Vraagje over de slofteugel.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aya

Vraagje over de slofteugel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 19:56

Hoi allemaal! Haha!

Ik heb even een paar vraagjes w.b. de slofteugel, aangezien ik daar nog nooit mee gereden heb en het enigszins voorbereid wil gaan leren.

Een slof loopt via de singel naar het bit, en daarna naar de hand zodat het een soort ‘tweede teugel’ lijkt. Nou vraag ik me dus af... Hoe je zo’n ding precies moet gebruiken.
Ik weet dat je er voorzichtig mee moet omgaan, niet voortdurend aan moet gaan zitten friemelen en dat het ding ook absoluut niet gemaakt is om het hoofd van het paard als het ware naar beneden te trekken. Maar mijn vraag is dus: Hoe moet het wèl Lachen?

Hoe zorg je er voor dat je de teugels op maat houdt en de slof losjes, terwijl je toch de mogelijkheid hebt om de slof er af en toe ‘bij te pakken’?

Alvast heel erg bedankt! Doei!

jacqii

Re: Vraagje over de slofteugel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:01

ik vind een slof teugel erg lastig rijden, en als tip geef ik je mee doe de eerste paar keer dat je er mee gaat rijden zorg ervoor dat er iemand bij is die weet hoe je er mee moet omgaan en je kan corrigeren als je het fout doen!!
hoe je hem vast moet houden: is je houd je teugel gewoon vast zoals altijd en je laat de slof er gewoon door lopen alleen bij je pink er niet door dus de slof moet gewoon door je handen kunnen glijden!!
ik vind het erg lastig om uit te leggen hoop dat iemand dat beter kan succes iig

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:46

Gewoon NIET met slof rijden!!!
Als je paard goed het bit aanneemt en je hand accepteert heb je helemaal geen slof nodig! Ik ben van mening dat een slof een slecht "hulp"middel is. Het werkt te streng in als je niet weet hoe je ermee om moet gaan. Je paard gaat alleen maar meer tegen je hand in, wordt kort in de hals en gaat zijn rug wegdrukken. Waar je weer blessures van krijgt en een arme bespiering!

Leer 1st je paard het bit accepteren voordat je hulpteugel/middelen gaat inzetten. Je zou met longeren een pessoa-teugel kunnen gebruiken, die werkt vriendelijk in en leert het paard het bit aannemen en zijn rug goed te gebruiken! Als je nog nooit met de pessoa gewerkt hebt, vraag iemand die er wel ervaring mee heeft anders vraag je om problemen. Het is nogal een houwtje touwtje verhaal. Maar wees vooral eerlijk tegenover je paard voordat je m in een bepaalde houding gaat dwingen met een slofteugel. Wat is eigenlijk de reden dat je met een slofteugel wilt gaan rijden?!

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 23:46

@ Miska:
Je weet helemaal niet waaróm TS met slof wil gaan rijden. Je moet dan ook niet meteen gaan schreeuwen dat de slof een onding is en dat je m er af moet laten.

Ik ben persoonlijk ook niet een fan van de slofteugel, maar ik geef toe dat het in sommige gevallen een uitkomst kan bieden.

Je moet de trensteugels normaal vasthouden als altijd.
De slofteugel gaat buitenom, om je pink heen, en dan komen ze samen in je hand.
De slof moet in een boogje hangen, als je paard zijn hoofd naar voren/boven doet, moet ie pas gaan inwerken. De slof moet dus langer zijn dan je normale teugel.
JE moet er dus ook voor zorgen dat je de teugels niet laat glijden, anders zit je al snel te veel aan de slof te trekken.
He is idd een goed idee om de eerste paar keren er iemand bij te hebben, omdat je anders snel in de knoop komt met al die teugels.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 00:42

Er loopt overigens al een topic over slofteugels:

viewtopic.php?f=8&t=831593

Maar nu we het er toch over hebben...

Ik ben ook een relatieve "newbie" in deze paardenwereld. Niet dat ik van plan ben om een slof te gaan gebruiken hoor, maar heeft iemand welicht een tekening waarop duidelijk geïllustreerd word en uitleg gegeven word hoe je de slofteugel moet bevestigen en hoe je er mee om moet gaan?

Of kun je dit uitsluitend door ervaring met "oude rotten in het vak" leren?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 00:46

Misschien is een Thiedeman een idee? Lachen

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 00:48

Ik ben vooral benieuwd Waarom TS overweegt met slof te gaan willen rijden...

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 01:00

Natasjaa schreef:
Ik ben vooral benieuwd Waarom TS overweegt met slof te gaan willen rijden...

Dat kan ik me voorstellen. Echter, dat was de vraag niet van TS.

Aya schreef:
Ik heb even een paar vraagjes w.b. de slofteugel, aangezien ik daar nog nooit mee gereden heb en het enigszins voorbereid wil gaan leren .../... Hoe zorg je er voor dat je de teugels op maat houdt en de slof losjes, terwijl je toch de mogelijkheid hebt om de slof er af en toe ‘bij te pakken’?

Als jij nieuwsgierig bent naar de reden waarom TS met een slof wil gaan rijden dan neem ik aan dat jij daar het nodige vanaf weet. Wellicht heb je dan ook het antwoord op haar vraag (en daarmee tevens de mijne Haha! )

Knipoog

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:30

ikje schreef:
@ Miska:
Je weet helemaal niet waaróm TS met slof wil gaan rijden. Je moet dan ook niet meteen gaan schreeuwen dat de slof een onding is en dat je m er af moet laten.

Ik ben persoonlijk ook niet een fan van de slofteugel, maar ik geef toe dat het in sommige gevallen een uitkomst kan bieden.

De slof moet in een boogje hangen, als je paard zijn hoofd naar voren/boven doet, moet ie pas gaan inwerken. De slof moet dus langer zijn dan je normale teugel.
JE moet er dus ook voor zorgen dat je de teugels niet laat glijden, anders zit je al snel te veel aan de slof te trekken.
He is idd een goed idee om de eerste paar keren er iemand bij te hebben, omdat je anders snel in de knoop komt met al die teugels.

Ben het eens met Miska.
En ze weet idd niet waarom ze met slof gaat rijden, maar dat vraagt ze toch netjes in haar laatste zin?
En het is haar mening dat de slof een onding is en dat je hem af moet laten. Ik ben ook van mening dat je er beter gewoon NIET mee kan rijden.

Zeer verstandig om goed te overdenken waarom je een slof nodig bent....

Maar goed hoe hij om moet en op welke lengte hij moet wordt hier al uitgelegd.

Plaatje:
http://bppage.free.fr/content/harnachem ... gels03.jpg
Bevestigen aan de singel tussen de voorbenen door, dan van binnen naar buiten door de bitringen en dan langs de teugels mee naar de schoft. Je hebt ook nog een variant door ipv onder aan vast te knopen je het net onder de zweet bladen doet.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:43

@ ikje...!
Ik weet idd niet waarom Aya met een slofteugel wil gaan rijden, dat is toch ook mijn vraag!! Omdat ik erg benieuwd ben of er wel goed over nagedacht is, om een slofteugel in te zetten. En zoals Bojangles zegt HET IS MIJN MENING!!!

En in welke gevallen vind jij het een uitkomst dan? Als je paard het hoofd omhoog doet, niet aan de teugel wil lopen en geneigd is er vandoor te gaan?! Dan DENK ik dat je duidelijk een stukje communicatie mist met je paard! Hij doet dat namelijk niet zonder reden! En er zijn andere vriendelijkere manieren genoeg! Ik VIND het gewoon veel belangrijker dat je 1st ergens goed over nadenkt, wat je beweegredenen zijn waarom je iets wil inzetten. Voordat je je paard "mis"handelt.
Als je een paard dwingt iets te doen of een houding laat aannemen, dan krijg je juist het tegenovergestelde van wat je gevraagd hebt! Bovenal gaat je paard meer in protest, maar omdat ie geen kant op kan gaat hij zich in alle mogelijke houdingen wringen om onder die ongewenste druk af te komen en loopt totaal niet meer vanuit zijn rug! Het mag er misschien wel mooi uit zien, zo rond in de krul, maar de impuls verdwijnt. De lengte in de hals en in de stap verkort, je paard wordt zuur en vindt het totaal niet leuk meer om te gaan rijden.
Is dat dan de bedoeling?! Verward
Dus voordat je iemand advies geeft over hoe je iets moet gebruiken vraag dan 1st wat de reden is waarom ze zoiets willen gebruiken! Om onnodige misverstanden te voorkomen!
xxx

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:28

een slof kan echt super handig zijn bij goed gebruik... bij Urissa heb ik hem ook wel eens gebruikt, zeker toen ze de galop nog moeilijk vond. bij het aanspringen in galop drukje ze zich eruit en zelfs samen met mijn instructrice kon ik dat niet oplossen. toen heb ik op haar aanraden een aantal keer met slofje gereden. in de draf hing hij gewoon los. als ik ging galopperen nam ik hem ietsje aan en als ik eenmaal in galop zat liet ik hem weer vieren.
na een keer of 4 snapte Uris dat ze in die overgang ook prima laag kon blijven en had ik geen slofje meer nodig.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 09:04

Ik heb hem gebruikt bij mijn merrie toen ze lange tijd had stilgestaan en ik weer mocht opbouwen. Als extra controlemiddel, al weet ik ook wel dat als ze echt gaan zo'n slof ook niks meer in te brengen heeft.

Ik stapte altijd op en als mn paard met z'n hoofd in de natuurlijke houding stond, nam ik hem 5 cm korter.
Zo hangt hij onder het rijden heel de tijd los alleen als je paard tegen de hand komt werkt hij in, maar dan nog niet heel veel.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:32

Er zijn altijd mensen die denken dat een slof, sporen, s&t en weet ik veel wat nog allemaal ondingen zijn en die het liefst rijden zonder bit en zonder zadel. Goed als dat allemaal goed gaat maar bij goed gebruik van die 'hulp'-middelen zijn het niet zo'n ondingen zoals ze zo vaak worden afgeschilderd.
Ik gebruik zelf ook zo weinig mogelijk een slof en ik zal hem enkel gebruiken als ik geen andere optie meer heb.

Zo reed ik een jong paard (4,5 jaar) en dat ging best goed alleen wanneer ik een klein beetje meer druk zette en dus haar passen wat wou laten verruimen stak ze altijd haar hoofd in de lucht, drukte haar rug weg en gallopeerde aan. Ze moest dus gewoon met die druk leren omgaan. Veel druk was het nog niet, ze is immers nog maar 4,5 jaar maar ze kon er niet mee overweg. Nou ik heb 1x de slof eraan gedaan, die op maat genomen zodat als zij normaal liep de slof niet inwerkte maar pas als ze haar hoofd in de lucht stak toch die slof voelde. En na die ene keer had ze het snel door en was het geen probleem meer.

Nu heb ik met mijn eigen paard ook de slof vroeger af en toe eens gebruikt, bv bij het aanleren van de keertwendingen, we waren er al een hele tijd mee bezig maar hij bleef protesteren en ja hij wist het ook snel, hoofd in de lucht, rug wegdrukken en ik kom er lekker onderuit. En dan beginnen vechten met je paard brengt dan toch niets op, dan gebruik ik liever even kort de slof. Voor de rest hangt die slof door. Daar doe je je paard minder pijn mee dan dat je heel de tijd in z'n mond aan het trekken bent!

Als het de eerste keer is dat je met slof rijdt, doe dit inderdaad altijd onder toezicht van iemand die weet hoe je een slof goed moet gebruiken, heb ik ook gedaan en dan komt het best wel goed. Test ook jezelf constant dat je je slof zoveel mogelijk los hebt hangen en enkel op kritieke momenten gebruikt. Normaal gezien hangt de slof los als je paard in een normale houding loopt. Maar als hij bv zijn hoofd in de lucht gaat steken en even liever sterrekijker wordt op die moment moet je slof inwerken.

susan_1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:41

Idd, alleen gebruiken als je weet hoe je ermee om moet gaan.
en anders hulp van iemand (die het wel weet) vragen
en niet gebruiken als het niet nodig is.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 16:03

Ik gebruik hem ook heel afentoe. Mijn paard vind het leuk om de neus naar voren en te kantelen en er tussen uit te kletteren. Ik heb de slof dan gewoon losjes vast. En hangt altijd in een boogje. Maar als zij denkt joepie gaan met die banaan en ze steekt d'r neus naar voren en kantelt dan komt ze de slof tegen. En dan is het feestje weer voorbij.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:35

Tja sorry ík heb inderdaad geen hulpteugels of andere fratsen nodig nee Haha! Bij geen enkel paard. (Ja ik voel me aangesproken in zéér positieve zin Knipoog ) Maar goed, mijn gedachtengang wat betreft paarden is misschien ook heeeel anders dan de gemiddelde paardenmens. Ik zoek de oorzaak, en probeer deze aan te pakken.

Maar goed ik heb toegelicht hoe de slof om moet (ja ook ik weet hoe hulpteugels om moeten als je ze nooit gebruikt hebt kan je er ook geen mening over hebben). Succes ermee.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:56

Het licht er ook aan wat je met je paard doet.
Ik heb ze bij mn paard ook niet nodig, maar heb het wel in huis voor het geval dat, en omdat ik paarden heb gereden waar het wel nodig was soms.

Als je lekker je rondjes door de bak of buiten hobbelt oke als je hem dan niet hoeft of wilt gebruiken prima.

Wil je wat verder in de sport kunnen die dingen toch handig zijn voor net dat beetje extra.

Ook niet iedereen heeft het geluk dat hij/zij zn paard van jongs af aan zelf alles kan leren, sommige dingen zijn er verkeerd ingereden en dan is het soms wel eens nodig om hulpmiddelen te gebruiken.

Ik heb zondag voor het eerst 2 sprongetjes gemaakt met mn paard en ben er dus ook achter dat ze ontzettend heet wordt.
Dus als ik serieus ga spingen wordt het toch met een hulpmiddel.

Maar goed even on-topic.
TS heb je les?
Zo ja vraag dan even aan degene die je les geeft of die je eerst een paar x wil helpen.
Zo nee vraag dan iemand die er sowieso verstand van heeft jou te helpen.
Toen ik er voor het eerst mee ging leren rijden hebben ze er een knoop in gelegd zodat ik hem op 1 lengte zou houden, dat was de goede lengte en korter mocht ik hem echt niet pakken.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:00

Ik HOBBEL niet, maar zet mijn paarden rijtechnisch ook aan het werk. Freestyle NH e.d. is niet per definitie hobbelen, westernrijden al HELEMAAL niet.
Hobbelen doe je trouwens op een hobbelpaard.
Ook ik heb in de sport gereden en ook zonder hulpmiddelen.

Maar goed genoeg offtopic dat gaat het in dit soort topics toch wel, en wat heb ik eigenlijk te zoeken in een sloftopic Gestoord

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:01

@ izzy19
Eens over nagedacht waarom je paard protesteert??!!
Ken je NEVZOROV HAUTE ECOLE?!
Kijk dan maar eens hier naar!!
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... &plindex=1

Want zo gaat t meestal in de paardensport, hoe de meeste met hun paard omgaan! Dat noemen ze nou SPORT!!!
En wat die man doet, dat is pas paardrijden! Die weet tenminste wat ie doet en begrijpt een paard en gebruikt natuurlijk gedrag als basis om hem dingen te leren!
En neemt ook daadwerkelijk de tijd, maar nee de meeste willen in een rap tempo hun paard naar hoog niveau rijden door middel van hulpmiddelen.
Ga eens rondkijken op een wedstrijd terrein hoe vrolijk de meeste ruiters kijken, of hoe ze met hun paard omgaan. En hoe hun paarden erbij lopen, de meeste kijken diep triest uit hun ogen, want op het ziels niveau is dat paard uiterst ongelukkig. Helaas willen de meeste mensen dat niet onder ogen zien dat het werkelijk zo gesteld is!

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:10

@Bojangles heb ik gezegd dat ik het over jou heb?
Misschien handiger als je je iets minder snel aangesproken voelt.

Ik heb het over het algemeen.

Ik weet ook wel dat western meer inhoudt dan op je paard zitten.
Zit vaak vol bewondering naar die mensen te kijken.

Freestyle en NH heb ik me nooit in verdiept omdat dat niet echt mijn ding is maar ik geloof wel dat dat ook wat inhoudt.

Wat ik me wel afvraag bij freestyle of NH weet niet welke van de 2 wordt ook wel eens een zweep gebruikt, valt dat dan niet onder hulpmiddelen?

@Miska mijn paard loopt ook in de sport, we rijden op ons eigen tempo, ze is met 4 ingereden en is nu 6, we zijn dit jaar in de B begonnen en zien wel wanneer we waar eindigen, ze staat 24/7 op het land en kan de stal in en uit als ze dat zelf wil.
en alles gaat zonder hulpmiddel inmiddels zweeploos en altijd spoorloos en slofloos.
Toch blijf ik erbij dat het handig is als net een beetje extra mits je hem goed gebruikt

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:21

ikje schreef:
@ Miska:

Idd, de slof dient alleen als begrenzing te fungeren in noodgevallen, maar wel onder goede begeleiding

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:21

Nou nou, ik voel me niet aangesproken, wel een beetje betuttelend tóegesproken, maar ik reageer alleen op je gehobbel Clown
Interesseert mij het wat een ander van mijn rijden vind, als ik zelf maar mijn paarden eerlijk in de ogen aan kan kijken hoe ik met ze omga, ik verduidelijk alleen even wat over het NH & Freestyle gebeuren omdat dat ten sprake komt. Iig dat wordt al gauw in de trant van 'hobbelen' e.d. gebruikt.
Idd er wordt een zweep of stick gebruikt maar iig zeker niet om mee te slaan Knipoog

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:39

Mensen horen jullie jezelf praten??
Het dient alleen als begrenzing in noodgevallen ed ed ed ....!!
Als jij goed met je paard omgaat, op een natuurlijke manier en duidelijk hebt wie nu leider is, zowel naast als op het paard heb je dat soort issues helemaal niet! Het is gewoon een kwestie van COMMUNICATIE!!!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:44

BTW....
Ik beweer ook niet dat je geen hulpmiddelen mag gebruiken en per definitie slecht zijn maar de meeste mensen weten er gewoon niet mee om te gaan!!!
Er zijn namelijk alternatieven genoeg als je maar naar je paard kijkt, wat ie je nu duidelijk probeert te maken!
Het paard is een spiegel voor de ziel!! Durf er in te kijken!!!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:03

Miska schreef:
@ izzy19
Eens over nagedacht waarom je paard protesteert??!!
Ken je NEVZOROV HAUTE ECOLE?!
Kijk dan maar eens hier naar!!
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... &plindex=1

Want zo gaat t meestal in de paardensport, hoe de meeste met hun paard omgaan! Dat noemen ze nou SPORT!!!
En wat die man doet, dat is pas paardrijden! Die weet tenminste wat ie doet en begrijpt een paard en gebruikt natuurlijk gedrag als basis om hem dingen te leren!
En neemt ook daadwerkelijk de tijd, maar nee de meeste willen in een rap tempo hun paard naar hoog niveau rijden door middel van hulpmiddelen.
Ga eens rondkijken op een wedstrijd terrein hoe vrolijk de meeste ruiters kijken, of hoe ze met hun paard omgaan. En hoe hun paarden erbij lopen, de meeste kijken diep triest uit hun ogen, want op het ziels niveau is dat paard uiterst ongelukkig. Helaas willen de meeste mensen dat niet onder ogen zien dat het werkelijk zo gesteld is!

Ik probeer het eerst ook een hele tijd zonder. Het is niet dat ik van de ene dag op de andere het perfect wil hebben.
Maar er zijn gewoon van die paarden die altijd wel een manier vinden om even onder het werk uit te kruipen. Hij is vanzelf al iets lui en als hij dan eens wat extra zijn achterhand moet gaan gebruiken heeft hij er soms gewoon geen zin in. Als hij het gewoon nog moeilijk vindt, geef ik hem meer tijd, maar als hij met mijn voeten begint te spelen dan is het geen kwestie van tijd maar gewoon een kwestie van geen zin hebben. Jij hebt toch ook niet altijd zin om te werken? Maar daarom wilt het toch ook niet zeggen dat jij thuis in je zetel mag blijven zitten?
Ik weet ook wel dat je iets niet moet overhaasten als het paard in kwestie er niet klaar voor is. En dat zal je mij dan ook niet zien doen met eender welke hulpteugel.