kunststof zadels

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

kunststof zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 18:18

opzich heb ik meer met lederen zadels, maar ben toch ook nieuschierig naar die kunststofzadels dus ik had een paar vragen.

* Blijft het lang mooi? Hoe is de kwaliteit tegen overstaande van leer?

Bij leer heb je bijv. dat je schuurplekken krijgt van je laars, heeft kunststof dat ook? En ziet het er ook mooi uit of heeft het juist een wat goedkopere uitstraling? gaan ze net zo lang mee als leren zadels?

* Wat verg het kwa onderhoud?

Leer moet altijd gevet worden en als je het zadel eens laat liggen gaat het weer schimmelen en dergelijke. Hoe zit dit bij kunststof?

* Hoe zit het, voelt het aan?

Ik weet niet waarom, maar ik beeld me in dat dat kunststof vrij stug is, niet zo mooi soepel als leer. Dat het vrij hard is. Klopt dit of is het wel prettig spul?

* Geven ze af?

Wat me bij lederen zadels een doorn int oog is is die vieze zwarte randen die ze op dekjes maken. Heeft kunsstof hier ook last van of verlost mij dat van dat probleem?! Haha!

* Wintec zadels?

Overal waar ik zoek kom ik wintec zadels tegen. Zijn deze goed? Wat is de kwaliteit? Hoe zien ze er in het echt uit.

* cair systeem?

Is dat dat je zelf de kussens kan opblasen naar gewenste dikte?

Kortom, ik wil van alles weten over kunststof zadel. Goede argumenten weten waarom zo'n zadel te kopen, en dan afgezien van de prijs. Gaat me dan met name om dressuurzadels.
Laatst bijgewerkt door woeliej op 22-11-07 18:37, in het totaal 4 keer bewerkt

Dobel

Re: kunststof zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:21

ik rijd op me verzorgpony met een wintec, vind het een fijn zadeltje erg licht, past op veel pony's en je kan het met een natte doek afdoen maar meer ook niet,

ik vind de singelstoten niet geweldig, deze breken best snel en zijn van een raar materiaal gemaakt. maarja ieder voor zich natuurlijk Knipoog

maar al met al vind ik het een prima zadeltje

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:23

Ik heb een wintec springzadel

vind het een heerlijk zadel. gebruik het ook met crossen ideaal doekje eroverheen en hij is weer schoon.
Het zadel zit goed en stevig.

OnlyLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:24

Ik heb een 2e hands wintec-pro: bevalt echt super! ziet er misschien niet meer heel mooi uit, heeft wel van die schuurplekken waar je been ligt maar dat is bij elk zadel wel zo lijkt me, leer of kunststof... doordat mijn zadel al ouder is heeft-ie wel een goedkopere uitstraling maar bij nieuwe kunststofzadels vind ik dat ze er niet geodkoop uitzien.
ik vind kunststof echt heel lekker rijden, echt niet hard ofzo. vind het fijner rijden dan het leren zadel van mijn vorige verzorgpaard. En qua onderhoud vind ik het echt ideaal: invetten is niet nodig (dus ook geen vette handen, rijbroeken en tafels Knipoog ) en alstie vies is kan je m makkelijk schoonmaken met wat water Lachen
het enigste nadeel vind ik dat kunststofzadels niet zo lang meegaan als leren zadels..

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 18:28

OnlyLoes schreef:
Ik heb een 2e hands wintec-pro: bevalt echt super! ziet er misschien niet meer heel mooi uit, heeft wel van die schuurplekken waar je been ligt maar dat is bij elk zadel wel zo lijkt me, leer of kunststof... doordat mijn zadel al ouder is heeft-ie wel een goedkopere uitstraling maar bij nieuwe kunststofzadels vind ik dat ze er niet geodkoop uitzien.
ik vind kunststof echt heel lekker rijden, echt niet hard ofzo. vind het fijner rijden dan het leren zadel van mijn vorige verzorgpaard. En qua onderhoud vind ik het echt ideaal: invetten is niet nodig (dus ook geen vette handen, rijbroeken en tafels Knipoog ) en alstie vies is kan je m makkelijk schoonmaken met wat water Lachen
het enigste nadeel vind ik dat kunststofzadels niet zo lang meegaan als leren zadels..

heb je mischien een foto van hoe het zadel erg dan uit is gaan zien? en hoe oud is hij ongeveer?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:29

Ik heb o.a. een Wintec veelzijdigheids zadel (te koop overigens). Hij zit lekker en is licht van gewicht. Blijft er netjes uitzien, zolang je er maar zuinig op bent en het niet overal laat slingeren etc... (op een manege lijkt het mij dus niet lang mooi te blijven)
Je kunt er als je de singelstoten niet fijn vind, gewoon leren stoten aan laten zetten.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:29

ineke2 wat kost dat dan ongeveer/

OnlyLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:32

woeliej schreef:
OnlyLoes schreef:

heb je mischien een foto van hoe het zadel erg dan uit is gaan zien? en hoe oud is hij ongeveer?

Poeh.. voor een foto moet ik even goed zoeken, zal eens kijken of ik er 1 kan vinden Lachen en ik denk dat-ie een jaar of 5 oud is..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:44

Nelleke1 schreef:
ineke2 wat kost dat dan ongeveer/

Singelstoten vervangen weet ik niet precies, maar dat kun je gewoon vragen bij een ruitersportzaak of zadelmaker. Is niet schrikbarend duur ofzo.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:00

je hebt kunststof en kunststof
momenteel heb ik een norton kunststof stockzadel
en ben er alles behalve zuining op Bloos ziet er nog heel erg netjes uit
de status vsh en dressuur zijn vn het zelfde materiaal en ook goede reacties van
de norton vzh schijnt weer iets harder te slijten
dan de wintec (welke ook harder slijt als de status of norton stock)
zelfde soort is de knightrider neptunes deze kosten rond de 200/250 euro
en hebben de zelfde verwisselbare boom als wintec
en zelfde soort kunststof als de status slijt ietsjes harder
maar ja is dan ook stukje goedkoper

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:14

woeliej schreef:

Mijn ervaring is dat het lang mooi blijft! Natuurlijk niet zoals leer dat tientallen jaren mee kán gaan, maar het blijft wel goed. Ik heb een wintec Isabell Werth gehad en die was zo'n 4 jaar oud en zag er nog prima uit! Is nu in bezit van een bokker dus misschien dat zij kan vertellen hoe die er inmiddels nu uitziet. :p Mijn bruine wintec 2000 die ik nu heb is nog vrij nieuw en ziet er dus ook nog goed uit. Beide wintec's zijn met equisuide. Je hebt ook een soort glad kunststof.

Weinig! Af en toe ff met een natte doek afnemen en klaar. Je hebt voor sommige kunststof zadels speciale spray om ze te poetsen, maar ik heb daar zelf geen ervaring mee!

Heerlijk! Ik heb zo'n 10 jaar alleen maar leer gereden, en toen ik mijn Isabell Werth kocht zat ik meteen goed! Als ik nu op een lederen zadel stap moet ik zeggen dat ik kunststof toch fijner vind!

* Geven ze af?

Dat is het voordeel, ze geven eigenlijk niet af op je dekjes! Dat is iets dat leer wel doet..

* Wintec zadels?

Staat hierboven dus. Ik ben groot fan van wintec, super degelijke zadeltjes.

* cair systeem?
Mijn Isabell Werth had wolgevulde kussens. Mijn wintec 2000 heeft het cair systeem. Ik geloof dat hier zakjes lucht in zitten. Hoe dat precies zit weet ik eigenlijk niet..

Hoop dat je er wat aan hebt. Mijn beide wintecs hadden/hebben lederen singelstoten! Sowieso hebben de duurder modellen dat voor zover ik weet. Dan nog een fotootje van mijn vorige wintec:

Afbeelding

En een fotootje van mijn huidige wintec:

Afbeelding

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:19

Nee, het slijt heel hard. Na een maand zag je al erge slijtage aan het Wintec - zadel dat ik gebruikte om een Fries te rijden. Gaat dus kort mee en op een gegeven moment scheurde het zweetblad er zelfs af van ellende.

* Wat vergt het kwa onderhoud?

Even schoonmaken met een vochtig doekje, heel handig schoonmaken.

Hard en absoluut niet prettig.

* Geven ze af?

De mijne niet Knipoog

* Wintec zadels?

Zoals ik al zei....bagger... Verdrietig De stiksels waren bij mijn zadel heel slecht en lieten los, zweetblad scheurde eraf omdat het kunststof dunner werd. Er kwamen heel snel slijtage plekken op en het zat echt voor geen meter....

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 19:51

_Skess_ schreef:
*
Zoals ik al zei....bagger... Verdrietig De stiksels waren bij mijn zadel heel slecht en lieten los, zweetblad scheurde eraf omdat het kunststof dunner werd. Er kwamen heel snel slijtage plekken op en het zat echt voor geen meter....

klinkt alsof je net pech hebt gehad met een zadel. Welke was dat?

En wat is nou echt een goede koop kwa kunststof zadels?

Vicktor5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:56

Het blijft lang mooi, bij mijn zadel ziet het er nog als nieuw uit.
Ik draag mijn stijgbeugelriemen on der m`n zweetbladen.

Ik zet er altijd de tuinslang op Bloos

Ik vind het lekkerder zitten als menig leer zadel Vork
Alleen je moet wel een goed zadel hebben want ik heb ook op heel veel harde en pijnlijke kunstof zadels gezeten.

* Geven ze af?

Nee niet dat ik weet.

* Wintec zadels?

Super kwaliteit.
Ikzelf heb de wintec 500 dressuur.
Prima zadel ziet er na 3 jaar nog als nieuw uit Knipoog
* cair systeem?

Geen ervaring mee.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:57

Ik had een Wintec 500 kan dat? Heb niet zoveel verstand van de Wintec zadels.

De eigenaar van het paard is teruggegaan naar de zadelmaker en heeft een nieuw zadel mee gekregen, ook een Wintec type weet ik niet meer, maar daar was hetzelfde mee aan de hand....

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 20:01

Ik ben zeer tevreden over kunststof zadels.
Ze zijn lekker licht, makkelijk in onderhoud (lees Clown je hoeft niet te poetsen), stevige kwaliteit en zitten prima.
Ik rijd een merkloos zadel en een Thorowgood Maxam.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 20:04

Ik heb een wintec-pro endurance. Zit lekker, geen onderhoud en ziet er nog netjes uit terwijl hij lang niet nieuw meer is. Heb wel de beugelriemen onder het zweetblad, maar geen lelijke plekken van laarzen ofzo.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 20:08

Wintec zijn prima zadels, maar je moet wel tegen het kunststof kunnen.
Ik ga er heel erg op zweten en rij me daardoor helemaal snel door. Dus ik vind het niets

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 20:39

woeliej schreef:
En wat is nou echt een goede koop kwa kunststof zadels?

Aanrader vind ik de wintec Isabell Werth. Dressuurzadel met flink wat wrong (dikste wrong, je kan ze ook wisselen) en een fijne diepe zit. Fijnste zadel dat ik ooit op gezeten heb. Ja

En als kunststof uiteindelijk toch niet je keuze word; dit zadel is er ook in een lederen versie van Bates.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 21:16

Mijn ervaring is dat een wintec zadel mooi blijft,maar wel iets minder lang mee gaat dan een goed leren zadel (maar je betaald ook minder)

Bij leer heb je bijv. dat je schuurplekken krijgt van je laars, heeft kunststof dat ook? En ziet het er ook mooi uit of heeft het juist een wat goedkopere uitstraling? gaan ze net zo lang mee als leren zadels?
Schuurplekken van mijn laarzen merkte ik niets van maar dat heb ik nu ook niet bij mijn leren zadel

Water en een doekje Lachen

Leer moet altijd gevet worden en als je het zadel eens laat liggen gaat het weer schimmelen en dergelijke. Hoe zit dit bij kunststof?
Hoef je niets aan te doen alleen stof vrij houden Knipoog

De wintec 500 vind ik harder aanvoelen en zitten dan de 'suede' achtige stof
Vooral de oudere wintec's vind ik heel fijn zitten,nog zachter dan mijn KN!

* Geven ze af?

Mijn wintec gaf nooit af maar dat doet mijn leren zadel ook niet.

* Wintec zadels?

Overal waar ik zoek kom ik wintec zadels tegen. Zijn deze goed? Wat is de kwaliteit? Hoe zien ze er in het echt uit
.
Persoonlijk vind ik van de kunstof zadels de wintec het beste maar ik heb niet alle kunstofzadels bekeken.

* cair systeem?

Is dat dat je zelf de kussens kan opblasen naar gewenste dikte?

Flair kun je aanpassen en kost ongeveer 500 euro incl. inbouwen,vind dit een super systeem!
Cair is niet aanpasbaar,onze zadelmaker is niet zo blij met het cair systeem,maar dat is persoonlijk! Clown

Kortom, ik wil van alles weten over kunststof zadel. Goede argumenten weten waarom zo'n zadel te kopen, en dan afgezien van de prijs. Gaat me dan met name om dressuurzadels.[/quote]

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 21:49

Een kunststof zadel of een lederen zadel... dat blijft altijd een moeilijk punt.

Op zich bestaat er een antipathie tegen kunststof zadels.

De dikke van Dale schrijft:

an·ti·pa·thie (de ~ (v.), ~ën)
1 spontane, niet-beredeneerde afkeer

Eigenlijk is dit ongegrond. Afgezien van de uiterlijke verschijning kan een goed kunststof zadel net zo degelijk zijn als een echt lederen zadel. Immers, sommige kunststoffen zijn sterker en degelijker dan leer. Leer is een natuurproduct en zal na verloop van tijd vergaan / verteren. Sommige kunststoffen vergaan praktisch nooit.

Wat i.m.o. veel belangrijker is, is de bouwkwalitiet van het zadel; leer of geen leer.

Het zadel moet beschikken over een goede boom (tegenwoordig sowieso al uit kunststof vervaardigd) en bovendien moet de boom recht zijn. Daarnaast moeten de kussens recht gevuld zijn; d.w.z. weerskanten gelijk. Het zadel moet comfort bieden aan zowel de ruiter als het paard zelf.

Daarna komt het aan op het "passen" van het zadel op jouw paard. Er moet voldoende schoftruimte zijn, en het zadel moet goed aansluiten op het lichaam en de bespiering van het paard. Daarbij moet het zadel voldoende bewegingsvrijheid laten in de schouders en bovenbenen van het paard (zweetbladen). Ook mag het zadel niet wippen of naar 1 kant toe trekken, noch naar voren of naar achteren schuiven. De beugelriemen moeten recht naar beneden hangen, en een rond balletje moet precies naar het midden van de "zitting" van het zadel rollen als het zadel goed ligt. Uiteraard moet dit alles getest en vastgesteld worden zonder sjabrak onder het zadel.

Als het zadel eenmaal goed past op het paard dan is de ruiter aan de beurt.

Het zadel moet een stevige doch comfortabele zit met zich meebrengen waarbij de ruiter niet "opgesloten" zit in het zadel. De ruiter moet nog voldoende bewegingsvrijheid hebben om de juiste hulpen te kunnen geven, en om zich aan te passen aan de verschillende gangen waarin het paard zich voort beweegt. Een zadel met een ver teruggesneden kamer kan voor zowel ruiters als amazones ongemakken met zich mee brengen in het kruis. Dat speelt dan vooral tijdens het lichtrijden. Dressuurzadels hebben doorgaans een diepere zit dan een veelzijdigheidszadel. Een springzadel is doorgaans nog iets vlakker dan een veelzijdigheidszadel. Kniewrongen is vaak een kwestie van persoonlijke voorkeur. De één vind het prettig om met brede / dikke kniewrongen te rijden terwijl de ander juist de voorkeur geeft aan praktisch helemaal geen wrong.

Ik denk dat je al deze goede eigenschappen zowel bij kunststof zadels als bij echt lederen zadels zult vinden. Het grote voordeel van kunststiof is dat het vaak goedkoper is dan echt leer. Ook blijft een kunststof zadel langer mooi als er vaak mee in de regen gereden word. Een recreatieruiter die meerdere keren per week een buitenrit maakt in weer en wind zal wellicht de voorkeur geven aan een kunststof zadel, als was het maar omdat deze relatief weinig onderhoud behoeft na het rijden in de regen. Een lederen zadel is natuurlijk veel gevoeliger voor weersinvloeden / natte / koude / droogte.

Ach, vergelijk het met schoenen. Tot begin jaren '70 liep iedereen toch op lederen schoenen. Maar vandaag de dag is het praktisch een zeldzaamheid om in een modezaak een paar degelijke lederen schoenen te vinden. Ook hier hebben sterkere en goedkopere kunststoffen hun weg gevonden naar de consument.

Al met zou je gewoon kunnen stellen dat het in de basis allemaal niet zo zeer uit maakt, als het zadel maar degelijk gebouwd is, en goed past op jouw paard en ook jou een goede en comfortabele zit verschaft.

Knipoog

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 21:52

Ik vind de Norton zadels hun geld meer dan waard. Wintec is een slagje duurder.
Verder heb ik zelf ook goede ervaring met de Global kunststof dressuur (249 euro).

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 01:15

uit ervaring ..de status gaat langste mee
maar is niet in boommaat aanpasbaar
heeft ook niet dat stofje boven op
waardoor het miss minder zacht is maar ook minder snel doorslijt
de thorrowgood is nog niet genoemd maar vind m net ff lekkerder zitten als de wintec en heeft meer verschillende modellen (bij bredere paarden komt er vaak meer bij kijken dan slechts de verbreding van de vork ..)

Babyreiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 02:46

Ik heb voordat ik western ging rijden een thorrowgood griffin gehad. Geweldig zijn zadel, zat heerlijk en iets betere kwaliteit dan de wintec. Ik vind ze net iets netter afgewerkt.

chocky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 03:19

Ik heb laatst op een wintec (welk type weet ik niet meer, was iets van 500 euro) proefgereden, maar heb me na een half uur al doorgereden...