Boommaat opmeten.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

anniee

Boommaat opmeten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 20:46

Hoi allemaal,
Naar aanleiding van dit topic viewtopic.php?f=117&t=830169&hilit=
wil ik graag weten hoe je zelf ongeveer je boommaat kunt opmeten.
Ik heb zowel hier als op google gezocht maar kom er gewoonweg niet uit. Bij en oud topic hierover deden de foto's het namelijk niet dus daar had ik niet zoveel aan. Het enige dat ik heb kunnen vinden is dat je bij de zadeltakken moet opmeten en dat die zo ergens rond de beugelriemhaken zitten.

Vervolgens lees je dan over boommaten waarin er genoemd wordt kamerbreedte in maten (1, 2 en 3 gebruikelijk) en in cm (30 - 34cm gebruikelijk).
Maar als ik zo meet waar ik denk dat ik moet meten kom ik uit op 24 cm.
Lijkt me dat ik er dan wel heeeel erg veel naast zit; waar moet je dan wel niet meten om op 30-34 cm uit te komen?!?! En meet je dan vanaf de rand van het zadel of neem je juist de maat van de binnenkant, tussen de kussens? Heb je ook ergens maten zo rond de 25cm die ergens naar verwijzen?

Jullie merken het al; ik heb overduidelijk wat verheldering nodig Haha!
Wie kan het mij uitleggen, liefst met foto's zodat het voor deze leek ook begrijpelijk is Knipoog

Silence

Re: Boommaat opmeten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 08:22

Ik wil het je wel even uitleggen hoor
Knipoog Je kunt de boommaat als volgt meten:

Dit is niet zo moeilijk. Je hebt een flexibel iets nodig (flexibele lineaal, ijzerdraad omwikkeld met schuim o.i.d., bij de bouwmarkt is vaak wel iets te vinden). Je hebt een stuk nodig van 42 cm. Deze plaats je met het midden op de schoft van je paard, ter hoogte van het midden van de schouder. Dan buig je beide uiteinden om je paard heen en neem je 'm eraf. Als je nu de afstand meet tussen de uiteinden van je flexibele draad, dan weet je de boommaat.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 08:40

Ik geloof dat ze niet wil weten hoe ze de boommaat van het paard meet. Maar hoe ze de boommaat van het zadel meet.

Helaas kan ik je daar niet mee helpen.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 09:59

Ik wil inderdaad weten hoe ik de boommaat van mijn zadel kan opmeten. Dat met dat ijzerdraad oid was me wel bekend, dank je Lachen
Ik wil puur weten hoe je de zadelboom op kunt meten. Iemand die me daar mee kan helpen??

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:17

Om de boommaat van je zadel te meten, moet je de afstand tussen de boompunten meten. Er was hier al eens een goed topic over met duidelijke foto's... Ik zal eens zoeken.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 14:36

ja dat topic had ik al gevonden (denk dat we dezelfde bedoelen) maar die foto's doen het dus niet meer Boos!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:07

Ja, ik vind zelfs het topic niet meer.... Verward Tja, ik kan je wel proberen uit te leggen voor de boomtakken zich bevinden. Bij mijn vorig zadel kon je onder het bovenste zweetblad een harde strook voelen. Dat waren de boomtakken. Ik heb jammer genoeg niet zo dadelijk een foto bij de hand...

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 20:02

en waar meet je dan; aan de voorkant van je zadel?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 21:07

Ja aan de voorkant. Bij gebrek aan duidelijke foto's is het misschien geen slecht idee om een foto van een kale boom te zoeken. Dan kan je je een beetje indenken waar de boomtakken zouden moeten lopen.

Lopkelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:49

Ik volg dit topic ook even, ook ik zit met hetzelfde. Wordt de boommaat niet aangegeven in een nummer in het zadel?? Met dat meten kom ik ook niet tussen de 30/ 34. Ik zal eens zoeken naar een plaatje van een kale boom, om de takken te vinden.

Lopkelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:55

Hier een boom van een Kieffer zadel, die uiteinden zijn dan de takken neem ik aan.
Afbeelding

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:37

Ja die "uitsteeksels" zijn idd de takken van de boom. Til het bovenste zweetblad maar eens op en kijk maar eens, boven de kniewrong meestal, of je die tasjes niet vind.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 22:09

ja het staat wel in mijn zadel maar ik betwijfel of die maat klopt; er staat 34 en dat is al een mooie brede maat. Maar die van mijn vriendin was 31 en is 3cm verbreed en die is smaller dan die van mij, op zijn minst 1 maat.
Daarom wil ik nameten welke er niet klopt, zodat ik daar bij aanschaf van nieuw zadel rekening mee kan houden aangezien dit zadel hem niet past Knipoog
Ik ga eens kijken of ik er nu uit kan komen. Je meet dan gewoon recht naar de andere kant neem ik aan>?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 22:12

Ik heb hier ook een boom, als de digi weer van stroom is voorzien, zal ik ff een plaatje maken. En ook hoe je moet meten.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 06:31

Ben benieuwd, dat ijzerdraadje kende ik nog niet, lijkt me een goed trucje, maar waar meet je dan? Ik neem an op dezelfde plaats als waar je het zadel zou meten?? Dus even hoog??

Lopkelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 09:37

Bij mij staat de boommaat niet in het zadel, ik heb een Kieffer.De onderste 2 moet de inchmaat zijn volgens mij. Achter het reg. nr. staat een één, zou dit dan een maat van de boom kunnen zijn?

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 13:14

@Precious hier is de link naar dat topic. viewtopic.php?f=117&t=688159

@Bitch ik zie dat het topic van jou was; heb jij die foto's niet meer die daarin stonden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:36

Jep, heb net de foto's opnieuw naar Maya gepeebeet, die zet ze er dan weer in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:49

Topic doet het weer, foto's staan er bij Knipoog

hubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 22:00

Nog een vraagje.
Om de boommaat te meten, wordt gezegd dat ik een stuk ijzerdraad oid moet nemen van 42 cm en dan de afstand moet meten tussen de uiteinden. Werkt dat bij alle paarden hetzelfde? Mijne ene paard heeft namelijk een enorm brede en platte rug (trekpaard) waarbij ik met 42 cm dus zowat halverwege dr buik zou uitkomen Clown Mijn andere paard heeft een hoge schoft en zijn rug wordt zachtjes aan breder. (normale, aan de grote kant kwpn) Als ik bij hem 42 cm pak, kom ik volgens mij veel smaller uit. Beide paarden hebben uiteindelijk wel een ongeveer even brede rug. Het zadel van het trekpaard past alleen niet goed op de kwpner, het drukt boven op zijn rug.

En als ik de boommaat weet past een zadel dan altijd? Of heeft het verder nog met de kussens te maken. Wanneer een teruggesneden boom en wanneer niet?

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 09:36

Het is vaak zo dat een zadel van je ene niet op je andere paard past, zelfs al hebben ze dezelfde boommaat. Dit is namelijk géén garantie dat je zadel past, daar moet je echt iemand met verstand van zadels voor meenemen. Een teruggesneden kamer is voor paarden met een hoge schoft.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 20:21

Hahahaha ik heb zojuist met een ijzerdraad de vorm van mijn pony opgenomen en dat was een nogal flauw boogje haha!
Heb met een draad van 42cm over de schoft gelegd de vorm aangenomen en daarna tussen beide eindes opgemeten. Naar ik had begrepen krijg je dan de boommaat die je pony zou moeten hebben. Nou schrik niet; boommaat 37! Bij mijn vriendin klopte het, zij heeft 33 en er kwam 33 uit het opmeten van haar pony.
Zou in elk geval wel verklaren waarom mijn zadel niet past met boommaat 34 Knipoog Ik heb ook de vorm van het zadel wat aangenomen met een ander draad en deze twee daarna tegen elkaar aangelegd, daarbij kon ik duidelijk zien dat de kussens bij de schoft te hoog lagen en niet aansloten op de vorm van de rug. Nou dat wordt dus een koudbloedzadel voor mijn pony?hahaha! Haha!

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 17:09

Niemand een pony met zo'n brede boommaat? Clown

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 19:11

Jawel, mijn fjord heeft een hele brede boommaat, ik heb voor haar een wintec wide, met de roze boom erin geloof ik.. Is dat niet boommaat 37 of 38 ofzo??

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 20:14

Hoi,

Ik denk dat ik het idee met het ijzerdraadje ook maar eens ga uitvoeren.

Heb op dit moment een wintec met witte (34) boom.
Laatst was er iemand geweest die zo'n MSFC cursus had afgerond, zij is aan het meten geweest en kwam op 32cm uit. Dus zo'n zadel erop (startrekk) en uitproberen, nou tijdens de passessie lag dit zadel goed op m'n pony. Dus maar gekocht. Maar ik kon er niet aan wennen, geen vaste zit, en bovenal een erg brede zit, gevolg iedere keer spierpijn, dus zadel maar weer aan de kant gelegd.
Maar na 3 weken toch weer gepakt en proberen, op de schoft lag het zadel wel goed, net erachter knelde het zadel m'n vinger af, ook m'n pony liep met d'r hoofd omhoog (rug wegdrukken) en oren constant naar achteren. Heb er totaal nog 3x mee gereden, en ben nu dus ook drukplekken bij m'n pony rijker.

Ik baal er dus enorm van, terwijl ik zelf het idee had dat 34cm zelfs nog wat te smal voor d'r was.

Het zit jou ook niet mee anika.