Waarom rijd jij met bit?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

901823

Waarom rijd jij met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 14:56

Ik ben toch eigenlijk wel heel benieuwd naar redenen om met bit te rijden. Lachen

Dus: waarom rijd jij met bit?

Gr. Lilian

Coconut

Re: Waarom rijdt jij met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:57

waarom ik met bit rijd? Mijn paard reageert niet op bitloze optomingen. Raakt dan in de war en raakt er op een of andere manier er gestresst van. Voor mij dus gewoon een bitje, dat gaat prima Lachen

Lous

Re: Waarom rijd jij met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:58

Jive was het altijd gewent net als Puck en Goos is nu drie, maar is zonder bit al stuurloos.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:58

Gewoonte Nagelbijten / Gniffelen Ik heb nog geen tijd om mijn pony om te toveren tot bitloos Lachen

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:59

waarom rijd je zonder bit dat is precies dezelfde vraag

Somebitch

Als ze zonder bit stuurloos is dan heeft hij een groot deel gemist met het inrijden etc Bloos

Ik rijd met en zonder bit. Ja waarom? Geen idee Tong uitsteken

Norway_girl

Omdat ik dat zo geleerd heb Knipoog Verder is mijn paard ook niet beter gewend, hij reageerd niet op druk van een bitloze optooming. Dan kan ik zandhappen, nou geef mijn dan maar mijn trensjes.
Ik vind het mooi om zonder te rijden, maar zelf vind ik het niet echt fijn voor mij en mijn paard.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:00

ik rijd eigelijk altijd bitloos, enkel nu ik wat meer dressur matig rijd (1x per week) gaat er een dubbel gebroken bitje in.
Stoffel zoekt toch makkelijk mijn handen op dan met een bitloos hoofdstel.

Edit: Op de vraag waarom zonder bit?
Omdat een paard zonder bit ook prima te berijden, zelfs rustiger als met bit.
Hij geen problemen gaat krijgen met zijn kiezen, lagen en hij gewoon kan ademhalen.
Sturen doe ik vrijwel met zit en benen en overgangen veelal me stem.
Paard loopt, draafd, galopeerd eigelijk altijd op een losse teugel.
Laatst bijgewerkt door annebe op 13-09-07 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 15:01

_Sammie_ schreef:

Ik stel nu deze vraag, om dan toch even in te gaan op jou vraag: ik vind het prettiger, samen met ponylief en vriendelijker.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:02

Nou ingereden is Goos nog niet. Maar met bitje in krijg je hem sneller mee naar de plek waar je hem wilt hebben.
Puck gaat ook beter mee, en zonder bit kan hij makkelijker de andere kant op vliegen en daar maakt hij ook graag gebruik van als hij de kans krijgt Knipoog

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:03

Ik rijd nu nog met bit, omdat ze zo ingereden was en nu door een blessure buiten op het harde moet. Omdat ze nog niet helemaal (helemaal niet toen ik begon) verkeersmak is, leek me dit het makkelijkst, dat was ze gewend.

Als ze helemaal genezen en gerevalideerd is, dan gaan we Voest of Parelli volgen, en zal ze vanzelf met bitloos in aanraking komen. En dan zien wat dat doet. De planning uiteindelijk is bitloos, en eventueel met een barebackpad. Maar of dat haalbaar is laat ik aan haar over.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:05

een bit is zo vriendelijk als je hand, met een ruwe hand heb je een ruw bit, met een fijne hand een fijne bit.
Ik kan me best voorstellen dat mensen het vriendelijker vinden, aan de andere kant wennen paarden er ook snel aan, anders nemen ze het bit niet aan.

annebe

Uit de verhalen merk ik heel erg dat mensen de overgang van bit, naar bitloos als een heftig iets zien.En toch is het vaak de ruiter die het zo moeilijk maakt, niet het paard.

Norway_girl

LilianR schreef:
_Sammie_ schreef:

Ik stel nu deze vraag, om dan toch even in te gaan op jou vraag: ik vind het prettiger, samen met ponylief en vriendelijker.

Waarom zou het vriendelijker zijn als ik vragen mag?(niet negatief ofzo)

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 15:06

Dus eigenlijk de meeste uit macht en 'gewoonte'; omdat het de traditionele optoming is.

_Sammie_ om er nog maar even weer op in te gaan: je hebt gelijk over dat het bit zo vriendelijk is als je hand, maar ook al zit je er niet aan het ligt wel in zijn mond; een van me meest gevoelige delen van het lichaam van een paard.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:08

_Sammie_ schreef:
een bit is zo vriendelijk als je hand, met een ruwe hand heb je een ruw bit, met een fijne hand een fijne bit.
Ik kan me best voorstellen dat mensen het vriendelijker vinden, aan de andere kant wennen paarden er ook snel aan, anders nemen ze het bit niet aan.

Daar gaat dit topic toch helemaal niet over Verward

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:14

TS zei dat bitloos vriendelijker is, en ik ging daar even op in Lachen.
Dit vindt ik altijd discussies, waarvan heel veel dingen gezegd kunnen worden, en waaraan altijd bij de 2 kanten hele positieve dingen inzitten. (niet om TS aan te vallen). En TS heeft gelijk als ze zegt dat het traditie, als ik vroeger bij de buren (ben nl bij de buren met paardrijden begonnen) op een paard had gezeten, met een bitloos hoofdstel, had ik het waarschijnlijk nu ook bitloos gedaan. Aan de andere kant, vindt ik me paard altijd al zielig als hij een wondje heb, dus ik let er altijd heel erg op dat ik me handen ontspan (is voor het paard ook wel zo fijn).

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 15:16

Dit topic is overigens totaal niet negatief bedoeld, ben er alleen benieuwd naar wat de redenen zijn. En ook niet bedoeld voor discussie voor met bit of zonder bit rijden. Lachen

Ik denk zelf dat het bij de meeste de 'gewoonte' is, niet iets anders gewend zijn om het zo te zeggen, omdat het bij de traditionele optoming hoort, een bit is voor veel mensen niet weg te denken van een hoofdstel. De kinderen leren ermee paardrijden; bijna alle maneges rijden met bit. Lijkt me trouwens toch wel goed is na te denken waarom dat stuk ijzer nou aan een hoofdstel zit. Lachen En natuurlijk de gedachte dat je met bitloos de controle over je paard verliest, het niet aandurfen.
Laatst bijgewerkt door 901823 op 13-09-07 15:18, in het totaal 3 keer bewerkt

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:17

Ik rijd zowel met als zonder bit, in het bos rijd ik bijna altijd met de bosal.
Als ik in de bak rijd dan rijd ik soms met een snaffle, maar meestal met de bosal.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:17

Daar heb jij absoluut gelijk in!

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:18

Verplicht op wedstrijden.. Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:19

Waarom rijd ik met? Omdat ik het nut zonder in de dressuur niet zie. Wat een ander doet moeten ze zelf weten, maar een beetje dressuurruiter kan in de hogere klasse echt niet zonder. Hoe zielig iemand anders dat ook vindt. Dan moet je ook niet op z'n rug gaan zitten.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:24

Sammie we hebben niet op hoe 'zielig' iemand dat vind. Dat is JOU mening. Verder ben ik het er niet mee eens dat je persee met bit zou moeten rijden omdat je anders de oefeningen van het Z niet kan. dat slaat nergens op Bloos

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:27

Omdat ik anders binnen 2 tellen in het zand lig. Zo drasties goed reageert die met sturen niet op me been. Als die nu gaat dan kan ik hem omsturen en weer terug nemen. Wel eens bitloos geprobeerd maar was echt geen succes.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:29

LilianR schreef:
Ik ben toch eigenlijk wel heel benieuwd naar redenen om met bit te rijden. Lachen

Dus: waarom rijd jij met bit?

Gr. Lilian

Ik ben niet zo ster ruiter die haar paard puur op d'r zit rondgestuurd krijgt.. vandaar hier ook wel een bit..