikt hebt?

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:50

pfff even zoeken hoor

* Edit gevonde: Correctie aurigan bit-Aurigan HS

Afbeelding

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:48

Wilde mijne er ook op zetten maar krijg het niet voor elkaar om een plaatje erop te krijgen.... hoe doen jullie dat, grrrr ben echt en bokt-falbeet wat dat betreft

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:06

off topic: door op img klikken en tussen [img ]url[/img ] je url zetten

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:50

ElCamino schreef:
Wilde mijne er ook op zetten maar krijg het niet voor elkaar om een plaatje erop te krijgen.... hoe doen jullie dat, grrrr ben echt en bokt-falbeet wat dat betreft

Ik weet niet over 'welk plaatje' jij het hebt,
maar zoals gezegd is het een bit waar je goed over na moet denken om hem te gebruiken, omdat hij vrij scherp is (en dus zou je een zeer meegaande hand moeten hebben die wel stil is in verhouding tot de paardenmond).

Als je onder het fourm Rijtechnisch - Rijproblemen uitlegt waar je mee zit, zal je rijtechnische tips krijgen waar je het waarschijnlijk beter mee zou kunnen oplossen.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:39

pasdedeux schreef:
Het nut van een correctiebit is het gebrek aan een
correct(i)eruiter Clown

Hier ben ik het absoluut niet mee eens! Ik durf mijzelf een correcte ruiter te noemen, mijn paard was het beste en fijnste paard op de ORUN cursus (aldus mijn medecursisten!!). Ik rij mijn Z dressuur merrie altijd met een "correctiestang" en die loopt er super op. Zij gooide ook altijd de tong over het bit en had er ook een handje van om te veel steun te zoeken op het bit (ze bleef wel goed aan het been maar reageerde niet scherp op mijn hulpen van mijn hand). Sinds ik dit bit heb loopt ze 100% beter, geen tong meer over het bit en een ophouding komt nu in 1 keer duidelijk door. Het is een erg scherp bit en soms heeft mijn merrie een periode dat ze er te fel op reageerd. Dan stap ik weer even over op een dubbelgebroken watertrens en als ze hier weer niet scherp genoeg op reageerd stap ik weer terug op de stang. Dit is een kwestie van aanvoelen en met je instructie overleggen.
Er zijn misschien mensen die beter moeten leren rijden ipv altijd van bit wisselen of het paard met 100 hulpteugels tegelijk opknopen, maar het is niet altijd zo dat je problemen puur en alleen met rijden op kan lossen!!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 18:55

Judje schreef:
ElCamino schreef:

Ik weet niet over 'welk plaatje' jij het hebt,
maar zoals gezegd is het een bit waar je goed over na moet denken om hem te gebruiken, omdat hij vrij scherp is (en dus zou je een zeer meegaande hand moeten hebben die wel stil is in verhouding tot de paardenmond).

Als je onder het fourm Rijtechnisch - Rijproblemen uitlegt waar je mee zit, zal je rijtechnische tips krijgen waar je het waarschijnlijk beter mee zou kunnen oplossen.

Ik ben helemaal niet van plan om dit soort bit te gaan gebruiken, weet namelijk dat wat er nu bij mij fout is, dat dat rijtechnisch is, en ben daarom vandaag bij mijn nieuwe instructrische wezen kijken...

Maar je hoort de laatste tijd van owh dan pak je toch een correctiebit, en ik wil alleen maar weten wat voor bit dat is...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:43

Naar mijn idee is het bit helemaal niet extreem scherp.
Ik vind een dunne dubbelgebroken of enkelgebroken trens scherper.
Mijn paard is een lastpak die in het verleden een snee in zn tong heeft gehaald. Een enkelgebroken bit verdraagt hij niet, een dubbelgebroken bit nauwelijks, maar omdat het bit vlak naast het litteken ligt, loopt hij daar steeds op te klooien.
In het verleden heb ik hem op een corrextiebit gereden, dat ging goed. Toen heb ik me wat aangetrokken van dit soort topics, en dacht ik dat een dubbelgebroken bit beter was.
Na heel veel klooien heb ik nu toch weer een correctiebit gekocht.
Hij loopt er heerlijk op. Ik weet dat dit bit niet de oplossing is voor al je problemen, maar voor dit paard is het een heel fijn bit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:51

een correctiebit is een ongebroken bit, en daarom Juist minder scherp........... net zoals een ongebroken trens.

het ligt rustig in de mond, en bij normaal gebruik dus helemaal goed..

een correctiebit werkt hetzelfde als welke hulpteugel dan ook......

je kan het goed gebruiken en op een verkeerde manier.....

IK persoonlijk, vind het een fijn bit voor wat "moeilijkere" paarden gewoon omdat het bit vriendelijk is wanneer kan, en rustig in de mond ligt........

Tess_Liss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:24

Lijkt me toch niet geheel dieronvriendelijk, en als het helpt.. correctiebit klinkt alleen zo heftig Clown

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:27

Het heet toch correctie bit omdat als het paard gaat hangen of trekt, dat het bit dan wat kanteld en daardoor scherper inwerkt?
Als het paard gewoon in de aanleuning loopt, is het geen scherp bit.