[WN] westernzadel, welk merk bevalt beter?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Collinnnnn

westernzadel, welk merk bevalt beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 21:50

Voor mijn tinkerruin ben ik op zoek naar een westernzadel.

Nu heb ik dus van een aantal merken mooie zadels gezien.
Welk merk zadel is 'het fijnst, sterkst, degelijkst ed.'

Ik begrijp dat natuurlijk niet 1 merk is dat het allerbeste uit de test komt, maar ik wil een beetje een inzicht krijgen van wat mij het beste zou kunnen bevallen en passen op mijn tinkerruin van 1,65m, vrij fors, niet extreem, maar wel brede schouders.

Ik denk aan merken als Crates, Circle-Y, Billy Cook, Big Horn.

Vooral interesse in de Crates en Big Horn.

Bedankt voor de reacties.

crazycactus

Re: westernzadel, welk merk bevalt beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:06

Dit is zo persoonlijk dat je eigenlijk de zadels moet proberen. De een zweert bij een crates, een ander weer bij een ander merk.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:34

WN AM -> WN TR

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:21

En ook binnen één merk heb je al veel verschillen.
Elk redelijk bekend merk heeft zijn low-end tot high-end zadelrange.
En dat komt natuurlijk ook in de kwaliteit tot uiting en dat heeft dan weer met je portomonnee te maken.
Zoek eens op www.ebay.de en www.ebay.com naar deze merken, dan zie je de verschillen o.a. in prijs.

Collinnnnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 10:18

Bedankt.

Maar ik principe zijn dit dus wel allemaal kwalitatief goede zadels?

Ik kan een Big Horn kopen, 16''

Hieronder de advertentie

ik verkoop mijn westernzadel van het merk big horn.

goede kwaliteit goede pasvorm.

zeer goed onderhouden en nog niet zo oud.

goede en fijne zit.

fenders ruim te verstellen.

16inch western maat dat wil zeggen 17,5 /18 inch engelse maat.

dit zadel heeft een dubbele rigging dat is ideaal voor paarden die een moeilijkere rug hebben.

Prijs € 550,-

Is dit veel?

Het is een roodbruin zadel met weinig prints, alleen op de achterkant van de skirt.
Het ziet er erg mooi uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 10:24

Er staat a lot of crap in die advertentie Haha! , maar verkooptechnisch klinkt het leuk Haha!

Heb je een foto van het zadel ??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 10:35

Gevonden op MP dus Haha!
Zadel ziet er niet verkeerd uit, maar is uit de 'midden' groep.
De voorkant lijkt niet al te breed met ook niet teveel flare.

Citaat:
goede kwaliteit goede pasvorm.
-Kwaliteit is dus 'midden' en pasvorm is afhankelijk van wat het paard nodig heeft.

zeer goed onderhouden en nog niet zo oud.
-het ziet er idd goed uit, maar 'onderhoud' kun je alleen van dichtbij zien (kleine droogtescheurtjes in het leer bijv)

goede en fijne zit.
-dat is de mening van de oude eigenaar, jij kunt wel iets heel anders er van vinden.

fenders ruim te verstellen.
-meestal wel het geval met westernzadels

16inch western maat dat wil zeggen 17,5 /18 inch engelse maat.
-een goed gemeten 16" is gewoon een 18" engels, dus geen 17.5

dit zadel heeft een dubbele rigging dat is ideaal voor paarden die een moeilijkere rug hebben.

Dit laatste is dus klinklare onzin. De achterste slots zijn voor een losse backcinch (gezien de kwaliteit van dit zadel dus voor de lol en niet voor gebruik) en zéker niet geschikt om daar kracht op te zetten.
De verkoper impliceert hier dat je door goed de singel aan te snoeren elk zadel passend kunt maken.
DA's en krakers varen er wel bij, je paard niet !!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 14:33

Lijkt me ook vrij smal voor Collin. Bloos .

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:53

Een ouderwetse tinker is breed, te breed voor de standaart bomen, je zou in ieder geval een spin heel precies op je paard moeten pasmaken en die (op de juiste plaat) in het zadel leggen. En kan jouw paard wel een 16'' hebben? Ik kom niet zoveel paarden tegen die daadwerkelijk een 16'' zadel kunnen hebben. daar moet je ook op letten.
Misschien betekend de 'dubbele rigging'' dat er een meerwegrigging gebruikt is? dat zou wel chique zijn. Kan ik bijna niet geloven; simpel zadel met machinaal gestampte versiering.

Zit is heel persoonlijk, probeer zoveel mogelijk zadels van anderen uit, en onthoud welke merken je fijn vind zitten. Staar je niet dood op een merknaam. Let op pasmaat voor je paard, comfort voor jezelf, en kwaliteit. Vergeet ''merken''.

Natuurlijk wist jij hem weer te vinden op MP DD! Hoe dóe je dat? internet detective.
Laatst bijgewerkt door Vera op 12-10-07 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Commerciele tekst verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:02

Ik heb zelf een Garlandzadel, waar ik erg tevreden over ben. Het is geen hoog kwaliteitszadel, het is een middenmoter. Ik heb zelf voor mijn hafje een extra full quarter boom, deze past goed. De meeste full quarters zijn te smal voor mijn paard, enkele uitzonderingen daargelaten. Evelien van Eurohorse komt aan huis, meet je paard netjes op en heeft diverse zadels (ook 2e hands) op voorraad en neemt deze ook mee om te passen. Zo kun je ook diverse merken uittesten en kijken wat het beste bij jullie past. Succes.

Collinnnnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 10:16

Bedankt!

Ik heb geen foto, kan hem via MP niet kopieren...
Anders was het jou wel gelukt denk ik Knipoog

Niet kopen dus, is jullie advies.

Heel erg bedankt, was ik haast de mist in gegaan.

Zoekende naar een goed zadel voor mijn paard Tong uitsteken

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 00:58

Het kan best zijn dat hij op jouw paardje gewoon goed ligt Karin Knipoog
Passen zou een optie kunnen zijn.

leste_bounty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 01:01

ik heb ook een Garlandzadel Haha!

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 01:07

ik heb een JD met Equiflex boom ook heel erg fijn!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 07:27

Ik heb ook een Big Horn zadel en hij valt me alles mee. Ik heb er zelfs veel minder doorrij-problemen mee dan met mijn Circle Y van een veel duurdere klasse.
Pasvorm voor je paard en jezelf is toch wel het belangrijkste. Ik ben op de Big Horn uitgekomen omdat deze de enige was die op mijn bolle past......

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 15:08

een bob avila... heerlijk zadel! Knipoog Pling

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 15:11

Ik heb op mijn Tinkermerrie een Billy Cook liggen, met Semi Quarter boom..
Ligt perfect en het zadel zit heerlijk! Ik kan er uren achter elkaar op rijden!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 15:24

Angela_ schreef:
Evelien van Eurohorse komt aan huis, meet je paard netjes op en heeft diverse zadels (ook 2e hands) op voorraad en neemt deze ook mee om te passen. Zo kun je ook diverse merken uittesten en kijken wat het beste bij jullie past. Succes.

Lijkt me altijd wel het beste om het zadel te laten passen door iemand die er verstand van heeft, zeker als je toch al geen 'doorsnee' paardje hebt. (Nu wil ik niet al te veel reclame maken maar Evelien doet het idd wel netjes, ik heb ze meegemaakt bij een haf en de quarters, goeie zadels.)
Nu kan ik wel gaan zeggen wat ik vind dat goede fijne zadels zijn, maar dat wil niet zeggen dat dat ook geldt voor jouw paardje (en jouw achterwerk), beste is om gewoon maar te gaan passen en zitten...

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 17:48

Evelien van Eurohorse is vandaag ook bij mij geweest, en ik ben uitgekomen op een Bob Loomis reiner zadel! Ik vond hem lekker zitten, en volgens mij kan ik hier heerlijke buitenritten mee gaan maken. Mijn vorige zadel was een Billy cook, en ook dat vond ik een super fijn en goed zadel. Maar het wisseld gewoon per persoon wat je lekker vind zitten. De kwaliteit vind ik niet verkeerd van de Billy cook. Over de Bob Loomis kan ik nu nog weinig zeggen, aangezien ik hem net een uurtje of 2 heb Knipoog

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:37

Ik heb voor onze Fjord een Tripple Horn en volgens mij verkoopt Evelien dat merk ook. Volgens mij zijn de Tripple Horns per definitie custom made. Ik heb de mijne tweedehands gekocht, was niet goedkoop, maar ben er erg blij mee (en volgens mij Jip, onze Fjord ook).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:59

Evelien verkoopt dat merk ook, als Siets helemaal is uitgegroeit krijgt ze ook een triple horn. Jeetje wat zijn dat mooie zadels zeg! Hun zadelmakerij zit ook niet ver bij ons vandaan, moet er nog altijd eens een kijkje gaan nemen.

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:20

Kan ik inderdaad echt aanraden. Ik wilde voor Jip perse een tweedehands, juist omdat de kans nog groot is dat hij eruit groeit. Maar eigenlijk hoop ik dat dat niet het geval is, en anders krijgt hij waarschijnlijk ook weer een Triple Horn.
Ik heb voor mijn arabier ook eerst een Garland gehad en was door ook erg tevreden over, maar na een tijd was hij zo in de breedte gegroeid dat hij een ander zadel moest, dat is toen een Billy Cook geworden. Maar de Triple horn bevalt me toch beter!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:21

Je hebt pb...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:27

Ik zou idd een zadelpasser laten komen. Ik heb steeds op eigen gevoel en met ervaren mensen gekeken, maar ben nu toch weer niet helemaal tevreden. Ik ga binnenkort eurohorse bellen voor een afspraak. Ik heb 2 simco's gehad. Vind het fijne zadels, degelijk en zitten fijn vind ik. Helemaal voor de prijs

emmelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:58

die custom zadels van trple horn zijn hartstikke duur hoor! Kijk maar op de duitse site, en niet eens met de hand genaait en ook een inskirt ring om de singel aan vast te maken, dat is een goedkope manier en je kan het niet aanpassen. en er staat ook niets bij van dat je ze4lf een tooling kan uitzoeken of bedenken, iets dat echt helemaal van jou is.

Ik ben naar de clinic geweest van Aafke van Midway usa saddlery, en het is heel moeilijk om een passend zadel te vinde. maar hun zadels zijn wel met de hand gemaakt en heel origineel. en goekoper!
Bij een nieuw zadel kan je nooit weten of het past met een spin je moet echt precies weten welke boom er gebruikt is. maar bij een tweedehands kan het wel dan heb je een beter idee.

Gisteren heb ik Aafke gezien op paard en passie en ik kan geen custom kopen, maar ze heeft me helemaal uitgelegt hoe ik een tweedehands moet zoeken en uitkiezen. en ik woon ook in groningen en ze wil ook wel even kijken als ik een zadel gevonden heb!