Hoe slecht is een te kleine inchmaat?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

cremellogek

Hoe slecht is een te kleine inchmaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 13:02

Wie kan uitleggen of ergens op internet vinden wat te gevolgen voor een paarden rug zijn als je een zadel gebruikt wat te klein is voor je billen? Waarbij je dus geen hand voor en achter je overhoudt in je zadel maar een vinger ofzo. Ik weet niet beter dat het slecht is, maar waarom precies?

Somebitch

Re: Hoe slecht is een te kleine inchmaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:03

Omdat je op de lepel van het zadel ligt, waardoor de druk van jou zegmaar niet in het midden van het zadel is.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:02

Ik heb altijd geleerd dat paarden juist achter de schoft het meeste vermogen tot dragen hebben. Als jouw zadel in balans ligt ( en dus de juiste maten voor paard en ruiter heeft) dan zullen jouw zitbeenknobbels zich ook achter de schoft bevinden. Bij een te kleine inchmaat wordt jouw gewicht naar achteren verplaatst d.w.z naar een plaats waar de rug minder tot dragen kan komen. Een veelvoorkomend gevolg daarvan is dat het paard zijn rug gaat vastzetten of wegdrukken met alle gevolgen vandien...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:25

Dat kan. Het is niet per definitie zo dat je meer achter in je zadel zit dat te klein is, je kunt ook voor én achter geen ruimte meer hebben en dus toch midden in je zadel zitten. Verder is het ook nog zo, dat als je een groter zadel zou hebben, je feitelijk ook verder achter de schoft zit, precious20, maar dit is centimeter werk en maakt niet uit. De mindere draagkracht komt pas na zijn laatste rib, dat is dus achter je zadel. (en toch kun je nog rustig achter het zadel gaan zitten zonder dat een paard daar nou direct last van heeft, maar natuurlijk moet je niet dagelijks daar gaan zitten en trainen.)
Het eerste argument, van somebitch, klopt dus, in het geval dat je achterop zit en daarmee het achter deel van het zadel in de rug drukt als het ware.
Maar als meisje gewoon in het midden van haar te kleine zadel zit, maakt het echt niets uit dat het te klein is. Het verschil tussen het kleinste en grootste zadel is trouwens maar iets van 8 cm, en daar moeten alle billen in passen.... om het allemaal in perspectief te zien...
Wat veel erger is, is als en zadel te smal voor het paard is. Dan schaadt het echt 't paard. Ik heb zo'n paard getrained dat met een te smal zadel had gelopen en het duurde een jaar met specifieke oefeningen, voordat ze normale gangen zonder struikelen had...

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 19:05

Interessant antwoord lusitano Ja!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 19:24

Lusitana schreef:
Het verschil tussen het kleinste en grootste zadel is trouwens maar iets van 8 cm, en daar moeten alle billen in passen.... om het allemaal in perspectief te zien...

Okee maar er is ook verschil tussen een platte en diepe zit

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 19:33

Lustitana, wat jij zegt, klopt maar je vergeet wel dat ook het diepste punt van een 18 inch zadel in het gebied achter de schoft ligt, juist omdat het paard daar het beste tot dragen kan komen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:19

een te kleine inchmaat kan gevolgen hebben , en dan vooral dat het zadel aan de achterkant meer druk opbouwt
je gaat bij een te klein zadel wat meer op de achterkant zitten, dus op de lepel waardoor er meer druk op de achterzijde van het zadel komt ...
dit kan negatieve gevolgen hebben voor het paard

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:42

Ik zal even vertellen hoe het zit Lachen

Ik ben een prachtig zadel tegengekomen, en heb dit aangeschaft. En het ligt als een huis op Nero.
Het is nu nog wat te klein maar ik ben druk bezig met afvallen.

Mijn instructrice heeft gekeken hoe ie reageerde bij druk op de spieren achter het zadel, of daar iets mis mee was oid, en hij reageerde gewoon normaal Lachen!

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 11:21

Er is mij altijd verteld dat een te klein zadel niet goed is. Ik heb recent twee zadels aangeschaft bij verschillende zadelmakers, en toen is ook gekeken naar de juiste inchmaat voor mij. Als iemand dan beweert dat het niet uit maakt, dan vraag ik me af hoe het nou zit. Ik wil dus alleen maar weten waarom het slecht is, want ik weet niet beter..

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:31

het lijkt mij dat te groot en te klein niet de bedoeling zijn...
maar het zeker weten doe ik niet, opzich klinkt het logisch dat als je wat te groot bent, maar wel goed zit, dat de drukpunten het zelfde blijven...

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:43

Nerootjeh schreef:

Ik ben een prachtig zadel tegengekomen, en heb dit aangeschaft. En het ligt als een huis op Nero.

Mijn instructrice heeft gekeken hoe ie reageerde bij druk op de spieren achter het zadel, of daar iets mis mee was oid, en hij reageerde gewoon normaal Lachen!

Dani, ik ken jouw topics. Ik heb heel veel bewondering voor hoe hard je aan jouw paard werkt en hoe hard je ook aan jezelf werkt. Dat heb ik je al meermaals in jouw HAW-topics gezegd! Bij ieder nieuw topic zie ik vorderingen!
Maaaar... ik heb je in diezelfde topics ook al gezegd dat jouw zadel in principe te klein is voor je en dat je op de lepel zit. Jij wéét dat en je bent er iets aan aan het doen (afvallen). Dat is heel goed! Maar het neemt niet weg dat het niet goed is voor jouw paard... Het kan heel goed zijn dat Nero er NU nog geen last van heeft maar dat kan wél nog komen.
Ik heb zelf een zadel gehad, wat op het oog goed lag, maar toch een te kleine boommaat had en ook achterover ging liggen waardoor er te veel druk achterin op de rug kwam (ongeveer zoals bij een te kleine inchmaat!). Aanvankelijk zag ik ook niets aan mijn paard maar hij heeft er wel problemen van gekregen.
Jij wéét nu dat het niet goed is voor Nero, dus het minste wat je kan doen, is regelmatig te controleren. Zelfs een controle van fysio is niet overbodig... Zij zien/ voelen immers meer dan een doorsnee instructrice. Maar ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat je Nero goed in het oog houdt!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:02

Nerootjeh schreef:

in jouw geval zou ik idd ook niet een groter zadel gaan aanschaffen , dit zadel ligt goed...en iets te klein doordat het achterwerk overdadig geisoleerd is ( Knipoog zelfde probleem hier ) is al anders te klein , dan te klein in de zin van gewoon te klein (dus te kort voor de lengte van de bovenbenen van de ruiter waar die inchmaat meer op slaat , in combi met die bips )

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 00:07

Precious20 schreef:
Lustitana, wat jij zegt, klopt maar je vergeet wel dat ook het diepste punt van een 18 inch zadel in het gebied achter de schoft ligt, juist omdat het paard daar het beste tot dragen kan komen.

Dat zeg ik juist WEL, ik zeg dat een paar cm meer of minder niet uitmaakt, dat het paard pas draagkracht verliest achter het zadel... dus hoe groot(lang) het zadel is maakt niet uit, het midden zit altijd op ene punt waar nog goed draagkracht is.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:33

Moderatoropmerking:
Ik heb een berg offtopic reacties naar de mesthoop gebonjourd. Graag vanaf nu alleen nog ontopic reacties, andere topics graag buiten dit topic houden. Heb je een vraag/opmerking over over een ander topic kun je die persoon altijd nog een pb sturen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 22:00

cremellogek schreef:
Er is mij altijd verteld dat een te klein zadel niet goed is. Ik heb recent twee zadels aangeschaft bij verschillende zadelmakers, en toen is ook gekeken naar de juiste inchmaat voor mij. Als iemand dan beweert dat het niet uit maakt, dan vraag ik me af hoe het nou zit. Ik wil dus alleen maar weten waarom het slecht is, want ik weet niet beter..

Natuurlijk zoek je naar een passend zadel, omdat het prettiger voor je is. Maar als iemand te groot of te klein voor zijn zadel is, heeft die zichzelf daarmee, maar niet persee het paard, tenzij ruiter dus weer op de achterkant van het zadel drukt, waar het niet voor gemaakt is. Dat is slecht voor het zadel en de paardenrug (wegens grotere druk op klein oppervlak), want de bedoeling is dat je in het midden van een zadel zit en de druk verdeeld wordt. Maakt verder niet uit of dat een diep of platter zadel is. Een heel plat zadel, zogenaamd "close contact" is weer anders, die is ontworpen voor de springsport (en ook gebruikt bij jacht en een aantal Amerikaanse en engelse rubrieken die in Nederland niet bestaan), waar je met meer gevouwen benen zit en dus wat meer naar achteren in het zadel zou kunnen zitten (hoeft niet persee), maar die zijn dan weer zo gemaakt dat de druk toch gelijkmatig verdeeld wordt.

De vraag was of het wat uitmaakt voor het PAARD. Nee, voor het paard maakt het niks uit, als het maar breed genoeg (boommaat) is en de kamer genoeg uitgesneden is. Een zadel mag bij een paard niet op de schoft, ruggegraat of schouders drukken of knijpen, maar verder maakt de vorm en grootte niet uit. (zolang de ruiter goed zit).

Een paard heeft meer last van een slecht zittende ruiter in een voor de ruiter passend zadel dan van een goed zittende ruiter in een voor de ruiter te klein of te groot zadel.

Ik hoop dat je het een beetje voor kunt stellen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 12:42

Gisteren heb ik bij mijn medecursist gezien wat een te kleine zitting doet.

We hebben haar zadel gePLIPT (die rode impressionpad) en er kwamen fikse plekken aan de achterkant uit.
Ze zit idd op de lepel en daar kwam dus de meeste druk.-

Ze moet een ander zadel zoeken...

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 13:41

Maar goed, dat houd dus in dat de ruiter niet goed zit. Want bij een te klein inch zadel en goede zit, zou je last van je doos alswel van je bibs moeten krijgen,maar het middelpunt zou niet moeten mogen veranderen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 13:47

antheman, in een zadel op maat kun je ook te ver naar achteren zitten. Er zijn heel veel ruiters die te ver achterin hun zadel zitten.

Neemt niet weg dat het altijd slim is om bij zo'n ruiter aan een ander zadel te gaan. Maar dan moet ze dat dus ook zo testen...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 17:12

Lusitana schreef:
antheman, in een zadel op maat kun je ook te ver naar achteren zitten. Er zijn heel veel ruiters die te ver achterin hun zadel zitten.

Neemt niet weg dat het altijd slim is om bij zo'n ruiter aan een ander zadel te gaan. Maar dan moet ze dat dus ook zo testen...

Dit zadel was duidelijk te klein.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:01

Als je zadel te klein is ga je automatisch "achterop" je zadel zitten , teveel op de lepel dus , waardoor de achterkant van de kussens gemeen in de rug van het paard gaan drukken.

Je gaat niet met je gevoelige delen op de voorkant van het zadel zitten , maar zal eigenlijk altijd de ruimte achterin zoeken.

Niet alleen druk je dan de kussens zo diep in de rug , maar je zit zelf ook op een schuin omhoog lopend vlak waardoor je helemaal uit balans raakt en naar voren gaat vallen met je bovenlijf. Je krijgt er dus zelf ook sneller spierpijn van omdat je niet goed in balans zit en waarschijnlijk ook het zadel / de beweging / de zwaartekracht zit te compenseren de hele tijd.

Dat geeft niet alleen in je eigen lijf veel onrust maar je paard heeft dat heus ook wel in de gaten Knipoog

De vraag is ook : hoe erg te klein is dat zadel , en ga je echt wel zo slank worden dat het ECHT goed gaat passen , of is het ,eer dat je hoopt dat dat ooit gaat lukken ?

Weet je zeker dat je bvb. over 2-3 maanden perfect in het zadel past dan is het nog een ander verhaal dan als je met veel pijn en moeite misschien over een half jaar-jaar in de buurt hoopt te komen Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 23:06

Ja precies hoe erg te klein is het, vergeet niet dat een inch maar iets van 2.5 cm is. Als je dus een halve inchmaat ernaast zit, heb je het over even meer dan een centimerer. Als je er drie inch naast zit, is het nog maar 7.5 cm, ongeveer een handbreedte van een dame, dat het zadel kleiner is dan je nodig hebt, dat is op een heel zadel niet zo gek veel hoor.
Je kunt heel goed in het midden van een zadel zitten dat een cm of wat kleiner is dan je moet hebben.
En je kunt ook heel goed te ver naar achteren zitten op een zadel dat wel groot genoeg is en dat doen er ook veel.
Dit heeft veel te maken met beenhouding. Bij een zo vertikaal bovenbeen, zul je altijd beter in het midden zitten. (Vandaar dat springruiters, met een diagonaal bovenbeen, opteren voor plattere zadels).
Kortom, achter op je zadel zitten is (altijd) slecht, maar heeft weinig met de maat te maken, je KUNT in het midden van een paar cm korter zadel zitten.

De oorspronkelijke vraag spreekt over "niet een hand voor en achter, maar een vinger ofzo" (voor en achter neem ik dan aan), dus IK zie dan zo'n ruiter in gedachten wel gewoon in het midden.

Maar ik geloof dat ik mezelf hier alleen zit te herhalen.

het blijft toch hetzelfde, men valt over naar achteren zitten, dat inderdaad slecht is, maar niet hoeft en ook kan in een zadel op maat.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 08:24

Lusitana schreef:
De oorspronkelijke vraag spreekt over "niet een hand voor en achter, maar een vinger ofzo" (voor en achter neem ik dan aan), dus IK zie dan zo'n ruiter in gedachten wel gewoon in het midden.

Nu ik wat beter weet waar ik op moet letten om te zien of het slecht is, zie ik precies wat pmarena omschrijft. Naar voren vallen, meer ruimte voor dan achter (dus op de lepel zitten). Ik denk dat dat dus inderdaad vervelend is voor het paard..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:54

een te klein zadel doet uiteidelijk zeer aan je "poes" waardoor je naar achteren gaat zitten. Niet doen dus. Het zadel moet bij je paard en bij jouw passen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:32

kan iemand me dan zeggen hoe het zit met extreem dikke derrières Clown bestaan daar dan wel zadels voor? (zit niet heel super in 18 inch en heb dikke poep!)

Ik moet zeggen, in m'n 18 inch zadel zit ik nogal naar achter, maar in m'n 17inch dressuurzadel zit in rotsvast is het midden, geen plaats van voor en ook niet vanachter,maar ik blijf zitten als een rots! En ik heb een dikke kont dus ja Haha! Enkel spijtig dat ik dat zadel niet alle keren kan gebruiken Knipoog (is van kennis)

laat er gewoon iemand met verstand naar kijken?