Boomloos zadel!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

natural_

Boomloos zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 20:35

Hoe slecht is een boomloos zadel? En dan bedoel ik dit met ooh op de druk verdeling?? Ik dacht dat nu ik gewoon een pad met verwisselbare inlages heb het prima in orde is, maar nou hoor ik vandaag dat je toch snel drukkingen en alles kan krijgen!

Kan iemand die er verstand van heeft etc. mij hier meer info over geven!! Ben ten einde raad,

Alvast bedankt!!

Groetjes,

Cally

AnnaMichiels

Re: Boomloos zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:37

Ik heb ook een boomloos zadel , maar het schuift ontzettend bij mij ..
vandaag was ik aan het springen met mijn boomloos zadel ..
( we kunnen eigelijk niet zo geod springen , maar gewoon voor de plezier !)
Hij weigerde en ik zat met mijn zadel aan zijn buik !
Lekker hard gevallen dus..
heel mijn been ziet blauw.. Verdrietig
Voor de rest valt het goed mee.. Haha!

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 13:32

Haha, nou het zadel ligt op haar prima dus hier hoef ik niet bang voor te zijn. Bedoelde meer met oog op drukkingen!!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:40

Mijn instructrice zegt altijd een passend boomloos zadel is beter als een niet passend boom zadel. Dit dus met ook op de druk verdeling maar ook op je houding.
Ik denk dat het ook te maken heeft met hoe zwaar je bent. mijn 50 kilo zullen vast minder ergs zijn als iemand die 100 kilo weegt en in de beugels gaat staan bijvoorbeeld. Ik denk dat de druk meer verdeelt wordt als zonder zadel, maar je toch bepaalde drukpunten hebt, zoals waar de beugels hangen en jou zitbeenknobbels rusten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:36

Lailapri, ik vind dat een beetje een dooddoener, waar jouw instructrice mee komt. Een goed passend tafellaken is namelijk ook beter dan een niet passend zadel met boom...

Een boomloos zadel hoort (net als een zadel met boom) gewoon goed te passen. Ik vind echter dat bij een hoger ruitergewicht een boomloos zadel niet goed is. Dit ivm de drukverdeling.
Als je een boomloos zadel hebt dat schuift, heb je drie mogelijkheden:
1. het zadel past niet
2. het paard is scheef
3. de ruiter zit scheef
(of natuurlijk een combi van factoren).

haflingerbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:39

ik heb er geen verstand van of het goed of niet goed voor het paard is. daar zal ik me dus niet overuit spreken, wel kreeg ik behoorlijke pijn in mijn linkerknie na het rijden en lessen helemaal een ramp, zal aan mijn zit liggen> ik hoor het wel mer van ruiters die toch weer over na boomzadel terug gegaan zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:43

Een boomloos zadel verdoezelt wat minder foutjes en onvolkomendheden van ruiters dan een zadel met boom, denk ik. Omdat het eerder scheefzakt bijvoorbeeld.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:00

Sonja schreef:
Lailapri, ik vind dat een beetje een dooddoener, waar jouw instructrice mee komt. Een goed passend tafellaken is namelijk ook beter dan een niet passend zadel met boom...

Misschien lees je het te letterlijk. Zij ziet liever en passend boom zadel dan een passend boomloos zadel, mede vanwege je houding en de druk verdeling, maar een passend boomloos zadel is een goede optie als een boomzadel moeilijk te maken is voor je paard.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:37

volgens mij is deze discussie al vele malen gevoerd, je zou de zoekfunctie eens kunnen proberen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:40

Ik heb al jaren een boomloos zadel.
Er zijn vele verschillende modellen en kwaliteiten.
Je hebt ze met kussens,zonder kussens,en daar moet dan weer een speciale pad met ruggegraadvrijheid onder,enz.
Hier is het boomloze topic:
viewtopic.php?f=34&t=811778&hilit=
Kan je vast wel wat info vandaan halen.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 20:03

Dank jullie wel, ik wil alleen weten hoe slecht een boomloos zadel is voor mijn paard.. that's it!!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:19

Als ie goed past niet dus. Haha!

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 21:21

en wanneer weet je of hij dan helemaal goed past??

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 22:04

als een goede zadelmaker dat beoordeeld heeft. maar onthoud wel dat een goed passend boomzadel zo goed als altijd beter is dan een goed passend boomloos zadel.
wij hebben zelf een tijdje een boomloos zadel gehad omdat de haf van mijn zusje erg dik was, en een boomzadel aanmeten zou dan zonde zijn. nu is de pony netjes afgevallen en heeft ze een boomzadel gekocht. een boomloos zadel als bijv. de Barefoot heeft ALTIJD een mindere drukverdeling dan een boomzadel, en die drukverdeling is voor het paard heel belangrijk bij het dragen van een ruiter.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:43

--> HAR

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:50

Ik ben al drie jaar heel tevreden over mijn barefoot Ja
mel_noah, een boomloos zadel is niet goed of slecht voor een paard, maar een ruiter is goed of slecht Knipoog
Als jij zelf je gewicht goed genoeg verdeeld over je kont, bovenbenen, knieën en beugels dan is er geen enkel probleem. Je wordt gewoon bijna gedwongen om goed recht te zitten en zelf een goede, onafhankelijke zit te hebben.

Een boomzadel heeft voordelen, maar zeker ook nadelen. Het beweegt niet goed mee met de rug (dus zelfs zonder ruiter zit het in de weg), en de ruiter kan zo scheef zitten als die wil zonder dat het zadel wegschuift, met als gevolg een scheef paard. Voordelen zijn natuurlijk dat de druk van de ruiter beter wordt verdeeld, en dus meer mogelijkheden in de zin van springen, veel lichtrijden, en met je volle gewicht op de beugels hangen is dan ook geen probleem meer. Maar dan rijd je eigenlijk op een verkeerde manier natuurlijk.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:33

Ik heb even in jou profiel gekeken, maar je rug is misschien wel recht, maar dat was het. Door de O vorm van het zadel kun je niet je benen naar achter leggen, dan je knieen aanleggen etc. Dus komen je benen voor je.
Ga maar eens op de grond staan in deze houding, dat zal niet gaan. Je ploft terug of moet met je lichaam voorover hangen. Dus er komt meer gewicht op je zitbeenknobbel (die botjes waar je op hoort te zitten). En met lichtrijden plof je dus ook terug in het zadel. Ik vind dit dus geen goede onafhankelijke zit.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:34

ikzelf zit ook erg te dubben met het eventueel aanschaffen van een boomloos.
je hoort er veel goede dingen over maar ook veel mindere, zo ook juist wat betreft de drukverdeling.
er zijn veel mensen die net als mij ietsje zwaarder zijn en om die reden problemen krijgen met de drukverdeling en het zadel verkopen.
nu heb ik met barefoot nederland gemaild voor info en die zeggen dat juist als je zwaarder bent de drukverdeling beter is omdat die meer over het zadel is verdeeld.
deze zelfde reactie kreeg ik ook van barefoot belgie, maar wat ik mij dan afvraag is waarom zoveel mensen hun zadel verkopen omdat ze niet meer kunnen lichtrijden op hun paard met een boomloos zadel of dat ze drukplekken krijgen Knipoog
dus ik weet ook niet wat ik ervan moet vinden en denken, maar weet ook dat er genoeg mensen wel heel tevreden zijn met hun zadel, ik denk dat dat ook per paard verschilt!
ik denk dat je houding gewoon heel belangerijk is, dat je niet teveel druk op de beugels moet uitoefenen endergelijke.

al met al twijfel ik ook over de goedheid van een boomloos zadel voor mij. Bloos

de reden waarom ik er graag een wil is omdat ik een haf en een anda heb, beide met een wat moeilijke rug waar niet veel op past, maar ik ben er dus nog niet over uit of ik er wel of niet eentje ga kopen, heel moeiwlijk dus Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:49

als jou benen in een O vorm moeten ipv in ^ dan kun je je benen niet meer onder je houden, dus dan is zowiezo het juist zo belangrijke evenwicht al helemaal weg.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 15:05

ligt helemaal aan de combinatie paard zadel en ruiter
en of het boomloze zadel in combinatie met de juiste
pads en onderleggers gebruikt word
dus met de vraag "hoe slecht is een boomloos " zadel , kun je werkelijk helemaal niets

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:26

pre schreef:
maar wat ik mij dan afvraag is waarom zoveel mensen hun zadel verkopen omdat ze niet meer kunnen lichtrijden op hun paard met een boomloos zadel of dat ze drukplekken krijgen Knipoog

Ik vind het op zich wel meevallen. Je leest hier inderdaad best vaak slechte verhalen, maar die komen heel vaak van dezelfde mensen. Mensen met positieve ervaringen plaatsen die nu eenmaal minder snel dan mensen met negatieve ervaringen.
En ook komen veel verhalen niet eens uit eigen ervaring. Net zoals de horrorverhalen over hackamores die de neus zouden breken, dat verhaal is ooit in de wereld gekomen door verkeerd gebruik van iemand en wordt overal doorverteld. Zo ook over barefoot. Stel er zijn 5 van de 100 barefootbezitters echt last hadden van drukplekken, een paar daarvan plaatsen foto's waar mensen van schrikken, en dán gaat iedereen dat ene verhaal doorvertellen. Terwijl er bij horses@work ook heel veel mensen met barefoot rijden die wel positieve ervaringen hebben, maar daar dus geen speciaal topic voor openen.
Zowel mijn instructrice, dierenarts én fysiotherapeute vonden boomloze zadels prima, mits je ze wel verstandig gebruikt uiteraard.

Ik denk zelfs dat er in verhouding niet meer drukplekken ontstaan van boomloze zadels dan van boomzadels. Het merendeel van de paarden die ik ken heeft een boomzadel dat niet goed past of niet op tijd wordt opgevuld, en als je zo door maneges loopt dan kom je érg veel paarden tegen met witte haren op de schoft of rug, of een ingevallen puntige schoft.
Maargoed dan heb je het over niet passende boomzadels. Een perfect passend boomzadel zal natuurlijk wel beter zijn dan boomloos.

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:29

ik heb deze week voor het eerst met een boomloos gereden,wat mij opviel aan mijn paard was dat ze rustigger liep,vooral de galop ging bijzonder lekker,en ik denk als je zit op een boomzadel niet goed is ,dan zit je ook op een boomloos niet goed,vooral over de barefoot hoor je veel positieve dingen.

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:34

@mystictinker;ik snap dat je met o benen op je paard zit,je kan onmogelijk door de ribben van je paard heen he.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:02

Ik heb gisteren nog een interessant artikel over boomloos gelezen in een vorig capmagazine, maar ik weet niet meer welke maand ofzo. daarin stond dat de drukverdeling zowiezo het best is bij een westernzadel (passend), een boomloos heeft eigelijk een niet al te beste drukverdeling. Daarbij hangt het heel erg af van verschillende factoren, zoals ruitergewicht, ervaring, zit, paard, niveau/leeftijd paard,.... Ook werd gezegd dat mensen vaak denken dat hun paard beter boomloos loopt dan met boom en dat dit vaak komt doordat het zadel met boom gewoon niet goed paste. (Er stond ook dat als je paard beter boomloos loopt, je bijna zeker kan weten dat je vorig zadel niet goed lag).
Ik heb het zelf een keer geprobeerd. Maar echt rijden heb ik er niet mee gedaan aangezien ik die dag nog les had. Hij liep er wel ontspannen mee, maar zelf vind ik het eerder een wandelzadel. Geef mij voor dressuur maar mn dressuurzadeltje. springen ermee, kan ik me zelfs niet voorstellen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:19

Die reactie van lailapri had ik eigenlijk nog helemaal niet gezien, had ook niet door dat die voor mij bedoeld was, of is die ook niet voor mij? Tong uitsteken
Ik lees nl dingen van terugploffen in het zadel, en geen onafhankelijke zit.. Ik durf met zekerheid te zeggen dat ik echt een onafhankelijke zit heb, en absoluut niet in het zadel terugplof met lichtrijden Knipoog
Heb je al eens zonder zadel geprobeerd te lichtrijden? Je leunt dan op je bovenbenen, en komt hooguit een paar centimeter omhoog, het paard beweegt dan mee en vangt je als het ware weer op zodat je niet terugploft. Zo hoor je licht te rijden. Zonder zadel, maar ook met Knipoog

En ik zit inderdaad een beetje met een O vorm erop, met zo'n breed paard kun je bijna niet smaller zitten, ook mn instructrice lukte dat niet. Er worden daarom wel vaak extra inlages in de pads gedaan, dan zit je wat hoger. Maar ik vind het niet zo'n probleem, vind het wel fijn dat contact met het paard Lachen

Mijn benen liggen af en toe wat verder naar voren, dat is omdat de beugelophanging bij de maat 2 barefoot wat verder naar voren zit, net zoals bij veel westernzadels. Maar de foto's in mijn profiel zijn al jaren oud Knipoog En uiteraard momentopnames.