De rug van je paard en het flair systheem ...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nobje

De rug van je paard en het flair systheem ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 16:03

Ik ben samen met een vriending naar een clinic geweest.
Die ging over het recht richten van het paard.
Ze hadden daar een aantal zadels waarvan de kussens waren voorzien van foam en lucht.

Ik heb er altijd veel voor's en tegen's over gehoord.
maar nu waren er paarden die mee liepen bij de clinic waarvan de aanwezige zadelmaker bij sommige paarden het scheef gaan o.a. aan het zadel kon terug leiden.

Als de ruiters dat wilde konden ze de clinic op een zadel met lucht in de kussens rijden.
En al zat niet iedere ruiter even plezierig (ik denk onwennig, ander zadel)
De paarden leken er echt van op te knappen...
en werden losser in de rug.
Ook kregen ze meer veer in het achterbeen.
en werden ze iets rechter.

Ik vroeg me af of een zadel met lucht zoveel invloed kan hebben op een paard.
Of dat het wisselen van het zadel dat niet goed licht ook een zo direct effect kan hebben ...
iemand een idee ?

IngLio

Re: De rug van je paard en het flair systheem ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 23:54

persoonlijk vind ik het erg lastig om dit te bepalen na het maar 1x geprobeerd te hebben... denk dat je langer met zo'n zadel zou moeten rijden om echt te bepalen of het effect heeft...

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 00:03

Ik ben ook van mening dat je na 1 keer geen conclusie kan trekken, maar ben wel van mening dat je een betere drukverdeling hebt dmv luchtverplaatsing.
Hoe dat allemaal gaat, weet ik niet.
Zover heb ik mij nog niet in de "flair-zadels" verdiept.
Ben benieuwd naar reacties van mensen die van wol naar flair zijn gegaan en eventueel andersom, laten we die keus vooral niet vergeten. Bloos

Futurefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 00:11

ik hou dit topic ook even in de gaten...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 00:24

kaatje77 schreef:
Ben benieuwd naar reacties van mensen die van wol naar flair zijn gegaan en eventueel andersom, laten we die keus vooral niet vergeten. Bloos

Ik ben van wol naar flair gegaan en ben erg tevreden. Rij dus met een Wow, dat zijn de zadels waar de TS het over heeft. Het grootste voordeel van lucht gevulde kussens vind ik dat je ze heel makkelijk kunt aanpassen. Ik laat mijn zadelmaker regelmatig komen om de boel te checken, als er dan iets veranderd moet worden doet hji dat eerst terwijl we naast het paard staan. Vervolgens ga ik erop en kijken we hoe het ligt en ook hoe ik er op zit. Voor zover het qua ligging op het paard het toelaat wordt vervolgens het zadel (terwijl ik er op zit) nog iets gevuld of leeggehaald zodat ik precies goed zit. Ideaal.

Het Wow zadel heeft een hele vlakke zit en weinig tot geen wrong. Ik vind dat heel prettig omdat het niet je niet een houding dwingt. Maar er zijn ook mensen die er echt niet mee wegkomen en alle kanten op schuiven. Verder zijn de zweetbladen vrij dun en zacht waardoor je goed je paard voelt. Ik zou echt geen ander zadel meer willen hoor! Lachen

Dit is hem, hier nog met kniewrongetje erin:
Afbeelding

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 00:37

@Ir111. Dank je wel voor je duidelijke uitleg en foto. Ja
Ook ik ben fan van vlakke zadels. Heb nu een Stubben dressuur met hele dunnen wrongen op mijn paard en kan lekker met de bewegingen mee. Ik wordt dus niet gedwongen.Bloos
Maar wat ik mij afvraag?
Waarom ben je overgestapt?
En hoe reageerde je paard, dat is natuurlijk het belangrijkste.Ja

Toen ik na jaren klungelen erachter kwam dat het beter is om je zadel aan jouw en het paard aan te laten passen, had ik daarna een paard wat wel 10x beter liep als voorheen. Haha!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 00:43

Ik ben overgestapt omdat ik zelf niet goed op mijn Euroriding kon zitten. Ik zat wel lekker, maar net iets in stoelzit. Was onmogelijk om daar uit te komen, zo vast zette dat zadel me. Heb toen een keer een Wow geprobeerd. Met het idee dat ik daar vast niet op kon zitten omdat het zo vlak is. Niets is minder waar, na 1 rondje draven was ik om.

Bijkomend voordeel is dat mijn paard extreem gevoelig reageert op een zadel wat niet perfect ligt. Hij krijgt direct singelplekken of drukkingen. Had (en heb) dus zo'n 3x per jaar de zadelmaker erbij. Met een wol gevuld zadel was ik dus 3x per jaar mijn zadel een paar dagen kwijt. Nu niet meer.

Mijn paard loopt er ook prima onder, beter dan onder mijn oude zadel. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of dat komt omdat er gewoon een ander zadel op ligt of dat het echt aan de lucht kussens ligt.

Ik wil nu graag een springzadel hebben. De Wow spring vind ik niet fijn dus ik ga wss voor een stubben. Die laat ik wel ombouwen van wol naar lucht.

EDIT: in mijn profiel nog meer foto's van mijn zadel.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 00:48

Dank je wel.
Door wie laat je trouwens het zadel ombouwen?
Mag ook per pb?
Heb een oudere pony staan met een verschrikklijk moeilijke rug. Bloos

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 00:53

Eh, heel stom maar ik weet alleen dat ze Sandra heet en in de buurt van Zwolle zit. Bloos Zij is een bekende van mijn instructrice, ik heb haar een paar keer aan het werk gezien en ik vind haar ok. Ze heeft veel ervaring met het flair systeem, ze is een van de eerste die het naar NL gehaald heeft (is mij verteld).

Zij is trouwens iemand anders dan mijn zadelmaker die ik heb voor mijn Wow zadel. Voor ik een zadel laat ombouwen zal ik zeker eerst contact met hem opnemen om te overleggen.

http://www.zadelmakerijboer.nl komt mijn Wow vandaan.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:02

ben eigenlijk benieuwd waar je de clinic hebt gezien en wie die gaf.
lijkt mij erg interessant..

Alvast bedankt

o, ja ik krijg binnenkort een wow en kan je dan wel vertellen hoe mijn ervaring is.

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:28

Ik ben dus van wol naar Flair gegaan begin van dit jaar.
Ik had hiervoor nog nooit van Flair gehoord, maar omdat het was dit of een heel nieuw zadel. En omdat ik eigelijk alles al geprobeerd had (lees: mede dankzij een verkeerde zadelpasservice was paard uiteindelijk niet meer te hanteren onder het zadel) Heb ik dus in mijn zadel flair laten inbouwen.

En het resultaat mag er echt wezen, in de positieve zin.
Mijn paard loopt als nooit tevoren, (Laat lekker zijn rug los en heeft weer plezier in het rijden) en is zelfs enorm gegroeid in z´n spieren.
Zelfs zoveel dat mijn oude zadel niet meer paste en ik een nieuw zadel (met flair) heb moeten aanschaffen. En dat in 6 maanden tijd.
Ik zou ook nooit meer overgaan op wol gevuld zadel.

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:41

Ook ik ben sinds ruim een jaar over naar de WOW. Het is een uitkomst! Mijn paard heeft een gevoelige rug en met dit zadel loopt hij veel fijner. Hij komt veel beter van achter naar voren. Ook voor mij is het een veel beter zadel. Ik heb zelf ook veel last van mn rug en met dit zadel is dat een stuk beter. Ik kan hier veel beter op zitten omdat het een redelijk plat zadel is. Het was in eerste instantie wel ff wennen omdat je het gevoel hebt hoger boven je paard te zitten maar als je er eenmaal aan gewend bent, wil je niet meer terug. Ik ben er echt super tevreden over. Zo tevreden dat ik voor mn andere paard ook zo'n zadel heb gekocht.

Verder kan je de flair zadels aan alle kanten aanpassen aan je paard en aan jezelf. Als ik ooit een ander paard koop, kan dit zadel zonder problemen passen gemaakt worden. Dat vind ik ook een enorm voordeel!

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:35

Dat moet ik ook toegeven. Ik had vroeger best wel veel last van mijn rug tijdens en na het rijden, maar nu met flair is dat bijna nooit meer voor gekomen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 23:56

hier nog een groot liefhebber van het flair systeem.

Ik rijd sinds twee jaar op KN met Flair en heb sinds vorige week een WoW zadel .

De Kn die ik op flair had heeft twee jaar prima gepast
maar mijn paard is door het flair systeem inmiddels twee maten gegroeid van 31 naar een ruime 33.
De boom in het zadel was een 32 dus het begon wat te knellen bij de schoft.
Helaas kun je aan een KN boom niet veel veranderen, te smal is te smal, dus die heb ik nu maar te koop gezet.

Vorige week zag ik een tweedehands Wow aangeboden, met een brede boommaat 5 erbij.
ik mocht hem passen en proberen van de eigenaresse maar wist na twee dagen al zeker.... dit zadel blijft !

Gister is Arie Boer hier geweest om het zadel helemaal pas te maken en na te kijken
(geweldige service overigens, om helemaal vanuit Zwijndrecht naar Friesland te willen komen).

Wat mij betreft is flair al een aanrader voor alle paarden,
en een Wow zadel is helemaal het summum.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:02

Laten jullie het Flair systeem inbouwen?
En zo ja waar dan?
Toevallig gisteren een poging gedaan om mij in te lezen in dit systeem en het lijkt mij een uitkomst.
Alleen heb ik geen zadelmakers gevonden in deze omgeving die zadel verbouwen met flair, een engelse zadelmaker die dit doet heb ik wel gevonden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:03

Waar ligt Zweeloo bij in de buurt?

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:05

Zweeloo is een klein gehucht midden in drenthe maar ben bereid om te reizen alleen werd Engeland mij een beetje te gek om mijn zadel naar toe te sturen.

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:09

paardfysio schreef:
ben eigenlijk benieuwd waar je de clinic hebt gezien en wie die gaf.
lijkt mij erg interessant..

Alvast bedankt

o, ja ik krijg binnenkort een wow en kan je dan wel vertellen hoe mijn ervaring is.

Als ik het zo hoor, was de clinic van Stal Mireille.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:12

Zahlina schreef:
Zweeloo is een klein gehucht midden in drenthe maar ben bereid om te reizen alleen werd Engeland mij een beetje te gek om mijn zadel naar toe te sturen.

Dat treft, in Drente zit iemand die het inbouwt. Ken jij zadelmaker Van Triest oid? Schijnt een bekende in jouw regio te zijn. Weet niet of hij het zelf doet maar hij heeft volgens mij iemand opgeleid die het wel doet (die in omgeving Zwolle zit).

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:12

fiandor schreef:
Als ik het zo hoor, was de clinic van Stal Mireille.

Klopt! Haha!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:15

Ik heb 3 zadels met flair en elk paard waar het voor is is enorm vooruit gegaan qua beweging. Enige 2 nadelen voor mij zijn: je zadel is op een specifiek paard aangepast en kan niet op een ander paard en ik vind het wat moeilijker om goed stil te zitten. Dat komt omdat het paard meer beweging onder mij geeft en ik denk dat het zadel door de verende boom en de lucht wat instabieler is. Ik vind het op dit moment wel de beste oplossing voor je paard.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:16

Ir111 schreef:
Zahlina schreef:

Dat treft, in Drente zit iemand die het inbouwt. Ken jij zadelmaker Van Triest oid? Schijnt een bekende in jouw regio te zijn. Weet niet of hij het zelf doet maar hij heeft volgens mij iemand opgeleid die het wel doet (die in omgeving Zwolle zit).

Ik ga eens even rondbellen en kijken of het daadwerkelijk iets is voor mij.
Nog even een vraagje.
Mijn zadel is een forestier met een flexibele houtenboom (past zich aan dmv warmte) en is ook nog eens close contact.
Ik gebruik het zadel op meerdere paarden.
Zou mijn zadel geschikt zijn voor dit systeem en wordt het niet aangepast op 1 paard?

Edit, geloof dat mijn vraag al beantwoordt is Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:29

Het voordeel van lucht in je zadel tov wol of ander vulsel, is dat het beter aan te passen is. Mits je het door een deskundige laat doen. Doordat je ook direct resultaat ziet ( wol moet inklinken) kan de zadelmaker hier ook direct op reageren.
Dmv het pompje kan je een grote hoeveelheid of een kleine direct in het kussen pompen. Tevens bestaat het flair uit 4 kamers, iets wat de spieropbouw in de rug het meeste nabootst.

De WOW is meest bekende luchtzadel, deze wordt in Nederland door Arie Boer geleverd. De WOW kan je geheel samenstellen, vlakke zit, diepe zit, wrong, geen wrong.
Ook bijkomend voordeel bij de WOW is de beugel. De beugel is in alle boombreedtes te krijgen, en, dus niet zoals de Wintec, zonder ver doorlopende takken.
Het voordeel hierbij is, de meeste paardenruggen komen behoorlijk overeen aan de bovenkant. Het probleem bij het passen van een zadel geeft 9 van de 10 keer een probleem bij de boomtakken. Bij de WOW heb je dat dus niet.

De WOW is niet goedkoop, maar je koopt een zadel op het leven.
Je hebt trouwens ook de Korrector, een onderlegger gevuld met het 4 kamer lucht ( zelfde principe) en dat is miss een idee voor de nieuwsgierigen onder ons. Deze kost zo rond de 200 euro, en tweedehands zijn ze ook zeer gewild.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:31

Nikka schreef:
Ik heb 3 zadels met flair en elk paard waar het voor is is enorm vooruit gegaan qua beweging. Enige 2 nadelen voor mij zijn: je zadel is op een specifiek paard aangepast en kan niet op een ander paard en ik vind het wat moeilijker om goed stil te zitten. Dat komt omdat het paard meer beweging onder mij geeft en ik denk dat het zadel door de verende boom en de lucht wat instabieler is. Ik vind het op dit moment wel de beste oplossing voor je paard.

Maar met wol is het toch ook op elk paard specifiek aangepast? Waarom zou dat anders zijn met lucht, kun je dat uitleggen?

Ik hoor idd wel vaker dat het meer 'wiebelt' een zadel op lucht. Ik heb dat zelf nooit zo ervaren overigens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:32

Wol is moeilijker correcter af te stellen, wol heeft meer ' marge' tav het pas maken. Met ook als gevolg dat het ook sneller fout kan zitten.