[WN] Zadelpad hollere Arabische rug

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Arakhan

Zadelpad hollere Arabische rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 10:25

Ik heb een Continental Equiflex short and wide gekocht, maar zoek nu een goed pad voor eronder: http://i21.tinypic.com/16kt4aw.jpg
Je ziet dat het zadel beetje naar beneden kantelt, is onvermijdelijk bij hem zei de verkoper, anders moest ik een custom made zadel kopen en daar heb ik het geld niet voor.
M'n paard heeft een iets hollere rug (Arabisch bloed) en de verkoper raadde me een pad aan die de eventuele ruimte wat opvult.
http://tinypic.com/view.php?pic=2ch6ys2&s=2
Iemand die me raad kan geven?
Dit pad zie ik graag:http://www.luckyleather.nl/serviceart/saddlecover1.jpg
maar weet niet of het geschikt is. Iemand zei me dat wol meer kan glijden en daar m'n paard weinig schoft heeft dus niet de bedoeling is. Liefst een zwart pad dat niet te lang is, daar het anders kan hinderen (m'n zadel is slechts 60 cm lang).
Wie kan me helpen?

hobbelheks

Re: Zadelpad hollere Arabische rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 10:33

mag ik vragen wat dit zadel gekost heeft?
voor 1500 euro heb je nml al een custom
en dit zadel lijkt echt niet lekker te liggen, de boom moet dragen...
over oplossingen met pads geen idee, zal iig een wat dikkere nemen als die schapnvacht die je dara laat zien

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 10:35

De foto is snel genomen en heb gewoon een laken van de zetel eronder gelegd zodat de onderkant niet te vuil zou worden. Daar ik maar 1 hand had (zadel is erg zwaar) ligt het deken wat dubbel.
Het zadel draagt wel degelijk, ligt alleen niet goed door dat deken.
Was tweedehands zadel, heb een stuk minder betaald dan 1500 euro.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:51

Voor mijn paarden met een iets hollere rug c.q. hoge schoft gebruik ik een Swayback pad.
Deze pad heeft o.a. een gecontourde rugvorm, een teruggesneden schoft en gescheiden kussens voor ruggegraatvrijheid (ik rij boomloos).
Maar wat deze pad pas echt bijzonder maakt is het feit dat de kussens aan de voor- en achterkant 2,5 cm dik zijn en naar het midden toelopend tot 4 cm dik.
Hierdoor wordt de rug als het ware iets 'gelift' en wordt de holling dus iets minder.

Wat een build-up pad doet voor een paard waarvan de schouders nog gaan uitdijen, doet deze pad waar er sprake is van lichte bridging.

IMO is het wel een 'lapmiddel' wat slechts tijdelijk gebruikt mag worden.
Bij een goed passende boom zouden deze trucken niet nodig hoeven te zijn.

Deze pad's zul je in NL niet vinden (of erg duur), in Amerika kun je ze bij een aantal webshops kopen in de maat 32 en 30".
Voor jouw kort gerugde paard is de 30" dan aan te raden.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:55

idd een swayback pad. zijn er spec. voor gemaakt. je kan trouwens ook gewone, kortere pads kopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:00

spicegirl schreef:
je kan trouwens ook gewone, kortere pads kopen.

Kan, maar ik denk niet dat dat het specifieke probleem zal opheffen.

@Arakhan: overigens als je zadel (zonder pad) naar voren kantelt lijkt het mij niet goed te passen. De boom is aan de voorkant dan te breed voor je paard.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:13

Arakhan:
Ik schrik van je vraag: als je zadel niet past had je het niet moeten kopen. Opvullen met dekjes is een lapmiddel dat alleen geschikt is voor tijdelijke oplossing. Een zadel moet passen. Als het niet past, moet je het niet gebruiken!

Ik heb je foto's bekeken. Op de eerste foto ligt je zadel veel te ver naar voren. Hier moet ik je echt voor waarchuwen. Het zadel ligt nu bovenop de schouderbladen: hierdoor wordt je paard ernstig belemmert in zijn bewegingen. Als je zo blijft opzadelen, dan zal je paard na verloop van tijd steeds slechter gaan lopen, en steed kortere passen maken. Bovendien zal een zadel dat bovenop de schouders ligt, altijd bridging vertonen!: het zadel wordt nu maar op 4 kleine punten belast. Dit is heel slecht voor de rug van je paard!!!!!
Ik zie ook dat het zadel van achteren geen ruimte meer heeft, maar het is veel minder bezwaarlijk voor je paard om achter geen ruimte meer te hebben alsdat je zijn voorbenen en schouders de bewegingsvrijheid ontneemt.

Natuurlijk is dit zadel veel te lang voor jouw paard. Alleen al qua lengte is dit een verkeerd zadel voor jouw paard.

Nou heb je een hele goeie foto van de zijkant van je paard gemaakt. Hierop zie dat jouw paard niet zozeer een holle rug heeft, alswel overbouwd is. Hierdoor zal een zadel aanvoelen voor jou alsof hij naar voren kiept. Zeker als je het op de juiste plek op zijn rug legt, wat op de foto niet zo is. Maar het ene zadel is hoger opgebouwd als het andere, dus je zou wat dàt betreft uiteindelijk wel een zadel moeten kunnen vinden dat dat een beetje opvangt.

Wat ik echt een veel groter probleem vind bij de bouw van jouw paard is de extreem ver naar achterliggende schouderpartij.
Als je naar de foto van je paard kijkt, dan zie je dat als je een loodlijn van de schoft naar beneden trekt, dat die bijna midden op de buik uitkomt. Dat betekend dat de plek waar de singel ligt veel verder naar voren ligt als de plek waar hij vastzit aan het zadel. De single zal het zadel nu bovenop de schouders trekken, en zoals al eerder uitgelegt: dit is funest voor de gezondheid van je paard.

ik laat het hier met een paar tekeningen zien.
Op deze tekening zie je waar de boom van het zadel van je paard moet liggen ten opzichte van het schouderblad:
Afbeelding

Hier zie je hoe de boom goed ligt op een paard met ver naar achter liggende schouders. Je ziet ook hoe de singel, die op de full-positie geplaatst is, midden op de buik ligt.
Afbeelding

Daar blijft hij niet liggen: de singel zal altijd op het smalste gedeelte van de buik gaan liggen, achter de elleboog van de paard.
Afbeelding

Het gevolg is dat het zadel bovenop de schouderbladen van je paard getrokken wordt.
Afbeelding

De oplossing is: een riggingpositie die voor de full ligt.
Afbeelding

De conclusie: dit zadel is ongeschikt voor jouw paard, het is te lang, en een fabriekszadel heeft meestal een 3 /4 of 7/8 rigging dus dat kan al sowieso niet voor dit paard.
En, ja, dan kom je dus op een custom uit. het is niet voor niets dat (oudere) boeken je aanraden bij de keuze van een paard op een goede zadelrug te letten daar je anders op hoge kosten zit voor zadels.
Een zadel voor jouw paard zou evenveel kosten als een nieuwe continental, als het geld niet hebt voor een passend zadel kan je beter voorlopig zonder zadel gaan rijden. of met een boomloos; die zal de schouders van je paard niet kapotmaken. Maar niet met dit zadel; breng het maar gauw terug, dat moet kunnen, met een tweedehands.

Ik vind de bouw van jouw paard zo extreem, dat ik die foto graag voor mijn verzameling ''paarden met ver naar achter liggende schouderbladen'' wil hebben. Zou je hem aan mij willen mailen?

Het is niet waar dat Arabieren typiesch altijd een holle rug hebben. Mijn eigen paard is een volbloed Arabier en heeft een kaarsrechte rug. Vorige week heb ik twee arabieren ingemeten die ook een kaarsrechte rug hebben.
Arabieren hebben wel een brede rug: de ribben komen bij hen recht uit de ruggegraat. Je hebt dus bijna altijd een boom nodig die breder is als de standaard quarterbomen.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 20:25

Ik heb rap even het zadel op z'n rug gelegd zonder singel, is deken van zetel dat ik eronder gelegd heb, ligt wat dubbel, maar had maar 1 hand vrij en heb zadel er wat slordig op gelegd. Was gewoon om snel foto te trekken.
Volgende week komt fysio kijken naar het zadel. Hij had me aangeraden om een XFull quarter te nemen, speciaal voor haflingers en andere brede, erg korte paarden. Is slechts 60 cm lang (dit is de equiflex short and wide). Heeft al langer zadel op z'n rug gelegen, dat erg goed lag, helaas ging het ver boven m'n budget.
Toch bedankt voor al deze informatie, heb deze niet gekregen toen ik mensen raadpleegde om me te helpen bij een zadel. Is heel interessant.
Ik kan helaas geen custommade zadel betalen. 1000 euro is m'n maximum daar ik al 1000 euro uitgegeven heb voor zadeltje voor m'n andere Haflinger.
Als het echt niet past verkoop ik het weer, maar denk dat deze foto geen goed beeld geeft van hoe het echt ligt. Zal morgen eens duidelijkere foto nemen.
Is een recentere video
http://video.tinypic.com/player.php?v=4xxcqcl
http://i21.tinypic.com/bgydk8.jpg
Beweer zeker niet dat alle Arabieren holle ruggen hebben, maar velen onder hen hebben wel die iets hollere, korte ruggen.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 21:29

Aafke_ schreef:
Arakhan:

Nou heb je een hele goeie foto van de zijkant van je paard gemaakt. Hierop zie dat jouw paard niet zozeer een holle rug heeft, alswel overbouwd is. Hierdoor zal een zadel aanvoelen voor jou alsof hij naar voren kiept.

.

Het probleem is juist dat alle zadels naar ACHTER lijken te kantelen en TOTAAL niet naar voren!
Dit zadel is nog breder dan het zadel waarmee hij afgericht is (22 cm tussen de concha's)
Zonder zadel zal ik niet lang op hem blijven zitten, hij is nog niet echt zadelmak.
Achteraf is dat makkellijk gezegd, een paard kiezen met een goeie zadelrug. Dan zouden er niet veel paarden meer verkocht worden als dat een criteria is voor wel of niet kopen.
http://tinypic.com/view.php?pic=15ea6fm&s=2

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 00:58

Ik heb natuurlijk alleen foto's gezien, en die kunnen vertekend zijn. Alles wat ik schrijf is gebaseerd op de foto's die jij laat zien. Het is wel een vreselijk leuk paardje hoor. Hoe groot 'ie?

Zo bizar lijkt me die rug niet. je hebt dan gewoon de verkeerde zadels gepast hoor.
op de foto ligt je zadel helemaal fout, dus hoe dat zit is niet van toepassing, want het zadel moet wel 10cm naar achteren bij jouw paard. Maar goed we wachten de volgende foto's dan af.
Wat is de zit? Is dat 15'' of 16''?
Dat kantelen kan ik verder niet beoordelen natuurlijk, want ik weet niet wat je er verder opgelegt hebt. Het is heel simpel: een zadel dat bridged is geen goed zadel. een zadel dat kantelt (welke kant dan ook) is geen goed zadel.
En als je het zadel altijd bovenop de schouders legt heb je ook altijd een vertekend beeld. Jouw paard is overbouwd, dwz de rug is niet recht maar loopt naar het kruis toe naar boven. dat betekend dat een zadel dat op de juiste plek achter de schouders ligt altijd een beetje schuin naar beneden zal liggen.

Natuurlijk is de klik, de aantrekkingskracht die je voor een paard voelt het allerbelangerijkst, maar met een paard met de bouw van jouw paard zijn problemen met zadels voorgeprogrammeerd. Dat is dus iets waar je zelf mee klaar moet komen, en dat betekend gewoon dat je nu meer geld voor een passend zadel uit moet geven als wanneer je een paard met een doorsnee-bouw gekozen had.

Op de foto is jouw paard overbouwd, en heeft een heel extreme schouder/schoft.
Een gewoon zadel kan je niet op je paard leggen als je van je paard houd en om zijn gezondheid geeft. Het zadel dat je nu hebt is te groot, en je zegt zelf dat het bridged (maar dat doet het natuurlijk ook omdat je het op de schouders hebt liggen)
Je hebt dus geen geld om een goed zadel te kopen. De enige oplossing lijkt mij dan dat je een tweedehands boomloos zadel gaat zoeken, zo'n zadel zal geen schade aan je paard veroorzaken.

Over dat gedoe van meten tussen de concho's: dat is zinloos. De maat van een boom heeft niets te maken met ''tussen de concho's''
De concho's zitten bij een fabriekszadel op de bars geschroeft, en die kan je op elke plek schroeven waar je maar zin hebt. dus als ze lager zitten is ''tussen de concho's'' al breder als bij dezelfde boom waar de concho's toevallig hoger zitten.
De gulletbreedte van de boom is wel van toepassing, maar kan je bij een zadel niet meten, alleen bij de kale boom. Niet als het zadel al in elkaar zit. Dus als je die informatie niet van de fabrikant hebt, dan weet je dat niet.
De gulletbreedte is slechts één van de vele dingen die je moet weten van de boom om te kunnen beoordelen of hij past.

Benamingen als: ''Full-quarter'' zeggen ook helemaal niets, wat de boommaker een semi-quarter noemt, heet bij de fabrikant een full, enz. er zijn helemaal geen regels voor maten en namen in amerika. Dus daar heb je niets aan. Bovendien kan een zadel bv wel heel veel twist hebben en achter heel breed zijn, of hij is voor albreed en heeft minder twist maar is achter ook heel breed. er zijn niet eens woorden om die verschillen aan te geven. Zonder de twist rock en flare van de boom te weten die in het zadel verborgen zit is de bepaling van de pasvorm eigenlijk onmogelijk. Zeker bij een gloednieuw zadel.

En de riggingpositie moet op de juiste plaats zitten in verhouding met de bouw van je paard.
En voor dit paard, als de foto's kloppen, is er geen standaard zadel in de markt.

En hij is nog maar kort onder het zadel? Bij jonge paarden moet je er ook nog op verdacht zijn dat ze nog behoorlijk kunnen veranderen. Heb je met een boomloos voorlopig ook geen last van.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 01:19

Hee, had die onderste foto niet gezien, daar lijkt íe helemaal niet zo overbouwd, en een echt holle rug vind ik hem ook niet hebben.
Maak ook nog eens een echt goede foto van de zijkant, zo vierkant mogelijk, met het hoofd ontspannen op natuurlijke hoogte. En vooral op een rechte strakke ondergrond.
Op dat filmpje ziet hij er qua rug heel normaal uit wel breed natuurlijk (en de schouders ver naar achteren) maar een prima rug hoor.

Hij draaft ook super. wel een heel gaaf paard.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 08:47

Thx, pff, vannacht niet van geslapen. Een verkoper had me dit zadel geadviseerd en zei dat dit zadel het best voor hem geschikt zou zijn. Ik wou het echter niet nieuw kopen (hou niet van Western, maar wou het beste voor hem) en toen ik het in okkazie zag staan ben ik erop gesprongen. Ga even het zadel terug opleggen en eens leggen zoals het hoort.
Dit zadel lag op twee enorm dikke Haflingers, met super korte ruggen. Waarom past het dan in godsnaam niet?
Dat Spaans zadel dat ik gekocht heb voor de Haflinger (is campo flex van Bentaiga, op maat gemaakt voor een Haflinger) past m'n beide paardjes eigenlijk nog het best, het ligt als gegoten op hun rug en is heel kort (49 cm). Ik zal daarmee rijden en wachten totdat ik het geld heb om nog zo'n Spaans zadel te kopen, maar dan op maat gemaakt voor hem. Hou helemaal niet van Western, heb dit zadel alleen gekocht omdat de verkoper me dit zadel had geadviseerd voor de zwarte Huilen Huilen Huilen .

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 09:36

Als je niet van western rijden houd waarom koop je dan een westernzadel?? Is een engels zadel dan niet veel makkelijker qua pasvorm ed.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 10:08

Neen...zucht...heb al zoooooooooooooooooveeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel zadels geprobeerd, advies gevraagd van fysio...de een raadt dat aan de ander iets anders...het is door te luisteren naar iemand dat ik nu miskocht heb. Moest persé een Western flex zadel zijn volgens hem, geen boomloos, geen Engels, een zegt dit, ander dat...ben het echt beu.
Engels zadel is een ramp bij hem. Vooral geen Engels zadel Boos! . Geen Wintec, geen Haflingerzadel... en daarbij, met zo'n vurig paard wil ik een zadel dat mij houvast biedt.
Engelse zadels zijn nog slechter voor de rug, duwen op de 17e wervel. Wist je dat niet (Western zadels verdelen gewicht beter)? Vooral bij hem ligt het zadel in een put.
Ik zoek de beste oplossing voor hem. Heb er echt genoeg van, ben er nu al een jaar mee bezig. Ik heb een zadel dat past voor hem, dat zadel dat ik gekocht had voor m'n Haflinger (een Vaquerazadel op maat gemaakt van Bentaiga voor Haflinger, ligt eigenlijk super op beide paarden terwijl iedereen met dat afraadde, alhoewel ze dat zadel niet kennen). Ga dan een ander kopen voor m'n Haflingertje, er zit niets anders op.
Heb hier echt geen zin meer in, hoef geen advies over zadel, was ook de vraag niet. Je kan niet oordelen vanaf een foto of een zadel goed of slecht ligt.
Laatst bijgewerkt door Arakhan op 16-10-07 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:14

Dat wordt dan toch doorsparen voor een custom made denk ik zo. met een budget van 1000 euro haal je dat niet, maar met de helft meer kom je een heel eind.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 10:16

Neen, ik koop nog zo'n Doma Vaquera zadel van Bentaiga(http://www.bentaiga.com/english/home_e.htm), ook maatwerk. Is eigenlijk dat wat ik wil en het enige dat echt goed ligt. Maar die kosten ook schrikken van geld (2500 euro), wou het daarom eerst proberen met een goeie tweedehandse Western.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 17:48

Arakhan, lees dit:
http://www.westernsaddle-in-europe.com/pagina.wxp?menuid=3355
en dit:
http://www.westerngids.nl/modules/articles/index.php?cat_id=10

En ik heb ook een westernzadel puur omdat het de beste zadels zijn voor de rug van je paard, zeker als je vele uren wilt rijden.

Heeejeh, ik heb die site bekeken, en hele mooie zadels hoor, maar de onze liggen ook goed hoor! Clown
En ik zit op mijn eigen zadel heel dicht bij mijn paard, dichter als op mijn dressuurzadel. En de spaanse zadels die ik tot nog toe gezien heb vind ik errug dik.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 20:38

Thx a lot voor de links... Knipoog , zeer interessant.
Bezorg je zo snel mogelijk de foto's, misschien kan het uiteindelijk dan toch tot een oplossing komen.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 11:33

De fysiotherapeut is langs geweest. Zadel past! Woehoew, deze keer heb ik toch geluk Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!
Zei dat hij erg critisch mocht zijn en hij heeft me op't hart gedrukt dat dit zadel heel goed is voor hem. Door de equiflex boom zal de boom zich tijdens het rijden nog wat zetten en volgt dan mooier de kromming van de rug. Schouders van paardje zijn wat assymetrisch gebouwd, hij zal me les geven om te helpen hem zo goed mogelijk te ontwikkelen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:53

Een fysiotherapeut met X-ray ogen??? Hoe heeft hij gekeken naar de pasvorm?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:16

Ach Adje heeft ze ook, dus moet kunnen Haha!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:25

Hahaha.. ja Adje is paranormaal begaafd Tong uitsteken

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 20:12

crazycactus schreef:
Een fysiotherapeut met X-ray ogen??? Hoe heeft hij gekeken naar de pasvorm?

?? Voor wat is hij anders gekomen?? Ik zei dat hij best kritisch mocht zijn, hij wou eventueel het zadel overnemen als het niet lukte.
Waarom zo sceptisch? Hier zien ze blijkbaar meer dan dat er is. Oordelen vanop een foto is onmogelijk, dat mocht je toch al lang weten zeker na al die zadelvragen hier... Clown

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 22:12

Ik ben sceptisch omdat je zonder mal oid nooit goed kan zien of het zadel al dan niet past. Dat kan je niet ff met je hand voelen.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 00:24

Zonder mal?????? Dan praat je al van maatwerk? Dure vogels hoor, niet iedereen is zo goed bij kas Clown ... Zeker voor een paard in ontwikkeling waarvan ik nog niet zeker ben dat ik hem zal houden is dit maar al te gek. Dit zadel is ook geen brol, kost nieuw 2000 euro, equiflex boom. En daarbij, ik neem me de moeite om bekwame mensen te contacteren, denk dat ik daar meer aan heb dan dit hier. Het voelt aan alsof ik m'n paard mishandel terwijl ik alleen het beste voorheb. Als deze man, die in Belgie een hele gekende man is op gebied van zadelpassen en zadelmeten zegt dat dit zadel ok is, dan beginnen we hiermee.
Maatwerk is alleen voor paarden van wie je zeker bent dat ze een eind bij je blijven, zadelmak zijn en dus al meer ontwikkeld.
Ga hier geen 2500 euro aanhangen, als ik hem moet verkopen dan zit ik met het zadel over en raak ik het aan de straatsenen niet kwijt ...
Genoeg gediscussieerd over zadels, ga nu liever wat rijden nu ik eindelijk een zadel heb Haha!