Als een zadel niet helemaal lekker zit...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Als een zadel niet helemaal lekker zit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 20:34

... en de dierenarts komt je paard controleren, geeft je paard dan altijd reactie?

Mijn paard zit niet zo lekker in zijn vel, een van de factoren die veranderd is, is het zadel.
Hij is nagelopen door 2 dierenartsen (1 regulier, 1 holistisch) en die konden niks vinden, zelfs geen spierpijn of stijfheid van het zadel.

Kan ik daarmee een niet fijn zittend zadel schrappen?
Zijn er manieren waarop ikzelf kan controleren of er iets niet fijn zit?

abcheffie

Re: Als een zadel niet helemaal lekker zit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:57

wat is een niet fijn zittend zadel??
als je als ruiter niet in balans kan zitten zal je altijd te laat zijn om de beweging van het paard te volgen.
hierdoor wordt hij belemmerd en kan hij ongemakkelijk gaan lopen.
een kleine test is hoe je paard reageert als je opstijgt en gaat stappen.
als hij eerst iets doorzakt in de rug en na een poosje wel zijn rug gaat gebruiken dan heeft hij moeite om te ontspannen.
er zijn hele brave paarden die er na een tijdje doorheen lopen en er zijn paarden die in verzet komen, dat is voor ons veel makkelijker te herkennen.
de eerste groep is veel moeilijker om te herkennen
als het zadel voldoende draag oppervlakte heeft zal hij niet veel aangeven met fysio maar als je als ruiter niet optimaal zit voelt je paard zich niet happy.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:02

Ik weet niet of je je oude zadel nog hebt, maar ga die weer eens een week gebruiken en kijk of je verschil voelt of ziet bij je paard. Je hebt zelf ook wel eens dat je kleding, ook al past het perfect, toch niet lekker zit.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:05

Wat zijn de klachten dan?

Pijn die lijkt alsof het door het zadel komt, kan ook nog wel eens door spierverzuring of nierklachten komen (pijn manifesteert zich vaak op zelfde plaats).

Het hoeft heel niet aan je zadel te liggen.
Het kan ook in de voedingssfeer zitten, of wellicht wel te weinig gedronken.

Ik zou verder kijken dan het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 00:12

JIJ kent je paard het beste.

Twee weken geleden was er hoefbevangheid geconstateerd bij mijn paard, door de dienstdoende VA, ik wist zeker dat het het niet was. Vorige week is hij weer ' gezond verklaard'.

Wij zitten ook wel eens niet lekker in ons vel, miss lekker een weekje nix voor je paard? Zoals ik al zei, JIJ kent hem het beste, JIJ weet wat hij fijn vindt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 10:49

Zadelboer: voor mij zit dit zadel fijn, maar ik kreeg de suggestie van iemand van Bokt ook eens naar het zadel te zien. Mijn paard reageert totaal niet op het opleggen van het zadel of het opstijgen.

aerdenhout: mijn oude zadel is verkocht. Wel bij ons op stal en ik mag het nog wel een week mee gebruiken als ik dit zadel wegdoe voor aanpassen oid (heb ik gisteren gevraagd) maar aangezien de nieuwe eigenaar zo'n tien paarden per dag rijdt gaat combineren niet zo simpel zijn.

Dees: mijn paard wil links pertinent niet inbuigen, rechts buigt hij (zonder correctie) weer zo extreem dat zijn neus bijna aan mijn stijgbeugel zou komen (linkerschouder eruit gooien zodat ik contact met links verlies). Maar vraag ik schouderbinnenwaarts dan gaat dat beide kanten op wel zo soepel als een kat. Aan de longe loopt hij ook weer rechtsgebogen. Dat speelt al een tijdje (voor dit zadel) maar met veel lessen en links doorbuigen en zijgangen twee kanten op zat er verbetering in, dacht ik. Maar ineens wil mijn paard helemaal niets meer. Houdt zich stug voor het been, wil geen aanleuning nemen... Een stap terug in de training geeft geen resultaat, hoe minder ik vraag, hoe minder hij voor me wil doen. Gisteren heb ik van pure ellende een beetje met de lange teugel rondgereden in de bak. Geen confrontatie dan, maar rijden/trainen is dit ook niet natuurlijk.
Dit gecombineerd met sinds enkele weken hard afvallen ondanks meer voer, levensvreugde is weg, paard staat met glimmende vacht verder in optima forma op stal en DA vinden er niks aan maar hij lijkt bijna depressief voor mij, die gewend is aan een vrolijk, levenslustig jong dier. Hij heeft wel sinds kort enkele onderhuidse bultjes.
Iemand anders van Bokt heeft dit ook gehad (paard niet in vorm, taai in het lijf, bultjes) en dat was een paard die problemen had met paardenbrokken. Wij gaan vandaag dan ook voor een granenmix, kijken wat dit oplevert. Hij krijgt al een kuur Codichol om de lever te ondersteunen.

Bitch: vakantie heeft hij al gehad, ook teruggezet in de training, vaker naar buiten/springen/longeren maar allemaal geen resultaat. Hij gaat elke dag naar buiten en als hij het nodig vindt dat ik 's ochtend de hoela kom doen zou ik het nog doen ook. Clown Ik weet dat hij zich niet fijn voelt en ik weet dat hj zijn best doet dat te vertellen maar ik heb geen idee wat er mis is. Konden ze maar praten....

Suggesties die nu gegeven zijn:
fysiek iets (DA zeggen dat hij OK is)
zadel (weet ik dus niet)
voer (weet ik niet, gaan we aanpassen iig)
tandarts (komt twee keer per jaar bij ons op stal)
rijtechnisch (is hard aan gewerkt en levert eerder verslechtering op dan verbetering, paard zegt duidelijk Ik doe het niet meer zo.)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 11:21

Probeer eens een koekje aan het (blote) paard te geven als je ter hoogte van zijn flank staat en laat hem er flink voor inbuigen - kan hij dat?

Je beschrijft idd een verdacht zadel.
Hoe is de vulling aan de onderkant?
Heb je het zadel al eens open laten trekken door een goede zadelmaker?

Ik had nl ooit een zadel waarbij de fabrikant oa. de stijgbeugelhaken onder de boom had laten uitsteken en een paar cm daarachter zowel de singelstootriem als de zweetbladbevestiging op de onderzijde van het diepste punt van de boom had gehecht. Dat terwijl een boom dus 100% glad hoort te zijn aan de onderzijde Boos!
In alle ontwetendheid (zadel was toch nieuw gekocht en ook niet voor te weinig...) heb ik zo praktisch 5 jaar gereden. Mijn nieuwe paard pikte het niet en toen ging ik twijfelen. Geloof eigenlijk dat ik de vorige er mee kapot heb gereden, die had ook altijd rugklachten in combinatie met stijve spieren.... maar die gaf dus geen krimp op het zadel zelf Verdrietig

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 11:31

Dat kan hij, hij is echt heel soepel, vandaar dat dit zo vreemd is. Het speelt al wel deels van voor dit zadel maar ik ga vandaag toch mijn zadel binnendoen dan met een afdruk van zijn rug.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 15:18

Kan heel goed dat een paard daar geen reactie op geeft weet ik uit eigen ervaring. Mijn eigen paard loopt snel door pijn heen, en geeft ook vrij weinig reactie op plekken die toch echt pijnlijk zouden moeten zijn.
Ik kwam erachter toen mijn paard onderzocht en gemasseerd werd volgens de Jack Meagher methode, hij bleek enorme verharde stukken te hebben in de spieren waar de takken van de boom lagen. Volgens de zadelmaker die het zadel had aangepast lag het zadel echter goed. Andere zadelmaker ernaar laten kijken en de takken van de boom zaten inderdaad compleet verkeerd, ze veroorzaakten zelfs kneuzingen en daarbij brugde het zadel wat waardoor helemaal veel gewicht op dat deel kwam te liggen.
Maar mijn paard had nog nooit een reactie op het zadel gegeven, niet met opzadelen, niet met opstijgen, en het was een springzadel dus bij de landing werden telkens die takken keihard in die spieren geduwd..... Paard gaf geen krimp.
Bij het masseren reageerde hij ook niet met een duidelijke pijnreactie, alleen bij echt vastpakken van de pijnlijke plek probeerde hij wat opzij te stappen, maar deed niet lelijk en gaf ook niet bepaald een felle reactie. Toen degene die hem behandelde het me echter zelf ook liet voelen was heel duidelijk te voelen dat die spier compleet anders was (keihard stuk erin) en duidelijk niet goed aanvoelde.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 16:13

Maar mijn paard is al nagekeken door de zenuwbanen af te tasten en gaf daar geen enkele reactie. Als hij ergens pijn heeft die naderhand nog blijft bestaan (al is het maar stijve spieren) dan was dat opgemerkt.

Ik heb het nu laten nakijken en het zadel ligt zoals het zou moeten liggen. Dus we gaan weer verder zoeken naar een andere oplossing voor het probleem.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 17:27

Ik begin nu te denken aan een herfst/winter dipje. De dagen worden korter en kouder. Er is minder licht en, net als sommige mensen daar last van kunnen hebben, kan een paard dat natuurlijk ook. De vraag is dan, wat moet je daar aan doen?
Ik neem aan dat hij overdag buiten staat en zijn stal licht is??Wat ook nog zou kunnen ( ik denk even mee he!) is dat er een paard of pony is weg gegaan in zijn naaste opgeving waar hij veel contact mee had? Ook dat kan invloed hebben op hoe een paard zich voelt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 21:41

Winterdip zou natuurlijk kunnen. Ja

Hij staat overdag op de wei, zijn stal ligt in een korte stalgang waarvan beide uiteindes open zijn (poorten staan altijd open) en hij heeft ook nog een buitenluik dat op het erf uitkijkt. Ook komt hij veel onder het solarium (denkt even aan lichttherapie bij mensen Clown ) De paarden die er staan, staan er ook allemaal al heel lang, er is er geen weg gegaan voor zover ik weet.
Ik laat hem regelmatig voor het rijden ook in zijn eentje nog even los uitbokken in de grote bak en normaal vindt hij dat heel gaaf en is hij daarna helemaal happy en braaf. Nu heeft dat geen effect meer (bedenk dat nu omdat hij deze week al drie keer los mocht en hij blijft druk en heftig).
Hij is een week of drie terug geschoren trouwens, misschien de kou daarvan die het verergert?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 09:06

Mijn paard heb ik gereden met een verkeerd passend zadel. Ik heb, toen ik haar net had gekocht, een zadel laten aanmeten bij een bekend bedrijf. Het was een duur zadel. Heb hun eigen zadelmaker erbij gehad en die heeft het naar de rug volgepropt.
Helaas bleef het zadel schuiven. Paard werd ook stijf, scheef en wilde niet goed meer nageven. Ben toen teruggegaan naar de winkel. Heb een ander zadel van ze gekregen. Maar hetzelfde laken en pak. De zadelmaakster gaf als antwoord dat mijn paard een wiebelrug had en dat ze het zadel nooit 100% passend kon krijgen.

Ik ben poosje doorgegaan, want werd gewoon monddood gemaakt. Uiteindelijk iemand van de MSFC erbij gehad die het zadel voor paard en ruiter afkeurde. Ik heb het toen direct, met veel verlies verkocht. Het paard (een Fries) had op dat moment al flinke atrofie rond de schoft en nog maar boommaat 32. Ze was ook levensgevaarlijk geworden met opstijgen en opzadelen.

Ik ben toen naar Tietse's choice gegaan en zij hebben voor mij een zadel geregeld. Boommaat 33. Hij is toen gevuld naar de rug door een ambachtelijk zadelmaker. Na 3 maanden kon de eerste vulling er al uit. Nu na 6 maanden komt er binnenkort een nieuw zadel, in boommaat 34. Ze is in een half jaar tijd weer zoveel gegroeid.

Ik heb haar vertrouwen in een zadel eerst weer moeten winnen. Dat heeft best tijd gekost. Ook kon ik niet meer alleen opstijgen, omdat ze begon te hupsen en weg te draaien. Inmiddels kunnen we dat weer helemaal zelf, met krukje.
Ook het rijden gaat weer goed. Ik ben zelf overgegaan naar academische rijkunst en rechtrichten. Nu pas, na een half jaar, was ze weer zo ver dat ze zich psychisch ook weer kon ontspannen onder het zadel. Ze bleef maar vasthouden en was erg scheef. Maar sinds 2 weken laat ze zich volledig los.

Ik weet niet of jij je paard hierin herkent....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 09:35

Mijn paard is wel zo scheef als een banaan natuurlijk, als hij rechts buigt en links niet Knipoog Maar hij is dus helemaal niet stijf. Integendeel! Daarom is het zo stom dat hij die buiging verrekt te doen. In alle oefeningen mag ik buiging links vragen, niks aan de hand. En dan rij ik in een 20x60 bak een slangevolte met drie bogen (dus heel flauwe bogen) en dan doet hij het niet Verward Nageven doet hij niet meer sinds ik steeds pasjes terugzette in de training (buiging laten zitten, alleen nageeflijk rond rijden: paard gaf niet meer na. Aanleuning laten zitten, alleen reactie op het been en weer terug: paard reageerde nergens meer op en liep gewoon zijn eigen zin te doen).
Het zadel schoof niet en lag volgens de zadelmaker (expres een andere als waar ik het zadel kocht) goed (drie ruime vingers over bij de schoft, achterkant 2 tot 3 vingers hoger dan de voorkant, hand kan ertussen bij schouder, achterkant kwam niet los onder het rijden...)

Ik rij nu een weekje met mijn oude zadel (gisteren de eerste keer) dus het zal me benieuwen of er iets veranderd. Gisteren veegde hij de vloer met me aan iig. Clown

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:39

Als je paard scheef is links niet wil inbuigen en over de schouder wegloopt is de kans erg groot dat je paard problemen heeft in de rechter schouder/hals
dat een dierenarts of holistisch dierenarts daar geen klachten ontdekt, wil niet zeggen dat er ook geen klachten zijn, ervaar ik telkens weer
Ik ga met Supertje mee
laat je paard een nakijken/behandelen (volgens de Jack Meagher metode) door iemand van http://www.happy-athlete.nl
Als iemand van hun geen problemen vind (maar grote kans dat dat wel zo is)
zij kijken meteen ook (gratis) of je zadel problemen geeft
Na 1 behandeling zie je vaak al een spectaculair resultaat Ja
Omdat het snel en goed werkt, zijn er weinig behandelingen nodig, en dat maakt het relatief goedkoop

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 16:23

Ik sluit mij een beetje bij bovenstaande aan.

zoals jij uitlegt lijkt er wel degelijk iets fysieks aan de hand te zijn.
misschien hebben beide DA wel even aan de rug gevoeld, maar dat zegt nog niets.
hebben ze ook een uitgebreid onderzoek gedaan van de wervelkolom en de ledematen?
niet ieder paard reageerd namelijk hetzelfde op een beetje druk, zeker als er geen spierprobleem is, maar iets anders.
ik denk dan aan wervels, gewrichten (blokkade) of dieper in de vorm van organen.
Zeker de gedragsveranderingen geeft aan dat er iets toch niet helemaal goed zit.

succes

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 19:22

Ik zal eerst eens even afkijken hoe het van de week gaat.
Was vandaag op wedstrijd omdat ik niet meer zo laat af wilde melden. Nou, dat doet ie graag. Hop, uit zichzelf de krul in en sjouwen. Nauwelijks meer een probleem met de buiging. Aanleuning, ontspanning en rechtgerichtheid een 7. Sla mij maar dood.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 19:37

Heb trouwens iig wel geinformeerd per mail naar de massages.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:46

Op het moment dat het zadel (of het nu door jou komt, omdat jij niet lekker zit op het zadel. of door het zadel zelf, dat maakt natuurlijk niet uit) jou paard dusdanig in de weg zit dat hij drukt op het moment dat je (rechts was het toch?) buiging vraagt, kan ik me voorstellen dat je paard 'in protest' gaat. Logisch is het dan ook dat als iemand de rug checkt zonder zadel dat hij dan niet reageert. Dit is waarschijnlijk wel makkelijk met je oude zadel te checken.

Nog een kleine suggestie (en een blunder van mezelf) check je bit even. Ik heb ooit mijn bit verkeerd in mijn hoofdstel gehangen Bloos En ik mij maar afvragen waarom mijn paard niet links wilde inbuigen. Het kan dan ook nog een tandprobleem zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 11:37

Nou, dinsdag komt er iemand van de Happy Athlete site. Ben heel benieuwd!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:45

Urielle schreef:

Hij staat overdag op de wei, zijn stal ligt in een korte stalgang waarvan beide uiteindes open zijn (poorten staan altijd open) en hij heeft ook nog een buitenluik dat op het erf uitkijkt. Ook komt hij veel onder het solarium (denkt even aan lichttherapie bij mensen :+ )

Lichttherapie bij mensen en een solarium zijn twee totaal verschillende zaken hoor! Knipoog

Als hij een open stal heeft en daarbij ook nog veel buiten is zal hij geen daglichttekort hebben. Dus een winterdip a.g.v. lichttekort kun je uitsluiten. Lachen

Misschien is de training te saai voor het paard?

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:52

Mijn paard heeft iig altijd een winter dip !!! Nu dus want nu wordt het echt wat kouder.

Je ziet en merkt het in alles. Ik heb al eens bloed af laten nemen, maar hij is gewoon gezond. Geen pijn of niets. Zadel, mond, spieren ed alles na laten kijken, maar gewoon gezond.

Ik heb (jaja we gaan nu even zweven Tong uitsteken ) op een gegeven moment voor de lol een reading laten doen. Dingen die daar uitkwamen klopte gewoon. En daarin kwam naar voren dat mijn paard het gewoon snel koud heeft en daarom niet lekker in zijn velletje zit. Waarheid of niet, mijn paard is gewoon gezond en ik houdt het erop ddat ie weer even aan de temperatuur moet wennen, en ik zorg ervoor dat ie t niet koud kan krijgen !!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:12

Urielle schreef:
Nou, dinsdag komt er iemand van de Happy Athlete site. Ben heel benieuwd!

Ik ook, wie komt er?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 12:28

Lilian de Haas uit Wouwse Plantage.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 12:30

PeruaansePas schreef:
Urielle schreef:

Hij staat overdag op de wei, zijn stal ligt in een korte stalgang waarvan beide uiteindes open zijn (poorten staan altijd open) en hij heeft ook nog een buitenluik dat op het erf uitkijkt. Ook komt hij veel onder het solarium (denkt even aan lichttherapie bij mensen :+ )

Lichttherapie bij mensen en een solarium zijn twee totaal verschillende zaken hoor! Knipoog

Als hij een open stal heeft en daarbij ook nog veel buiten is zal hij geen daglichttekort hebben. Dus een winterdip a.g.v. lichttekort kun je uitsluiten. Lachen

Misschien is de training te saai voor het paard?

Geen idee wat hij dan nog meer zou willen doen eerlijk gezegd. Bloos
Hij staat van 9 uur tot een uur of 18 buiten op de wei. Tenzij ik hem 's middags kom rijden maar zolang het weer goed is, doe ik dat ook liever buiten.