neus stuk door neusriem!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

neus stuk door neusriem!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 14:46

Ik kwam er gister achter dat me pony aan de beide zijkanten van de neus schaaf/schuurplekken heeft en het ligt zelfs een beetje open...

Wat nu?

Ik dacht eerst aan een soort gel ding ervoor, maar deze zijn vooral voor de achterkant van de neusriem. En bij mij zit het aan de zijkant.

Het kan komen doordat ik laatst een nieuw hoofdstel heb gekocht (Imperial Riding met bonfire neusriem--> aansnoer neusriem).

Wat kan ik hier nou aan doen? Ik heb het afgelopen weekend wedstrijd gehad dus zal zowiezo vandaag en morgen niet rijden...

vaatwasser

Re: neus stuk door neusriem!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:47

Dan moet je je neusriem wat hoger doen, of iemand er naar laten kijken die er zeker te weten vestand van heeft, en lekker insmeren met vaseline oid!

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:52

Is de neusriem al goed ingevet geweest?
Doe je hem niet te strak?

Als je weer gaat rijden de neusriem aflaten of tijdelijk wat hoger of lager doen.
Rest kun je inderdaad goed insmeren met vaseline.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 15:07

ik ga komende week toch rustiger aandoen (i.v.m. veel wedstrijden hebben gereden en paard wel wat minder mag doen komende week).

Denk dat ik dan wel even zonder neusriem ga rijden en insmeren met vaseline.

Ik ga zowiezo dan eventjes kijken welk deel van de neusriem bij de schuurplekken zitten. En vanuit daar verder actie ondernemen.

Ik ga dan ook eventjes het gehele hoofdstel goed invetten, is nog niet gebeurd.
En denk dat ie misschien wel een gaatje hoger moet (maar er kunnen 2 vingers tussen het botje boven de neusriem aan de zijkant en de neusriem zelf, volgens mij hoort dit).

En de neusriem kan nog veel strakker dan dat ik heb gedaan, kunnen wel 2 vingers tussen.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:10

Ja dat zou inderdaad moeten kloppen, maar de neusriem mag gewoon op het kaakbot liggen, mijn paard heeft dit ook gehad, ik had mijn neusriem ook zo gedaan, toen zei een vriendin, je neusriem mag op het kaakbot liggen, dus neusriem verhoogt, en niks meer aan hand. Ik heb trouwens gewoon door gereden, met neusriem op het moment dat het wondje dicht was, maar een week vrij voor een paard is altijd lekker!

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:10

doe er een bontje rond

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:12

zal wel van het zweten kunnen komen, misschien voorlopig een stuk handoek ertussen doen zodat het kan genezen..enne wat calendulan of rescue creme erop, trekt lekker in de huid..vaseline blijft er zo op liggen en gaat misschien juist meer schuren..
en zeker even keer extra olie erop doen..zodat het leer wat soepeler wordt

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 15:27

Bedankt allemaal, goeie tips geven jullie Lachen

ZwYzWyLoVeRr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:08

misschien moet je de neusriem een gaatje losser doen
Want er moet wel een hand tussen kunnen;)
of nog een keer invette om hem wat soepeer te maken??
Kijk ook even in de winkel voor een middeltje;)
Kus

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:32

ZwYzWyLoVeRr schreef:
misschien moet je de neusriem een gaatje losser doen
Want er moet wel een hand tussen kunnen;)
of nog een keer invette om hem wat soepeer te maken??
Kijk ook even in de winkel voor een middeltje;)
Kus

Eeeen hand Wow! .........? het was toch altijd een paar vingers....niet een hele hand???

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 18:33

Een hand? Je bedoelt vast 2 vingers Knipoog

edit: oohw haha nati was me al voor Tong uitsteken

nanett35

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 17:46

Ik herken dit wel! Ik en mijn vriendin springen wel eens met een pony van kennisen. En aan het hoofdstel zit een lage neusriem met een soort ringetjes aan. En dat schuurt aan haar mondhoeken, het is niet van het bit hoor, want het zit bij een plaats waar het bit niet komt. Aan haar mondhoeken zit er dus een wondje van het schuren van de neusriem. We hebben er levertraanzalf op gedaan, en een tijdje niet gereden. Daarna hadden we de neusriem over het bit gedaan zodat het niet meer kon schuren. Is misschien ook een tip Knipoog Veel succes

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 17:49

Ik heb dit probleem dus ook, en heb niet eens een aansnoerneusriem. Het is nou echt heel groot, de plek met wondjes, Ik ga er gewoon een neusbontje voor halen.
Ze heeft 3 weken stilgestaan omdat ze ziek en kreupel was, het is niet overgegaan. Het wordt alleen maar erger, dit omdat het haslter er ook langs schuurt.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 18:04

Té los kan ook een oorzaak van schuren. Je hoeft 'm niet strak aan te sjorren, maar hij moet wel aangesloten zitten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 18:18

Heb je je paard laten eten met de neusriem om?
Daar kreeg Anouar schuurplekjes van

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:04

heb je een foto waarop te zien is hoe de neusriem zit? ik heb er zelf ook één van IR, maar die is in ieder geval wel zacht. het zou kunnen dat hij te laag of te strak zit inderdaad. hoe strak heb je hem zitten?

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:47

Een bontje zou ik niet doen, mag jeniet mee starten. Je kunt wel een dik stuk vilt kopen en die op maat knippen en er onder leggen voor je de neusriem vastmaakt. Clubgenote doet dat, haar paard heeft er chronisch last van en met vilt helemaal niet meer.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:53

Voorlopig het halster en de neusriem even niet gebruiken, het belangrijkste is dat de wondjes weer dicht gaan.
Ondertussen kun je proberen de oorzaak te achterhalsn, hier zijn al veel tips gegeven

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:34

ineke_ schreef:
Een bontje zou ik niet doen, mag jeniet mee starten. Je kunt wel een dik stuk vilt kopen en die op maat knippen en er onder leggen voor je de neusriem vastmaakt. Clubgenote doet dat, haar paard heeft er chronisch last van en met vilt helemaal niet meer.

Dat mag officieel ook niet Haha!

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:35

Urielle schreef:
ineke_ schreef:

Dat mag officieel ook niet Haha!

Nee dat weet ik wel, maar als je vilt dezelfde kleur heeft als je hoofdstel en het heel precies op maat knipt moet de
jury wel een heel erg goede bril op hebben willen ze dat zien Tong uitsteken

PPD_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:43

Je hebt van die badstof achtige bontjes voor onder de neusriem (waar het aansnoer gedeelte zit), of van Anky dan is het een of ander neopreen ding. die mag je wel onder je neusriem hebben (ook met wedstrijden) misschien als je die iets naar de zijkant verplaatst dat het op het deel van het wondje zit?

Was een foto aan het zoeken van wat ik bedoel maar kan het niet vinden Hopelijk snapt iemand wat ik bedoel Bloos

ComancheIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 10:09

Ik heb 2 hoofdstellen van IR een hele zwarte (nagenoeg nieuw) en een met wit onderlegd (oud hoofdstel) Ik heb bij mijn oude hoofdstel ook snel kleine schaafwondjes van de neusriem bij het nieuwe hoofdstel niet. Ik heb de neusriem ook niet strak of los en 2 vingers ertussen. Ik wil de neusriem niet hoger hangen dat kan nooit lekker zittten voor hem.
Ik kies nu ook voor een bontje of een stuk bandage onderlegger die ik er nu tussen doe en dat gaat goed. Volgens mij komt het van de ringen voor de aansnoerneusriem en niet van het leer?

Peppaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 10:13

Het beste kan je er wat uierzalf op smeren of wondspray, en een tijdje rijden zonder sperriem totdat het is genezen.

Groetjes, Emma

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 12:15

Zo er is veel gereageerd zeg Tong uitsteken..

Ik heb nog eventjes gekeken en ik denk toch dat de neusriem te laag zit.. de wontjes zitten op de hoogte van waar de bitringen zit (ongeveer in het midden ervan).

De wondjes zijn bijna helemaal weg, ga nog eventjes zonder neusriem rijden totdat het helemaal weg is.

Bontje heeft geen nut omdat het niet aan de voorkant of achterkant zit..
Het is volgens mij net dat stukje leer dat uitsteekt, onder de ring waar je aansnoer stukje doorheen moet (beetje moeilijk uit te leggen haha).

En over dat het op wedstrijden niet mag: Ik was niet van plan, als ik het al zou gebruiken, om het voor wedstrijden te gebruiken. Toch bedankt Lachen
Dit ook omdat ik het niet mooi vind en een ander hoofdstel voor wedstrijden gebruik

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:18

Dat is precies de plek waar mijn paard het ook had, neusriem hoger (echt veel hoger) en het was over, ik moest mijn neusriem 4 gaten hoger doen. succes ermee! en lekker smeren, lekker dik (ook vlak voordat j het bit indoet)