Groot zadeldillema, Wie helpt mij??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Groot zadeldillema, Wie helpt mij??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 11:39

Ik & mijn zadel problemen!!

In 2006 kocht ik een hulsebos, omdat ik rugproblemen heb en hoorde dat daar heel veel goeie dingen uitkwamen. Helaas liep het allemaal niet zoals gepland (lang verhaal, wil ik verder niet over uitweiden).
Toen moest ik een nieuw zadel, geen geld ivm dure hulsebos, dus werd een goedkoop 2e handsje. Echter was dit voor mijn intesieve gebruik te oud,(en daarnaast lag hij zonder bontje niet goed) dus hij werd verkocht. Ik heb altijd bruine zadels en dat maakt de zoektocht moeilijker. Maar ik wil perse bruin!. Toen kocht ik goedkoop een kentaur penelope, lag netjes op m'n paard, maar ik kwam er niet meer vanaf, ontzettend rugpijn. De lol van het rijden ging er snel vanaf. Dus zadel verkocht. Toen heb alles bij elkaar gelegd en gespaard en heb ik een nieuw zadel besteld, de euroriding diamant. Levertijd 3 maanden ivm nieuw/bruin. Tussentijds een leenzadel gehad, zonder verlengd zweetblad, wel de euroriding diamant. Gekke was dat het paszadel echt perfect zat/lag, en leenzadel op een gegeven moment op de schoft schoof. Omdat leenzadel een 2e handse was, dacht ik dat dat misschien lag aan het feit dat ie al op een ander paard was ingereden. Toen kwam mijn nieuwe zadel! Die heb ik nu 3 weken, maar ik ben er niet echt gelukkig mee, ik zit er heel raar op, helemaal op de lepel en ik kan er niet IN zitten. Vanwege mijn rug is een goed zittend zadel een must!. Daarnaast schuift deze ook op de schoft net als het leenzadel, wat dus het paszadel niet deed. Ik weet het nu echt niet meer, ik heb al zoveel geld uitgegeven en het blijft prut. Inmiddels is het potje ook op. Enige mogelijkheid is nu de euroriding particulier te verkopen, maarja, wat krijg ik terug.. En als die verkocht is, wat moet ik dan, ik heb al zoveel geprobeerd... Zat te denken aan Daaleman, of toch maar een kentaur b.v., omdat die goed lag op m'n paard, en zijn zoveel modellen, vast wel een waar ik geen pijn in heb, probleem is alleen de levertijd van een nieuwe. Of misschien toch 2e hands? Wie heeft er voor mij de ultieme tip, ik weet het echt niet meer momenteel...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Groot zadeldillema, Wie helpt mij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 11:45

Ipv zo'n zadelpasservice eens een echt goede zadelmaker naar je zadel laten kijken hoe deze op je paard ligt en hoe je er zelf op zit.

Soms is het probleem simpel te verhelpen met wat extra/minder vulling op bepaalde plaatsen in het zadel.

Mocht het zadel nu helemaal niet pas te maken zijn voor jullie kan een zadelmaker je ook advies geven wat voor zadel je naar uit moet kijken om wel fijn te kunnen rijden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 11:47

Wat een ellende.. tja tips..
1. zoek een goede zadelmaker (hoef niet de duurste te zijn) maar wel een echte vakman en leg hem het probleem voor. Neem niet een zadelmaker die voor een bepaald merk werkt maar een zelfstandige die ook gewoon tweede handszadels passend maakt. (zoek maar op Bokt kom je genoeg namen tegen) laat die eerst je euroriding bekijken misschien zit de vulling niet goed oid.
2. stap af van voor je voorliefde voor bruin, door ook naar zwarte zadels te kijken is er gewoon meer keus.
3. ga naast paardrijden op een andere sport om je rug soepeler/sterker te maken.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 11:59

1 ding, ik stap iig niet af voor mijn voorliefde voor bruin, ik heb álles bruin, door een zwart zadel te kopen zou ik dus weer geld moeten investeren in alles zwart en dan word het alleen nog maar duurder. Daarnaast rij ik al jaren met bruin en vind ik zwart gewoon lelijk Bloos . Ik weet dat er heel veel bruine zadels zijn, ofwel te bestellen of gewoon te koop, maarja, waar/hoe.

Ik doe naast paardrijden geen andere sport, ivm drukke baan geen tijd voor, er zijn ook weinig sporten die ik kan doen ivm rug. Ik train wel op een apparaat, maar dat kan ik niet echt sporten noemen, maar daarmee train ik wel m'n rug.

Ik ga eens een zadelmaker mailen, ik word er echt hopeloos van...

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 12:46

Ik ken je probleem maar al te goed! Ik heb zelf ook al genoeg zadels gepast en gekocht en uiteindelijk weer verkocht. Ik heb, sinds dat mijn paard zadelmak is, geen enkel zadel langer dan een half jaar gehad! Ook mijn nieuwe Schumacher hangt nu al 2 maanden ongebruikt in de zadelkamer. Ik ben het nu zo beu dat ik Daaleman gebeld heb. Hij vond mijn paard geen abnormale rug hebben en is er 99% van overtuigd dat hij een passend zadel voor hem kan maken. Nu maar hopen dat het werkelijk zo is!

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 12:50

Wat is nu belangrijker mooi of goed?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 12:51

jessie84 schreef:

Allebei! Je kan mij niet wijs maken dat er geen zadel bestaat dat mooi én goed is!

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 12:51

Bij drunens ruiterhuis heb je anatomica zadels, past op veel paarden, en is geloof ik ook in het bruin!
helpt bij mij erg goed, heb namelijk ook rugproblemen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 12:52

[quote="#Ymke#"]1 ding, ik stap iig niet af voor mijn voorliefde voor bruin/quote]

Wat is nu belangrijker...

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 12:53

#Ymke# schreef:
jessie84 schreef:

Allebei! Je kan mij niet wijs maken dat er geen zadel bestaat dat mooi én goed is!

Ja natuurlijk is dat er en is het er niet dan kan het gemaakt worden ,maar omdat het toch allemaal al zo duur is zou ik nu even niet kijken naar mooi.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 13:00

Nogmaals, als ik op zwart over zou gaan moet ik alles in het zwart gaan kopen qua tuig, dat kost ook behoorlijk wat. Ik zoek dus mooi & functioneel, in het bruin. Aan tips, zoek een zwarte, heb ik niks aan, want dat wil ik dus niet.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 13:01

Nibbit schreef:
#Ymke# schreef:
1 ding, ik stap iig niet af voor mijn voorliefde voor bruin/quote]

Wat is nu belangrijker...

Beide Knipoog

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:04

Als jij het idee hebt dat je op de lepel zit ligt je zadel hoogstwaarschijnlijk achterover. Het kan idd zijn dat de kussens gezakt zijn maar ook dat de boom te smal is voor je paard of de kussens aan de voorkant te dik.

Een goede zadelmaker kan dit zien.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 13:06

Ja, ik ga ook even een zadelmaker mailen, bedankt voor de tip!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:12

Als ik jou was zou ik het nieuwe zadel ruilen voor het "paszadel" ookal zou die zwart zijn.... Het belangrijkste is de pasvorm voor jou en je paard.
Om nu weer te inversteren in dit nieuwe zadel (vermaken) zou ik niet doen, omdat er een kans is dat deze toch niet geheel goed gaat liggen... Een verbouwd zadel verkoop je nóg minder snel, dus dubbele investering....

succes!

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:23

Misschien dat Bestfit iets voor je kan betekenen.

Heb je het probleem ook voor gelegt bij het Drunens ruiterhuis??

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 13:24

Nee, ik heb het zadel besteld in belgie, niet bij drunens ruiterhuis. Er maakte iemand een slimme opmerking over de 18 inch, weet iemand hoe ik kan opmeten hoeveel inch het zitvlak is???

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:25

Ik denk dat je op zoek moet gaan naar een zadel waar jij lekker op kunt zitten én die de juiste boommaat heeft voor je paard. Haal er een zadelmaker bij die vervolgens het zadel checkt op ligging bij je paard en deze eventueel aanpast.

Heb je zelf ook enig idee wat voor eigenschappen een zadel moet hebben zodat je pijnvrij kunt zitten? Bv. een vlakke zit of een smalle zit. En anders is het misschien een idee om de hulp van een deskundige in te roepen die naar je houding kijkt en kan zien wat je nodig hebt qua zadel.

Misschien is het ook een idee om verschillende zadels van kennissen te proberen? Gewoon om te voelen hoe 't voor jou zit? Stel, je vind een Stübben Tristan ontzettend goed zitten, dan kun je op zoek gaan naar zo'n zadel in een bruine kleur met de juiste boommaat.

Lijkt mij dat je wel een zadel moet vinden die bruin is, waarop jij lekker kunt zitten en die op je paard past, heel veel succes ermee. Knipoog

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:26

Jij hebt wel pech met je zadels zeg! Bloos
Echt heel erg vervelend voor je.
Succes met zoeken naar een goed passend zadel voor beide!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 13:29

Puera schreef:
Ik denk dat je op zoek moet gaan naar een zadel waar jij lekker op kunt zitten én die de juiste boommaat heeft voor je paard. Haal er een zadelmaker bij die vervolgens het zadel checkt op ligging bij je paard en deze eventueel aanpast.

Heb je zelf ook enig idee wat voor eigenschappen een zadel moet hebben zodat je pijnvrij kunt zitten? Bv. een vlakke zit of een smalle zit. En anders is het misschien een idee om de hulp van een deskundige in te roepen die naar je houding kijkt en kan zien wat je nodig hebt qua zadel.

Misschien is het ook een idee om verschillende zadels van kennissen te proberen? Gewoon om te voelen hoe 't voor jou zit? Stel, je vind een Stübben Tristan ontzettend goed zitten, dan kun je op zoek gaan naar zo'n zadel in een bruine kleur met de juiste boommaat.

Lijkt mij dat je wel een zadel moet vinden die bruin is, waarop jij lekker kunt zitten en die op je paard past, heel veel succes ermee. Knipoog

Ik heb inmiddels zoveel zadels gehad dat ik idd weet wat ik fijn vind, zachte zit, niet TE diep, en veel kniewrong maar niet teveel (b.v. euroriding titan is echt TE, prestige top dressage is TE qua kniewrongen). B.v. prestige topdressage lag echt super op mijn paard (wel boommaat 34!), maar kon ik door de kniewrongen niet op rijden. Mijn paard heeft aan de ene kant geen moeilijke rug, maar hij is heel breed/rond en met een gewone schoft. De meeste brede zadels zijn platter aan de voorkant waardoor ze op de schoft duwen.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:30

#Ymke# schreef:
Nee, ik heb het zadel besteld in belgie, niet bij drunens ruiterhuis. Er maakte iemand een slimme opmerking over de 18 inch, weet iemand hoe ik kan opmeten hoeveel inch het zitvlak is???

Maar heb je het met hun besproken??

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 13:31

Nee dat niet, denk je dat zij iets kunnen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:31

Ik heb de prestige venus en ik rij ook niet op alles weg, maar wel op die.
Zag op marktplaats er nog 1 staan, maar wel zwart.
Om eerlijk te zijn zou ik toch van het bruin afstappen
Beter zelf lekker zitten, paard fijn aan het lopen hebben en dan kun je nog wel weer verder gaan kijken en sparen of een dergelijk zadel ook in het bruin is.
Simpel en goedkoop zwart hoofdstelletje en het is netjes

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:33

Jee meid het zit je echt niet mee met je zadels ha.......

echt tips heb ik niet voor, maar ik denk dat het idd een goed idee is als je een zadelmaker mailt envraagt of hij je situatie wilt bekijken en of hij tips voor je heeft..
Ik vrees als ik het zo lees dat je of tegen de perfecte tweedehandse( in het bruin) aan moet lopen die helemaal bij jou past of toch een zadel moet samen stellen samen met een zadelmaker
Bij het drunens ruiterhuis is de service altijd super!

Heb je al eens een passier geprobeerd?
Ik zal in ieder geval mijn ogen en oren voor je open houden voor een bruin zadel

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:33

#Ymke# schreef:
Nee dat niet, denk je dat zij iets kunnen??

Ze verlenen toch service.
Ze zijn toch bij jou geweest om te passen. Nu blijkt het zadel wat je gepast hebt niet te passen op je paard en jij zit niet lekker.
Ik zou ze echt even bellen.