QualityLover schreef:Als je je zadel zonder aangesingeld te zijn en zonder dekje op de rug ligt en je kan eronder door kijken en er moeten dan 3 of 4 vingers tussen de zadelboom en de schoft van je paard passen. Ook als je twijfelt of je zadel naar achteren kiept of naar voren helt, kun je met je vingers (duim naar binnen, wijsvinger omhoog, volgende 2 vingers naar binnen en pink naar buiten) even op de plek zetten waar je normaal zit. Je vingers moeten dan (naar jou gevoel) mooi stabiel staan. (stond in een oude Bit)
3 a 4 vingers is iets wat te smal dan..
Zadel hoort aangesingeld 2,5 vinger te hebben ,,2 is al iets te breedt ,, 3 is dan al net te smal..
Maar Bij nieuw zadel is 3 vingers aangesingeld normaal,,want dat zakt nog in..
Er zijn heel veel dingen die je zelf kunt doen om na te gaan of het wel lekker ligt,, maar het verstandigste is om er even een zadelmaker na te laten kijken..
EN???? luister naar je paard,,dat is nog de allerbeste tip die ik je geven kan
Mijn paard(waarvan ik dacht dat het zadel goed lag,,ondanks verschillende zadelmakers) heeft met een TE smal zadel gelopen..
Ik merkte zoveel dingen aan hem waarvan ik dacht : WAT IS ER TOCH MET HEM>>
Wegdraaien met opzadelen,,
Bijten met aansingelen
Niet meer willen stilstaan met opstijgen
Wegrennen met rijden
Niet meer willen verruimen in draf
Alleen maar harder galopperen
Niet meer inbuigen naar rechts/links
Korte pasjes
Weigeren met springen
En zo kan ik nog even doorgaan..
Toen heb ik 1 zadelmaker laten komen,,hij beweerde dat er wat vulling bij moest (dressuur en mn springzadel),,ik vertrouwde die man,,hij is een uur bij mn paard geweest en heeft hem aan longe gehad,,en helemaal nagevoeld over de rug etc,,
Zadel op rug gelegd en helemaal nagekeken of hij aansloot en of druk gelijk was..
TOCH nadat ik 200euro uitgegeven had aan 2 zadels (aangepast opgevuld) bleek mn paard NOG ERGER te reageren op de zadels..
Die man is nog 2x terug geweest,,maar volgens hem was alles goed..
Ik andere zadelmaker erbij gehaald,,hij vertelde mij dat er wat vulling bij mocht want dat was al lang niet meer gebeurd volgens hem
,,ik zei dat het pas gebeurd was..hij beweerde van niet..
Nou heel verhaal,,
Toen een 3e erbij gehaald,,hij heeft dmv mal van paard,,EN mn 2 zadels mij verteld dat mn paard een TE smalle boommaat had(had 31cm en heeft 34cm nodig)..
Ik heb dus direct mn zadels verkocht en krijg volgende week 2 nieuwe zadels van divoza,,
En JAWEL,,de passervice is geweest en ik heb zadels gereden met boommaat 34cm??mn paard zweefde van de grond,,, hij stond zelfs te slapen toen we zadels gingen passen,,zoooo blij was mn paard met een passend zadel
Ik heb nu leenzadel,rossner america VZH,(tot de nieuwe komen),,mn paard is zooo ontzettend fijn te rijden??
Zweefd in alle gangen,, verruimt zonder moeite ,, galoppeerd heerlijk ontspannen,,buigt links en rechts heerlijk in,,
Met springen(moest ook sprongetje maken met nieuwe springzadel natuurlijk)GEEN enkele weigering,,hij sprong met ruimte over,, HEERLIJK gewoon dat hij weer helemaal de ouwe is..
Alles wat hij eerst deed wegdraaien met opzadelen etc,,,dat doet hij NIET meer,,
Daarom zeg ik ook: LUISTER naar je paard..
Het is een lang verhaal,,ik hoop dat je er iets mee kan..
O, ja die mal he???
Probeer het maar eens:
Pak een ijzeren kledinghanger,,en leg deze over de schoft..druk de vorm van je paard zn schoft tot aan ze schouders er goed in..
Trek daarna het binnenste gedeelte van de mal over op karton..
Dat knip je uit..
Nu heb je een mal
Deze mal moet zonder moeite in de voorkant van je zadel passen en overal aansluiten (met behoud van 2,5vinger schoftruimte)
Leg je zadel neer,,of leg hem op de bok..
Past de mal er niet ZO in??? dan is je zadel te smal,,,
Past de mal er met gemak in MAAR heb je ruimte over??(sluit niet aan) is hij te breedt..