Achterstallig onderhoud leer, hoe oplossen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Achterstallig onderhoud leer, hoe oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 17:36

Ik was nooit zo netjes met hoofdstellen enzo en dat is nu wel duidelijk te zien. Hartstikke zonde natuurlijk.
Maar is er nog een mogelijkheid om het weer op te lappen? Het is niet kapot of gescheurd, maar het is gewoon dof en grauw en sommige dingen zitten onder de schimmel.
Wat kan ik hier nu het beste mee doen? Heb er al een paar keer een dun laagje olie opgedaan (nadat ik de schimmel verwijderd heb met zadelzeep), maar het blijft dof en grauw.

GirlyMelis

Re: Achterstallig onderhoud leer, hoe oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:39

Oppoetsen met een zachte doek na behandeling met olie ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:39

Schimmel is een teken dat het juist wel goed in het vet heeft gezeten, want het is niet het leer wat gaat schimmelen, maar het vet.
Als het dof en grauw blijft kun je met bepaalde waxproducten de glans weer naar boven halen. Zal even kijken of ik kan vinden hoe het heet.

* Edit: ik ben de volgende producten tegen gekomen:

Fiebings Leather Sheen

http://www.westernstore.nl/index.php?ta ... ct_id=1958

of Fiebings Saddle Lac (zou ik alleen zo snel niet op zadels gebruiken).

http://www.westernstore.nl/index.php?ta ... ct_id=1959

En een stalgenootje heeft nog een ander product, ook bij Arthurs Westernstore vandaan, weet alleen niet hoe het heet. Zit in een geel potje, vet niet in maar zorgt voor een waxlaag. Geeft leerwaar die te vaak is ingevet en daardoor dof wordt zijn glans weer terug.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:30

Misschien Neatsfoot olie ? die is ongelovelijk vet en stinkend, werktebij mij goed bij iets droog leer.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:31

Schimmel op leer kun je schoonmaken met een azijnoplossing. Mag best sterk zijn. Daarna kun je weer gewoon in de weer met vet of dressing, wat je wilt

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:55

Azijn oplossing werkt idd heel goed. Voor verder onderhoud gebruik ik zelf 4 Way Care. Reinigend en voedend. Super produkt oor snel en grondige verzorging

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 23:11

Handig topic, want ik heb toevallig precies hetzelfde probleem, vanmorgen kwam ik twee hoofdstellen en twee borsttuigen tegen die binnen een paar dagen ineens onder de schimmel zitten Nagelbijten / Gniffelen Waarschijnlijk door het vochtige weer.
Ik ga de azijnoplossing eens proberen. Zijn daar nog ideale verhoudingen voor, of gewoon iets proberen?

Ik heb trouwens nóg een hoofdstel hangen, en daar is helemaal niks mis mee, zag er nog prachtig uit, terwijl dat op dezelfde plek hing. Misschien gewoon een betere kwaliteit leer, maar zou het ook kunnen komen doordat ik het twee jaar geleden een nacht in de olie heb gelegd? Sinds die tijd was het heerlijk soepel, heet altijd geglimt, en ik heb het daarna nog hooguit twee keer ingevet met simpele bijenwas-ledervet.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 02:44

Nog nooit gehoord van officiele verhoudingen dus ik doe altijd maar wat. Azijn kan geen kwaad op leer dus maakt denk ik niet zoveel uit.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 03:33

Wat voor kleur heeft de schimmel, als het groenig is poets je dat zo weg, en weer heel erg goed in vetten

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 09:14

De schimmel veeg je er idd zo af, maar het leer blijft dof en grauw, ook nadat ik het een paar keer in de olie gezet heb (steeds een dun laagje olie)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 09:52

ik ga ook maar eens met de azijn aan de slag Lachen had hier ook dat probleem

Lorri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:59

Een paar nachten in de olie laten liggen dan trekt de olie in en dan goed poetsen meerstal is het dan wel weer ok. Mocht hij vervolgens weer wit uitslaan nog een keer herhalen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:02

Ik heb neatsfoot oil gekocht, geweldig spul.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:06

Tuig wat je niet gebruikt: lekker laten schimmelen. Is misschien vies, maar vormt een natuurlijke beschermlaag

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:38

Doe er eens een flinke laag olie op dan, dat heb ik toen ook een keer gedaan, je moet het dan gewoon een aantal keren gebruiken, dan word het vanzelf beter, en dan natuurlijk regelmatig bijhouden Lachen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:42

mrie schreef:
Schimmel op leer kun je schoonmaken met een azijnoplossing. Mag best sterk zijn. Daarna kun je weer gewoon in de weer met vet of dressing, wat je wilt

Werkt erg goed Ja Vooral met handwarm water. Ik gooi er altijd een flinke scheut azijn bij (lees +/- halve fles op een emmer)

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:42

Ik zou het goed schoon malen en dan verzorgen met Stubben Hamanol.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 22:48

Ik heb weer eens schoenpoets gekocht voor m'n laarzen (kiwi) Kan dat ook gewoon op hoofdstellen? Daar gaat het leer natuurlijk weer super van glimmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 23:00

Het kan wel, maar dat geeft wel af. Die olie die ik noemde daar gaat het mooi van glimmen en ziet er dan ook als nieuw uit, echt de moeite om te proberen.

larabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 23:03

ik maak mijn zadel ennhoofstel altijd gewoon schoon met zadelzeep dan laten intrekken, uitwrijven , zadelolie(veel) Tong uitsteken erop en alleen even zachtje met een doek erover heen werkt echt prima!

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:49

Lenneke_ schreef:
Ik heb weer eens schoenpoets gekocht voor m'n laarzen (kiwi) Kan dat ook gewoon op hoofdstellen? Daar gaat het leer natuurlijk weer super van glimmen.

NIET doen Lenneke
schoensmeer lijkt heel erg voor de hand te liggen en het gaat er inderdaad van glimmen ,maar de schoensmeer is een laagje dat je over het leer aanbrengt met als resultaat dat het niet meer kan "ademen "en het leer verstikt.
waarom het bij schoenen dan wel werk
Ha Ha Knipoog zweetvoeten ademt dus van binnen uit
voor je tuig en zadel is het absoluut ongeschikt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 17:17

Oke Haha! Daarom vroeg ik het

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:32

trouwens, betreft dat azijn... is dat niet ontzettend slecht voor je leer (kan me zo voorstellen dat dat uit bijt

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:59

azijn is een ontvetter,geen probleem voor het leer als je het daarna maar behandeld met vet of olie.
neatsfootolie vind ik het beste.
dit is een natuurlijke olie die niet slecht is voor de stiksels.
tegenwoordig met het nylon stiksel kan het niet zoveel kwaad ,maar als je een goedkoop zadeltje, tuig of hoofdstel hebt of een ouder zadel is neatsfoot olie beter

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:11

Zadelboer schreef:
Lenneke_ schreef:

NIET doen Lenneke
schoensmeer lijkt heel erg voor de hand te liggen en het gaat er inderdaad van glimmen ,maar de schoensmeer is een laagje dat je over het leer aanbrengt met als resultaat dat het niet meer kan "ademen "en het leer verstikt.
waarom het bij schoenen dan wel werk
Ha Ha Knipoog zweetvoeten ademt dus van binnen uit
voor je tuig en zadel is het absoluut ongeschikt

Ik snap zoiezo niet waarom mensen in hemelsnaam schoensmeer op bijv. zadels en hoofdstellen smeren.
Heb nu al een aantal maal iets gekocht wat bij aankomst het aanzien niet waard was.
Dan waste ik het schoon met zadelzeep en kwamen er een hele berg schoensmeer af.
Ik heb gisteren nog een zadel gekocht,zag er niet uit,hele zit en zweetbladen waren bruin geworden.
Hier zaten ook zoveel lagen schoensmeer op,niet normaal meer.
Heb em gewoon maar in de badkuip gegooid,sproeier erop en aan de slag met zadelzeep.
Daarna heb ik em laten drogen en ingesmeerd met vet,goed uitgewreven en dat nog een keer herhaald.
Hij ziet er nu weer als nieuw uit.
Maar daarnaast snap ik het al helemaal niet,schoensmeer geeft verschrikkelijk af op je kleding,dus wie gaat er nou met zn dure witte broek op een laag schoensmeer zitten........