Wat is beter? Kieffer, stubben, passier

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sisco4life

Wat is beter? Kieffer, stubben, passier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 14:19

Nu ik heb besloten dat mijn huidige zadel, niet het ideale zadel voor mij en mijn paard is, wil ik een nieuw ( 2de hands Clown ) zadel kopen. Deze wil ik van een goed merk hebben, die in nette staat is, hoeft niet nieuw, maar opgebruikt hoef ik ook niet. Nu zit ik te twijfelen tussen kieffer, stubben en passier...

Nu zat ik een beetje prijsklasses te vergelijken, 2dehands. Nu valt mij op dat je meer betaald voor een kieffer dan voor een stubben, en passier daar weer een stuk bovenuit steekt.

Maar wat zou dan beter zijn ? Ik zoek een zadel met teruggesneden kamer, deze zie ik bij kieffer veel, bij stubben bijna niet ( en dat is allemaal spring). Passier komt ook goed qua boom, prijs ligt (veel ) hoger.

Wat zouden jullie doen ? Welk merk hebben jullie gekozen, of zouden jullie kiezen en waarom ?

Nathalie84

Re: Wat is beter? Kieffer, stubben, passier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 14:42

ik ben ook opzoek gegaan naar een ander zadel aangezien mij kieffer maar steeds niet pasttee , ik keek voornamelijk naar passier en stubben omdat deze zadels mij qua kwaliteit en pasvorm aanstonden. Ondertussen had ik 5 zadels geprobeerd van KN tot hulsebos en passier. Toen heb ik de knoop doorgehakt en heb de zadelmaker met verschillende zadels laten komen en heb op veel zadels gereden. Zo kon ik zelf beter afwegen wat ik zelf het beste vond zitten.

Ik had me voorgenomen eigenlijk geen kieffer meer te kopen aangezien de pasvorm niet optimaal was (mijn zadel was van '99). Uiteindelijk heb ik toch besloten een nieuwe kieffer te koop, het zadel was goed voor mij en lag perfect op mijn paard.
Helaas was dit type tweedehands nog niet te krijgen en hebben we een nieuwe moeten kopen.
Misschien een tip voor jou om de zadelmaker eens wat zadels te laten passen zodat je een beter beeld krijgt van welk model zadel jij lekker vindt zitten, dan kan je misschien ook gerichter gaan zoeken.

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 14:49

ja idd zadelmaker laten komen om te passen!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 14:52

Niet naar het merk kijken maar naar wat op jouw paard past Knipoog
Kijk eens in je buurt rond en vraag of je het mag passen, als het naar jouw idee goed ligt kun je vragen of een zadelmaker het wilt beoordelen op de pasvorm en kwaliteit.

farahpearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 15:38

sronnie schreef:
Niet naar het merk kijken maar naar wat op jouw paard past Knipoog
Kijk eens in je buurt rond en vraag of je het mag passen, als het naar jouw idee goed ligt kun je vragen of een zadelmaker het wilt beoordelen op de pasvorm en kwaliteit.

Zou ik ook doen

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:30

Ik heb zelf goede ervaringen met een tweedehands Stubben. Is al een heel oud model en licht perfect op mijn paard. Het zadel lijkt wel onverwoestbaar....

Een vriendin van mij heeft ook zo'n oud Stubben zadel, dressuuruitvoering en heeft dezelfde ervaring

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:36

ik ga duidelijk voor een passier, die past ook het best op mijn paard.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 19:15

Ik ben ook Passierfan.
Kieffer en Stubben vind ik vreselijk - hoewel Stubben kwalitatief wel goed is! - dus dan zou ik nog verder zoeken naar een ander zadel wat op mijn paard zou passen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 19:34

Ik vind Kieffer duidelijk minder.
Stubben vind ik het beste.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 19:35

Kieffer, Stubben, Passier. Lachen
Voor mij de volgorde van kwaliteit. Passier het beste uiteraard.
Ik ga ook mee, dat het zadel gewoon goed moet passen. Knipoog

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 19:38

Het zadel dat het beste ligt is het beste zadel?
Op mijn pony is dat stubben (uit de drie die jij noemt, anders euroriding) en op mn paard passier. Als ik op 1 van beide een kieffer leg loopt ie binnen een week krom van de rugpijn, maar een paard met andere bouw zal daar "anders over denken".

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 20:15

Natuurlijk ga ik ervan uit dat het zadel past, dit zal dan ook het belangrijkste zijn, maar daarnaast wil ik gewoon een kwalitatief goed zadel, die ook voor mij fijn is om in door te zitten, proeven mee te rijden enz. Ik wil serieus aan de slag nl Lachen

Passier GG, daar heb ik nu een aanbod van gekregen, € 700,- vragen ze ervoor, incl passier singel, beugelriemen en beugels.

Twijfel,twijfel...denk dat kieffer zoiezo af gaat vallen...stubben zit iig beter Ja

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 23:00

Sisco4life schreef:
Natuurlijk ga ik ervan uit dat het zadel past, dit zal dan ook het belangrijkste zijn, maar daarnaast wil ik gewoon een kwalitatief goed zadel, die ook voor mij fijn is om in door te zitten, proeven mee te rijden enz. Ik wil serieus aan de slag nl Lachen

Passier GG, daar heb ik nu een aanbod van gekregen, € 700,- vragen ze ervoor, incl passier singel, beugelriemen en beugels.

Twijfel,twijfel...denk dat kieffer zoiezo af gaat vallen...stubben zit iig beter Ja

kijk en vergelijk! Haha!
koop in ieder geval wat het beste op je paard ligt....
haal er desnoods een vakman/vrouw bij die er verstand van heeft bij, dan moet het goed komen!
in iedergeval veel suc6 ermee!!

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 23:53

Kieffer vind ik met de tijd minder geworden kwa kwaliteit. Van de hoofdstellen al helemaal.

Passier zadels zijn wel erg comfortabel volgens mij.
Al is voor mij het keuze toch Stubben. Die zadels zijn inderdaad onverwoestbaar en hebben een super pasvorm. Teruggesneden kamer vind je bijna nooit bij een Stubben, maar IMO is dat juist goed omdat een 'gewone' kamer veel beter zn vorm houdt met veel gebruik dan een teruggesneden kamer. Ik heb het wel eens gezien dat een zo'n zadel met veel gebruik een stuk wijder werd dan toen ze 'm kochten. Voor mij dus geen teruggesneden kamers meer als het niet hoeft. En IMO hoeft het nooit zo heel vaak, gewoon een goed passen normaal kamer is vaak het beste.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 23:55

Ik zou gewoon even een zadelmaker langs laten komen! Dan kan je verschillende zadels vergelijken!
Mocht Passier goed liggen, zou ik voor Passier gaan! Heb sinds kort ook een passier en zit echt heerlijk!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 00:00

Kiefer is het mindere zadel, maar wel een modezadel, vandaar de prijs. Passier en stueben zitten beide kwalitatief goed in elkaar. Het hangt er vanaf waar je lekker in zit. En wat lekker op je paard ligt. Passier wordt beschouwd als het betere zadel. Ik heb het er nooit in kunnen vinden. Maar ik zat weer heerlijk in mijn Stueben. Kortom: het zijn alledrie merkzadels en geen prutzadels. Kijk wat goed past en goed zit.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:41

Passier moet helemaal geweldig zijn volgens mij instructrice!
Ik moet zeggen dat ik zelf ook niet zoveel met kieffer en stubben heb.

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:46

kieffer heeft altijd een teruggesneden kamer.
stubben heeft dat niet en passier ligt eraan welk model.
de prijzen van passier zijn idd meestal een heel stuk hoger.
stubben wat lager maar vaak zijn dat ook al vrij oude zadels.
kieffer zit er tussen in qua prijs en daar vind je ook vaak nieuwere zadels maar ook oude dus daar kunnen de prijs verschillen ook aan liggen.
stubben zit vrij hard en passier zit meestal comfortabel.
kieffer zit er tussen in.
kieffer is het makkelijkst passend op de meeste paarden.
bij niet vertrouwen een goede zadelmaker/passer er naar laten kijken maar kieffer heeft een super pasvorm.
ik heb trouwens ook kieffers.
ze gaan lang mee en zitten heerlijk en past op echt veel verschillende soorten paarden.
succes

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:11

Mijn stueben had een teruggesneden kamer. En zat niet hard. Wat zij bedoelt zijn de oudere modellen. Die zijn idd aan de harde kamt. De nieuwprijzen liggen anders. Kieffer is dan goedkoper dan Stueben en Passier betaal je het meeste voor.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:34

Passier psl is echt minstens even hard als stubben...
passier grand gilbert vind ik, mits ie goed ligt op je paard, wel een fijn zadel. Maar mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar stubben. Kieffer heb ik echt niks mee, vind de pasvorm niet bijzonder en ik kan er echt totaal niet op zitten.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:43

Ik heb zowel en nieuwe Kieffer (nog wel het model van verleden jaar, 1 van de laatste, kon op het nieuwste model niet zitten, te zacht en hoog vanachteren) en een "oude" Stubben. op de kieffer rijdt ik het liefst dressuur en op de stubben sprong ik meestal (is eigenlijk van manlief) van de stubben voor het gewone dagelijkse rijden niet zo fijn zitten als de kieffer. Mijn oude kieffer heb ik 15 jaar gehad en heeft op heeel veel paarderuggen gelegen. Paste op elk paard. Kreeg compliment dat het zadel er zo goed uitzag met inruilen. Passier heb ik geen ervaring mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:45

Kiefferzadels: de boom heeft idd altijd een teruggesneden kamer, kwaliteit is mazzel hebben. Boombreedte is aan te passen, mits het goed gebeurt! Vind deze zadels niet liggen op een rond type paard/pony.

Stubben: topkwaliteit, veel keuzes in verschillend gevormde bomen, is redelijk aanpasbaar, alleen de kussens.

Passier: topkwaliteit, bomen vallen vaak wat smaller dan gemiddeld zadel. Je moet wel van de Passier-zit houden.

Verder leveren deze zadelmakerijen allemaal prima service, daarvoor hoef je geen onderscheid te maken.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:49

Kieffer vind ik geen fijn leer
Stübben heeft een houten boom en zit dus wat harder maar vervormd daarom ook amper.
Passier zou mijn keuze zijn hoewel deze ook behoorlijk hard kunnen zitten, maar dat hangt ook van het type af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:57

Stubben heeft geen houten boom, hoor.. en de boom die vervormt is niet helemaal best.. geldt voor elk merk.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:02

Bitch schreef:
Stubben heeft geen houten boom, hoor.. en de boom die vervormt is niet helemaal best.. geldt voor elk merk.

las in je profiel dat je in opleiding bent oor zadlemaker, ff terugkomend op je vorige bericht. Ik heb dus al jaaren kieffer. de vorige al 15 jaar en deze paste op alle paarden. Smal en breed. heb zelf altijd brede paarden en deze zadels (ook de nieuwe) past er zeer goed op.