Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
MysticTinker schreef:Ik zou ze bij het veldje pas indraaien. Een kilometer over het asfalt met die dingen is héél erg slecht inderdaad..
rijoyco schreef:Door af en toe naaldhakken te dragen loop ik geen blijvende, ernstige schade op, dus voor het paard lijkt het me ook wel kunnen.
En voor de mensen die zeggen dat het heel slecht is: waarom?!
Kyralovertje schreef:Teveel met kalkoenen op het harde lopen kan heel slecht zijn voor de benen van het paard! Ik heb het laatst eens aan mijn hoefsmid gevraagd nadat een stakgenootje van mij haar paard altijd met kalkoenen de trailer op zette.
Dit is omdat de hoef als het ware scheef gezet wordt, en hierdoor het paard verplicht wordt zijn benen anders neer te zetten dan hij gewend is. Het stoort zijn natuurlijke manier van lopen. Met gevolg dat bepaalde gewrichten en pezen overbelast kunnen raken, en dus ook ontstoken.
Ditzelfde effect heb je ook als een hoefsmid te wreed de hoefstand bij een paard veranderd.
splash1999 schreef:maar de voetas is dan gebroken en dat kan schadelijk zijn op langer termijn en vooral als ze vaak zo staan
rijoyco schreef:In principe is het te vergelijken met naaldhakken, daar loop ik ook wel eens de hele dag op, en dan moet ik mij ook nog staande houden op 1 hakje, ik heb er geen 2 aan mijn schoenen zitten.
Door af en toe naaldhakken te dragen loop ik geen blijvende, ernstige schade op, dus voor het paard lijkt het me ook wel kunnen.
daantjuhhh schreef:rijoyco schreef:In principe is het te vergelijken met naaldhakken, daar loop ik ook wel eens de hele dag op, en dan moet ik mij ook nog staande houden op 1 hakje, ik heb er geen 2 aan mijn schoenen zitten.
Door af en toe naaldhakken te dragen loop ik geen blijvende, ernstige schade op, dus voor het paard lijkt het me ook wel kunnen.
Fout!
Voor mensen kan het langdurig lopen op hakken ook gevolgen hebben.
Het is slecht vor je kuiten en rug..
Maar ookal zou het voor een mens niet slecht zijn.
Je kunt dat niet verglijken met het op kalkoenen lopen van een paard.
De pezen van een paard hebben veel meer te voorduren!
Hun lichaam zit heel anders in elkaar..
rijoyco schreef:Het gaat hier over hooguit 10 minuten per dag, ik kan me niet voorstellen dat het paard
daar schade van krijgt, maargoed, ik ben benieuwd naar het oordeel van de dierenarts.