"onmogelijke" rug?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Noukie

"onmogelijke" rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 08:49

Voor iedereen gaat zeggen: bel een zadelmaker, die is er meerdere malen bij geweest Knipoog

Gewoon ter orientatie dit topic.

Mijn paard had als jong dier een vrij makkelijke rug. De Euroriding Diamant dressuur en Stubben Scandica spring van mn pony pasten er zonder problemen op. Tot groeispurt nr zoveel (van 1.70 met 3 jaar naar goed 1.80 met 7 (nu 8))
Hij heeft geen echt hoge schoft, maar wel heel smal. Op zn schouder is hij veel breder en verder heeft hij ietsje karperrug (echt heel minimaal) ongeveer waar de achterkant van het zadel ligt.

De Stubben drukt op zn schoft, helaas, want ligt verder perfect. Voor dressuur ligt er een Passier PSL op. Dat is het enige wat we tot nu toe gevonden hebben dat zeg voor 95% past. Probleem is: ik zit er voor geen meter op, in het begin wel, maar laatste tijd ligt het voor mij gewoon echt niet meer. Zadel zet me richting stoelzit, ik ga achterover hangen terwijl ik altijd kaarsrecht gezeten heb enz.
Vorige week dus weer aantal zadels gepast (oa nieuwer model Euroriding, Prestige, Stubben). Onder de Prestige liep ie nog rededelijk, de rest was voor hem niks (en vind ik fijn zitten)

Ik begin nu toch enigszins moedeloos te worden. Om lekker te kunnen rijden moet ik toch ook gewoon fijn zitten, want hoe kan je inwerken als je achterover hangt enz... (als ik recht wil zitten komt mn been ruim 5cm achter mn kniewrong, dat klopt dus gewoon niet)
Boomloos is zeker geen optie Knipoog
Ik twijfel over Hulsebos, maar zou die ook op zo'n moeilijk paard goed leveren? En wat als ik voor 2500 euro een zadel laat maken dat vervolgens niet het gewenste effect heeft? Zelfde met de wow zadels enz...

Brand maar los, iemand DE tip, het juiste zadel, zelfde probleem... Alle hulp is opzich welkom, maar respecteer mijn wensen wat betreft boomloos ajb.

Cassidy

Re: "onmogelijke" rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:51

Heb je er al eens over gedacht om een zadel op maat te laten maken?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 08:57

Dat is de gedachte waarmee ik nu inderdaad zit, want ik geloof dat dat ongeveer de enige optie zal zijn Haha!
Maar waar ik dan mee zit: door wie om te beginnen, wie kan dat goed.
En ook: Krijg ik dan garantie? Want als ik op maat laat maken, dat gaat geld kosten. Als ik dan gewoon een zadel heb dat goed past en waar ik zelf lekker op zit, maakt dat me niets uit.
Maar mocht het niet het gewenste resultaat geven, wat dan? Want zo'n zadel zal je ook niet snel meer kwijt raken... Heeft iemand daar dus ervaringen mee?

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:02

Misschien een Daaleman zadel op maat laten maken, erg lastig als niets goed zit...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:03

Als je een goede zadelmaker hebt, zal hij altijd proberen eventuele problemen op te lossen. Ik rij zelf western, kan je dus geen adres geven van goede zadelmakers die op maat gemaakte zadels maken voor de Engelse Sport, maar er zijn vast wel bokkers die je aan adressen kunnen helpen...

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:04

Heb je al een Kieffer geprobeerd?

bebikaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:05

kijk hier eens: ww.luccilderic.fr
Ik heb zo'n zadel besteld, en als het goed is komt het in oktober(duurt wel drie maanden voor je het hebt). Ze komen ook aan huis om het zadel te passen of aan te passen.
Ben hier terecht gekomen omdat mijn paard ook een groeispurt heeft meegemaakt en we aan het tobben gingen om een goed passend zadel te vinden.
Succes verder!

bebikaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:06

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 09:09

@ Cassidy, je hebt daar gelijk in, ga t zaterdag met eigen zadelmaker overleggen. Als hij het kan/wil doen is dat heel fijn.

Kieffer heb ik nooit geprobeerd omdat ik ze zelf niet zo fijn vind. Maar stalgenootje heeft een kieffer (en zelf een nieuwe hulsebos) dus die kan ik er wel even opleggen om te proberen. Wie weet zit ie op mijn paard dan wel ineens lekker, je weet maar nooit.

@Bebikaya: ik ga even kijken, tnx

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:44

ik denk ook dat j het beste een zadel compleet en alleen voor jou paard moet laten maken.
ik weet niet of je dat al hebt geprobeerd, maar denk dat dat een van de weinige oplossingen is.
er zijn ook zadels net als van van kieffer die een extra ver terug gesneden kamer hebben, misschien dat ze zon zadel wel kunnen aanpassen!

heel veel succes Haha!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:54

kwa zadelmakers heb je in nederland daaleman en hulsebosch die een "eigen" zadel bouwen ...
waar ik verder goede dingen over hoor : harnessmaker hier op bokt
ook zadelboer hier op bokt hoor ik goede dingen over , dus misschien dat je eens contact met 1 van hen kan opnemen
en dna nog wat zadelmakers waar ik ook goede dingen over hoor zijn van triest en kootstra

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:43

Mijn oudste merrie heeft een hele lastige rug, maar mijn zadelmaker heeft het zadel wel passend gekregen Knipoog
Overigens was ik persoonlijk niet aan Hulsebos begonnen zeker na al die verhalen niet. Maar goed dat is een eigen keus Haha!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:49

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:03

draumpje schreef:
kwa zadelmakers heb je in nederland daaleman en hulsebosch die een "eigen" zadel bouwen ...
waar ik verder goede dingen over hoor : harnessmaker hier op bokt
ook zadelboer hier op bokt hoor ik goede dingen over , dus misschien dat je eens contact met 1 van hen kan opnemen
en dna nog wat zadelmakers waar ik ook goede dingen over hoor zijn van triest en kootstra

Hulsebos maakt niet op maat
Die kan een zadel voor je samenstellen uit losse onderdelen.
Alleen Daaleman kan een kale boom aanmeten en daaromheen een zadel bouwen.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:09

Misschien is een passier optimum dressage wat voor je?
Dat zadel heb ik sinds kort, en zit echt heerlijk.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 14:31

Sjuimpje schreef:
Hulsebos maakt niet op maat
Die kan een zadel voor je samenstellen uit losse onderdelen.
Alleen Daaleman kan een kale boom aanmeten en daaromheen een zadel bouwen.

dat is goed om te weten, kan ik Hulsebos meteen van t eventuele lijstje schrappen.

Daaleman is dan ook echt goed Sjuimpje? (want ik heb gewoon geen ervaring met ze, ook nooit eigenlijk iets negatiefs over gehoord, maar dat kan ook zijn omdat ik er nooit op gelet heb.

Sommer ga ik even een blik op werken, tnx voor de tip iig!

En Passier optimum.. misschien.. zal het even vragen aan zadelmaker. Passier grand gilbert ligt op de mijne iig goed beroerd, maar de psl dus wel vrijwel goed. Ik ga t vragen!

Zaterdag komt zowiezo eigen zadelmaker nogmaals even bekijken hoe en wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:35

Ik heb niet echt een tip, maar ik wil wel even zeggen. Soms kan een zadel op een bok of een ander paard heel vervelend / raar aanvoelen. Maar leg het op je eigen paard, en het zit ineens wel lekker. Dat had ik bijvoorbeeld met Kieffer, ik vond het zadel echt niks in de winkel, maar op aandringen van vriendin en de zadelmaker toch onder andere dat zadel mee laten nemen voor het aan huis passen, en dat bleek op mijn paards rug wel fijn te zitten Lachen Dus het belangrijkste is gewoon echt veel uitproberen en passen... Lachen

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 14:37

Ja, je hebt gelijk wat dat betreft. Op de bok vond ik de grand gilbert bijvoorbeeld heerlijk, op paard van een kennis ook, op de mijne is het een vreselijk zadel.
De Kieffer heb ik op verschillende paarden gevoeld en vond ik altijd even vervelend eigenlijk, maja, wie weet is mijn zeer bijzondere geval wel de uitzondering. Ga daarom idd wel even kijken of ik die kan proberen.

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:39

Ik zouu een zadel op maat laten maken of je zadel aan laten passen op je paard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:41

Ooh, t was niet bedoeld dat je persé een Kieffer moet nemen ofzo, ik heb er toevallig een, vandaar dat ik die meldde Clown Maar gewoon een aandachtspuntje dat je zo min mogelijk zadels op voorhand moet uitsluiten omdat je het toch niet zeker weet tot je ze echt op je eigen paard uitgeprobeerd hebt Lachen

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:51

Noukie schreef:
Daaleman is dan ook echt goed Sjuimpje? (want ik heb gewoon geen ervaring met ze, ook nooit eigenlijk iets negatiefs over gehoord, maar dat kan ook zijn omdat ik er nooit op gelet heb.
.

Er loopt momenteel hier op HAR nog een topic over het maatwerk van Daaleman.
Als jouw paard echt zo'n moeilijke rug heeft, dan zou ik toch zeker opteren voor een maatzadel. Ik ben ook die kant opgegaan en hoop nu geen last meer te hebben met niet passende zadels....

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:51

Als Daaleman op een losse boom bouwt, lijkt me dat het handigst. Dan kan je het type zadel kiezen waar je zelf het lekkerst op zit(ze hebben zowiezo een aantal types), en deze kan dan op de boom gebouwd worden die op het paard past. Zal best mogelijk zijn.....

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 14:52

Maya schreef:
Ooh, t was niet bedoeld dat je persé een Kieffer moet nemen ofzo, ik heb er toevallig een, vandaar dat ik die meldde Clown Maar gewoon een aandachtspuntje dat je zo min mogelijk zadels op voorhand moet uitsluiten omdat je het toch niet zeker weet tot je ze echt op je eigen paard uitgeprobeerd hebt Lachen

haha, ok
maar in beide gevallen had je gelijk gehad Haha!
Heb volgens mij op dit paard ook alleen kieffer en kn van de 'bekendere merken' zeg maar nog niet geprobeerd.

@Westenwind: Zoals ik al zei: op maat maken is zeker een optie. Maar dan hoor ik graag ervaringen van mensen met zadelmakers die dat doen enz. Knipoog En mijn zadel aan paard aan laten passen gaat dus waarschijnlijk gewoon niet lukken. En dan ligt dit zadel nog "het best".

Ik ga even op bokt inlezen over Daaleman ervaringen Lachen

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:34

hallo,

ik heb een paard met een giga hoge/smalle schoft, daarvoor was voor mij hulsebos de perfecte oplossing, want geen enkel zadel paste erop (noem een zadel op, en het past niet), hulsebos is toen bij me langs geweest en heeft toen zijn schoft en alles opgemeten, en nu.....een heerlijk zadel!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:36

Noukie: Waar kom je vandaan dan?