Vraagje over dit bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Judie

Vraagje over dit bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 20:39

Heej!

Ik verzorg en rijd een arabieren merrie met een erg gevoelige mond. Ik zoek een perfect bitje voor haar. Een rubberen, een stang of een dubbel gebroken. Nou had ik dit bit op http://www.ooteman.nl zien staan en dacht misschien is dit wat..Heeft iemand van jullie ervaring met dit bit? En loopt je paard/pony er goed op? En is het rubber beetje zacht is of hardplastic? Of weet je nog een ander bit? Hopelijk kan iemand mij helpen!

Groetjes Judie

http://www.ooteman.nl/productdetail.asp?subId=267
Afbeelding

veerlefellow

Re: Vraagje over dit bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:42

*lees even mee

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:43

misschien is bitloos een optie.
de meeste paarden doen het hier heel goed op.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:44

Dit bit is geen rubber Lachen dit is een hard plastic-bitje.
Voor een zachte/ gevoelige mond, raad ik je een dubbel gebroken water of bustrensje.

Deze bitjes kunnen na een aantal keer rijden, scherpe randjes krijgen, waardoor het paard zich verwond in de mond.

Rubber is flexibel, maar kan snel breken of kapot scheuren... Raad ik je niet aan Knipoog .

Succes!

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:45

Mijn vorige pony reageerde hier heel goed op, de liet goed los op dit bit, maar het is natuurlijk bij elk paard anders, dus dat is een kwestie van even proberen Lachen

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:46

Ik heb dit bit voor Furie, en ze loopt er fijn op.
Furie kan best drammerig zijn, en wordt in de marthonsport ook op een ongebroken bit gereden. Ze accepteert dit bit veel fijner dan een gebroken bit. Ik merk dat ze het fijner vind dat dit bit stiller ligt dan een gebroken bit.

Iig, het is het proberen waard, het bit is niet vreselijk duur.

*edit* materiaal is idd hard plastic. Met appelsmaak, die ik nog steeds niet ontdekt heb. Clown

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:48

Ik ben persoonlijk niet zo weg van dit soort bitjes. Het materiaal kan erg gaan schuren. Wat ik wel erg mooi vind is het model. Ik ben zelf echt voor het gebruik van een ongebroken trens. Deze kan veel minder kwaad in de mond omdat het nergens kan knellen. En omdat dit een watertrens is (losse ringen) kan het paard er wel nog mee 'spelen'. Ik zou gewoon kijken voor een ongebrokenwatertrens. Eventueel kun je deze bekleden met tape (speciale voor het bit) of zeemleer. zeemleer is goed te gebruiken. Je moet deze echter net als een lederen bitje wel weken in olie.

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:50

Ik heb ook eens een rubber bitje gehad, maar dat werd fijngekauwt zodat er scherpe randjes aankwamen.
Ook niet erg ideaal.

Je hebt ook bitjes die naar de mond zijn gevormd, weet alleen niet welke dat ook alweer precies zijn.
Die Aurigan (met koper) zijn toch ook voor de gevoelige mond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:52

Een rubberen bit niet doen, die zijn stroef en schuren daarom enorm. Vaak zijn ze ook nog eens erg dik.

Dit is een kunststof bit, dat is niet stroef.
Maar idd ook zacht materiaal. Dus elke keer controleren of het niet kapot is gebeten, dan is het namelijk scherp. Maar het bit op juiste hoogte en het zal wel mee vallen

Dit is een ongebroken trens en dat is over het algemeen een zacht bit.

Dubbel gebroken ook, maar daar vind ik bij de meeste kunstof bitten de overgang erg lomp gemaakt.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:55

Ik zou bitloos eens proberen, als je zegt dat ze zo gevoelig is in dr mondje, misschien vindt ze dat wel fijner? Je zou het altijd eens kunnen proberen. Er zijn geweldig fijne bitloos hoofdstellen te koop. Ik rijd zelf soms met een Norton, super is die, met een extra brede neusriem, dus ook niet heel scherp.

Judie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 20:57

Bedankt voor de reacties allemaal!
Pem: Ja bitloos was voor ons ook nog een optie maar we willen toch ook nog even proberen met bitje..Knipoog
runningkawa: Had laatst ook een rubbere stang die was inderdaad hártstikke dik, Amira vond het maar raar dus dat wordt um niet Tong uitsteken

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:15

Valentijn schreef:
Ik heb ook eens een rubber bitje gehad, maar dat werd fijngekauwt zodat er scherpe randjes aankwamen.
Ook niet erg ideaal.

Je hebt ook bitjes die naar de mond zijn gevormd, weet alleen niet welke dat ook alweer precies zijn.
Die Aurigan (met koper) zijn toch ook voor de gevoelige mond?

Aurigan is een kpoerlegering die ervoor zorgt dat het paard gaat schuimen. Veel paarden vinden het koper in het bit namelijk lekker smaken. Het slijt sneller dan een gewoon stalen bit. De Sprengerbitten die jij bedoelt zijn inderdaad wel van aurigan gemaakt.

Ik ken een paard, een halfarabier met ook een gevoelig mondje, die een plastic bit had dat in het midden een knik had, net of het een gebroken bitje was alleen dan uit 1 stuk. Hij liep er super op! maar kijk inderdaad wel uit dat je geen scherpe randjes krijgt, gewoon even op letten wanneer je het bit afspoelt. het bitje dat jij hebt gevonden ken ik niet, het lijkt wel erg op die ik bedoel alleen dan recht. En de voordelen van rechte bitten die ik hier lees vind ik erg overtuigend. Kun je niet regelen dat je een dergelijk bit van tevoren kunt proberen bij die merrie? Dat je er een leent van iemand die zo'n bit al gebruikt?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:24

Ik heb zelf voor jaren terug ook met een kunstof bitje gereden. deze was ook recht met in het midden een uitsparing voor de tong, speciaal voor de gevoelige mond. Het werkte echt super alleen ging hij na een poosje lekker hangen op dit bit en ben toen overgestapt op dubbelgebroken en rijdt alle paarden nu met een dubbelgebroken trensje. Jong, oud ze lopen er allemaal lekker op.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:29

ik rij ook met een HM bitje. en dan een dubbel gebroken, maar wel met helemaal losse fragmenten. dus niet met zo'n kabel er doorheen.
deze overgangen zijn netjes afgewerkt en het paardje wat ik rij loopt er erg fijn op.

ik heb trouwens nog nooit scherpe randjes oid kunnen ontdekken en dat terwijl ze soms toch echt flink kauwt op het bit.

[EDIT] deze is het trouwens, maar dan met een oranje tussenstukje (zal wel wortel zijn, haha)
Afbeelding

Judie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 22:04

hestejente; Ik ken helaas verder niemand die met zo'n bit rijd..
LiSSy; Eigenaresse van Amira wou liever niet met tussenstukjes erin Knipoog

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 09:47

Of je kan een lederenbitje proberen... Maar dat is een hele andere optie.

Het leer past zich wel aan in de mond! En het is zacht Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 09:51

EngeltjeS schreef:
Dit bit is geen rubber Lachen dit is een hard plastic-bitje.
Voor een zachte/ gevoelige mond, raad ik je een dubbel gebroken water of bustrensje.

Deze bitjes kunnen na een aantal keer rijden, scherpe randjes krijgen, waardoor het paard zich verwond in de mond.

Rubber is flexibel, maar kan snel breken of kapot scheuren... Raad ik je niet aan Knipoog .

Succes!

daarbij is een rubberbit alles behalve zacht in de mond. Rubber heeft als nadeel als het nat wordt dat het ruw enzo wordt.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 09:57

Idd een leren bitje kan een uitkomst zijn. 'k heb er zelf ook een lastig paard mee gereden en dat was het enige bit waarmee ik iets te zeggen had.
Wat ook wel eens wil helpen is latex om een bitje draaien. Veel gevoelige paarden lopen daar ook superfijn op. Latex is van sealtex.

[img]http://www.ruitersport.com/imagemagic.php?img=images/Bitbandage Sealtex [/img]

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:13

Maar latex kan je ook te dik om het bit leggen, waardoor het paard de mond niet kan sluiten. En als je te weinig doet, dat je dan weer zo'n hele erge reactie krijgt. Omdat het te hard is?

Of valt dit wel mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:15

Volgensmij kan latex ook stroef zijn

Leer moet je goed gebruiken anders is het ook hard.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:17

Ik heb latex gebruikt om een onderlegtrensje. Dus zo werd het niet te dik. Zelf heb ik met latex nog nooit problemen gehad ivm stroefheid.
Als je een leren bitje gebruikt moet je hem voor gebruik even weken onder lauwwarm water zodat het zacht wordt.

Renvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 11:59

Het lijkt me niet dat het bit wat je daar boven voorstelt goed is. Het is namelijk helemaal recht. Als je per se met bit wil rijden, zou ik zo'n zelfde bitje zoeken als je afbeelding, maar dan dubbelgebroken. Met appelsmaak ofzo, of met koperen mondstuk (geeft smaakstoffen af). Het is ook gewoon een kwestie van proberen.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:01

Wat is er mis met een helemaal recht (ongebroken trens) bit? Lachen

Renvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:06

Dat lijkt me nou niet bepaald zacht voor een gevoelige mond.
Als ze het stil wil hebben in de mond, is een D-trensje misschien een optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:10

is juist 1 van de zachtste bitten die er bestaat Haha!
Juist voor paarden met een gevoelige mond kan dat erg fijn zijn

Misschien je eerst in de werking van bitten verdiepen voordat je zegt dat iets niet goed is? Lachen

Ik quote mezelf nog maar weer eens

runningkawa schreef:
Een ongebroken trens is een van de vriendelijkste bitten die je kunt vinden Ja

De werking van gewone trenzen

Citaat:
Enkel gebroken trens

Een enkelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 1 punt scharniert. Dit mondstuk werkt als er aan de teugels getrokken wordt in op de lagen, tong, mondhoeken en het gehemelte. De meeste druk ontstaat op de lagen. Het mondstuk knijpt daarnaast om de onderkaak en kan in het gehemelte prikken naarmate de druk op de teugels toeneemt. De inwerking van dit bit is te vergelijken met een notenkraker; hoe langer de handvaten en hoe breder de trens is, hoe groter de kracht zal zijn waarmee de noot cq onderkaak van het paard "gekraakt" zal worden. Een trens mag niet te smal zijn, maar dus ook zeker niet breder dan nodig!

Dubbelgebroken trens

Een dubbelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 2 plaatsen scharniert. Als je aan de teugels trekt, zal het paard druk voelen op mondhoeken, tong en lagen, waarbij de druk gelijkmatig verdeeld wordt over de tong en de lagen. Dit bit kan niet in het gehemelte prikken, maar geeft wel weer druk op het midden van de tong. De vorm van het middelste deel van het mondstuk kan verschillen. Dit kan een plat plaatje zijn, maar ook een bol of anatomisch gevormd bolletje.

Ongebroken trens

Een ongebroken trens heeft geen scharnierpunten. Het mondstuk kan recht zijn of de vorm van de tong volgen. Het werkt voornamelijk in op de mondhoeken en de tong en minder op de lagen. Doordat het ongebroken is, worden tong en lagen niet bij elkaar geknepen en kan het ook niet in het gehemelte prikken. Sturen gaat met een ongebroken trens wel iets lastiger dan met een gebroken bit omdat eenzijdige teugelhulpen minder goed doorkomen. Een ongebroken trens is niet hetzelfde als een stang omdat het bit geen hefboomwerking en kinketting heeft. Een ongebroken trens is zeer geschikt voor paarden met een gevoelig gehemelte of hangend rooster.