Wat vinden jullie van een mexicaanse neusriem in de dressuur

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Santosww

Wat vinden jullie van een mexicaanse neusriem in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 11:30

Ik rijdt mijn paard nu in de Z1 dressuur met een mexicaanse neusriem maar nou vroeg me ik dus af wat vinden jullie daarvan???

amen

Re: Wat vinden jullie van een mexicaanse neusriem in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:34

ik reed met mn merrie ook in het L2 wel met een mexicaan.....

merrie doet haar mond wel eens open....

kan kiezen om de gecombineerde hard aan te snoeren zodat ze em niet meer open krijgt.......

maar das niet mijn stijl....

dus ik rijd met mexicaanse neusriem, zit gewoon losjes om haar hoofd, maar als ze mond open doet werkt hij in.....

ga na een jaar weer met dit paard rijden en ik denk dat ze de mexicaanse neusriem weer om krijgt...

hij beviel wel goed....

Brownwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:35

Over het algemeen vindt ik een mexicaanse neusriem erg mooi staan maar het heeft natuurlijk een andere werking dat vergeten veel mensen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:38

yep daarom heb ik em ook niet te strak....er kunnen ruim 2 vingers tussen.....

het valt mij wel op dat heel veel mensen de neusriem zo verschrikkelijk strak hebben zitten.....

Brownwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:41

sigrid1182 schreef:
yep daarom heb ik em ook niet te strak....er kunnen ruim 2 vingers tussen.....

het valt mij wel op dat heel veel mensen de neusriem zo verschrikkelijk strak hebben zitten.....
Ja, veel mensen doen het voor de mooi. Is niks mee natuurlijk, maar vraag je zelf wel eerst af wat de werking is. Ik vind het ook zo onverantwoord dat mensen met bontjes rijden terwijl het zadel er alleen maar slechter door op het paard gaat liggen. Maar dat is offtopic. sorry Tong uitsteken

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:43

Ik vindt een mex wel mooi, en soms gebruik ik em ook. Maar ik vindt het voor in de dressur minder mooi. Vraag me niet waarom, maar ik vindt het een echt 'springhoofdstel' Tong uitsteken

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:48

Tja, ik ben er niet zo van.
Eigenlijk moet je paard zonder ook gewoon goed lopen. Hoe minder hoe beter, toch?
En daarbuiten: het mooie? Ik vind die dingen echt zoo lelijk gewoon, maarja, dat is weer wat anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:50

Ik vind het echt een oerlelijk ding Lachen
Ook voor springen.

Verder vind ik zoiets om de mond dicht te krijgen oid echt onnodig.
Dan ga ik eens kijken wat er mis is, bij mezelf, het bit of de mond

Simoon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:51

Ik vind een Mexicaanse neusriem echt heel mooi, wil dr heel graag 1 maar heeft hij zo'n sterke werking hoorde ik van mensen.

sik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:54

ik vind het erg mooi, ook in de dressuur vind ik er niks mis mee. rij er zelf ook al jaren mee

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 12:55

Nou ik heb hem dus op advies van mijn instructeur (grand prix niveau)... Hij zei dat het niet aan mijn manier van rijden lag en ook niet doordat mijn paard niet goed is in zijn lijf want hij gaat iedere twee maanden naar de kraker/fysio (hoe je het ook noemt). Aan het bit ligt het ook niet want heb meerdere geprobeerd en hier blijft hij het beste op lopen.... Ik heb de neusriem ook niet strak, kunnen twee vingers onder...

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 12:56

Judje schreef:
Eigenlijk moet je paard zonder ook gewoon goed lopen. Hoe minder hoe beter, toch?
En daarbuiten: het mooie? Ik vind die dingen echt zoo lelijk gewoon, maarja, dat is weer wat anders.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens...Je hebt ook mensen (dit is niet spottend) die middelen nodig zijn om goed te kunnen funtcioneren.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:58

Als je het voor de mooi doet zie Ik toch liever een brede gecombinneerde neusriem, maar als je hem gebruikt waarvoor hij is en het werkt zou ik hem gewoon blijven gebruiken.
En als er idd niks is met het paard en jezelf en je hebt het idee dat dit de oplossing is waarom niet dan?

Simoon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:00

Maaar wat voor werking heeft hij precies?

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 13:07

Nou bij die van mij heeft het echt een functie... Helemaal mee eens Aaron Yve

_Maud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:10

AaronYve schreef:
Als je het voor de mooi doet zie Ik toch liever een brede gecombinneerde neusriem, maar als je hem gebruikt waarvoor hij is en het werkt zou ik hem gewoon blijven gebruiken.
En als er idd niks is met het paard en jezelf en je hebt het idee dat dit de oplossing is waarom niet dan?

hier ben ik het helemaal me eens! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:13

Omdat er veel te snel gezegt word dat het niet aan ruiter of paard ligt....vooral dat het niet aan ruiter ligt word heel snel geroepen.

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 13:26

Dat is misschien wel zo maar in mijn geval geloof ik ook daadwerkelijk wat mijn instructeur zegt. Hij heeft op grand prix niveau gereden en geeft ook op dat niveau les.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:20

Ik zie daar niet echt een probleem, als het paard fijn loopt zou ik het gewoon hierbij houden.
Ik vind het persoonlijk niet echt een mooie neusriem, maar dat is subjectief Lachen

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:22

Judje schreef:

Helemaal mee eens.
En daarbij werkt het nog scherp in ook.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:25

Misschien een beetje domme vraag maar wat is precies de werking/effect van een mexicaanse neusriem???

Vind het zelf ook erg mooi ook in de dressuur. Maar denk niet dat het bij elk paard mooi staat. Bij een ranker hoofd vind ik het mooier dan bij bvb een ramshoofd

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:39

DublinJ schreef:
Misschien een beetje domme vraag maar wat is precies de werking/effect van een mexicaanse neusriem???

Vind het zelf ook erg mooi ook in de dressuur. Maar denk niet dat het bij elk paard mooi staat. Bij een ranker hoofd vind ik het mooier dan bij bvb een ramshoofd

Als je bij google Mexicaanse neusriem intikt krijg je heel veel informatie erover, ook als je hier op Bokt kijkt vind je allerlei reacties. Ik heb een tijdje terug namelijk nog 3 citaten van Internet gebruikt voor de uitleg erover, maar heb dat topic al gevonden:

Bron 1: http://www.stareclipse.com/paarden/uitrusting_neu.htm
"Dit type heeft twee schuine riemen die kruislings over de neus lopen. Je maakt ze onder en boven het bit vast onder de bakstukken. Hij is heel geschikt voor paarden die veel trekken, omdat er druk ontstaat op de neus. Ook goed voor paarden die hun kaken scheef op elkaar zetten, omdat de controle groter is."

Bron 2: http://www.bokt.nl/wiki/Neusriem
"Deze neusriem bestaat uit 2 lange, relatief dunne leren riemen die kruislings over de neus lopen. Midden op de neus worden ze bij elkaar gehouden door een rondje. Deze neusriem geeft optimale vrijheid aan de ademhaling, maar werkt pittig in als het paard de mond wil open sperren. Deze neusriem wordt vaak gebruikt door springruiters."

Bron 3: http://www.cavaletti.nl/viewtopic.php?=&p=941081
"Qua inwerking is er niet zo gek veel verschil hoor. Ipv druk over de hele neusriem word nu de druk min of meer geconcentreerd op dat bontje op de neus en onder de kaak. Maar als het paard zijn mond netjes dicht houd maakt dat dus niks uit. Je moet hem sowieso natuurlijk niet heel strak doen, zoals bij elke neusriem. En als je paard zijn mond open doet is dat vaak ook niet iets wat je met een neusriem op zou moeten lossen.
Wat wel een groot verschil is, is de positie van de neusriem. De 'sperriem' valt namelijk ruim over het zachte gedeelte van de neusgaten heen. Die vrij moeten blijven zodat ze goed uit kunnen zetten als het paard buiten adem is. Bij een gewone gecombineerde neusriem zie je nog weleens dat ze te laag of te strak zitten. In dat opzicht is hij dus weer vriendelijker."

Smarter by Google Tong uitsteken

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:55

Ik vind het niet mooi voor in de Dressuur,maar als mensen het gebruiken voor de werking,dan heeft het niet meer voor het mooie te maken,maar voor het effectieve,en dan moet het wel kunnen vind ik. Lachen

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:58

Thanks Judje. Het is me al duidelijker. BIj de zoekmachine kwam het niet echt naar boven en aan google even niet gedacht. Zag het topic en kwam toen pas op deze vraag Blond

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 20:14

Ik vind het niet mooi, maar als het beter is voor je paardje zou ik het gewoon doen. Knipoog