"extreem" korte rug

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mariettek

"extreem" korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 21:23

Hallo allemaal,

Niet al te lang geleden heb ik een topic geopend over de boomloze Cheyenne. Tot mijn grote spijt moet ik nu nog een topic openen, het zadel lag namelijk niet goed en mijn knul ging onregelmatig lopen. Het zadel drukte tegen zijn schouders en lag (door de grootte, was maat 1) ook bijna op zijn nieren.

Zodra ik merkte dat het niet goed lag, heb ik een zadelmaker laten komen, en die heeft een mooie 17 inch JC voor mij gevonden. Helaas liep Logey na enkele dagen weer onregelmatig. Ik ben op dat moment het zadel en de ligging ervan gaan onderzoeken, en ook bij dit zadel wordt zijn schouder fijn geknepen. Dat is alleen te merken na het aansingelen en daarom heeft de zadelmaker dit ook niet ontdekt (ik weet het, ik ga de volgende keer ook werkelijk proefrijden, ik ben nog nieuw in het zadelgebeuren, en ben nu door schade en schande wijzer geworden Bloos ).

Nu komt de zadelmaker weer op komende donderdag, maar ik dacht dat Bokt mij misschien al iets wijzer kon maken.

Beetje lang verhaal, maar hier gaat het om:

Het is een vijfjarige arabier (erg gevoelig type, snel last van druk bij zijn schouder). Hij is 1,46 m hoog, en heeft in verhouding tot zijn (ook al geringe) lengte, een nogal korte rug. Om het nog lastiger te maken, ligt zijn schouder behoorlijk naar achteren.

Ik ben op zoek naar een dressuur/endurence zadel met een kleine maat. Ik zat zelf misschien te denken aan Wintec (lichte kleine zadels), maar misschien hebben jullie een beter idee. Natuurlijk gooi ik er niet zomaar een zadel op, maar ik vind het fijn om met ideeen bij de zadelmaker aan te komen.

Even een foto van mijn knul met het boomloze zadel:
De rode strepen geven (ongeveer natuurlijk) zijn schouder en nieren aan. Lijkt mij duidelijk dat dit zadel te groot is Knipoog
Afbeelding

Is iemand op Bokt bekend met dit probleem, of heeft iemand er een oplossing voor? Ik begin nu namelijk zelf (zeker na het tekenen van de rode lijnen op de foto) een toekomstige oplossing erg somber in te zien.

Als ik met barebackpad rijd, loopt hij volkomen correct, het ligt dus werkelijk aan het zadel.

jomaro

Re: "extreem" korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:32

Volgens mij is een barefoot 52 cm. Als je b.v. een wintec zadel pakt maat 17,5 inch dan heb je een zadel die maat 44 cm lang is. Dan ben je in ieder geval de druk op de nieren kwijt. Natuurlijk moet de schouder ook vrij kunnen bewegen. Boomloos is dan op zich een oplossing, maar ja de meeste boomloze zadels zijn dus behoorlijk aan de maat.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:36

Mag ik vragen waarom je niet met bareback blijft rijden? Of schaf je je geen klein westernzadeltje aan?

edit: typfoutje

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 21:42

Met de bareback liep hij onregelmatig, het zadel lag namelijk over zijn schouders heen en lag op zijn nieren. Met een westernzadel verwacht ik eigenlijk hetzelfde. Zijn rug is werkelijk extreem kort.

Ik ben groot fan van boomloos, ik vind het ook fijn dat er dan meer vrijheid voor zijn schouders is (zadel is immers zachter en buigzamer), maar omdat ze zo enorm groot zijn, heeft hij er alleen maar meer last van. Boomloos is bijna voor ieder paard geschikt, maar blijkbaar niet voor mijn knul. Helaas.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:52

Misschien met je dan toch maar een wintecje kopen?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:57

hier ook zo'n 'probleem'. na een paar boomloze zadels te hebben geprobeerd heb ik een goede zadelmaker laten komen (die van jou had dat van de krapte bij de schouders gelijk moeten opmerken en je dit zadel niet geadviseerd lijkt me?). ik heb een 17 inch zadeltje voor hem uitgekozen.

aan de andere kant kun je een Ghost nog proberen. echt erg fijne zadeltjes, klein maar groot genoeg voor je eigen kont en geen druk op de schouders Ja

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 22:10

Liever geen commentaar over de zadelmaker... ik voel me al slecht genoeg... Knipoog
Als hij het nu niet goed kan oplossen, ga ik naar een ander. Reken maar dat ik nu kritisch ben!

Ik heb al na zitten denken over de Ghost, maar ik wil op den duur graag ook een keer een dressuur wedstrijdje kunnen rijden. En dan heb je toch een beetje meer zadel nodig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:21

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:16

Er zijn ook dressuur boomloze zadels, startrekk dressuur, Heather moffet, Soft balance.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 11:11

de oplossing voor de beknelde schouders is simpel, je zadel moet altijd achter de schouder liggen, niet erop. zoals het op de foto te zien is ligt de barefoot met de pommel (zo ongeveer het enige deel dat pijnlijk kan zijn, aangezien er behoorlijk druk op komt na het vastmaken van de singel) op de schouder. veel te ver naar voren dus. verder naar achteren kan ie niet echt, daar is ook geen ruimte voor.

zelf heb ik dit probleem ook gehad, mijn paard heeft in de lengte ook erg weinig draagruimte voor een zadel. ik heb een 17" Euroriding dressuurzadel, en dat past hem goed.

ik zou adviseren om iets te nemen zonder keilkussens, aangezien deze het draagvlak ook extra verlengen. voor de rest gewoon overleggen met je zadelmaker, ik denk dat het best mogelijk zal zijn om een zadel te vinden dat voor jullie beiden geschikt is.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 11:16

Er zijn vele mogelijkheden. Bij arabieren heb ik goede ervaring met Zaldi, Euroriding maar zeker ook met Morris & Nolan. Die laatste is wat gekleurd wat beoordeling betreft, die lever ik zelf.
IS het draagvlak groot genoeg bij de schouder dan zal je zadel niet schuiven.

Ik heb al diverse zadels laten maken met een kort kussen zodat ze toch op de korte rug passen.
Zoek in elk geval een zadel dat ook de schouder vrij laat een niet knijpt, zeker niet voorbij de laatste rib komt en jou in het middelpunt van het zadel laat zitten.
Afhankelijk van het model van je arabier zijn er meerdere mogelijkheden.

Was het maar zo simpel om via Bokt een degelijk advies te geven. Passen, voelen en kijken is wat lastig zo........

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 11:22

de nf van mijn vader heeft het zelfde als de jouwe,wij hebben daar nu een oud model van trekker op.
wil je toch boomloos deze zijn een stuk korter dan de barefoot maar niet geschikt voor veel schoft.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 11:28

Bij de ghost kun je de zitting veranderen en er ook een dressuuruitvoering van maken Ja Je mag er tot de M gewoon mee starten.

Ik ben hem nu zelf aan het testen (ook via buitenzinnig) en ik moet zeggen dat hij me geweldig bevalt Haha!

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:27

Heb zelf ook een kort/klein paard, Boya, zie mijn profiel en die van mij is ook nog eens megabreed. Sinds vorig jaar heb ik een Thorowgood dressuur erop liggen XXL en die past super.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 22:15

Hallo allemaal,
wat een hoeveelheid reacties! Dank jullie wel!
Ik moet zeggen dat ik dankzij jullie weer wat vertrouwen begin te krijgen in het vinden van een goed zadel.

@MysticTinker: Ik heb nagedacht over een Ghost, maar ik vermoed dat dit niet het zadel is wat ik zoek. Ik vind het eigenlijk een te klein oppervlak om het gewicht over te verdelen (niet dat ik nu een discussie wil starten, als het dé oplossing voor Logey zou blijken, zou ik er natuurlijk wel op overgaan). Een barefoot shet lijkt mij voor mij een beetje te klein. Al is het het overwegen waard.

@jomaro: Boomloze zadels zijn vaak groot, ik zoek juist een (ieni)minizadel.

@merrieveulen: Ik weet dat dit zadel verkeerd ligt. Het geeft alleen maar een beeld van de grootte van zijn rug. Meer niet. Natuurlijk ben ik mij ervan bewust dat dit zadel absoluut te ver naar voren ligt. Verder naar achteren leggen is echter ook geen optie. Het zadel ligt dan op zijn nieren, en bovendien ging het ook nog kantelen. Twee keer niks dus.

@harnessmaker: Advies via Bokt vragen is absoluut niet ideaal. Ik probeerde voornamelijk ook wat andere ervaringen met korte ruggen te vinden, en de oplossingen van Bokkers.
Ik heb nog nooit gehoord van de zadelmerken die jij noemt, maar ik ben zeker geinteresseerd! Van mij mag je prima bevooroordeeld zijn, als het maar een eerlijk oordeel is Knipoog
Ik ben allang blij dat jij merken kunt noemen die hier rekening mee houden. Daar had ik al bijna niet meer op gerekend...
De schouder compleet vrijlaten is nu ook een absoluut vereiste van mij. De zadelmaker heeft mij de vorige keer niet helemaal serieus genomen (naar mijn idee), en ik zit nu met het gezeur. Er komt (100% zeker!) nooit meer een zadel ook maar ietwat over zijn schouder te liggen.
Dank je wel voor de tips!

@mariska32: Nog een merk waar ik nog nooit van had gehoord. Ik leer duidelijk weer wat bij hier op Bokt. Ik ben niet direct op zoek naar nog een boomloze, maar ik houd het in gedachten. Logey heeft gelukkig niet veel schoft, dus als ik hier naar ga kijken, dan heb ik daar geen last van.

@ bromfiets: Mijn voorkeur gaat toch niet naar de Ghost. Ik ben wel blij dat (mocht ik bij een Ghost eindigen) ik hiermee wel kan starten. Dat is toch wel een doel van mij!

@Boya: Joepie! Nog een merknaam (die ik niet ken Knipoog ) maar zou kunnen passen.

Super bedankt allemaal, (adviezen zijn nog steeds/altijd welkom) ik ga een lijstje maken voor mijn zadelmaker en zijn mening vragen. Als ik er niet samen met hem uitkom, dan geef ik nog wel een gil richting harnessmaker, misschien kun jij mij dan verder helpen.

Groetjes Mariette

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:19

mariettek schreef:
@Boya: Joepie! Nog een merknaam (die ik niet ken Knipoog ) maar zou kunnen passen.

Ik heb mijn zadel via Nikita_1995 op bokt. Weet dat ze nog meer van deze zadels in de verkoop heeft. Nieuwe zadels voor lagere prijzen. Wellicht is 't iets voor je. Thorowgood is vergelijkbaar met Wintec, alhoewel ik ze kwalitatief beter vind.

Greny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 09:47

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 09:52

Ik zou ook voor de wintec dressuur 17,5 inch gaan Ik heb ook een paard met een korte rug [ijslander] die ook nog eens snel last heeft van zijn rug. Met de wintec nergens last van, ligt mooi vrij om de schouder en je kunt ze ook nog voor een prikkie tweedehands vinden. En als je dan ook nog één doet met een verwisselbare boom kun je 'm helemaal aanpassen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:57

haukieboy schreef:
Ik zou ook voor de wintec dressuur 17,5 inch gaan Ik heb ook een paard met een korte rug [ijslander] die ook nog eens snel last heeft van zijn rug. Met de wintec nergens last van, ligt mooi vrij om de schouder en je kunt ze ook nog voor een prikkie tweedehands vinden. En als je dan ook nog één doet met een verwisselbare boom kun je 'm helemaal aanpassen.

Het gaat ook om het model zadel.
De Wintec heeft langdoorlopende kussens en zal dus snel op de nieren liggen.
Bij mijn NF lag mijn 17 inch ook niet goed vanwege de doorlopende kussens.

Ik heb nu een Jaquar zadel, daar lopen de kussens niet zo ver door en lopen mooi naar boven toe weg.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 00:13

haukieboy schreef:

nee. het enige wat je in feite aanpast, is het kopijzer van de boom. deze maakt maar een klein deel uit van het gehele zadel/ de gehele boom. dat het kopijzer verwisselbaar is kán voordelen hebben, maar je past er niet het hele zadel mee aan, beslist niet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 00:23

Je zult moeten zoeken naar zadels die kort zijn (bijv Barnsby) met volddoende inch-maat en ook voldoende schoudervrijheid bieden...
Maar ook de spieren in de rug ruimte geven om te ontwikkelen...
Daarnaast zou ik ook een fysio erbij halen om de rug te controleren om uit te sluiten dat er iets mis....

Mijn dochter heeft een pony van 1.42, ligt overbouwd wat week in de rug... E rijdt haar met een Sommer novelle, een zadel met een prettige zit, die voldoende vrijheid biedt om de rug te ontwikkelen, schoudervrijheid heeft, en niet te lang gebouwd is... op deze foto is dat redelijk goed te zien: Het is een 17.5 inch zadel
http://im1.shutterfly.com/procserv/47b6 ... bs2rJq2cta
zelfde pony maar met een 16.5 inch springzadel:
http://im1.shutterfly.com/procserv/47b6 ... bs2rJq2cta

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 00:32

Kijk eens naar een Jaguarzadel. Deze zijn vrij kort en hebben afgeronde kussens.
Ik heb er goede ervaringen mee met erge korte paarden die moeilijk zadels passen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:25

Ik ben misschien spuit elf, maar een boomloos zadel kan niet drukken op de achterkant omdat er geen boom inzit...de druk van je gewicht zit uitsluitend onder je achterwerk en niet onder de cantle. Het is logisch dat de zadelmaker je het liefst een boomzadel verkoopt, want daar heeft hij (hopelijk) meer verstand van.

Er is een organisatie in Nederlsand met Master Saddlefitters. Misschien kan je 1 van die mensen eens langs laten komen? Die kunnen je heel misschien ook helpen met een boomLOOS zadel....

donna1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:28

buitenzinnig was mij net even voor met het niet kunnen drukken.
maar goed mijn paardje is dus ook heel kort en daarbij ook nog is een beetje doorgezakte rug , dus bij mij is de zoektocht ook nog wel bezig naar een fijn zadel tot die tijd rijden wij zonder

maar ik wil binnenkort een keer een ghost gaan proberen die heb ik nog niet gehad namelijk

furie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:39

Hoi Matiette,

Na een lange tijd niet achter de computer te hebben gezeten, dacht ik laat ik weer eens op bokt kijken en mijn mail checken. En wat zie ik een mail van jou en een topic op bokt over Lamasz. Ik moet wel wennen aan het idee dat je zijn naam veranderd hebt hoor. Maar ben heel blij te zien en te horen dat het goed met hem gaat. Ik zal je vragen in je mail binnenkort beantwoorden en nu eerst op je topic reageren. Zelf heb ik ook allerlei zadels op hem geprobeerd en ik moet zeggen dat de oude Wintec dressuur van een vriendin het beste lag. Mijn Euroriding Jade, de diamant, Thorrowgood maxam en de Barefoot passen slecht. De Barefoot 1 kan in geval van nood, maar dan moet je hem meer naar achter leggen en de verharding achter uit het zadel halen. Natuurlijk moet je daarbij wel voor in het zadel blijven zitten. De Ghost heb ik overigens ook op hem geprobeerd en dat leek in eerste instantie een uitkomst. Na de leen periode heb ik nog een ouder model geprobeerd en die accepteerde hij absoluut niet, dit kwam waarschijnlijk omdat deze een beetje scheef was. Het zal niet makkelijk zijn een goed zadel te vinden, maar je zou de Wintec en Ghost een keer kunnen proberen. Heel veel succes en ik neem snel een keer contact met je op.

Groetjes, Corine