ligt dit zadel goed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Junior2019

ligt dit zadel goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 19:47

Mijn zadel moet naar de zadelmaker omdat er wat stiksels los zijn.Nu vind ik dat het wat achterover ligt.Wat vinden jullie?
Afbeelding.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Junior2019 op 15-08-07 19:50, in het totaal 2 keer bewerkt

CM_

Re: ligt dit zadel goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:48

ietsje misschien,maar je kan beter de zadelmaker zelf laten kijken.
een goed zadelmaker kan ook aan de plekken in je (witte) dekje zien of de druk voldoende verdeeld is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:49

Het mag misschien wat worden opgevuld van achteren, maar moeilijk te zien vanaf een foto.
Als het zadel toch naar de zadelmaker moet, waarom laat je hem dan niet meteen langskomen om te controleren, dan weet je meteen of de breedte ook nog goed is Knipoog

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 19:52

Bij ons in de buurt zit geen zadelmaker .Ik moet er nu ook zo n 60 km voor rijden.Ik had wel gedacht de foto s op testuren misschien hebben ze er wat aan.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:29

foto's en een dekje met een witte onderkant waar je een aantal dagen mee hebt gereden.
is niet ideaal, maar beter dan niks

devil03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 22:09

als ik jou wa szou ik je zadel eerst gewoon schoonmaken met zadelzeep... en daarna 1x zonder dekje gaan rijden daar kan je zadel gerust wel tegen... dan breng je hem na het rijden of een andere dag met de sporen op het zadle naar de zadelmaker toe en dan kunnen hun je vertellen hoe of wat
je moet op de onderkant van het zadel de gehele rug zien staan dan drukt hij overal op de juiste plek.
indien dit niet zo is vullen hun hem op op de plekken waar je geen rug(huidvet) ziet staan.
echt beroerd vind ik hem niet liggen hoor....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:39

Ik zou het zadel eerst eens op zijn plek leggen, het ligt nu op het schoudergewricht. Als je je zadels zeker 2 vingers naar achteren legt, ligt het volgens mij recht, want zo vanaf de foto te zien, is de maat wel oke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:15

Wat Bitch hierboven vermeld viel mij ook al op.
Je zadel ligt iets te ver naar voren zover ik kan beoordelen. Hierdoor kan het zijn dat je zadel iets achterover ligt.

Veel succes ermee!

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:31

Volgens mij ligt het zadel prima hoor (nu zo op de fot dan), maar als je echt goed naar je zadel wilt laten kijken kun je toch echt het beste je paard meenemen...

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 11:53

he nu word het moeilijk wat ik in iedergeval wel ga doen is rijden zonder dekje.Dat heb ik ook gedaan toen ik het kocht om tekijken of het goed lag.

henriekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:32

Je zadel ligt inderdaad misschien net een stukje te ver naar voren, maar laat vooral de zadelmaker goed kijken, hij heeft er het meeste verstand van meestal!

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:59

je zadel moeit iets meer naar achter gelegd worden
waarschijnlijk schuift het toch naar voren om "steun" te zoeken op de schouder omdat er te weinig vulling in zit
het zadel zal dan aan de voorkant opgevuld moeten worden zoadat het aansluiting krijgt bij de schoft en schouders
de balans verbeterd dan en kan je in het diepste punt van je zadel gaan zitten
alle andere tips over het rijden zonder dekje zijn prima als je naar de zadelmaker toe gaat.
het beste is natuurlijk dat de zadelmaker het op je paard ziet en het dan aanpast .

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 16:09

zadelboer er staat bij jouw zwijndrecht maar in je profiel op de site zeeland.Waar zit je nu echt want zwijndrecht is niet zo heel ver voor mij om hem evt tebrengen.

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 17:24

ben pas verhuisd naar Zwijndrecht de site moet nog aangepast worden

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 18:56

Dus de info blijft het zelfde alleen het is zwijndrecht geworden.Want dan is het misschien een optie voor mij om naar jouw toe tekomen.Nu moet ik ook naar Rotterdam.Ik woon op goeree overflakkee.
Laatst bijgewerkt door Junior2019 op 16-08-07 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:58

Ik rij liever 60 km naar de zadelmaker (evt. met paard) dasn dat het niet goedligt en je zadel of paard straks kapotheden vertonen. Want dan ben je verder van huis Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:05

Je kunt zoiets alleen maar voelen en dan moet je weten waar je op moet letten, waar drukpunten zitten en hoe het zadel gaat drukken als je er op zit. Of het zadel te smal is, of het zadel met wat bijvullen passend gemaakt kan worden. Zo even op een foto is gokken en dat zou ik niet doen. Je kunt je paard blessures rijden in de loop der tijd en dan heb je geen idee meer dat het van het zadel is, want je hebt het tenslotte al een paar jaar. Witte plekken op de rug is geen garantie dat alleen dan een zadel niet past.

Ik zou alleen zadels blind kopen als ik precies weet waar op te letten, anders alles via een zadelmaker, ruiterhuis.

Je zadel ligt op zijn schouders, zeer onaangenaam voor het paard en zo beknel je spieren die degenereren.

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:08

jessie84 schreef:
Dus de info blijft het zelfde alleen het is zwijndrecht geworden.Want dan is het misschien een optie voor mij om naar jouw toe tekomen.Nu moet ik ook naar Rotterdam.Ik woon op goeree overflakkee.

er is wel iets veranderd
ik kom aan huis om het zadel en het paard te bekijken en dan wordt het ter plaatse gecontroleerd en opgevuld
als je hier heen komt zonder paard dan weten we nog niet of het optimaal is en ik wil graag goed werk afleveren

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:09

ik vind het zadel ook mooi liggen als nu zonder dekje onder het zadel erop gaat zitten kun je dan onder je zadel door kijken naar de kont van je paard ??

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:22

Als ik jou was zou ik toch met je paard naar de zadelmaker gaan.
De rug van je paard is ontzettend belangrijk, dus een goed passend zadel is absoluut noodzakelijk.
Toevallig heb ik zelf ook pas een nieuw paard. Ik twijfelde ook of het zadel wel goed lag. Ik ben met paard naar de zadelmaker geweest, die heeft alles gecontroleerd en het zadel blijkt zeer goed te passen. Nu weet ik het 100% zeker en dat voelt veel beter dan wanneer je erover twijfelt!!

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:27

Je zadel ligt te ver naar voren,, schuif hem 3cm naar achteren en dan ligt hij volgens mij helemaal goed hoor?? Knipoog

Ik zou me geen zorgen maken over dat hij niet past,,zo op foto lijkt hij prima te liggen(als je hem even 3cm naar achteren schuift Vork )

Twijfel je daarna toch nog??
dan adviseer ik je om er even een goede zadelmaker na te laten kijken Pling

Gayle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:57

dat kan je niet egt goed zien op een foto.. je kan niet zien of hij kiept. Of dat je der onderdoor kan kijken . Belangrijk want anders licht het Zadel vast op de schoft.. of dat je boom maat goed is. ik denk dat je beter een zadelmaker er naar kan laten kijken

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 18:04

Als je je zadel zonder aangesingeld te zijn en zonder dekje op de rug ligt en je kan eronder door kijken en er moeten dan 3 of 4 vingers tussen de zadelboom en de schoft van je paard passen. Ook als je twijfelt of je zadel naar achteren kiept of naar voren helt, kun je met je vingers (duim naar binnen, wijsvinger omhoog, volgende 2 vingers naar binnen en pink naar buiten) even op de plek zetten waar je normaal zit. Je vingers moeten dan (naar jou gevoel) mooi stabiel staan. (stond in een oude Bit)

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 08:48

QualityLover schreef:
Als je je zadel zonder aangesingeld te zijn en zonder dekje op de rug ligt en je kan eronder door kijken en er moeten dan 3 of 4 vingers tussen de zadelboom en de schoft van je paard passen. Ook als je twijfelt of je zadel naar achteren kiept of naar voren helt, kun je met je vingers (duim naar binnen, wijsvinger omhoog, volgende 2 vingers naar binnen en pink naar buiten) even op de plek zetten waar je normaal zit. Je vingers moeten dan (naar jou gevoel) mooi stabiel staan. (stond in een oude Bit)

3 a 4 vingers is iets wat te smal dan..

Zadel hoort aangesingeld 2,5 vinger te hebben ,,2 is al iets te breedt ,, 3 is dan al net te smal..

Maar Bij nieuw zadel is 3 vingers aangesingeld normaal,,want dat zakt nog in..

Er zijn heel veel dingen die je zelf kunt doen om na te gaan of het wel lekker ligt,, maar het verstandigste is om er even een zadelmaker na te laten kijken..

EN???? luister naar je paard,,dat is nog de allerbeste tip die ik je geven kan Knipoog

Mijn paard(waarvan ik dacht dat het zadel goed lag,,ondanks verschillende zadelmakers) heeft met een TE smal zadel gelopen..

Ik merkte zoveel dingen aan hem waarvan ik dacht : WAT IS ER TOCH MET HEM>>

Wegdraaien met opzadelen,,
Bijten met aansingelen
Niet meer willen stilstaan met opstijgen
Wegrennen met rijden
Niet meer willen verruimen in draf
Alleen maar harder galopperen
Niet meer inbuigen naar rechts/links
Korte pasjes
Weigeren met springen

En zo kan ik nog even doorgaan..

Toen heb ik 1 zadelmaker laten komen,,hij beweerde dat er wat vulling bij moest (dressuur en mn springzadel),,ik vertrouwde die man,,hij is een uur bij mn paard geweest en heeft hem aan longe gehad,,en helemaal nagevoeld over de rug etc,,
Zadel op rug gelegd en helemaal nagekeken of hij aansloot en of druk gelijk was..
TOCH nadat ik 200euro uitgegeven had aan 2 zadels (aangepast opgevuld) bleek mn paard NOG ERGER te reageren op de zadels..

Die man is nog 2x terug geweest,,maar volgens hem was alles goed..

Ik andere zadelmaker erbij gehaald,,hij vertelde mij dat er wat vulling bij mocht want dat was al lang niet meer gebeurd volgens hem Haha! ,,ik zei dat het pas gebeurd was..hij beweerde van niet..

Nou heel verhaal,,

Toen een 3e erbij gehaald,,hij heeft dmv mal van paard,,EN mn 2 zadels mij verteld dat mn paard een TE smalle boommaat had(had 31cm en heeft 34cm nodig)..

Ik heb dus direct mn zadels verkocht en krijg volgende week 2 nieuwe zadels van divoza,,

En JAWEL,,de passervice is geweest en ik heb zadels gereden met boommaat 34cm??mn paard zweefde van de grond,,, hij stond zelfs te slapen toen we zadels gingen passen,,zoooo blij was mn paard met een passend zadel Knipoog Pling
Ik heb nu leenzadel,rossner america VZH,(tot de nieuwe komen),,mn paard is zooo ontzettend fijn te rijden??
Zweefd in alle gangen,, verruimt zonder moeite ,, galoppeerd heerlijk ontspannen,,buigt links en rechts heerlijk in,,
Met springen(moest ook sprongetje maken met nieuwe springzadel natuurlijk)GEEN enkele weigering,,hij sprong met ruimte over,, HEERLIJK gewoon dat hij weer helemaal de ouwe is.. Knipoog
Alles wat hij eerst deed wegdraaien met opzadelen etc,,,dat doet hij NIET meer,,
Daarom zeg ik ook: LUISTER naar je paard..

Het is een lang verhaal,,ik hoop dat je er iets mee kan..

O, ja die mal he???

Probeer het maar eens:

Pak een ijzeren kledinghanger,,en leg deze over de schoft..druk de vorm van je paard zn schoft tot aan ze schouders er goed in..
Trek daarna het binnenste gedeelte van de mal over op karton..
Dat knip je uit..

Nu heb je een mal Tong uitsteken

Deze mal moet zonder moeite in de voorkant van je zadel passen en overal aansluiten (met behoud van 2,5vinger schoftruimte)

Leg je zadel neer,,of leg hem op de bok..

Past de mal er niet ZO in??? dan is je zadel te smal,,,
Past de mal er met gemak in MAAR heb je ruimte over??(sluit niet aan) is hij te breedt..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 09:02

naar mijn idee moet het zadel ook verder naar achteren. nu ligt het voorste gedeelte op de schouder waardoor vrijuit bewegen moeilijk word.
denk dat als het verder naar achter ligt het ook minder achterover helt?