Bontje op je dekje of eronder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sas00

Bontje op je dekje of eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 09:02

Steeds meer zie ik mensen die hun bontje onder hun dekje doen.
Zelf doe ik hem er altijd op, geen idee waarom eigenlijk... Bloos een gewonte denk ik. Knipoog

Toch vraag ik me af waarom mensen hem eronder doen?
Is het alleen omdat je dekje dan beter uitkomt ofzo?
Of heeft het een reden? Die me tot nog toe door niemand is verteld Knipoog
Wie kan me meer vertellen?
Of zou het bij hun ook gewoon een gewonte zijn..??

Tinkerlady

Re: Bontje op je dekje of eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 09:11

Wij doen de bontjes op een chabrak. We werken met meerdere paarden en uitwisselen van chabrakjes en dekens doen we niet die horen vast bij het paard. Voordeel zo is dat we aan 2 (kostbare) bontjes genoeg hebben voor het berijden van 5 paarden. Het chabrak ligt rechtstreeks op de rug, de bontjes daarop. Deze blijven mooi schoon en komen niet in contact met de vacht. Dus veelvuldig wassen is niet nodig en we voorkomen besmettelijke huidinfecties (schimmels) over en weer....verder geen functie.

Bij 1 paard zou ik kiezen voor het bontje rechtstreeks op de vacht....is denk ik net iets comfortabeler. Nadeel dat je het dan toch regelmatig moet wassen...dat komt de kwaliteit van het bontje meestal niet ten goede..

Groetjes!
Laatst bijgewerkt door Tinkerlady op 05-11-07 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 09:12

Waarom gebruik je eigelijk een bontje? Past je zadel niet goed?

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 09:14

Ik heb een dekje met bontrand voor & achter...
(ik rijd met bontje op aanraden van zadelmaker).
Als je die onder het zadel & sjabrak zou leggen, wordt die bontrand geplet Tong uitsteken, iets wat niet de bedoeling is Clown

Dus, sjabrak, dan bontje en dan zadel. Lachen
Bevalt prima..

robbedoes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:15

Ik sluit me bij allejandro aan, het zou niet echt handig zijn als je hem onder het sjabrak legt. ;p
ik gebruik zelf geen bontje.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:42

Lenneke_ schreef:

Dat is ook de eerste vraag die in mij opkomt...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:45

Judje schreef:
Lenneke_ schreef:

Dat is ook de eerste vraag die in mij opkomt...

bontje is toch gewoon voor de sier, mode-artikel? of heeft het nog een functie??

als ik al een bontje zou hebben, dan moet het op het chabrak, zodat iedereen het kan zien Pling

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:47

sommige hebben hem eronder, maar dan is het een bontje zonder bont rand achter.. maar alleen 1tje voor.. Sommige doen het eronder zodat de druk minder is op de rug van het paard.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:48

@Juval: er zijn (helaas) nog steeds mensen die denken dat je met een dikker shabrak/dekje een niet/slecht passend zadel kan verdoezelen.

Een bontje boven je dekje/shabrak kan juist de kamers vernauwen van je zadel (dus bij gebruik met dik dek/shabrak, ook alleen dik dek/shabrak kan dit al veroorzaken). Dat het een mode-artikel is, is voor sommigen wel de reden om hem te gebruiken, maar dit kan soms nadelige gevolgen hebben voor het passen van je zadel...

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:52

@ Judje je moet niet iedereen over 1 kam scheren ik heb hem juist omdat mijn paard nogal ingevallen was ineens (had een oorzaak, is nu weg) en nu terug op kamerbreedte moet komen
Om voor die paar maanden éven een ander zadel te halen, nee dankje want het is een superfijn zadel wat ik heb Lachen

ik weet dat het niet persoonlijk bedoeld zal zijn maar je moet ook niet iedereen over 1 kam scheren! Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:53

Waarom bontje EN schabrak? Zo wordt de werking van het bontje teniet gedaan.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:57

juval schreef:
bontje is toch gewoon voor de sier, mode-artikel? of heeft het nog een functie??

als ik al een bontje zou hebben, dan moet het op het chabrak, zodat iedereen het kan zien Pling

Frusty
Sorry dat ik zo reageer, je zult vast echt niet beter weten.
Maar een bontje maakt een passend zadel niet meer passend, dus rijden met een bontje voor de sier zou ik niet doen. Daar heb je speciale bontjes voor, die hebben wel bont aan de randen, maar niet onder het zadel

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:58

@ Lenneke ik denk dat die opmerking van Juval een beetje sarcastisch bedoeld was Knipoog
edit:hoop ik dan maar..
Laatst bijgewerkt door Allejandro op 05-11-07 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:58

Alléén een bontje tussen de rug en het zadel, verder helemaal niets!
Een bontje vult ruimte op die bij een passend zadel juist niet opgevuld moet worden, ga je er ook nog eens een dekje tussen leggen ben je er bijna van gegarandeerd dat je in relatief korte tijd een paard hebt met rugproblemen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:59

Afgezien van het feit dat een bontje ook nog koeler is voor de paardenrug dan dat schabrak.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:00

Een dekje is om het zadel te beschermen tegen zweet niet om het paard te beschermen tegen het zadel

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:01

Allejandro schreef:
@ Lenneke ik denk dat die opmerking van Juval een beetje sarcastisch bedoeld was Knipoog
edit:hoop ik dan maar..

Clown idd.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:02

Lenneke_ schreef:
Een dekje is om het zadel te beschermen tegen zweet niet om het paard te beschermen tegen het zadel

Afgod

En vaak zijn dat nog de dunnere katoenen dekjes, bij de pads e.d. is de orginele functie alweer vervaagd.

soenylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:09

somigge paarden hebben last van een rug probleem
een zadeldekje verkomt het niet maar verzacht het wel alleen is het ook vaak voor de sier.
er zijn verschillende zadel bontje te verkrijgbaar.
als je paard last heeft van zadelproblemen dan is het goed om er een te kopen alleen als je er een koopt koop dan een goede alleen het bont mag over de schoft en achter het zadel, niet dat het bont voor staartkoker werkt

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:16

Een bontdekje is toch JUIST bedoeld om rechtstreeks op de paardenhuid te leggen voor gevoelige paarden!!
Een of andere schmiegel heeft ooit bedacht dat op het schabrak mooier stond, dus doet iedereen dat braaf. Blijkt maar weer dat de helft de echte functie van een bontje niet weet Nagelbijten / Gniffelen

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:09

Zover ik weet zou een zadel op een blote paardenrug moeten kunnen liggen. Bontjes, is mij geleerd, is absoluut niet goed voor de paardenrug, omdat het de kamer vernauwd. Als de kamer vernauwd wordt, betekend dit meer druk op de spieren langs de ruggengraat, uiteindelijk problemen. Zo ver ik weet rijden heel veel mensen met bontje omdat het zo mooi is.. Slechte zaak. Als je dan een bontje gebruikt moet je hem onder je dekje doen, omdat je zo minder wrijving krijgt dan andersom. Dat een bontje koeler is voor de paardenrug lijkt mij klinklare onzin. Als je echt wol hebt is dat altijd warmer dan een katoenen dekje, daarbij neemt een dekje nog zweet op en zuiver scheerwol niet..

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:17

Ik rij ook op advies van de zadelmaakster met een bontje onder mijn zadel.
Zadel ligt niet helemaal perfect op het paard, maar omdat het paard binnen nu
en korte tijd zal gaan veranderen in haar rug en spieren was dit toch de beste
oplossing voor tijdelijk. Zadel is wel aan de voorkant bij de kamer breder gemaakt
zodat het met bontje ook mooi komt te liggen, maar vooral voor de achterkant
van het zadel is het bontje nodig, nu met bontje ligt het dus wel perfect en zodra
mijn paardje weer genoeg bespierd is en in haar oude vorm terug is krijgt ze een
zadel aangemeten aan haar "nieuwe" rug Haha!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:08

Voor alle duidelijkheid, even alle info over bontjes ed:

normaal gezien is een bontje niet nodig op een normale paardenrug.
wanneer het paard een gevoelige rug heeft kan een bontje uitkomst bieden bij het opvangen van schokken, maar eigenlijk kan een gelpad dat ook
wanneer het paard begin van drukplekken heeft, zadel wipt of schuift oid: zadelmaker erbij! dit is een teken dat het zadel niet past! In overleg met zadelmaker, fysio of andere prof kan besloten worden tijdelijk een bontje te gebruiken tot er een andere oplossing is
vb paard wordt ernstig ziek, bespiering is weg, zadel past niet 100% -> bontje kan dan even uitkomst bieden

Opgelet: in ALLE gevallen dient een bontje RECHTSTREEKS op de rug te liggen (anders verliest het zijn werking), dient van 100% schaap te zijn gemaakt (wegens goed opvangen van zweet, schokdemping ed.) en MOET ruggegraatsvrijheid hebben (vult anders kamer op en boel gaat knellen)

Tegenwoordig bestaan er van Mattes ook versies met kortharig bont en langharig (dik) bont.

Liefst geen sjabrak samen met bontje gebruiken (sjabrak dient alleen ter bescherming van zadel tegen zweet zoals eerder al opgemerkt), anders krijg je een hele dikke laag onder je zadel.
Als je toch je volledige zadel wil beschermen, koop dan een volledig sjabrak met lamswol kussens

Verdorie, mijn zadel past wel en toch wil ik een bontje? Tegenwoordig bestaan er ook uitvoeringen zonder bont onderaan en alleen bovenaan bontranden. Ziet er net echt uit en kost nog minder ook...
(vb? zie www.hipponet.be)

Zit een bontje beter voor de ruiter? Dat blijft een persoonlijke discussie, iedereen voelt wat hij voelt. Maar ga niet met een bontje rijden omdat jij geen stuiterbal wil wezen op een passend zadel. Dan is er iets fout met je zit. En als je toch zere billen hebt, is een bontje OP het zadel de uitkomst zonder je paard te schaden (en ik heb al een hele hoop mensen ZEER verslaafd weten worden aan zo' n ding )

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:06

ik heb een dun bontje (geen echt schapen spul) dus moet wel een sjabrak er onder hebben anders vult het niet voldoende, ik heb een bontje op advies van de zadel maker , de zelfde reden als Allejandro.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:54

ik moet nog een bontje kopen maar dan echt op het sjabrakje