zadel schuift naar voren, stoten verzetten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

zadel schuift naar voren, stoten verzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 13:14

Onlangs is de zadelmaker geweest, mijn dressuurzadel schoof naar voren en kantelde wat. Volgens de zadelmaker is de boommaat goed. Ik ben m'n zadel 1.5 week kwijtgeweest, en heb het dus nu weer terug. Er mee rijden gaat niet, ik heb het 2 keer geprobeerd. De eerste keer moest ik in een training van een half uurtje 3 keer het zadel opnieuw op de juiste plaats leggen. Met uitstappen kwamen mijn benen voor de 4e keer tegen de b enen van m'n paard. Ik had ondertussen al 3 verschillende dressuursingels geprobeerd. De tweede keer heb ik het zadel 2 keer teruggelegd en toen maar een ander zadel gepakt.

In de tijd dat ik m'n dressuurzadel kwijt was heb ik dus met m'n springzadel gereden. Dit zadel schuift niet, ook niet met springen. Zadel heeft dezelfde boommaat, 31, en is van hetzelfde merk.
Verder heb ik nog een ander springzadel geprobeerd van ook weer hetzelfde merk met ook boommaat 31 en deze bleef ook liggen. Een dressuurzadel van een ander merk met boommaat 32 bleef ook gewoon liggen. Ook een ander springzadel met boommaat 32 blijft liggen.

Ik heb de zadelmaker na die 2 rijpogingen weer gebeld. Hij zegt dat het zadel moet passen. Ja, het kantelen is over. Maar het zadel blijft gewoon echt niet liggen. OP de vraag waar ik de singel langs laat lopen heb ik gezegd dat ik alles geprobeerd heb: netjes 1 handbreedte achter de benen, maar ook direct achter de benen. Verder diverse singels geprobeerd, dus daar ligt het ook niet aan. Mijn paard is ietsje buikig, maar het probleem ligt niet bij het paard, want andere zadels blijven wel liggen. Verder heeft ze een enorme megaschoft, dus een zadel moet daar ook nog eens achter kunnen blijven hangen. Op mijn mededeling dat 4 andere zadels wel blijven liggen werd gezegd dat ik niet met andere zadels mag vergelijken Verward
Maar goed, ik heb dus nog nooit problemen met deze zadelmaker gehad en hij wil het ook wel oplossen. Hij zegt dat de stoten verplaatst moeten worden, dus dat 1 stoot bij de voorboom gezet moet worden en de andere op de normale plaats. Dan moet het schuiven over zijn. Hebben jullie hier wel eens van gehoord? En zou dit echt werken? Ik laat de stoot dus nu verplaatsen, maar ik ben gewoon bang dat het niet aan de plaats van de stoten ligt. Het ligt ook niet aan mijn paard, want andere zadels blijven wel liggen, ook als de stoten gewoon normaal in het midden zitten.
Maar kan schuiven ophouden als je stoten meer naar voren zet?

bromfiets

Re: zadel schuift naar voren, stoten verzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:19

Even vooropgesteld dat ik een leek ben...

Als je de stoot naar voren plaats, lijkt het mij dat hij het zadel vooraan naar beneden trekt. Als het zadel dan al naar voren schuift lijkt het mij dat die verplaatsing dat alleen maar versterkt.

Maar er zitten meerdere mensen op bokt die er meer verstand van hebben dan ik en misschien dat die met een heel ander antwoord komen. Ik hoop iig voor je dat het opgelost wordt.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:22

Wat je Zadelmaker bedoeld is een ingebouwde voorsingel
zo komt erg erg veel druk op de schoft (zadel kiept naar voren) niet fijn voor je paard
Heb hier ook een KN liggen waarbij ze dat gedaan hebben
waardeloos systeem vind ik
zodra we met dat zadel gaan rijden, laat ik de boel weer "normaal maken"
als je andere zadels niet schuiven,zou ik eerder de schuld bij de vulling zoeken en niet bij het zadel zelf
lastig als een zadel niet past ondanks alle inspanningen Sigaar

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:25

Ik zou dit NIET laten doen, je zadel past gewoon niet. Ik heb hetzelfde vorig jaar laten doen... Met als gevolg singelwondjes (3 singels geprobeert incl. schapenbontje, werkte allemaal niet) en op het laatst bleek dus ook dat er drukkingen vlak achter de schouders zaten...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 14:00

Volgens de zadelmaker is het geen ingebouwde voorzingel, maar zet je gewoon de voorste stoot bij de voorboom. Bij sommige zadels heb je dat al standaard. De 2e stoot blijft dus op de normale plaats zitten, dus in het midden van het zadel zeg maar.

Zie zeg maar het volgende plaatje. Dus de voorste stoot is hetzelfde als hier bij wintec. En de 2e stoot komt dus in het midden te zitten, dus tussen de 2 die samen een Y vormen. En dat is niet aan te raden? Waarom zie je dat dan zo veel? Zou het zadel dan eerder van achteren weer gaan wippen?
Afbeelding

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 14:08

Een stoot aan de voorboom is je reinste onzin.
Een beetje zadelmaker corrigeert dat meteen als hij dat aantreft in een zadel.

Niet doen, zonde van je centen. Een singelstoot aan de voorboom is vragen om problemen - je sjort namelijk de boom op het schouder van het paard vast met het aansingelen. Als de achterste stoot dan ook nog het achtereind vna het zadel naar beneden trekt, is de basis voor een fijne brug gebouwd.
Het zadel hoort juist op het diepste punt bevestigd te zijn, nergens anders.

Jouw zadel is niet in balans op jouw paard.
Dan kan je willen versleutelen wat je wilt, dikke kans dat de bolling in de boom gewoon niet 'matched' met jouw paard.
Tijd voor een ander zadel dus.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 14:22

Dees, die zadel is net een jaar oud, aangepast aan mijn paard, en er is toen bijgezegd dat ik het zeker de eerste 1.5 jaar 3-4 keer per jaar moest laten controleren. Dit heb ik ook altijd gedaan. Ik heb het nog geen half jaar gebruikt omdat m'n paard lange tijd uit de running is geweest. Ik had verder geen problemen tot een maand of 2 terug. Het zadel begon wat te wippen en later ook wat te schuiven. Dit heb ik wel eens eerder gehad en gewoon de zadelmaker laten komen en daarna was het opgelost. Ik vind dat mensen wel heel snel zeggen van koop maar een ander zadel terwijl je met aanpassen heel veel kunt. De zadelmaker waar ik m'n zadel gekocht heb is nog zo'n vakman. Ik heb er ook nooit eerder problemen mee gehad. Keil er in of juist eruit of vergroten of verkleinen? Deze man kan het. Wrongen verplaatsen of veranderen? Deze man kan het. Dit zadel kan wel weer passend gemaakt worden. Maar nu twijfel is dus over de voorgestelde oplossing. Vrijdag weet ik of het verplaatsen van de stoten de oplossing is.
Ik heb niet voor niets juist dit zadel gekocht en ik ben ook absoluut niet van plan om dit zadel weer weg te doen. Het ligt absoluut niet aan de bolling van de boom. HEt zadel wipt namelijk niet, dus dat is het probleem niet. Dat probleem is opgelost, nu het schuiven dus nog. Leg je het er los op, dan lijkt het te passen, maar ergens blijft het dus niet liggen. Singel je aan, dan ligt het ook nog netjes. Ga je rijden, dan blijft het niet liggen. Het zadel past zoals het nu is dus niet, maar dit moet gewoon aangepast worden. Een ander zadel is absoluut niet aan de orde. Ik zal de zadelmaker maar weer eens bellen, ik wil gewoon dat DIT zadel goed past. Dit is namelijk het enige dressuurzadel dat ik tot nu toe gevonden heb waar ik ook nog een fatsoenlijk sprongetje (tot 1 meter) mee kan maken. Ik heb verder de wrongen laten verkleinen en verplaatsen zodat dit zadel dus ook aan mij is aangepast.
Ik vraag me alleen af of je het probleem wel oplost met het verplaatsen van stoten, of dat toch de vulling ergens niet goed is. Mijn gevoel zegt namelijk het laatste.
Laatst bijgewerkt door germie op 28-10-07 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 14:22

Dat heeft hij (ervanuitgaande dat ik dezelfde zadelmaker in mijn hoofd heb, wat ik eigenlijk wel zeker weet Haha! ) bij mijn Stubben ook gedaan. Heeft alleen maar gelazer opgeleverd, zoals hier al gezegd werd begon het zadel daardoor erg te knijpen voor. Ook bij mij bleef hij volhouden dat het zadel op die manier moest passen en dat de boommaat ok was. Ik ben toen naar van triest gegaan en het eerste wat hij gedaan heeft was de singelstoten weer op de goede plek zetten. Hierna paste het zadel nog niet en ben ik maar tot de conclusie gekomen (samen met zadelmaker nr 3, die ik nu -naar volle tevredenheid- nog steeds heb) dat dat zadel gewoon niet passend te maken ís op Stupa (oa idd door de bolling van de boom) de Stubben heb ik verkocht en een nieuw (ander merk) dressuurzadel weer gekocht, sindsdien kan ik weer prima rijden zonder een schuivend zadel.

Kortom: ik ben het met Dees eens wbt de bolling van de boom.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 14:41

En de zadelmakers hier op bokt, wat zeggen die hier van?

(overigens, ik ga niet betalen voor die aanpassing hoor, hij heeft niet gezegd dat dit iets gaat kosten. Ik heb mijn zadel gekocht bij deze man omdat hij het dan gratis aanpast zolang je de eerste eigenaar van het zadel bent. En zelfs deze voorwaarde gaat hij eenzijdig per 1 januari veranderen, dan moet je gaan betalen voor opvullen e.d. Ik vraag me af of je eenzijdig zoiets kunt veranderen, ik heb namelijk zwart op wit staan dan aanpassen gratis is zolang je de eerste eigenaar van het zadel bent)

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 14:47

Kun je niet een andere zadelmaker ernaar laten kijken en vragen naar een soort second opinion dus? Niet meteen iets eraan laten doen, maar puur advies vragen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 14:54

Nee, dat is op dit moment nog niet aan de orde. Ik heb al genoeg kosten gemaakt vind ik, en het geld om een extra zadelmaker te laten komen heb ik niet zo eventjes over. De zadelmaker die ik gehad heb moet het nu eerst oplossen, zo wordt het ook altijd gezegd, de veroorzaker eerst de kans geven om het te herstellen. Ik zou ook niet weten wie ik anders moet laten komen.
Extra kosten heb ik nu ook al, want het zadel weer even naar de zadelmaker brengen en weer ophalen betekent ook weer 2 extra ritjes en een auto rijdt niet gratis. De stoten worden dinsdag-donderdag verplaatst. Volgende week heb ik het zadel gewoon echt weer nodig (ik kan altijd nog de staartriem van m'n tuig aan het zadel hangen Boos! , maar daar ben ik ook niet echt voor)

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:02

Doe dit alsjeblieft niet! Dit is gewoon pijnlijk voor je paard. Bij mijn huidige zadel zijn juist de singelstoten verder naar achter verwerkt zodat de duk bij de schouders weg is. Je zegt dat je het een handbreedte achter de voorbenen en precies achter de voorbenen hebt gelegt? Zo moet je helemaal niet kijken. Je moet gewoon de bolling van de schouder volgen en het zadel daarachter leggen, ongeacht op welke plek de singel precies achter de voorbenen komt. Dit is per paard namelijk anders. Doe je dit en gaat het zadel naar voren dan ligt het op de schouders en dat is dus erg pijnlijk voor het paard. Ga je hier ook nog eens aansingelen dan knijp je het helemaal vast.

Gewoon een andere zademaker. Een osteopaat is duurder! Een goed zadel is gewoon een vereiste ongeacht de kosten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 15:16

Ik heb alle variaties gedaan met aansingelen. 3 verschillende singels geprobeerd, verschillende plaatsen, dus een keer echt een handbreedte achter de benen, een keer direct achter de benen, gewoon op m'n gevoel zoals altijd, enz. Heel strak aansingelen, extra nasingelen, enz.
Mijn springzadel blijft gewoon liggen, zelfs als ik vergeten ben om na te singelen.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 16:16

Maar heb je ook gekeken naar het schouderblad?

zo strak aansingelen moet sowieso niet trouwens, dat is ook erg naar voor je paard. Een goed passend zadel blijft gewoon liggen zonder dat je heel erg moet aansingelen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 17:49

germie schreef:
En de zadelmakers hier op bokt, wat zeggen die hier van?

(overigens, ik ga niet betalen voor die aanpassing hoor, hij heeft niet gezegd dat dit iets gaat kosten. Ik heb mijn zadel gekocht bij deze man omdat hij het dan gratis aanpast zolang je de eerste eigenaar van het zadel bent. En zelfs deze voorwaarde gaat hij eenzijdig per 1 januari veranderen, dan moet je gaan betalen voor opvullen e.d. Ik vraag me af of je eenzijdig zoiets kunt veranderen, ik heb namelijk zwart op wit staan dan aanpassen gratis is zolang je de eerste eigenaar van het zadel bent)

Nee Germie dan heb je niet goed geluisterd, het eerste jaar (dus per 1 januari) blijft het aanpassen voor de eerste eigenaar kosteloos. Aanpassen en aan laten meten gaat op afspraak. Maar jij weet net zo goed als ik dat hij hier niet erg veel mee verdiend en hij zal toch het pand, gas water en licht moeten betalen. De kosten van het aanpassen zullen ook niet ontzettend hoog worden Knipoog
Als ik jou was zou ik hem vragen gewoon nog eens langs te komen, het is een redelijke man die na mijn idee wel tot een oplossing wil komen. Niemand zit te wachten op negatieve reclame dacht ik zo Knipoog

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 17:56

Wat ik niet helemaal snap is, dat je hier om advies vraagt,
maar in geen geval een andere zadel wil kopen, je het zadel nu echt nodig hebt,en je zelfs bereid bent met een staartriem te rijden "indien nodig"
Zelfs heel strak aansingelen wordt niet geschuwd Scheve mond
Hoe kun je nu een zadel echt nodig hebben....je leven hangt er toch niet vanaf Verward
kun je voorlopig niet met een ander zadel rijden wat wel past (je springzadel)
Verder met ik het helemaal met de andere eens
Doe het niet!! want er komt niks dan ellende van

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 18:30

Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen aangezien ik met hetzelfde probleem te maken heb. Bij mijn zadel is juist de voorste singel naar achteren gezet.....
Gisteren weer een andere zadelmaker gehad die zegt juist terug zetten. Nu is er een sleuf gemaakt onder in het onderste zweetblad net naast de onderste punt van de wrong, hierdoor gaat nu de voorste singelstoot. Vanmorgen schoof het zadel zo'n cm of twee naar voren. Kijken of ik met manieren van aansingelen dit nog kan verminderen.

Ik weet het ook niet meer, drie zadelmakers en de osteopaat zeggen het zadel ligt goed en past goed toch schuift het naar voren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 19:49

Unamie, ik bedoel met die staartriem de boel een beetje spottend Knipoog Het zadel glijdt zo erg je gewoon zo'n riem nodig hebt om nog te kunnen rijden.
Maar ik kan niet echt fijn dressuren op een springzadel, ik val dan eerder voorover. Gewoon simpele dingetjes gaan best, maar als ik mag kiezen, dan rij ik als ik een dressuurtraining heb vele malen liever op m'n dressuurzadel dan op m'n springzadel.
Het is gewoon vervelend, ik kan m'n dressuurzadel nu niet gebruiken en moet ook nog 2 keer extra heen en weer om het zadel weg te brengen en op te halen.
Dit zadel verkopen is gewoon totaal niet aan de orde, je gaat toch niet direct een zadel wegdoen omdat het 1 keer niet goed aangepast is? De bolling van de boom is echt het probleem niet. Ik heb de binnenkant gezien en de boom wordt weer 'afgevlakt' met een soort schuim. HIerdoor volgt 'de harde kern' de rug van het paard. Er zit feitelijk maar een dun kussen onder.

Ik heb gewoon alle soorten en manieren van aansingelen geprobeerd om gewoon zeker te weten dat het niet aan mij lag. Ik weet echt wel dat je niet overdreven strak moet aansingelen. Verder kon ik zo de zadelmaker precies vertellen hoe of wanneer het zadel schuift (in mijn geval altijd). Zoals ik al eerder schreef heb ik tot nu toe geen problemen met deze zadelmaker gehad. Het kan dus gewoon een keer een foutje zijn, iedereen maakt wel eens een foutje. Ik twijfel alleen aan die stoot op de voorboom, maar ik heb inmiddels een paar pb's gehad van mensen (en een zadelmaker) die zeggen dat het wel een oplossing kan zijn. Ik laat dus gewoon de stoot verplaatsen. De evt. nadelen zijn me ook uitgelegd, maar er is ook verteld dat dit wel de juiste oplossing kan zijn in een bepaald individueel geval. Daar gaan we dan maar van uit.

Op stal vandaag ook nog met meerdere mensen naar m'n zadel gekeken. Het ligt echt stabiel, wipt en kantelt niet. Iedereen zegt dat het lijkt alsof het zadel wel past. Het is gewoon erg vreemd.
Ik vertrouw dan maar op de expertise van de zadelmaker. Ik laat uiteraard weten of het zadel straks niet meer schuift. Zoals ik al eerder zei, deze man is voor zover ik weet de enige die wrongen maakt en verplaatst, die keil verandert, enz. Het is echt geen zadelprutser. Ik heb misschien de pech dat hier een fout gemaakt is, het is natuurlijk mensenwerk. Maar vervelend is het gewoon wel.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:57

Allereerst ben absoluut geen expert.

Heb wel e.e.a. met zadels meegemaakt. Vriendinnetje van mij heeft ook een zadel wat schuift. Zadelmaker is er net bij geweest. Ik heb nog de vraag: Een goed passend zadel schuift niet, toch? gesteld. Nee, zei de zadelmaker. Als een zadel schuift, ligt hij niet goed op het paard.

Ik kan niet beoordelen of jouw zadel wel of niet goed ligt maar ik vind het wel een raar verhaal dat het schuiven van een zadel met veranderde singelstoten opgelost moet worden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:21

Ik zit even te denken wat 'mijn' zadelmaker hierover gezegd heeft...

Ik zit nl. met hetzelfde probleem met een heel rond paardje dat ik momenteel voor iemand anders rijd.
Door haar bouw schuiven hierop ook praktisch alle zadels naar voren.
We hebben het van de week ook uitgebreid over de plaats van singelstoten gehad, maar volgens mij was hij ook geen voorstander van stoten naar voren verplaatsen.
(volgens mij noem je dat trouwens wel gewoon een ingebouwde voorsingel... Clown )

Wat je evt. als tijdelijke optie zou kunnen proberen als ze zeker weet dat het zadel je paard niet hindert is een antislip matje onder je zadel leggen, die beperken het verschuiven...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:28

Je begrijpt bolling van de boom niet.

Een boom heeft een zekere spanning waardoor het krom trekt. Dat maakt de lepel die omhoog staat en de voorboom waar je zo fijn tegenaan kunt komen met je zit. Zonder die spanning geen diepste punt in je zit.
IEDER zadel heeft die bolling (of het is boomloos dan wel type pannekoek).

Als jouw paard en de bolling van het zadel niet overeenkomen, dan krijg je dat het zadel gaat schommelen op de rug en zo schommelt het bij elke pas gewoon een stukje naar voren.
Het enige wat daar werkelijk aan te doen is, is de boomspanning van het zadel aanpassen.
Maar dat kan je niet doen zonder de rest van het zadel ook weer opnieuw aan te passen aan die nieuwe bolling.

Maw: heel veel werk, hogere wiskunde gelijk.
Je bent dan sneller klaar met een ander zadel.

Je zadel an sich zal absoluut goed zijn, je hebt vast een Stubben van Kootstra.
Maar niet alle Stubbens passen even goed op alle paarden.
Geen enkel zadel is voor alle paarden te maken (tenzij type pannekoek). Soms past het gewoon niet.

Denk je dat het een tijdelijk probleem is (paard tijdelijk minder in de spieren rond het schoft) of wil je gewoon echt snel klaar zijn met DIT zadel, dan kan ik je alleen maar een externe voorsingel aanraden.
Zoiets:
Afbeelding

Persoonlijk denk ik dat je dit topic hebt geopend niet zozeer omdat je open zou staan voor suggesties, maar meer omdat je gewoon baalt dat je nieuwe zadel niet past. Daar kan ik me heus wat bij voorstellen, daar zou ik ook stevig van balen.
Laatst bijgewerkt door Dees op 28-10-07 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:30

Heb je ook een banaansingel geprobeerd?

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:36

Ik heb precies hetzelfde probleem.. Zadelmaker al 4 keer geweest en hij blijft maar zeggen dat het goed ligt, terwijl het toch echt schuift. Als hij de volgende keer komt (en dat zeker snel gebeuren!) zal ik eens vragen over de bolling van de boom (ookal snap ik dat niet echt, mischien kan hij er iets aan doen).. Ik volg dit even Lachen

edit: Wat is een banaansingel?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:40

Een banaansingel is een anatomisch gebogen singel die met de vorm van de buik mee gaat en dus het zadel niet naar voren trekt.
Bij mijn pony werkt dit prima Ja ik wou ook eerst de stoten laten verplaatsen en nu hoeft dat nietmeer.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:48

Waar zijn banaansingels te koop? Lachen