met kalkoenen over asfalt, hoe slecht voor benen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

met kalkoenen over asfalt, hoe slecht voor benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 10:26

nu de bak erg blubberig is, ga ik regelmatig op een grasveldje in het bos rijden.
ik draai dan kalkoenen in, omdat het gras natuurlijk ook nat is met al deze regen.
ik moet hiervoor echter eerst ongeveer een km over het asfalt stappen.
is dit erg slecht voor benen/pezen, of valt dat wel mee? het zijn wel redelijk grote kalkoenen, dus niet gewoon kleine vierkant.

Zesiram

Re: met kalkoenen over asfalt, hoe slecht voor benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:30

Kan je niet in de berm stappen? Zo loste ik het altijd op bij mijn paard, als ik met kalkoenen een stuk door het verkeer moest. Dan loopt hij alleen nog bij het oversteken even op kalkoenen op het asfalt.
Het leek mij namelijk altijd erg slecht.

kazan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:33

ik zou als ik jou was net wat erlene zegt in de berm rijden dit lijkt me zeer slecht voor de hoeven/benen van het paard

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 10:36

in de berm rijden is dat stuk erg lastig, er staan erg veel bomen.
daarnaast is het een erg drukke weg. ik rij dan het liefst op de weg, dan zijn auto's eerder geneigd af te remmen.
ik kan dus wel kleine stukjes in de berm rijden. maar het blijft veel asfalt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:40

Ik zou ze bij het veldje pas indraaien. Een kilometer over het asfalt met die dingen is héél erg slecht inderdaad..

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:44

MysticTinker schreef:
Ik zou ze bij het veldje pas indraaien. Een kilometer over het asfalt met die dingen is héél erg slecht inderdaad..

Ben ik het mee eens.
Denk dat je ook niet prettig zou lopen op je naaldhakjes hé ? Knipoog
Gewoon zonder tot daar en dan pas indraaien, zoveel werk is dat niet Lachen

*Maar je paardje moet dan wel nog kunnen stil staan Vork

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:48

Hangt er denk ik ook een beetje vanaf hoe vaak je het doet. Doe je het elke dag, is het zeker niet al te best voor de benen, maar is het maar voor een enkele keer kan het (volgens mij) best. Ik zou ze dan zelf (met elke dag) daar pas indraaien.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 15:15

weer een probleem, want mijn paard is nogal een heethoofd. in het bos netjes stilstaan zal dus niet zo makkelijk zijn. en dan moet ik ook nog eens m'n sleutel, kalkoenenschoonmaker en kalkoenen meenemen. ook niet heel praktisch.
t is voor ongeveer 3x per week.

binnenkort komt de DA enten. zal dan eens vragen wat hij er van vindt.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:19

In principe is het te vergelijken met naaldhakken, daar loop ik ook wel eens de hele dag op, en dan moet ik mij ook nog staande houden op 1 hakje, ik heb er geen 2 aan mijn schoenen zitten.

Door af en toe naaldhakken te dragen loop ik geen blijvende, ernstige schade op, dus voor het paard lijkt het me ook wel kunnen.

En voor de mensen die zeggen dat het heel slecht is: waarom?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 17:28

rijoyco schreef:
Door af en toe naaldhakken te dragen loop ik geen blijvende, ernstige schade op, dus voor het paard lijkt het me ook wel kunnen.

Alleen jij hebt dan geen gewicht op je rug...
Het lijkt mij, door de verhoging die ze geven op het hard, een kalkoen zal zoiets van en cm of 2 a 3 zijn? dit juist niet goed voor de beenstand zijn. Plus het feit dat de hoef niet doorrolt, zoals het wel de bedoeling is met ijzer.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 20:42

met kalkoenen op asfalt , zeker als het flinke zijn is idd niet echt aan te raden
widia puntjes, dat zijn maar hele kleint ophogingen omder de hoef
zijn over ene periode hen al erg bel;astend , laat staan flinke kalkoenen
waarom? je veranderd de stand van de hoef en dus het been
pezen worden belast op een niet normale manier wat gewoon allemaal niet bevordelijk is

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 23:03

Ik moet ff reageren, het is een beetje offtopic, maar misschien wel intressant.

Op mn werk werken we met Harness en Saddle Morgen paardjes.

Veel van deze paarden krijgen gewichten onder hen voeten, (het gaat erom dat ze de benen hoog optillen) en vaak krijgen ze ook een schuine blok eronder. (Ik kan ff helemaal geen voorbeelden op Google vinden oid) Maar die blok is best dik hoor, een centimeter of 2. Het dikke is dus onder de hiel, en loopt af richting teen.

Tja, en daar lopen ze dus mee. Altijd. (Volgens doen ze het weer niet onder de achterbenen, of iig niet zulke hoge blokken) En ik merk idd dat ze sneller hun balans kwijt raken met die dingen, en sneller uitglijden.
Commentaar hierop hoef ik dus niet (heeft geen zin Vork ) maar ik denk ik zeg het ff.
Het zal wel niet super slecht voor de beenstand zijn, maar ik denk dat je paard eerder een misstap kan maken, waardoor hij dus zn balans kwijt kan raken oid. En dat levert natuurlijk nooit leuke situaties op Knipoog

Ik ben benieuwed wat je DA zegt, TS!

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 23:26

Teveel met kalkoenen op het harde lopen kan heel slecht zijn voor de benen van het paard! Ik heb het laatst eens aan mijn hoefsmid gevraagd nadat een stakgenootje van mij haar paard altijd met kalkoenen de trailer op zette.

Dit is omdat de hoef als het ware scheef gezet wordt, en hierdoor het paard verplicht wordt zijn benen anders neer te zetten dan hij gewend is. Het stoort zijn natuurlijke manier van lopen. Met gevolg dat bepaalde gewrichten en pezen overbelast kunnen raken, en dus ook ontstoken.
Ditzelfde effect heb je ook als een hoefsmid te wreed de hoefstand bij een paard veranderd.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 23:34

zijn kalkoenen daar echt nodig als je in het bos rijd. Rijd namelijk dagelijks in het bos en ook met dit weer en heb ze echt niet nodig. dus vraag jezelf af of het echt nodig is.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 23:38

Kyralovertje schreef:
Teveel met kalkoenen op het harde lopen kan heel slecht zijn voor de benen van het paard! Ik heb het laatst eens aan mijn hoefsmid gevraagd nadat een stakgenootje van mij haar paard altijd met kalkoenen de trailer op zette.

Dit is omdat de hoef als het ware scheef gezet wordt, en hierdoor het paard verplicht wordt zijn benen anders neer te zetten dan hij gewend is. Het stoort zijn natuurlijke manier van lopen. Met gevolg dat bepaalde gewrichten en pezen overbelast kunnen raken, en dus ook ontstoken.
Ditzelfde effect heb je ook als een hoefsmid te wreed de hoefstand bij een paard veranderd.

Zie mijn post hierboven Knipoog

Onze paarden staan dus ook zo, maar ze krijgen verder geen problemen met ontstoken weet-ik-veel.

En bij de TS is het maar even wat het paard zo moet lopen. Daarna traint ze op zachte grond en staat het paard weer normaal.

Maar omdat de paarden op mn werk dus als het ware ook zo staan, kan het niet zo heel slecht zijn, lijkt mij Verward Het is natuurlijk niet precies hetzelfde, maar deze paarden staan maanden tegelijk op zulke blokken zonder problemen. Dan kan zo'n paard toch wel misschien 15 p.d zo staan zonder blijvende schade, lijkt mij.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 23:39

maar de voetas is dan gebroken en dat kan schadelijk zijn op langer termijn en vooral als ze vaak zo staan

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 23:41

je kunt ook voor een ander soort beslag kiezen, er zijn kunststof soorten in omloop die wel genoeg grip geven. proppen (kalkoenen) zijn er niet voor gemaakt om mee op harde ondergrond te lopen, dus gewoon niet doen, of er tenminste naast lopen, scheelt wellicht maar weinig, maar in ieder geval íéts.

mensen kunnen ook problemen krijgen met de voeten als ze regelmatig op hoge hakken lopen, en ik neem aan dat je je paard niet in de problemen wilt brengen om maar in het bos te rijden... ik zou het dus gewoon niet doen.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 23:42

splash1999 schreef:
maar de voetas is dan gebroken en dat kan schadelijk zijn op langer termijn en vooral als ze vaak zo staan

Nogmaals, verklaar dan dat hier zulke blokken onder de voeten vast worden gezet. Die staan ook op blokken van 2 cm, wat scheef af loopt richting de teen. Hier ook geen gebroken voetassen of ontstekingen. Hoe kan dit niet slecht zijn, iig geen schade veroorzaken terwijl deze paarden maanden hierop staan en trainen (het zit vast onder de ijzer, dus ze staan er continu op) en de 15 min wat de TS maakt weer suuuuuuuuper slecht?

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 23:44

Omdat ergens anders zo is, hoeft het niet slecht te zijn? omdat ze bij een vorige stal een kluister aandede (lerenband + ketting 1 aan het voorbeen, 1 aan het achterbeen) is dat niet slecht? (ik ben daar weg hoor) Nou. Ik kan me niet voor stellen dat het goed is voor een paard om hem scheef op zijn hoeven te zetten.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 23:46

ik neem aan dat je weet wat een gebroken voetas betekend??? dat betekend niet dat er iets gebroken is maar de lijn niet meer klopt hoe het been en voet hoort te zijn. Dat er nu geen ontstekingen zitten betekend niet dat ze het niet zullen krijgen dat kan jaren duren eer ze er last van krijgen.

Het is beide slecht van TS en van skitter

daantjuhhh

rijoyco schreef:
In principe is het te vergelijken met naaldhakken, daar loop ik ook wel eens de hele dag op, en dan moet ik mij ook nog staande houden op 1 hakje, ik heb er geen 2 aan mijn schoenen zitten.

Fout!

Voor mensen kan het langdurig lopen op hakken ook gevolgen hebben.
Het is slecht vor je kuiten en rug..
Maar ookal zou het voor een mens niet slecht zijn.
Je kunt dat niet verglijken met het op kalkoenen lopen van een paard.

De pezen van een paard hebben veel meer te voorduren!
Hun lichaam zit heel anders in elkaar..

Yucca

Het gaat hier over hooguit 10 minuten per dag, ik kan me niet voorstellen dat het paard
daar onherstelbare schade van krijgt, maargoed, ik ben benieuwd naar het oordeel van de dierenarts.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 23:48

maar mijn vraag is nog niet beantwoord of het ook nodig is om met kalkoenen in het bos te rijden. Rijd dagelijks dus in het bos en dan nog wel met een atactisch paard en die gaat prima over het natte gras.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 23:50

daantjuhhh schreef:
rijoyco schreef:

Fout!

Voor mensen kan het langdurig lopen op hakken ook gevolgen hebben.
Het is slecht vor je kuiten en rug..
Maar ookal zou het voor een mens niet slecht zijn.
Je kunt dat niet verglijken met het op kalkoenen lopen van een paard.

De pezen van een paard hebben veel meer te voorduren!
Hun lichaam zit heel anders in elkaar..

En wat is dan langdurig???? Als ik 6 weken alleen op hakken ga lopen dan ga ik er wel last van krijgen, dat zeker.
Maar als ik er af en toe een dag op loop dan kan ik me niet voorstellen dat ik daar veel schade van ondervind.

Bovendien hoeft het paard hier niet langdurig op de lopen, maar hooguit 10 minuten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 23:51

rijoyco schreef:
Het gaat hier over hooguit 10 minuten per dag, ik kan me niet voorstellen dat het paard
daar schade van krijgt, maargoed, ik ben benieuwd naar het oordeel van de dierenarts.

Herstelbare schade is ook erg...
Kan mij niet schelen hoe je het wil noemen...

Je gaat m toch ook niet met opzet een verwonding aanbrengen die herstelt?
Waarom dan met kalkoenen over het asfalt?
Daar zijn die dingen niet voor gemaakt!

@ splash..
Inderdaad, ik rijd ook door de bos met blubber met mijn heethoofd zonder proppen..
Maar goed ik ga geen dressuuroefeningetjes op een veldje doen...(en volgens mij bedoeld TS dat)
Ik ga recht uit recht toe en af en toe een bochie met het koppie erop!