Wat voor bescherming bij drie jarige?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cisss

Wat voor bescherming bij drie jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 12:57

Hallo,

Ik wou graag jullie informatie over bescherming bij een drie jarige vragen.
Wat zouden jullie doen?
Mijn pony zet haar voetjes ook nog een beetje dicht bij elkaar...
Zou jij niet om doen of wel, en wat dan?
Alle informatie is welkom!
Als het verkeerd staat hoor ik dat graag.

M.v.g Ciska

zorrohvj

Re: Wat voor bescherming bij drie jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:23

ik zou het wel doen, vooral omdat jonge paarden nogal wild kunnen reageren.
Beter voor niks omdoen dan dat je te laat bent Vork

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:24

ligt eraan
Ik heb altijd peesjes voor om. Bij sommige paarden ook nog achter en springschoenen. Ligt eraan of het paard zichzelf strijkt met de benen of zichzelf in de kootholtes aan tikt.

Met longeren heb ik altijd alles om

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:29

Gewoon peeskappen om doen Lachen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:31

Alleen peesjes, zo basic mogelijk houden bij jonge paarden.

celinedarius

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:32

tja gwn getten of bandages als basis he ik heb zelf nog een jong paard en ze durven hun voeten soms wel eens overdreven te gebruiken:)

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:36

Zou geen bandages doen, je wilt je jonge paard niet meteen aanleren met steunkousen te lopen lijkt mij.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:39

Ik zou niets omdoen.
Hooguit als je gaat longeren als hij er een poos niet is uitgeweest.
Verder kunnen peeskappen ook kwaad. Je kunt ze altijd nog omdoen als je merkt dat hij bv strijkt of aantikt...

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 16:15

Bedankt voor de reacties.
Ik ben nooit zo weg geweest van bandage.
Ik vind het meer wat voor de sier en niet voor bescherming.
Af en toen dan doe ik wel eens voor peesjes om, met bond er in.
En dan hoor ik haar wel vaak strijken. (voor dan)
Ook verzwikt ze haar vaak, weet je wel zo'n knikje.
Achter peesjes heb ik nog nooit gedaan.
Ik ga wel achter kopen, vooral voor het springen (ook met bond).
Want met springen maakt ze soms ook wat gekke sprongen.
Maar zoals ik ook al zei, ze heeft haar voetjes vrij dicht bij elkaar staan.
TurdusMerula: Zoveel kwaad kunnen peesbeschermers toch ook niet?
Vooral met bond vind ik ze fijner... Met springen doe ik ook altijd
peesjes om bij mijn andere pony.
En wij hebben nog nooit een schuurplekje gehad waar dan wit haar komt.
Ik denk dat zoiets eerder gebeurt bij bandage, of niet?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 16:17

Cisss begrijp ik het goed... rijd jij al met een drie jarige?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 16:18

Bandages kunnen zeker die plekjes geven maar mijn grootste bezwaar tegen bandages is dat het heel warm kan worden en dat je goed moet kunnen bandageren en dat het steun biedt en daardoor de kans op blessures groter maakt. Ik weet ook niet wat het bezwaar tegen peesjes kan zijn, in principe doet het niets verder behalve om het been zitten.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 16:25

Te triest voor woorden. Een drie jarige hoort nog thuis op de wei, doe er wat grondwerk mee en begin pas op zijn vierde voorzichtig met zadelmak maken. Ongeloofelijk dat hier niemand op reageert!!! Hopelijk is die met 9 jaar nog sterk genoeg

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 16:32

Volgens mij zegt TS nergens dat zij wil gaan rijden. Ik kreeg de indruk dat zij alleen wilde weten voor als zij iets met het dier gaat doen welke beenbescherming dan de beste optie is.

Overigens is met 3 jaar inrijden tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld, ik keur het ook ten stelligste af maar het gebeurd wel.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 16:37

gewoon voren peesjes en achter strijklappen. En je hebt inrijden en inrijden he, als je er 1 of 2 keer per week een half uur opzit gaatie niet dood aan.. als je het maar niet overdrijft!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 16:46

daniella74 schreef:
Volgens mij zegt TS nergens dat zij wil gaan rijden. Ik kreeg de indruk dat zij alleen wilde weten voor als zij iets met het dier gaat doen welke beenbescherming dan de beste optie is.

Bij het inzien van haar profiel heb ik begerepen dat ze er zelfs binnekort mee op westrijd wil gaan.

Citaat:
Overigens is met 3 jaar inrijden tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld, ik keur het ook ten stelligste af maar het gebeurd wel.

Misschien de normaalste zaak, maar zo maak je de paarden wel lekker voor hun negende levensjaar slachtrijp. Die paarden zijn gewoon kapot en hebben een vreselijke slechte en zwakke rug. Als je op een paard zit die pas met 5 is ingereden voel je meteen het verschil. Sterk, gezond en krachtig. Dat ongeduld van mensen, daar heb ik zo een hekel aan.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 16:47

kjoetie schreef:
gewoon voren peesjes en achter strijklappen. En je hebt inrijden en inrijden he, als je er 1 of 2 keer per week een half uur opzit gaatie niet dood aan.. als je het maar niet overdrijft!

Keur je wedstrijden rijden daarbij ook mee goed?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 16:51

@Cisss sorry als ik een beetje scherp over kom maar asjeblieft weet waarmee je bezig bent. Een paard op 3 jarige leeftijd is fysiek en mentaal nog niet sterk genoeg. Geef je paard nog wat tijd en train hem eerst vanaf de grond zodat die al wat meer bespiering en kracht krijgt. Wacht nog een jaartje voordat je er echt mee begint en zowieso met 4 jaar voorzichtig berijden. Je geduld zal dubbel beloond worden.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 18:14

hns schreef:
daniella74 schreef:

Bij het inzien van haar profiel heb ik begerepen dat ze er zelfs binnekort mee op westrijd wil gaan.

Citaat:

Misschien de normaalste zaak, maar zo maak je de paarden wel lekker voor hun negende levensjaar slachtrijp. Die paarden zijn gewoon kapot en hebben een vreselijke slechte en zwakke rug. Als je op een paard zit die pas met 5 is ingereden voel je meteen het verschil. Sterk, gezond en krachtig. Dat ongeduld van mensen, daar heb ik zo een hekel aan.

Hoef je mij niet aan te vallen, dat is nergens voor nodig aangezien ik het ook onverstandig vind.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 18:43

hns schreef:
kjoetie schreef:

Keur je wedstrijden rijden daarbij ook mee goed?

dat zou ik iig niet doen. gewoon 1x per week half uurtje dressuurles, 1 keer naar buiten, lange rechte stukken over het harde om spieren en pezen te harden en verder lekker op de grond bezig, wat longeerwerk om de spieren te versterken gewoon heel rustig aan en bijna spelenderwijs.. maar uiteindelijk moet iedereen dat zelf weten, op eigen verantwoording.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:01

daniella74 schreef:
hns schreef:

Hoef je mij niet aan te vallen, dat is nergens voor nodig aangezien ik het ook onverstandig vind.

Ik bedoelde het niet aanvallend. Mijn excuses als het zo overkwam.

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 11:03

Mijn vader is dierenarts en vind dat prima en zegt dat er niks mis mee is. Je mag officieel wedstrijden rijden met een 3,5 jarige pony. Dit hebben ze niet voor niets ingesteld. En pony's worden al jaren als 3 jarige beleerd. Een pony is trouwens ook fysiek veel eerder volwassen dan een paard. Bovendien ben ik helemaal niet zwaar (35 kg). Je ziet soms ook hele grote meiden kleine pony's beleren, die dan ook nog meteen in de krul worden getrokken, hier hebben ze wel onder te lijden.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:12

Cisss schreef:
Mijn vader is dierenarts en vind dat prima en zegt dat er niks mis mee is. Je mag officieel wedstrijden rijden met een 3,5 jarige pony. Dit hebben ze niet voor niets ingesteld. En pony's worden al jaren als 3 jarige beleerd. Een pony is trouwens ook fysiek veel eerder volwassen dan een paard. Bovendien ben ik helemaal niet zwaar (35 kg). Je ziet soms ook hele grote meiden kleine pony's beleren, die dan ook nog meteen in de krul worden getrokken, hier hebben ze wel onder te lijden.

Toch vind ik het niet al te verstandig, ook bij een pony niet. Ik hoop dat het gaat goed komen met je pony. Ik hòòp het dat je later geen spijt zult hebben. Er waren genoeg mensen voor je die later spijt hadden. Laat je niet bij die mensen tellen. Sterkte nog.

Born2BCrazyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:21

Slapen Al dat geneuzel weer over te jong blabla.. pff

Neem aan dat de TS deze keuze weloverwogen gemaakt heeft.. en er af en toe een keertje op zit/aan de longe doet..

Maar dáár gaat het in dit topic niet om imo. Daar zijn zat andere topics over..

ONtopic: wat voor bescherming..
Heeft ie ijzers? Zo nee, lekker niks om doen. Mocht ie extreem jolig zijn evt een peesbeschermer en mocht ie echt strijken, strijklapen..
Evt springschoenen als ie zn kootholtes open trapt.

Ben zelf meestal van zo weinig mogelijk.. Helemaal als het paard geen ijzers om heeft.
Dit hangt overigens (bij mij iig) niet samen met een bep. leeftijd.

Volg gewoon een beetje je gevoel en doe vooral niet teveel om.

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:13

ik zou niets doen zolang hij zijn benen niet kapot schopt! zeker in het begin! zo worden zijn benen sterk.

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 10:37

*zucht*
Wij longeren onze drie-jarige altijd met 3-in 1 beschermers van Anky. Lekker makkelijk en beschermen hardstikke goed. Ze zijn ook zachter dan een ''gewone'' peeskap, waardoor hij er sneller aan zal wennen.