vraagje hoofdstellen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kapi_Dust

vraagje hoofdstellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 10:41

Hoi,

Toen ik leerde rijden (dat is meer dan 20 jaar geleden) heb ik geleerd te rijden met een lage neusriem (zo reed ik bijna 18 jaar). Nu rijd iedereen met een gecombineerde neusriem (en zijn lage bijna niet meer te vinden).
Dus rij ik ook met een gecombineerde, maar nu zie ik steeds op Bokt de vraag om een brede neusriem.

Al een tijdje vraag ik me af, welke reden sommige hebben om met een brede gecombineerde neusriem te rijden. En wat het nut daarvan is. (niet negatief bedoeld, maar meer een vraag van mijn kant (om ervan te leren).

Groetjes
Mirjam

bromfiets

Re: vraagje hoofdstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:44

Volgens mij is het alleen voor het mooie...

Als hij extra breed is, kun je hem wel strakker aantrekken zonder dat het echt opvalt. Maar ik neem aan dat de meeste bokkers hem niet op zo'n dieronvriendelijke manier willen gebruiken.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:47

De meeste mensen vinden het mooier om een brede neusriem te hebben. Ik vind persoonlijk dat als het hoofd van je paard dat nodig heeft om er mooi uit te zien, het vast niet zo'n mooi hoofd heeft Tong uitsteken
Ik houd ook niet van dat bling gedoe, maar ja dat is persoonlijk Knipoog

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 11:45

mooier- ja daar had ik niet aangedacht. (Ik vind het hoofdje van de mijne al heel mooi zonder m'n hoofdstel en heb zelf een frontje met bling omdat die goedkoper waren dan zonder:))

Ik dacht dat het misschien een rijtechnische reden had.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:16

Het merendeel vind het mooi maar het zal ook prettiger zitten voor het paard (mits niet aangesnoerd uiteraard) Doe maar eens een dik haar elastiek om je pols en trek die eens aan, dat is veel zachter als dat jij bijvoorbeeld een dun elastiekje om je pols hebt en deze aantrekt beetje krom omschreven maar ik kom vandaag niet zo goed uit mijn woorden Tong uitsteken

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:40

Ik heb ook een brede neusriem, omdat m'n paarden een groot hoofd hebben en dan vind ik zo'n ielige neusriem/hoofdstel niet zo mooi staan.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:42

ik zoek ook altijd een hoofdstel met een brede neusriem, puur omdat mijn paard een groot hoofd heeft en ik dat mooier vind dat een smalle.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:45

Ik heb het idee dat hoofdstellen en dan in het bijzonder neusriemen redelijk aan mode onderhevig zijn.
Zo moest op een gegeven moment íedereen een aansnoerneusriem hebben. Waarom? Volgens mij omdat iedereen een aansnoerneusriem had.
Vervolgens begreep ik van een mevrouw met een tweedehands ruitersportzaak, dat ze het jaar erop heel veel aansnoerneusriemen aangeboden kreeg. Want het was weer uit de mode. Kleurtjes waren inmiddels in de mode....

Zelf gebruik ik een lage neusriem. Zal wel niet-modieus zijn, maar mijn pony reageert er goed op en het voordeel voor mij is dat het maar uit één riempje bestaat (en ik met die sperriempjes altijd ruzie krijg... Clown )

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:47

Ik heb een aansnoer niet omdat het mode is omdat het me prettiger lijkt zitten dan een normale neusriem. Overigens is aansnoer een verkeerde benaming voor deze neusriem!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:52

MISTRAL94 schreef:
Ik heb een aansnoer niet omdat het mode is omdat het me prettiger lijkt zitten dan een normale neusriem. Overigens is aansnoer een verkeerde benaming voor deze neusriem!

Ja, sorry, zo noem ik ze nou eenmaal.. maareh.. hoe heten ze dan?

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:52

Ook ik heb 2 jaar geleden weer een gewone ouderwetse lage neusriem aangeschaft, mijn haf reageerd er veel beter en relaxter op dan een gecombineerde neusriem. Ook ik kende van vroeger alleen de lage neusriemen, zijn er aardig wat bijgekomen. Ik ga zeker niet met de mode mee, kijk wat in eerste plaats beter is voor mijn paard en dan wat ik mooi vind.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:16

Het voordeel van een gecombineerde neusriem (voornamelijk de sperriem) vind ik dat het bit stiller in de mond blijft liggen.
Daarnaast vind ik lage neusriemen helemaal niet fijn, want op de een of andere manier weet ik geen hoofdstel waarbij deze zo vast te maken is zonder dat je het bit veranderd van plek.
Of je kiest voor dik of dun heeft vaak te maken met het hoofd van het paard. Een arabier met een megadikke neusriem zal niet erg charmant staan waarschijnlijk en een paard met een groot hoofd met smalle riempjes overal zal ook niet erg mooi stan waarschijnlijk. En daarnaast is alles in de paardensport natuurlijk aan zeer mode onderhevig.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:34

joy76 schreef:
MISTRAL94 schreef:

Ja, sorry, zo noem ik ze nou eenmaal.. maareh.. hoe heten ze dan?

zweedse neuriem!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:54

Ze noemen het idd aansnoerneusriem maar het is niet zo dat je deze neusriem ook daadwerkelijk aansnoert Knipoog In dat opzicht is het dus een verkeerde benaming.

Ze noemen het ook wel bonfireneusriem

rosaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:32

ik vind een aansnoer/bonfire neusriem gewoon mooier dan een normale hoge neusriem. als die breed is vind ik dat ook wel mooi

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:34

Ik heb in het boek klassieke dressuur dit gelezen dat het wel een functie heeft.
Zal het even gaan opzoeken en hier laten weten morgen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:03

Ik heb in zomer '04 toevallig eens een hoofdstel met zo'n aansnoerneusriem gekocht, gewoon omdat ik het hoofdstel ansich erg mooi vond. Van een aansnoerneusriem had ik toen geen kaas gegeten, snapte er niets van!

Zelf vind ik, dat als een paard het hoofd er voor heeft een lage neusriem ook erg mooi kan staan.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:14

MISTRAL94 schreef:
Het merendeel vind het mooi maar het zal ook prettiger zitten voor het paard (mits niet aangesnoerd uiteraard) Doe maar eens een dik haar elastiek om je pols en trek die eens aan, dat is veel zachter als dat jij bijvoorbeeld een dun elastiekje om je pols hebt en deze aantrekt beetje krom omschreven maar ik kom vandaag niet zo goed uit mijn woorden Tong uitsteken

een aansnoer neusriem heet zo ivm het systeem , het is niet de bedoeling dat die ook daadwerkelijk aangesnoerd word

lage neusriem hoofdstellen zijn gelukkig nog gewoon te krijgen in alle prijsklasses

de meeste klanten die hier om een brede neusriem vragen doen dat puur voor het mooiere zicht

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:16

Dat zijn anders wel de flinke discussiepunten geweest een aansnoerneusriem zou slecht zijn omdat deze veel te strak aangesnoerd werden. Overigens kun je verderop lezen dat ik daar verder op in ging Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:20

mistral zag het ..
Judje schreef:
Het voordeel van een gecombineerde neusriem (voornamelijk de sperriem) vind ik dat het bit stiller in de mond blijft liggen.
Daarnaast vind ik lage neusriemen helemaal niet fijn, want op de een of andere manier weet ik geen hoofdstel waarbij deze zo vast te maken is zonder dat je het bit veranderd van plek.
Of je kiest voor dik of dun heeft vaak te maken met het hoofd van het paard. Een arabier met een megadikke neusriem zal niet erg charmant staan waarschijnlijk en een paard met een groot hoofd met smalle riempjes overal zal ook niet erg mooi stan waarschijnlijk. En daarnaast is alles in de paardensport natuurlijk aan zeer mode onderhevig.

uhmmm hoe bedoel je dit ?
leg dit eens uit ?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:45

In mijn ogen ligt een aansnoer stabieler en is de druk beter verdeelt, dan met een gewoon dun neusriempje, een lage vind ik idd klassiek maar overweeg toch er een aan te schaffen, al helemaal omdat Ooteman ze wit onderlegt heeft Clown Maar ik geloof nooit dat een sperriem exact hetzelfde inwerkt als een lage, das nou net het verschil...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 21:08

persoonlijk vind ik de lage stabieler dan de sper

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 00:43

aafje87 schreef:
zweedse neuriem!

Ah! Reuze bedankt! Weer wat geleerd. Slim Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 02:06

ejpook schreef:
Al een tijdje vraag ik me af, welke reden sommige hebben om met een brede gecombineerde neusriem te rijden. En wat het nut daarvan is.

Ik heb hiervoor twee redenen: Het hoofd van mijn paard lijkt wat lang (geen aftekeningen, rechte neuslijn) en een brede neusriem 'breekt' wat meer, waardoor zijn hoofd minder er minder lang uitziet. Daarnaast verdeelt een brede neusriem de druk ook beter als je de neusriem wel strakker vast maakt.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:35

nu rijd ik mijn paard momenteel helemaal zonder neusriem
(wel met een bit riempje voor de stabielere ligging van deze )
maar weet men eigenlijk wel nog waarom je een neusriem gebruikt?
en hoeveel ruimte er tussen moet zitten (de strakte dus)

zoals het er uit ziet zal mijn paard eindigen met een sweedse neusriem (een hoge dus)

maar vraag me serieus af wie wat gebruikt hoe en waarom
of er over nagedacht is ? of gewoon gekocht omdat dat nu de meest
verkrijgbare is of voor het mooie ..