slecht passend zadel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Smartie2004

slecht passend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 23:20

Op 4 juli heb ik voor mijn onbeleerde haflinger een zadel gekocht. De keuze viel op een wintec omdat je hier de boom nog van kan vervangen ivm met de groei en bespiering.

Het zadel was van het begin af aan erg wiebelig maar dat zou aan mij liggen.

Na een maand is de zadelmaker weer langsgekomen om het te controleren want het verschoof de hele tijd opzij. Mijn Pony zou scheef zijn en hij heeft het zadel links meer opgevuld,. Mijn 'scheve' pony zou ik door trainen rechter moeten krijgen.
Nu weer een maand later de zadelmaker weer gebeld omdat het nog niet goed ligt, hij belt mij als hij in de buurt is om langs te komen.
Ik heb twee weken geleden gebeld en hij is nog niet langsgeweest ik ga maandag maar weer bellen om te vragen of ik niet de afspraak kan maken.

Zelf met het longeren schuift het zadel helemaal scheef op een kant.

Het past gewoon niet het sluit voor en achter niet aan en ik kan er niet meer mee rijden.

Wie kan mij vertellen of de zadelmaker dit zadel moet terug nemen voor dezelfde prijs als waar ik hem voor heb gekocht nieuw twee maanden geleden en wat is wel een goed zadel voor een 3 jarige haflinger in de groei?

anniee

Re: slecht passend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 23:25

ik heb hier niet echt verstand van maar terugnemen lijkt me voor hem niet verplicht omdat er altijd wat aan een paard kan veranderen, zeker een onbeleerde pony. Wat vervelend dat je zadel niet past zeg!

Jitss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 11:10

Misschien dat je een soort ruil kan doen..
(ik heb geen verstand van zadels hoor, maar misschien een tip)

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 11:21

Het zit idd niet goed nee, (heb je missschien ook foto's ervan, dan zie je beter wat eraan scheelt).

Een zadel voor een groeiende pony zou ik aanraden om een kunstofzadeltje aan te schaffen van Wintec. Licht in gewicht en met een verstelbare boom!

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 11:47

maximee schreef:
Het zit idd niet goed nee, (heb je missschien ook foto's ervan, dan zie je beter wat eraan scheelt).

Een zadel voor een groeiende pony zou ik aanraden om een kunstofzadeltje aan te schaffen van Wintec. Licht in gewicht en met een verstelbare boom!

Ze heeft toch al een wintec ? Lachen

Het zou ook kunnen zijn dat je zadelmaker je zadel niet goed heeft gevuld,mijn ervaring is dat maar weinig zadelmakers kundig genoeg zijn om alleen al een zadel te vullen.

Ook al heb je de juiste boommaat in je wintec als de onderkant niet gelijkmatig gevuld is en/of bobbelig en volgepropt met vulling dan word het nooit wat..
Door verkeerd vullen kan een zadel scheef gaan liggen wiebelen ect.

Groeten Roos

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 13:37

Ik had hiervoor ook een Wintec die voor geen meter paste. Ik heb nu een Thorowgood voor mijn pony. In het begin schoof die iets naar voren, omdat het toen nog helemaal geen model in m'n pony zat, maar nu ligt hij als een huis. Misschien moet je eens op de site kijken. http://www.thorowgood.nl Ik heb toch het idee dat er bij Thorowgood beter wordt nagedacht over zadels voor verschillend gebouwde paarden dan Wintec, die maar 1 model heeft per type.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 13:42

Hallo Maximee,

Ik heb de wintec pro cair 2000 ik ga zo naar stal om foto's te maken

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 13:53

Ze geven nooit garantie op de pasvorm. Een paard kan in een maand tijd zo veranderen van bouw.

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 14:28

Ik zou toch even een "deftige" zadelmaker laten langskomen. Ik heb geen haflinger maar wel een type pony die er qua bouw goed op lijkt, ze heeft een ronde rug, brede schouders en vrijwel geen schoft.
De gewone wintecs passen bij mij ook voor geen meter, schuiven van links naar rechts! Maar dat hoeft heus niet te betekenen dat jouw pony "scheef" is, veel mensen met brede paardjes kennen dit probleem!
Ik heb nu sinds kort de wintec wide!
Deze past wel, er zitten standaard 3 extra wijde bomen bij die nog breder zijn dan de witte boom van de gewone wintecs.
Momenteel zit de breedste boom erin! Voordeel is dat je de rode en witte boom van de gewone wintecs ook nog kan gebruiken bij dit zadel.
Er is véél meer ruggengraatvrijheid dan bij de gewone wintecs en het zadel heeft een V singel systeem, duur is die ook niet, ik heb er 495 € voor betaald...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 14:42

Ik vermoed dat omruilen een probleem word, omdat je het zadel toch al een tijdje hebt. Wat je zou kunnen proberen, is er een goede zadelmaker naar te laten kijken, en hem een verklaring te laten afgeven dat dit zadel niet past en ook nooit heeft kunnen passen. Misschien dat je daarmee nog een kans maakt, maar het word wel moeilijk.

Laat in elk geval deze zadelmaker niks meer aan je zadel doen, want iemand die een zadel scheef opvult omdat je pony scheef is spoort niet.

Qaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 14:54

Hoi vervelende dingen zijn dat altijd. Ik had dat ook met mijn zadel lag ook niet goed schoof naar achter enz. Zadelmaker is een paar keer geweest en heeft het geprobeerd te verbeteren maar helaas. Ik kon toen wel een ander zadel uit kiezen. Dat oude zadel had ik zeker al een maand of 4.
Succes

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 14:56

Herkenbaar verhaal. Ik heb hetzelfde gehad een paar jaar terug zowel met een kunststof als meerdere lederen zadels. Dat kunststof zadel heb ik na een week of 3-4 zo weer ingeleverd en het volledige bedrag teruggekregen. Het zadel lag dramatisch ver achterover gekieperd. Voor ik het zadel kocht had mijn paard een goede rug volgens meneer de expert en na een paar weken met zijn zadel had mijn paard ineens rugklachten, maar dat zou hij ineens altijd al gehad hebben. Zadeltje weer aan meneer meegegeven en centjes teruggekregen. Met die onzin hoef je niet aan te komen.

Uiteindelijk na lang zoeken met daaleman aan de gang gegaan en dat was echt een opluchting.

Met dit zadel iig niet verder prutsen. Kijk wat de mogelijkheden zijn om of je geld terug te krijgen of een ander zadel te proberen al kun je twijfelen aan de kwaliteit van deze zadelpasser.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 15:17

Dene, wat een vervelende toestand. Ik vind het ronduit een slechte service van deze zadelmaker, aangezien je toch vrij snel aangaf dat het zadel niet goed zat op je Haflinger. Nu ben je weer maanden verder en zit je nog steeds met een slecht passend zadel. Ik vind dat zo'n zadelmaker op zijn minst zijn best kan doen om je hiermee verder te helpen....... Ik zou er geen genoegen mee nemen in elk geval, maar ik vrees ook dat je weinig kans hebt op 'geld terugacties' e.d.

Ik heb destijds een boomloos zadel voor mijn onbeleerde paard gekocht en die bevalt prima bij zowel mij als mijn jonge paard. Het fijne ervan is, dat het zadel zich aanpast aan de bouw van mijn paard, dus ook als hij straks meer bespiering krijgt en wat breder wordt. En ik vind het zelf ook heerlijk zitten. In de verre toekomst zie ik wel verder, maar voor het inrijden en de eerste jaren vind ik dit een geweldig zadel (licht, flexibel en relaxt). Eigenlijk wil ik zelf nooit meer zo'n stug boomzadel. Lachen

Sterkte ermee!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 16:19

Je hebt het zadel voor dat je hem kocht ook laten passen door die zadelmaker?
Zo niet, dan heb je geen recht van spreken vind ik.
Als je dat wel heb gedaan zou ik gewoons eens met die man gaan praten.

Een zadel scheef opvullen omdat je paard scheef is vind ik geen oplossing. Hoe wil je je paard dan ooit recht krijgen, als het zadel al scheef is.

Sommige paarden passen gewoon geen Wintec. Anouar ook niet. Maar een goede zadelmaker ziet dat meteen

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 17:08

Hier mijn foto's
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 17:23

Als ik het zo bekijk ligt hij voor te hoog (boom te smal) en hij lijkt op foto 2 ook erg scheef te liggen.... maar ja, wat wil je als ie scheef word ogpevuld Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 17:25

Het zadel ligt schots en scheef en te hoog aan de voorkant

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:08

Oei wat je ligt het nu slecht zeg Sigaar

De boommaat lijkt echt veel te klein als je je beugelriemen er nu aan hangt kun je ook zien dat deze niet evenwijdig aan je zadel hangen(niet recht naar beneden)

Dat scheve kan heel goed met scheef vullen te maken hebben,je kunt het vaak zelf ook zien als je de onderkant van je zadel voelt en bekijkt...

Het zadel moet normaal gesproken ook een stuk verder naar achter liggen

Als je zadelmaker je boommaat nu goed vind zou ik snel een deskundige zadelmaker zoeken

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:35

Verder vind ik de ruimte tussen de kussens wat smal.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:36

Idd

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:35

Inderdaad, wat diegene voor mij zeiden, boom is veel te smal.
Als ik je één ding mag aanraden, van op de foto's te zien heeft je pony net dezelfde bouw als mijn New Forest...
Laat anders eens door een "goede" zadelmaker de wintec wide passen, die is speciaal voor zulke paardjes gemaakt!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:49

Heeft de Wintec wide ook meer ruimte tussen de kussens aan de achterkant?

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:08

Ja hoor is enorm veel ruimte tussen!

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:00

De ruimte tussen de kussens is voldoende als je er 'doorheen' kunt kijken dus aan de achterkant kijkt of je tussen de ruimte naar voren kunt kijken.

Een zadel wat te breed is tussen de kussens kan namelijk ook weer zorgen voor druk daar waar het paard het niet mag hebben,al is een wintec heel mooi kwa breedte vind ik persoonlijk(volgens mij is de richtlijn min. 2 en max 4 vingers ertussen) anders komt er weer druk waar absoluut geen druk mag komen.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 15:50

ik heb precies het zelfde met mijn wintec, ook zadelmakker bij laten komen en die heeft t opgevult maar het ligt gewoon niet lekker op mijn pony, het schuift heel erg naar links en blijft klapperen en drukt ontzettend naast haar schoft.
ik denk dat mijn pony de wintec gewoon niet past.. na mijn idee past een wintec gewoon niet goed op een breder paard zonder schoft.. omdat het uitzich zelf een normaal/medium zadel is.. je kan de boom wel breder maken.. maar t zadel zelf blijft hetzelfde... daar is die wintec wide dus voor...
vind het zonde van mijn geld om er steeds weer de zadelmaker bij te laten komen.. dus ben op zoek naar een ander zadel.

iemand intresse om te ruilen? Haha!