goed passend en op maat gemaakt zadel voor 700-1000Euro? waa

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

goed passend en op maat gemaakt zadel voor 700-1000Euro? waa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 08:08

In de nieuwste bit staat een verhaal van ene Theo Kevenaar. Het gaat over goedkope zadels.
In de laatst alinea staat het volgende:
Houd er rekening mee dat een goed zadel, met alles erop en eraan, tussen de 700 en 1000 euro kost. Dan heb je een nieuw zadel dat aan jouw paard is aangepast?

Dus wie kan mij vertellen waar ik een nieuw en goed zadel voor 700 euro kan vinden dat is aangepast aan mij en m'n paard? Mooi bedacht, maar ik was bij Kootstra toch zo'n 1600 euro kwijt voor een op maat gemaakte Maestoso. Kootstra is ook de enige zadelmaker die ik kan bedenken die nog echt vakwerk levert. Meer zitten er niet in het noorden. Van Triest komt met te veel l ul verhalen over diepe zit en hoge keilkussens en dergelijke dat ik daar ook niet in geloof.
Dus waar kun je nog wel onder de 1000 euro een echt goed zadel vinden?
En met goed bedoel ik dus geen rossner, JC, Kentaur, Kieffer of Wintec, maar echt een goed merk.

Dus kom maar op met naam zadelmaker, prijs en merk van het zadel. Knipoog Ik vraag me werkelijk af of dat wel kan.

Tivara

Re: goed passend en op maat gemaakt zadel voor 700-1000Euro? waa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 08:11

Ik denk dat er een verschil is tussen 'aangepast aan je paard' en 'op maat gemaakt voor je paard' Lachen Ik heb zelf mijn zadel bij Theo Kevenaar gekocht, en ben daar erg tevreden over Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 11:47

Grappig, ik heb zojuist ook dat stuk gelezen. Ik had gehoopt dat er een stukje text stond wat mensen eens wakker schudde, maar ik kreeg de smaak in mijn mond dat deze meneer teveel preekt voor eigen parochie.. Qua info vond ik het vies tegenvallen, en buiten idd het vreemde statement dat een aangepast zadel tussen de 700 en 1000 euro kost, viel mij het de quote ; ' Tweedehands zadel geven hoe dan ook problemen. Het zadel heeft zich naar het voige paard gevormd en dat moet maar net passen. Misschien heb je geluk, misschien heb je eenzelfde type paard met dezelfde afmetingen. Meestal past het niet .'

Buiten de titel van dit topic, ben ik het ook daar niet mee eens.
Zadels op maat gemaakt voor het paard beginnen bij de 1900 euro. Dit eindigt ergens bij de 5000.
Zadels van de prijsklasse waarin Kevenaar naar verwijst, lijken mij de kentaur, knight riders, rossner etc. Dealt hij die zadels?
Een zadel moet ten alle tijden aangepast worden op de rug. Nieuw en tweedehands. Zoals hij aanhaalt dat het 'zich aangepast heeft aan het vorige paard' klopt idd, maar dat zijn de kussens. Als een boom zich aanpast aan het paard, is er iets goed mis met de boom. Je kan heel goed een tweedehands zadel kopen, en zeker in de prijsklasse die Kevenaar aangeeft, dan heb je iig meer vakmanschap in je zadel zitten, dan dezelfde prijs voor nieuwe zadels.

De enige schakel tussen de aanschaf van een zadel, en de portomonnee van de eigenaar, is de zadelmaker. Deze bekwame vakvrouw/man kan, met de wensen die jij hebt, op zoek gaan naar een zadel. Die weet wat er zou kunnen passen, en weet ook de aanpassingen aan het zadel te doen uitvoeren. Nieuw of tweedehands.

Helaas krijg ik de indruk dat de meeste zadelmakers/passer/verkopers liever nieuw verkopen, daar het ten eerste meer opbrengt, minder werk is, en de bovengenoemde verkopers lang uit de buurt houdt, daar de gedachte ' nieuw is goed' nog steeds heerst.

Maar terugkomend op de topictitel, nee, ik ken de zadelmaker niet de dit kan, ik ken Kevenaar ook niet.
En nee, ik kan mij niet voorstellen dat een maatwerkzadel in die prijsklasse te verkijgen is..Mocht ik het ooit kunnen leveren, zijn jullie de eerste die het horen, maar dan ben ik bang dat we een jaar of 200 terug in de tijd moeten gaan.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 12:08

Bitch schreef:
Grappig, ik heb zojuist ook dat stuk gelezen.

Waar kan ik dat stukje vinden? Sigaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 12:42

Nieuwe Bit.
Met een ' harnachements-special' die mij enorm tegenviel..
Waarom niet eens een goed stuk over zadels, er zijn genoeg zadelmakers die het beste met je voor hebben, en genoeg over zadels weten, en je dat ook willen vertellen.
Want, imo, het grote manco in de zadelwereld is, 'in het land der blinden, is eenoog koning' en dan valt er een hele hoop geld te verdienen...

Nee, we doen lekker een test over bodyprotectors.... wat heeft dat met harnachement te maken????

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 12:47

Bitch schreef:
Nieuwe Bit.

Humzzz.... heb geen abbo op BIT. Frusty

Mijn wederhelft ziet me al aankomen... nog een abbo'tje erbij, alsof deze paardenhobby nog niet genoeg kost. Clown

Kan iemand het artikel misschien inscannen? Of is het echt meerdere bladzijde's?

Ben wel benieuwd trouwens. Bloos

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 14:38

Theo Kevenaar is oa dealer van knight rider, maar maakt zelf geen zadels op maat
Mits mogelijk past hij wel zadels aan. Maar op maat gemaakt en kevenaar

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 16:59

Ik heb het stukje ook gelezen en ben daar idd ook wel benieuwd naar waar je in die prijsklasse iets kunt krijgen Vork

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 17:11

volgens mij verkoopt hij veel kieffer. Toen ik er was zag ik veel kieffer liggen en een beetje wintec.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 17:13

Nou dan snap ik die prijzen ook Bloos

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 18:01

Hij verkoopt idd de goedkopere merken zadels, maar zadels aanmeten is zo ver mij bekend niet zijn grootste inkomstenbron. Voornamelijk verkoop van ruitersportartikelen/ prijzen/ reparaties en opvullen van zadels.

'edit' verder prima zaak, maar om nou juist hem te interviewen over harnachement terwijl in diezelfde regio ook daaleman en hulsebosch zitten.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 18:12

Ik moet zeggen dat ik het hele artikel nog niet gelezen heb. (ga het dadelijk doen)
Maar wel de kop, en er staat heel groot op die pagina:
Goedkope en toch goede zadels bestaan gewoon echt niet

Bij mij valt 700 tot 1000 euro toch echt onder de goedkope zadels.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 19:09

MISTRAL94 schreef:
Nou dan snap ik die prijzen ook Bloos

Ik ook, Kieffer en KR vind ik geen goede merken.
Bij mij komt de zadelmaker met 2 weken weer, m'n zadel schuift tegenwoordig naar voren als ik niet strak genoeg aansingel. Ik heb het idee dat m'n paard te breed geworden is. Ik moet nu echt aansingelen wat voorheen niet hoeft. Mijn zadel is ook aangepast aan m'n paard, maar omdat ik dus een jong paard heb moet het zadel toch geregeld gecontroleerd worden. Mijn zadel is aangepast in februari (zie voor verschillen tussen toen en nu bij mijn paard het topic onderaan in m'n profiel over de metamorfose) en past dus nu niet meer. M'n springzadle lijkt nog wel te passen maar laat ik ook controleren. Overigens verkoopt deze zadelmaker geen zadels voor 700 euro. De goedkoopste bij hem is de Stubben Siegfried van 1300 euro.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 21:25

germie schreef:
Kieffer en KR vind ik geen goede merken.

En zou je dat kunnen toelichten? Waarom vind je ze niet goed? Wat maakt een Stübben beter? Rolleyes

Is het puur de prijs? Je schrijft dat jouw zadelmaker geen zadels verkoopt onder de 1300 Euro. Is dat dan maatstaaf om te bepalen of een zadel wel of niet goed is? Ik heb een Kieffer zadel van 1470 euro. Is die dan wel goed in jouw ogen omdat hij boven die 1300 euro grens ligt?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 21:45

Musicjohn schreef:
germie schreef:
Kieffer en KR vind ik geen goede merken.

En zou je dat kunnen toelichten? Waarom vind je ze niet goed? Wat maakt een Stübben beter? Rolleyes

Is het puur de prijs? Je schrijft dat jouw zadelmaker geen zadels verkoopt onder de 1300 Euro. Is dat dan maatstaaf om te bepalen of een zadel wel of niet goed is? Ik heb een Kieffer zadel van 1470 euro. Is die dan wel goed in jouw ogen omdat hij boven die 1300 euro grens ligt?

Een rechte boom Vork merendeel van de Kieffers zijn scheef. De zadelmaker waar germie het overheeft kijkt de boom na wanneer deze binnenkomt, om te voorkomen dat er een zadel met een scheve boom (wanneer deze er is) de deur uit gaat Knipoog Ook past hij deze zadels kosteloos aan en blijft hij dit ook kosteloos aanpassen wanneer nodig. De prijzen van Stubben liggen ook vast natuurlijk dus het gaat er niet om dat een zadel minimaal 1300 euro moet kosten, goedkoper zijn deze zadels gewoon niet.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 21:56

MISTRAL94 schreef:
merendeel van de Kieffers zijn scheef.

En heb je dat uit eigen ervaring, of "van horen zeggen" ? Of heb je statistieken waaruit dit blijkt?

Denk je nu echt dat een gerenomeerd merk als Kieffer (internationaal hoog aangeschreven) het zich kan veroorloven om ook maar 1 zadel met een scheve boom af te leveren?

Nee, als je ooit een Kieffer met een scheve boom bent tegengekomen dan moet je de oorzaak toch echt zoeken in "misbruik" van het zadel door de ruiter zelf. Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 22:06

Mijn ervaringen met Kieffer zijn zeer slecht, niet zozeer om een scheve boom maar omdat ik mezelf helemaal kapot rijd op die dingen Knipoog Gelukkig heb ik voor mijn paarden nooit Kieffer zadels gehad.
Maar een zadelmaker die al heel wat jaren in het vak zit (volgens mij zit deze zadelmaker langer in het vak dan dit ik op deze aardkloot rond loop) Heeft toch wel degelijk enige kijk op de zadels die op de markt zijn. En nee hij verkoopt niet alleen Stubben zadels, niet alleen de Stubben zadels zijn goed. Maar zijn ervaringen met Kieffer is dusdanig slecht! Hij heeft het vaak genoeg uitgelegd maar ik weet niet meer precies hoe hij dit omschreef, misschien dat Germie dit nog weet?!

en ja hoor Kieffer kan dit doen, want mensen zijn merken geil om het maar even plat te zeggen. Ze horen Kieffer en denken dit is een goed zadel. Toen ik nog een pennymeisje was, was Kieffer een fantastisch zadel, sterker nog ik kende alleen dat merk als goed zadel. Daar ben ik in de loop van de jaren op terug gekomen. Ik ben het met je eens dat een ruiter ook zeer veel invloed op zadels heeft, maar zadels die rechtstreeks van de fabriek komen en scheef zijn, kan niet aangerekend worden op de ruiter.

Overigens ben ik over de hoofdstellen wel te spreken!

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 22:51

MISTRAL94,

Ik vind het nogal wat van je, dat je durft te stellen dat het merendeel van de Kieffer zadels met een scheve boom van de fabriek afgeleverd word. Sterker nog, als ik vertegenwoordiger was van Kieffer dan zou ik je voor de rechter slepen en vragen om een bewijslast, op straffe van...

Wat je hier verkondigt is pure anti-reklame, en zelfs zwart-makerij.

Je hebt het vooral over wat je ooit van een zadelmaker hebt gehoord. En dan nog... je hebt het over één zadelmaker. En zelfs dan moet je nog aan een vriendin (Germie) in dit topic vragen wat die zadelmaker ook alweer precies heeft verteld.

Nee sorry, ik vind jouw uitlatingen in dit topic niet verantwoord, niet legitiem, ongegrond en gevaarlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 22:54

Ondanks dat ik het Kieffergedeelte in deze discussie niet geheel oninteressant vind ( miss een nieuw topic openen over de kwaliteit van kieffer?) gaat het hier niet om dat merk.

Het gaat om heit feit dat elke zadelpasser/verkoper/maker naar zijn of haar bekkie banketstaaf. Zo ook in dat artikel. De een zweert bij kieffer, dan ander bij een KN, en zo heb je nog wel meer varianten. Ik vind het dan ook jammer dat zo'n blad als BIT dit niet serieus neemt.

De zadels die hij verkoopt, kunnen heus best goed liggen en zijn aan te passen, maar daar moet je wel een deskundig iemand voor hebben, en die zijn met een kaarsje te zoeken. Maar zo gruwelijk als ze omschreven worden, is niet geheel terecht.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 22:59

Bitch schreef:
Het gaat om heit feit dat elke zadelpasser/verkoper/maker naar zijn of haar bekkie l*lt. Zo ook in dat artikel. De een zweert bij kieffer, dan ander bij een KN, en zo heb je nog wel meer varianten. Ik vind het dan ook jammer dat zo'n blad als BIT dit niet serieus neemt.

Dat is eigenlijk precies wat ik probeer te zeggen. Als deze opmerking over een Passier zadel werd gemaakt dan zou ik precies hetzelfde hebben gereageerd,

Er zijn nu eenmaal een aantal goede en gerenomeerde merken op de markt, waaronder Stübben, Passier en Kieffer. En het kan bij iedere fabrikant wel eens voorkomen dat er een "maandag-morgen-monster" tussen zit. Maar dat is geen reden om een goed merk kompleet met de grond gelijk te maaien.

Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 23:02

waar baseer jij ooit op? Dat heb ik niet geschreven nu is begrijpend lezen ook een vak natuurlijk Knipoog
Germie is mijn vriendin niet wij hebben dezelfde zadelmaker, een zadelmaker die al jaren in het vak zit en weet waar hij over praat. Ik geloof hem eerder dan een bokker die denkt met een hoop bla bla indruk te maken. Oh en kijk eens rond op bokt zou ik zeggen, niet alleen over Kieffer gaan verhalen rond maar ook over andere merken dat heb je met forums daar worden verhalen en ervaringen gedeeld Vork Kijk dat jij Kieffer nou wel een goed merk vind is jou goedrecht, ik vind het bagger en dat is mijn goedrecht Knipoog En ja ik ben van mening dat je voor dat geld geen goedpassend zadel kunt krijgen en al zeer zeker geen Kieffer! Overigens is mijn eigen ervaring ook slecht met Kieffer, aangezien we hier in nederland vrij zijn om je mening te uiten doe ik dat. Kun je daar niet tegen prima kan ik niet wakker van liggen.
Laatst bijgewerkt door MISTRAL94 op 22-09-07 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 23:06

Musicjohn schreef:
Bitch schreef:
Het gaat om heit feit dat elke zadelpasser/verkoper/maker naar zijn of haar bekkie l*lt. Zo ook in dat artikel. De een zweert bij kieffer, dan ander bij een KN, en zo heb je nog wel meer varianten. Ik vind het dan ook jammer dat zo'n blad als BIT dit niet serieus neemt.

Dat is eigenlijk precies wat ik probeer te zeggen. Als deze opmerking over een Passier zadel werd gemaakt dan zou ik precies hetzelfde hebben gereageerd,

Er zijn nu eenmaal een aantal goede en gerenomeerde merken op de markt, waaronder Stübben, Passier en Kieffer. En het kan bij iedere fabrikant wel eens voorkomen dat er een "maandag-morgen-monster" tussen zit. Maar dat is geen reden om een goed merk kompleet met de grond gelijk te maaien.

Knipoog

Waar baseer jij op dat bepaalde merken goed zijn dan? Is geen aanval ben ik gewoon benieuwd naar Knipoog

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 03:02

MISTRAL94 schreef:
Waar baseer jij op dat bepaalde merken goed zijn dan? Is geen aanval ben ik gewoon benieuwd naar Knipoog

Uiteraard staat het jou vrij om een mening te hebben, net zoals iedereen die heeft. Maar ga niet openbaar lopen verkondigen dat een bepaald merk "bagger" is. Jij mag het bagger vinden, maar dat is wat anders.

Germie schreef het correct: "Kieffer en KR vind ik geen goede merken"

Dat is wat anders als wat jij schreef: "merendeel van de Kieffers zijn scheef"

Dat is een statement en geen mening.

Ook schreef jij: "en ja hoor Kieffer kan dit doen, want mensen zijn merken geil"

Daarmee maak jij wederom een statement waarmee jij Kieffer in een kwaad daglicht zet, en is tevens een directe aanval op mensen die een Kieffer zadel hebben.

en: "wij hebben dezelfde zadelmaker, een zadelmaker die al jaren in het vak zit en weet waar hij over praat"

daarmee zeg je zoveel als dat er maar 1 persoon is die gelijk heeft, en dat is jouw zadelmaker. Wederom een uitspraak die kant noch wal raakt. Als iemand in jouw directe omgeving, en die jij heel erg vertrouwt, morgen tegen jou zegt dat de SP de enige politieke partij is die het bij het juiste eind heeft, geloof je dat dan ook meteen?

Als jij persoonlijk een minder goede ervaring met een Kieffer zadel hebt gehad dan betreur ik dat ten zeerste. Maar om nu op grond van die éne ervaring te gaan lopen verkondigen dat Kieffer zadels "bagger" zijn, dat vind ik iets te ver gaan. Dat is het enige wat ik met mijn reacties wil zeggen.

Wat moet jij dan wel niet denken van merken als Rossner, Pagoni, Wintec, Baseline, etc. ? En dat zijn toch de meest verkochte merken omdat ze voor "jan modaal" nog enigszins betaalbaar zijn.

En waar ik mijn mening op baseer? Op een heuse studie over zadels. Veel lezen, veel kijken, veel inspecteren; in boeken die ik heb gekocht over zadels en zadelmaken, op internet, op de manege en op evenementen. Mezelf verdiepen in de verschillende typen en kwaliteit van de bomen die gebruikt worden, de kwaliteit van het leer observeren, het stiksel, de kwaliteit van de afwerking, de kwaliteit en bevestiging van de singelstoten, observeren hoe een zadel op een paard ligt, etc. etc. En ook kijken naar het 2e hands aanbod. De waardevastheid van bepaalde merken, en welke merken je nog tegenkomt op "hogere leeftijd". Al deze dingen vertellen mij iets over de kwaliteit van een zadel. Maar niet de mening van één zadelmaker.

Knipoog

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 12:01

Kieffer heeft kunststof bomen en hoewel je de bomen door verwarming kunt vervormen is de boom in de ogen van de zadelmaker die ik heb niet degelijk genoeg. Ook krijg je door vormspanning dat de bomen al scheef de fabriek verlaten.
Verder vindt hij dat de kussens niet goed genoeg aan te passen zijn. Er zit standaard in zijn ogen vrij weinig ruimte tussen de kussens en de aanpasmogelijkheden vindt hij te beperkt.
Elk zadel dat hij verkoopt wordt eerst open gemaakt om te kijken of het zadel wel recht is. Ook bij Stubben komt het wel eens voor dat de boom niet recht is. En dan gaat het zadel retour leverancier. KN en Lemetex hebben vaker een scheve boom volgens deze man dan Stubben, maar als je een goede KN of Lemetex hebt, dan zij het goede zadels. Wel zegt hij bij KN erbij dat je minder aanpasmogelijkheden hebt. En het zachte leer raad hij ook af bij intensief gebruik. Zo is hij ook een tijdje minder te spreken geweest over de kwaliteit van het leer van de Stubben Scandica dat over de rokjes zat. Dit sleet te snel door in zijn ogen.
Verder had Stubben zo'n 15-17 jaar geleden een serie zadels die heel vaak scheef waren. Ook dit heeft die zadelmaker verteld en hij heeft toen een tijdje amper meer stubben verkocht vanwege dat bomenprobleem.
Die man ziet zo snel of er iets aan een zadel mankeert, het is echt een vakman.

Ik heb ooit een keer nieuwe stoten aan een Forrestier zadel laten zetten wat ik gebruikte om paarden mee zadelmak te maken. Toen ik met het zadel kwam liet hij zien dat ook van dit zadel (nieuwprijs tegenwoordig ruim over de 1500 euro, ik had het al tweedehands gekocht) scheef was. Ik heb het zadel uiteindelijk ingeruild voor een tegoedbon bij een ruitersportzaak.
Ik heb met eigen ogen gezien dat dit zadel ook scheef was en zo ook een kieffer van een kennis van mij die ook nieuwe stoten moest.

En het is niet alleen deze man die zegt dat Kieffers vaak scheef zijn. Dit hoor je zowieso vaker. En ook ik rij m'n kruis stuk op een Kieffer. Wie weet dat de bomen nu beter zijn, maar het leer vind ik om te huilen, absoluut niet geschikt voor dagelijks rijden in weer wind en regen. Ik krijg het idee Musicjohn dat jij een echte kieffervoorstander bent. Prima hoor, maar laat anderen ook gewoon in z'n waarde.
Ik heb me ook aardig in zadels verdiept. Een goed zadel voor 700 euro dat aangepast wordt aan m'n paard ben ik nog niet tegengekomen. Daarom ook dit topic.
Pagony en Rossner hebben hetzelfde binnenwerk, ze komen uit dezelfde fabriek. Verder verdenk ik JC ervan dat deze zadels ook uit dezelfde fabriek komen. Voor mij geen Pagony of Rossner zadels, ik ben een keer met een 2 jaar oude pagony wat raar geland met springen. En de boom was ineens gebroken. Dit mag dus echt nooit gebeuren.

Ik zeg niet dat Rossner of Pagony slechte zadels zijn, maar ze zijn niet op maat gemaakt of aangepast. Het zijn geen zadels die 20 jaar meegaan. Verder worden deze zadels ook vaak scheef afgeleverd. Soms is het de boom, maar nog veel vaker zijn het scheef gevulde kussens. En toch betaal je er ruim 700 euro voor.

Overigens, Mistral94 is geen vriendin van me, ik heb haar nog nooit ontmoet. Knipoog

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 12:09

germie schreef:
Ik krijg het idee Musicjohn dat jij een echte kieffervoorstander bent. Prima hoor, maar laat anderen ook gewoon in z'n waarde.

Nee hoor, ik ben geen Kieffer voorstander. Wel heb ik toevallig een Kieffer omdat ik daar het meest prettig op zat tijdens het passen. Ik ben gewoon voorstander van een goed passend zadel op je paard, ongeacht het merk. En ik laat een ander beslist in zijn/haar waarde, en daarom zul je mij geen statements horen maken omtrent een zadel. Je zult mij hooguit betrappen op een : "ik vind dat..."

Knipoog