[WN] slingerende teugels

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

westernpower

slingerende teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 15:58

vanmiddag reed ik voor het eerst met mijn nieuwe westernhoofdstel. Het stond haar werkelijk bééldig! Ik dus apetrots; maar...mijn vorige westernhoofdstel had geen 2 losse teugels: en deze wel...dat werd wat moeilijker maar toch ging het goed (ze zijn geen een keer op de grond gevallen) tót ik ging draven!!! Want ik, als westernruiter, ben gewend om lekker relaxt met een LOS teugeltje te stappen, draven en galloperen; maar deze teugels zwiepten bij iedere drafpas tot ongeveer achter mijn oren! Ik pakte ze dus wat korter; maar het arme paard ging toen véél te gespannen lopen; dus gooide ik die handel maar snel weer los. Daarom nu deze vraag: hoe komt het dat ik het bij het vorige hoofdstel niet had en bij deze wel? en hoe is het te voorkomen?

alvast bedankt!
groetjes

westernpower

Re: slingerende teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 17:29

niemand die dit herkent?

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:11

ze klinken me dan van te licht leer.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:13

idd lijkt het op te licht leer

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:39

Erg raar, ik heb ook westernteugels, ook een paar niet zo'n zwaar leer, maar nooit zwiepende teugels gehad..
Inderdaad eens zwaardere teugels proberen, dat kan helpen Lachen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:42

Misschien heb je een onrustige hand?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 12:02

patsur schreef:
Misschien heb je een onrustige hand?

Lijkt me duidelijk aan de teugels liggen en niet aan d'r handen, als ze het met de ene teugels wel heeft en met de andere niet.

Kijk een kritisch naar beide teugels, wat is het verschil?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:04

Oh dat had ik niet gelezen Clown

westernpower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 18:24

oké; dus té lucht leer.
maar dan vind ik eigenlijk dat ze het niet als 'westernteugels' mogen verkopen! wat jullie?
zou ze hierdoor ook minder goed op mijn bit gaan reageren?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 18:31

dat is dan ook aan jezelf soms zie je idd van dat soort teugels ertussen zitten. ik heb zelf en handgemaakt hoofdstel uit america(zelf wezen halen) en daar heb ik er totaal geen last van.

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:22

HAR -> WN-TR

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 00:19

romals kan je ook nog proberen ,die zijn slinger/zwiep vrij

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 00:21

Misschien zijn ze niet voldoende geolied: daar worden ze zwaarder van.

En ze verkopen van alles hoor, onder elke benaming. het is aan jezelf om het kaf van het koren te scheiden.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 00:39

westernpower schreef:
vanmiddag reed ik voor het eerst met mijn nieuwe westernhoofdstel. Het stond haar werkelijk bééldig! Ik dus apetrots; maar...mijn vorige westernhoofdstel had geen 2 losse teugels: en deze wel...dat werd wat moeilijker maar toch ging het goed (ze zijn geen een keer op de grond gevallen) tót ik ging draven!!! Want ik, als westernruiter, ben gewend om lekker relaxt met een LOS teugeltje te stappen, draven en galloperen; maar deze teugels zwiepten bij iedere drafpas tot ongeveer achter mijn oren! Ik pakte ze dus wat korter; maar het arme paard ging toen véél te gespannen lopen; dus gooide ik die handel maar snel weer los. Daarom nu deze vraag: hoe komt het dat ik het bij het vorige hoofdstel niet had en bij deze wel? en hoe is het te voorkomen?

alvast bedankt!
groetjes

je vorige hoofdstel had dus teugels uit 1 stuk en nu heb je 2 losse teugels ...

hoe lang zijn deze teugels en wat voor een pony/ paard rijd je ?
korte / lange nek ?

wat voor een teugels zijn het ?
je hebt complete hoofdstellen voor minder dan 40 euro maar ook losse teugels voor meer dan 100 euro , verschil zit m in het materiaal ..dikte en soort leder

maar wat ik begrijp had je dus eerst een western ogend hoofdstel met engelse teugels
en nu een hoofdstel met iig 2 losse teugels en ligt daar het grootste probleem

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:16

nickyu schreef:
maar wat ik begrijp had je dus eerst een western ogend hoofdstel met engelse teugels en nu een hoofdstel met iig 2 losse teugels en ligt daar het grootste probleem

Bij de Barrel en Roping worden ook enkele/gesloten teugels gebruikt. Hoeft dus niet 'engels' te zijn Haha!

@westernpower: bij de meeste kwaliteits hoofdstellen zitten geen teugels bij. Als ze bij een hoofdstel wel zitten zijn ze meestal te kort om met 2 handen te kunnen rijden.

Kwaliteits teugels hebben aan de onderkant een verdikt stuk zodat dit zwaarder is en dus stiller hangt.
Een beetje kwaliteit teugel is minimaal 5 mm dik.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:20

klopt dd had daar even niet aangedacht

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:32

Ik kreeg bij mijn showhoofdstel wel een paar teugels, niet echt superbijpassend maar goed.. die waren idd ook kort (1,85 when will they learn??) en licht materiaal. Slingerden ook heel erg. Die heb ik dus weer vervangen voor gewone zware teugels die lekker lang zijn. De korte teugels gaan wel weer aan een hoofdstelletje van 1 van mijn shetties Knipoog

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:33

Onze (kwaliteits) teugels kostten minstens €40,- dus daar moet je minstens op rekenen bij het kopen van teugels, ook of ze lang genoeg zijn! 2.10 meter kan te kort zijn. als je een paard met lange nek hebt zou je mischien wel teugels van 2.70 moeten hebben! Die zijn dan ook weer duurder, zeg €59,-

En bij de engelse hoofdstellen worden de teugels ook steeds korter! Beter apart hoofdstel en teugels kopen!

westernpower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 14:17

het is voor mijn hafje; en ik denk niet dat ik dan de juiste teugels heb; maar is er met deze teugels niet anders te rijden? bijvoorbeeld op een 'gewoon' trens bitje? want dan kan ik ze daar nog voor gebruiken. Zou ze hierdoor minder op het bit gaan reageren?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:20

los hangende teugels zijn los hangende teugels
of je nu bit a of bit b er in hangt
denk niet dat dat je probleem oplost
maar hoe los laat jij je teugels los hangen dan ?
wat zegt je lesgeefster er van ?

westernpower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 19:05

oké,
ja; hoe los laat ik ze hangen? gewoon, op de western-lengte;-) niet te lang, maar zeker ook niet te kort
met mijn lesgeefster heb ik het er nog niet over gehad; aangezien ik vorige week niet kon lessen.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 07:29

Je kunt je boog groter maken, zodat je minder naast je hebt hangen.
Je kunt ze ook aan elkaar laten stikken op precies de lengte die je zelf wilt, net engelse teugels dan.
Wat voor bit of hoofdstel je er ook aan hebt, het zijn jouw handen die de druk op de teugels bepalen. Niet de soort teugels.
Met mijn leren teugels heb ik er geen last van, met lichtere, touwen teugels wel iets. Die gaan ook onder mijn zadel kruipen trouwens.
Ik snap het trouwens toch niet. De eerste keer lag het aan de teugels die langs je oren zwiepen en daarna heb je het over het reageren op het bit?

westernpower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 17:24

oké;
over dat bit; mijn vraag was dus ofdat DóóR zwiepende teugels mijn paard minder op het bit zou kunnen gaan reageren, omdat ze misschien steeds 'rukjes' voelt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 17:28

Je hand is de factor waar het bit mee te maken heeft, als jouw hand onrustig wordt van de slingerende teugels zal dat idd naar het bit toe doorwerken en dus naar je paard.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 18:03

Niet al;tijd waar, ik heb ook wel paarden gereden die die zwiep teugels echt níet leuk vinden en daar erg onrustig van worden. Ze zien niet 100% direct achter zich en wanneer er elke keer een teugel even in beeld zwiept worden sommige paarden daar angstig van. En van angst zijn ze ook veel minder op je hulpen gericht natuurlijk.