Graaskorf voor het eerst om, is dit normaal?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Graaskorf voor het eerst om, is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 19:02

Ik hoop dat het hier goed staat, ik zal een graaskorf niet zo snel als harnachement zien, maar goed.

Aangezien mijn pony even een tijdje in de wei moet, omdat ik een nieuwe bak krijg, heb ik haar vanmorgen een graaskorf opgehaald. Ze is erg gevoelig voor hoefbevanging, en eerlijk is eerlijk, ze eet bijna altijd, en dat is ook echt de oorzaak van de hoefbevanging. Een graaskorf leek mij voor die korte tijd een goede oplossing.

Ik heb hem dus vanmiddag omgedaan, en ze vind het geen enkel probleem. Ze is vrolijk, en ik kan niet aan haar merken dat ze er last van heeft. Alleen eet ze niet.. Ik heb haar de hele middag wat in de gaten gehouden (vanuit ons huis, als ik bij haar sta wil ze knuffelen, dus zou ze toch niet gaan eten) en ze heeft ongeveer een half uurtje gegeten. Ik kon zien dat ze kauwde.

Maar verder dus niet, ze loopt wat, staat wat, maar eet niet. Is dit normaal? Ik ben haast bang dat ze denkt dat ze helemaal niet kan eten, ondanks dat ze wel gegeten heeft. Ik laat hem nog wel even om, en wacht morgen af.

is er iemand hier die ervaringen heeft met de graaskorf, en hoe reageerde jou pony erop? Wat moet ik doen als ze morgen nog niet eet?? Mijn vader heeft zo iets van, als ze echt honger krijgt, krijgt ze het wel door, en eet ze wel. dat denk ik haast ook wel, maar goed. opzich is het natuurlijk de bedoeling dat ze minder eet, dus wat dat betreft werkt het, maar ze moet wel iets eten. Ik hou het zowieso in de gaten, maar ben erg benieuwd, of jullie hier ervaring mee hebben, en wat jullie zouden doen in dit geval!

gabyfedde

Re: Graaskorf voor het eerst om, is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:56

Ik ga de graaskorf die vanmiddag bij mij bezorgd is ook terugbezorgen. Het gaat hier om een dikke Shet die al eerder hyperlipaemie heeft gehad en dat ternauwernood heeft overleefd. Ik heb de korf bij haar omgedaan en kreeg niet het idee dat ze goed zou kunnen eten. Wil het risico niet nemen. Mn moeder gaat nu in Zweden kijken voor een ander type, zo'n soort roostertje.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 23:02

Wij hebben afgelopen week om precies dezelfde reden een graaskorf opgehaald voor onze haflinger die flink hoefbevangen was. We hebben voor haar maat S genomen en we dachten eerst dat die vrij krap zat maar hij past eigenlijk precíes!
Ze leek er geen last van te hebben; oortjes naar voren en lekker door de wei sjokken maar Haha!
We hebben haar in de gaten gehouden of ze kon eten en eerst zelf af en toe een pluk gras voor/in het graasgat gestopt.
Het gras staat bij ons best hoog, dat is volgens mij ook de bedoeling; kort of juist lang gras dat lijkt mij het makkelijkst voor de pony. Ze eet er voldoende mee maar niet teveel.
We doen haar de ene dag een paar uurtjes in de wei (met lang maar dor gras en dan met muilkorf om) en de andere dag met hooi in de paddock (zonder muikorf dus Knipoog ).
Zo hou je wel een beetje in de gaten hoeveel eiwitten ze binnen krijgen.
We hebben hem bij divoza gekocht en hij is van imperialriding.
Een meisje in de wei tegenover ons had er ook eentje om bij haar paard, toen vroegen wij naar haar ervaringen en die waren positief.
wij hebben hem de volgende dag ook maar gekocht; zo kan Rosa toch af en toe bij haar vriendjes in de wei want ze stond dus steeds alleen op zand en de rest in de wei...
Oja ze heeft hem elke keerkeurig om, ook al staat ze niet alleen dus wij zijn supertevreden!

Grappig trouwens ik zie dat je ook in (de buurt van) groningen woont Lachen

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 23:16

Ik heb er alleen goede ervaringen mee Knipoog
het ging om een hoefbevangen fjord, in het begin at ze echt bijna niets maar wel genoeg. Toen ze hem een maand had was ze én al veel kilo's vermagerd én kon ze er werkelijk bijna alles mee en at ze gewoon heel de tijd gelukkig wel in kleinere hoeveelheden dan ervoor Lachen

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 11:09

Gisteravond ben ik nog even gaan kijken, ze was nog steeds heel vrolijk, en begon gewoon te eten, ze eet nu ook nog steeds. Ben gerustgesteld, ze redt zich er wel mee. Mijn vriend zei gister al, wacht nou even af tot morgen, maar ik zat er behoorlijk overin. Maar zo gaat het prima.

Ik heb hem ook van divoza, maatje xs, ze heeft een heel fijn snoetje. Maar past perfect, ben er nu wel tevreden over.

Offtopic: waar woon jij dan anniee? Ik in zevenhuizen, vlak bij Leek en Roden.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:50

Goed dit te lezen, mijn merrie zit tegen hoefbevangenheid aan, en moet ook drastisch op dieet. Nu staat ze alleen met een veulen van 4 maanden (en leegzuigen? Ho maar, lijkt eerder alsof ze vetter wordt terwijl ze een veulen zoogt!), en dat veulen wil ik gewoon volop op het gras hebben, maar de merrie zelf niet. Een graaskorf zou een super uitkomst zijn, maar was ook een beetje bang voor bovenstaande.. maar nu ik jullie reacties lees, ga ik er ook eentje aanschaffen Ja

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:56

Ook hier loopt Kuik met een graaskorf, ze is vorig jaar twee keer bevangen geweest. Sinds ze de graaskorf heeft niet meer! Kuik kreeg hem om en is er niks anders van geworden. Ik zweer bij zo'n ding. Het ziet er wat onnatuurlijk uit maar alles beter dan een ziek en ongelukkig hoopje ellende te zien staan! Ze kan nu heerlijk bij de rest de wei op!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 13:09

Mijn moeder vond het eerst inderdaad ook zielig, en was bang voor reacties van anderen. Echt natuurlijk ziet het er ook niet uit, maar ik heb liever een vrolijke gezonde pony met zo'n ding om, die lekker in de wei kan lopen, als een die altijd maar vast moet, of in de bak moet staan. Ik vind dit een geweldige uitkomst.

omdat mijn pony niet te veel mag eten hebben we ze echt jaren alleen maar in de bak gehad(wel een hele grote bak hoor). zonde voor mijn paard, want die zou best in de wei kunnen. maar voor mijn pony vind ik het niet fijn als mijn paard wel mag,en zij niet. dit is een ideale oplossing, ze kunnen beide lekker in de wei, en mijn pony eet zich niet meer zo vol. ben er helemaal gelukkig mee Haha!

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:15

Ach ja het ziet er niet uit nee...
Maar met twee pony's met eczeem (lees: ingepakt in eczeemdekens) kan zo'n gevaarlijk-uitziende-pony er nog wel bij Haha!

Ik woon in Groningen zelf Zorro.
Jij woont dus lekker dichtbij de Divoza!

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:35

Ik heb ook vorig jaar een graaskorf gebruikt, het werkte in elk geval erg goed en ze was echt mooi slank. De eerste keer dat hem om deed, dacht ik echt, wat een rotding, dat arme paard. Toen ik weg ging stond ze me ook echt zo na te kijken, van laat je me nou zo achter met dat ding?
Maar toen ik de volgende dag weer kwam kon ze er alles mee.
Alleen wel wat vragen gekregen van voorbijgangers waarom dat paard dat om heeft en of er wel mee gegeten kan worden. Bovendien stond ze toen ook helemaal ingepakt in een eczeemdeken, dus het plaatje als zielig geval was compleet..

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:53

toverpaardje schreef:
. De eerste keer dat hem om deed, dacht ik echt, wat een rotding, dat arme paard. Toen ik weg ging stond ze me ook echt zo na te kijken, van laat je me nou zo achter met dat ding?

Volledig mee eens haha! Ik moest mezelf echt inhouden om hem erom te laten. Wij hebben bijhoorlijk wat Haflingers op stal zo'n stuk of 8, en allemaal aanleg om dik te worden natuurlijk, daarbij heeft die van mij al een keer op het randje gelegen door hoefbevangenheid.

We hebben met z'n 4en allemaal een Greenguard gekocht (een graaskorf zoals ts'er het noemt). Uitgerekend alle pony's schoven hun neus ernaast en konden zodoende lekker grazen. De mijne ging staan maaien met haar voorbenen om het riempje er af te slaan (waarmee ze ookal aardig wat hoofdstellen versleten heeft) wat ik super gevaarlijk vind, voor hetzelfde geld blijft ze erin hangen met haar been en breekt ie ofzo. Die werkte dus niet.

Daarna een Muzzle aangeschaft werkte ook niet, allemaal plekken van het schuren en paarden slaagde er toch in om ze kapot te maken, maar het zijn ook Haflingers he, dus dat zegt al genoeg.

Met andere woorden ik heb er geen goede ervaring mee!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 16:06

ik heb er een van natuurlijk ruiterschap
en ondanks dat ding is haar neus constant op de grond
die eet wel door
de eerste twee dagen moeten ze wennen en eten ze wat minder, staan wat te mokken
maar vind eigenlijk dat je langer als een week moet gebruiken

tegen het schuren heb ik een neusriembontje van Christ eronder, nu heeft ze geen plekken meer
buiten dat heb ik liever dat mijn pony schuurplekken heeft dan dat ze hoefbevangen raakt

ik heb trouwens alleen een korf, en die aan een eigen halstertje gemaakt
dus niet de korf+ halster ineen

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 17:04

die ik heb is geen greenguard, die zijn wat luxer geloof ik. deze was 20 euro, van de divoza, prima om het mee uit te proberen. ik hoop natuurlijk dat hij het lang volhoudt, maar anders kijk ik wel eens naar een wat luxere. aan deze zit een soort halster, dus ze hoeft geen eigen halster om.

Angelstears: ik wil er ook graag een bontje om doen, om schuurplekken tegen te gaan. hoe heb jij dat? ik zag namelijk zo even geen mogelijkheid om er een bontje om te doen. of heb jij de korf om de neusriem van het halster, en om de neusriem het bontje?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:17

Afbeelding
sorry voor de wat donkere foto Bloos

ik heb een bontje van Christ, dus alleen de onderkant bont en dan twee elastieken banden erover heen
dus eerst neusriem erover, dan de korf vast gemaakt, dan de rest van de neusriem erdoor en dan vast
zo schuurt ie boven op niet
onder op haar kaak heeft ze heel even twee wondjes gehad, maar die zijn binnen 2 dagen dicht en dan gaan ze niet meer open

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 17:25

heel ander soort korf als ik heb, lijkt het. ik ga maar eens even kijken hoe ik er een bontje op kan maken. ben op zich creatief genoeg, dus dat moet lukken!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:37

dit is een korf die helemaal om haar snoet zit

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:31

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:45

Ik heb ook de korf van naturlijk ruiterschap, de luxere uitvoering zeg maar. Deze hebben enkel een gat aan de onderzijde waar ze door kunnen eten, en het zit al aan een halster vast. Een heel enkele keer heeft ze hem afgekregen maar dat was een kwestie van goed verstellen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 19:59

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:00

Wat had je in gedachten dan> waar wil je een bontje omnaaien; achter de oren ofzo?
Je kunt gewoon van dat bont-stof op de markt kopen of anders een bontje voor om het halster/hoofdstel die zijn met klitteband dan kun je ze ook nogeens wassen Haha!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 21:12

nou om de neusriem van de korf zeg maar, snap je? het is wel schuurspul waar de binnenkant mee bekleed is, en ik zit er niet op te wachten dat ze allemaal schuurplekken krijgt. die zijn ook direct open bij haar, dus dat kan niet. Ik heb nog van dat nepbont inderdaad, dus ga dat er maar gewoon van omheen frutten en vastzetten... Hahaha dit klinkt als een 'gedoemd-om-te-mislukken-project'..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:53

toverpaardje schreef:
Ik heb ook de korf van naturlijk ruiterschap, de luxere uitvoering zeg maar. Deze hebben enkel een gat aan de onderzijde waar ze door kunnen eten, en het zit al aan een halster vast. Een heel enkele keer heeft ze hem afgekregen maar dat was een kwestie van goed verstellen.

de mijne is net zo luxe hoor Knipoog alleen wilde ik het halster er niet aan omdat dat niet past bij haar Knipoog
en omdat alle paarden bij ons die met halster eraan vast afkregen en de mijne die van haar er nog niet af heeft gekregen Knipoog

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:54

toverpaardje schreef:

de mijne is net zo luxe hoor Knipoog alleen wilde ik het halster er niet aan omdat dat niet past bij haar Knipoog
en omdat alle paarden bij ons die met halster eraan vast afkregen en de mijne die van haar er nog niet af heeft gekregen Knipoog

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:06

Mijn haflinger is ook al zo een lekkere vreetzak en ik wil ook een graaskorf aanschaffen. Mijn haf staat wel 24/7 in de wei.
Maar durven jullie paarden er wel gewoon mee te drinken?
Ik heb wel van mensen gehoord, dat die pony helemaal niet meer dronk omdat hij het eng vond met zo'n ding om.
En aangezien die van mij altijd in de wei staat, ben ik dan bang dat ze helemaal uitdroogt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:08

die van mij drinkt er gewoon mee hoor
alle paarden bij ons op stal drinken er gewoon mee (en dat zijn er echt veel)