Welk zadel adviseren jullie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chance

Welk zadel adviseren jullie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 11:09

Hoi,

Ik ga een nu toch maar een nieuw dressuurzadel kopen. MAar nu weet ik niet welke.
Ik moet een zadel met veel kniewrong en een diepe zachte zit. (dit ivm rugproblemen)

Welke zadels zouden jullie mij kunnen adviseren, die ook een beetje betaalbaar zijn ?

Het zadel is bedoeld voor een kwpn-er (1,67) met een normale rug, en volgens mij heeft ze een gemiddelde maat boom. En verder heeft ze supersoepele gangen waar je heerlijk mee kunt doorzitten en het lichtrijden gaat op haar automatisch goed. Haha!
En ik ben zelf 1,69m , heb vrij korte benen, en beetje stevig gebouwdt. Bloos

Dus kom maar op met jullie advies Knipoog

8nnemiek

Re: Welk zadel adviseren jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:20

Barefoot (london) heeft een heerlijke, zachte, diepe zit. Echt geweldig als je rugklachten hebt.
Ik heb me er zelf heel erg goed mee kunnen helpen, na het rijden was mijn rug zelfs een stuk losser dan daarvoor, het werd een soort therapie voor mn rug Lachen
Nu heb ik gelukkig nooit last meer, maar als ik weer even op een ander zadel moet zitten dan zit ik direct weer een stuk meer gespannen.

Edit, ze zijn trouwens gratis te testen, via www.boomloosrijden.nl
Ik zou het gewoon eens proberen, valt het tegen dan zoek je verder Lachen
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 11-11-07 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:22

Ik heb een Stubben Scandica. Mooie dikke wrongen en een vlakke/vrije zit.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:25

de nieuwe stubbens (een aantal modellen) hebben nu een soort kussens op de zitting, dit is beter voor de inwerking van je zitbeenknobbels (verdeelt de druk beter voor de rug van je paard), maar is ook beter voor je eigen rug!!
vraag anders ff info bij de ruitersport zaak of kijk ff op de site van stubben

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:35

Ik zweer bij de isabelle werth versie van wintec
kniewrongen kan je zelf aanpassen van heel dik tot niets
de zit vind ik zalig (ik heb altijd het gevoel dat ik in mijn paard zit ipv erop Haha! )
De cair opvulling is dan ook zowel goed voor de paardenrug als voor de rug van de ruiter.

de prijs valt mee als je de synthetische versie neemt (990euro), maar je ziet wel snel slijtage als je vaak rijdt
voor de lederen versie betaal je wel al gauw het dubbele, maar gaat ook dubbel zo lang of langer mee...
Groetjes

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:38

Bij veel wrong en een diepe zachte zit denk ik aan de Prestige Top Dressage. Ik kan er zelf voor geen meter mee rijden omdat ik juist weinig wrong en een vlakke zit zoek, maar het zijn wel mooie en goede zadels. Maar hij moet je paard wel passen natuurlijk Knipoog

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 11:42

iedereen alvast bedankt voor tips voor zover.

Ik had ook al goede verhalen gehoord over de kentour (als ik het goed schrijf) iemand hier ervairng mee?

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 23:25

Bij veel wrong en diepe zit denk ik vaak aan het niet kunnen oplossen van rugproblemen omdat deze combinatie maar al te vaak je bekken kantelt waardoor je niet in balans kan zitten. En juist dat geeft vaak rugproblemen. Als je onafhankelijk kan zitten zal je rug probleem vaak ook verdwijnen.

Phoebesp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:33

HEt is gewoon verstandig om een aantal zadels te voelen. Iedereen heeft een ander gevoel bij een zadel, dus wat jij fijn vindt hoef ik nog niet fijn te vinden. Wellicht kun je een ruitershop uit de buurt met een aantal zadels laten komen. Dan kun je er een aantal proberen en zij weten er ook veel vanaf.

Bij onze ruitershop hebben ze ook tweedehands zadels. Deze zijn kwalitatief nog prima. Dit scheelt in de kosten. En dan heb je misschien een superzadel tegen een aantrekkelijke prijs.

laudtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 09:38

Echt grappig, als ik jouw verhaal lees, lijk je wel op mij! Haha!
Ik ben ietsje kleiner dan jij (1.65 m) maar ook wat stevig en korte beentjes. Morgen komt Karl Langeraap bij mij om zadels te passen. Ben erg benieuwd! Ik rij nu op een Passier Grand Gilbert maar kom met mijn korte bovenbeen niet goed bij de kniewrongen. Ik denk ook dat het zadel wat klein voor mij is geworden Bloos en volgens mij ligt het ook niet super op mijn paard. Daarom ga ik morgen verschillende zadels proberen om er 1 te vinden die zowel mijn paard als mij past. Ja

Oh een meisje bij ons op stal heeft de Kentaur, is er erg tevreden over. Goede kwaliteit en fijne, diepe zit....

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 09:45

Ook ik ben voorzien van korte benen. Toen ik mijn zadel ging passen, kwam ik erachter dat een hele diepe zit voor mij niet werkt. Ik kwam gewoon met mijn bovenbeen op veel zadels niet weg. Ik heb nu een Albion met een iets diepe zit en lekker wrong voor. Kost wat, maar tis een heerlijk zadel.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 10:15

Ik heb van de week een veelzijdigheidszadel gepast richting dressuur merk jc, en deze zat ook wel lekker.

ik ga waarschijnlijk rond mei verder kijken naar en zadel want mijn merrie moet nu in maart eerst een veulen krijgen. (advies van de winkel)

Nu kan ik tenminste ff flink doorsparen Tong uitsteken
en vast zadels uitproberen in de winkels betrefd de zit.

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:24

Ik heb een Kieffer Orphee. Deze heeft ook veel kniewrong. Niet dat ik die perse nodig had, maar dit zadel lag het best op mijn paard en zat voor mij ook het lekkerst. Het zadel heeft een teruggesneden boom voor bij een hoge schoft en extra ruimte voor de bewegingsvrijheid van het schouder. Ook heeft het een flexibele boom, waardoor het op vele paarden schijnt te passen.

Maar ik zou gewoon een aantal zadels er op leggen. Een zadel wat op het ene paard mooi ligt en lekker zit, hoeft dit op een ander paard weer totaal niet te doen.

Succes!

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 10:33

Ik heb als ik te weinig wrong heb dat mijn knie-en voor het zadel uitkomen.

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:49

De Rossner Sydney Plus heeft ook redelijke kniewrongen en zit als een huis. Hij is wat goedkoper dan bijvoorbeeld een kieffer. Wel schijnt het zo te zijn dat de zweetbladen relatief snel slijten.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:25

Morris & Nolan. De Goodwood?
WOW?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:32

Ik heb ook rugklachten maar kan absoluut niet zitten in een zadel met een diepe zit! Dus dan zou ik denken zoek een zadel met een gewone zit.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:35

Ga lekker een hele hoop zadels uitproberen en neem wat je zelf het lekkerste vind zitten! Natuurlijk moet het ook goed op je paard liggen maar dat spreekt voor zich neem ik aan.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 18:37

dat vind ik het belangrijkste dat het goed op mijn paard past.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:44

NOU....zelf lekker zitten is toch ook wel HEEL belangrijk hoor!
Zit je zelf niet goed, dan loopt je paard na een aantal weken ook niet echt lekker meer. Ga gewoon voor beide, een nieuw zadel kost tegenwoordig een hele hoop geld, dus mag je ook wel iets terug verwachten.

max_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:22

prestige top dressage hangt een prijskaartje aan maar is de moeite waard! Ik heb hem zelf ook zeer tevreden! Haha! Haha!

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 22:17

memo schreef:
Ik zweer bij de isabelle werth versie van wintec
kniewrongen kan je zelf aanpassen van heel dik tot niets
de zit vind ik zalig (ik heb altijd het gevoel dat ik in mijn paard zit ipv erop Haha! )
De cair opvulling is dan ook zowel goed voor de paardenrug als voor de rug van de ruiter.

de prijs valt mee als je de synthetische versie neemt (990euro), maar je ziet wel snel slijtage als je vaak rijdt
voor de lederen versie betaal je wel al gauw het dubbele, maar gaat ook dubbel zo lang of langer mee...
Groetjes

Idem, zit heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk! Ja

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 22:29

En ook ik ga voor de Isabell Werth! Toen ik dat zadel nog had leek het voor mij te zijn gemaakt. Korte benen maar wel een beetje stevig. Superfijn zadel, echt een aanrader..

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 22:33

Ik heb met mijn bagger rug een tijd lang met een Ainsley Vanguard zadel gereden heerlijk zitten die Lachen
Lekker diepe zit ..
Heb nu meerdere zadels o.a. een JC en een Kieffer maar mijn Ainsley was het fijnste Lachen
Op Marktplaats meestal te koop voor een bedrag rond de € 450 nieuw een stuk duurder ( weet de nieuw prijs niet meer ) gaan wel echt mega lang mee ..

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 22:35

Ik heb de Cliff Barnsby.
Echt een goddelijk zadel! Veel kniewrong, lekkere zachte kussens bij je benen en een zachte zit.
Me instructrice heeft ook op het zadel gereden en ze zei meteen dat ik echt een heerlijk zadel had.