Geen enkel zadel past?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxmichellexx

Geen enkel zadel past?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 16:10

Ik heb een ronde, korte pony zonder schoft.
Nou was ik van plan om over een tijdje een zadelmaker te laten komen, om een zadel op maat te laten maken.
Ik heb op dit moment een barefoot cheyenne waar ik niet meer mee rijd omdat het schuift, ik rijd dus op dit moment zonder zadel.

Nou is een vriendin van mij van de week naar boerderij morgan geweest ( die hebben geloof ik ook een zadelpasservice ), en heeft mijn probleem voorgelegt. Nou kreeg ze te horen dat er voor zo'n pony geen passende zadels waren en dat ze al vaak van dit soort gevallen had gezien, en dat ik maar met een staartriem moest gaan rijden.

Nou is de moed me toch wel in de schoenen gezakt, zal ik nu evengoed een zadelmaker laten komen?
Ik wil wel een fatsoenlijk zadel waarvan ik zeker weet dat ze er geen problemen mee krijgt.

Groetjes Michelle

Afbeelding
Een foto voor het idee ( meer foto's in mijn profiel )

Coconut

Re: Geen enkel zadel past?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 16:14

je pony heeft weinig schouder en bijna tot geen schoft. Ik zou je een IJslanderzadel aanraden, die past vrijwel altijd op paarden met heel weinig schoft Knipoog

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 16:14

Op elk potje past een deksel Knipoog . Dat je paard alleen met staartriem een zadel zal passen is dus onzin. Het is alleen goed zoeken. Als je een goede zadelmaker/passer laat komen, die kan je er vast meer over vertellen.
Ik heb ook een enorm rond paard, maar ik heb wel een zadel dat goed past en niet schuift.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 16:23

Ik herken het probleem. Ik heb een pony met een op maat gemaakt zadel en zelfs dat schuift! Ik laat nu een oogje voor een staartriem aan mijn zadel zetten denk ik, want ik wordt er gek van dat ik na een paar rondjes galopperen weer opnieuw op moet zadelen. In stap en draf schuift het trouwens niet.
Laatst bijgewerkt door Lante op 31-10-07 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 16:24

ik heb ook zo'n pony. buikig, rond geribt, haast geen schoft, geen schouders.
alles schuift, en ik weethet ook niet meer. ik rijd nu ook constant zonder zadel.

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 16:28

Een goede zadelmaker kan op elk paard een passend zadel maken. 1 Tip, NEEM GEEN HULSEBOS!

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 16:34

Ik had een wintec dit lag niet goed het zadel gleed. alle kanten op.

Ik heb nu een Kieffer Genf Dressuur dit ligt goed.
Ik heb een haflinger met weinig schoft

xxmichellexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 16:50

Nog tips voor goede zadelmakers in noord holland?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 16:54

In Friesland? Haha!

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 16:55

Boomloos zadel?? Is ff wennen maar dan zitten ze ook als een stoel Haha!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 16:58

Haha, nee, die zadels kan ik met mijn heupen niet in zitten (western ook niet bijvoorbeeld). Bovendien mag je er niet mee starten volgens mij, toch?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:04

Yvonnelind schreef:
Haha, nee, die zadels kan ik met mijn heupen niet in zitten (western ook niet bijvoorbeeld). Bovendien mag je er niet mee starten volgens mij, toch?

Goede pad eronder met dubbele inlages, dan zit je wat smaller en heb je geen last meer.
Je mag met een aantal types wel degelijk starten, zeker tot de M.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:47

Denk er wel aan dat boomloze zadels een vrij slechte drukverdeling hebben Knipoog .

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 18:24

Zoek een goede zadelmaker. Een zadelmaker die bij voorbaad al roept dat er voor zulke pony's geen zadels zijn en dat je maar met staartriem moet rijden vind ik geen goede zadelmaker.

Misschien is een Massimo iets, die zijn wat meer gemaakt voor bredere pony's/paarden

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 18:28

Boerderijbeurs Morgan..... niet te serieus nemen. Is niet echt into de zadels, als ze uberhaubt nog ergens into zijn zullen we maar zeggen.

Op mijn toch wel zeer ronde, bourgondische haflinger ligt een Kieffer, is misschien het proberen waard? En doe anders eens een gooitje naar een Ijslands zadel, misschien dat dit ook nog weleens een oplossing zou kunnen zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 18:44

Op welke manier schuift je barefoot cheyenne precies?
Naar voren/achteren? Of opzij?
Als die opzij schuift dan ligt dat altijd aan je eigen zit, óf is je pony scheef Knipoog
Naar voren schuiven zou je kunnen oplossen door een banaansingel te gebruiken, dan kan de singel niet verder naar voren schuiven en het zadel dus ook niet.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:05

Ik heb zo'n zelfde figuur... neem eens contact op met Inge vd Zwan van Equestor ik heb nu de Wispelaere en die zit perfect op mijn ronde Hafje.
Ze zijn niet goedkoop maarja je wilt een passend zadel.

http://www.equestor.nl

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 21:57

boomloos heb ik ook gehad op mijn pony.
vond het niks, sindsdien is mijn pony gaan hoofdschudden en het aansingelen verschrikkelijk gaan vinden. dit is mijn bevinding er van. ik heb niks tegen boomlooos, maar het was gewoon niks.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 22:25

Boomloze zadels hebben een slechte drukverdeling. dat kan pijnlijk zijn voor je paard.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 22:48

Dat is echt niet waar, een boomloos zadel is niet pijnlijk hoor, dan zou zonder zadel rijden al helemaal pijnlijk zijn, en dat is ook niet zo Knipoog
Pijnlijk wordt het pas als je een zadel gebruikt dat niet past, een zadel dat op een paar kleine plekjes klemt of schuurt.

xxmichellexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 23:15

MysticTinker schreef:
Op welke manier schuift je barefoot cheyenne precies?
Naar voren/achteren? Of opzij?
Als die opzij schuift dan ligt dat altijd aan je eigen zit, óf is je pony scheef Knipoog
Naar voren schuiven zou je kunnen oplossen door een banaansingel te gebruiken, dan kan de singel niet verder naar voren schuiven en het zadel dus ook niet.

Mijn zadel schuift naar voren, ik heb er een orginele barefoot singel bij mijn zadel.
Hebben ze de banaansingel dan ook in 40 of 45 cm?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 23:17

eilleen333 schreef:
Boomloze zadels hebben een slechte drukverdeling. dat kan pijnlijk zijn voor je paard.

Dat kan best iets genuanceerder. Er zijn veel versch. types boomloos. De een verdeeld de druk beter dan de ander.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 23:18

ik zou eens kijken naar een massimo, mijn pony is ook vrij rond en heeft een er een die ligt prima, voor foto's zie profiel

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 08:24

Antheman schreef:
eilleen333 schreef:

Dat kan best iets genuanceerder. Er zijn veel versch. types boomloos. De een verdeeld de druk beter dan de ander.

Dat is wel zo, maar de drukverdeling is een stuk minder dan bij boomzadels. Dat is gewoon een feit. Op de site van boomloze zadels laten ze zien hoe flexibel hij wel niet is. Ze buigen hem zo dat de voorkant de achterkant raakt. Dat gebeurd dus ook als jij erin gaat zitten, welliswaar in mindere mate, maar het gebeurd wel.

Er zijn paarden die door die puntdruk lichte plekken op de rug krijgen. Dat zijn tekenen van teveel druk op 1 plek. Dat kan voor het paard nooit fijn zijn. Ik heb zelf ook een tijdje boomloos gereden, omdat mijn paard erg veel moest afvallen en het op maat laten maken van een zadel dus weinig zin had. Maar toen ik merkte dat ze nukkig werd met opzadelen en haar oren in de nek deed als het zadel tevoorschijn kwam, heb ik meteen een boomzadel op maat laten maken, en het probleem was over.

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 10:36

Voor het buigen van het zadel op boomloosrijden.nl is wel een zadel genomen zonder een bijbehorende onderlegger, nog steeds is het zeer buigzaam maar in de onderleggers zitten wel drukverdelers, Barefoot heeft dit jaar ook drukverdelers in het zadel zelf gebouwd, zodat de druk dubbel verdeeld wordt, dit in tegenstelling tot vele andere boomloze zadels!