gebroken boom repareren?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

sandra1986

gebroken boom repareren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 11:20

bij mijn zadel is de boom gebroken.
nou kan ik deze laten maken voor 75 euro.
maar heeft iemand ervaring met een gamaakte gebroken boom?
past het zadel dan nog?

groetjes

Sonja_vR

Re: gebroken boom repareren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:52

mm, ligt helemaal aan de soort boom, hoe ij gebroken is en wie hem gerepareerd heeft Lachen

als het puur het kopijzer is , dan is het over het algemeen prima te doen als de zadelmaker goed naar het zadel +paard kijkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:37

Vijfenzeventig euro???
Wat moet er gerepareerd worden dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:53

Een zadel met een gebroken boom kun je maar beter de container in gooien.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:56

eingelijk moet he harnessmaker even vragen die weet dat wel

ik heb ook al een keer een boom laten repareren maar die paste nog prima daarna (dat koste geen 75 euro "graaft in geheugen wat al niet te best is" eh 30 gulden ofzo was het )

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:58

Bitch schreef:
Vijfenzeventig euro???
Wat moet er gerepareerd worden dan?

Ik had ook zo'n reactie!!
Ik ken genoeg zadelmakers en de "eche" zadelmaker zal een boom nooit repareren!
Als een boom is gebroken is het enige verstandige het zadel uit elkaar halen en een compleet nieuwe boom erin laten plaatsen.
Maar dat red je echt niet met €75,- Dan ga je al heel snel naar bedragen van €400!!
En daarbij komt nog eens dat geneens alle bomen los te koop zijn! Barnsby zadels bv. moet naar engeland worden verzonden voor een nieuwe boom, de barnsby bomen worden niet los uitgeleverd.(en dan heb je het ineens over een 7/800 euro!)
Een boom is het belangrijkste en het meest dragende gedeelte van een zadel! Als die maar iets gammel is zijn de gevolgen niet te overzien!!(vooral niet voor het paard!)
En aangezien de boom zoveel te voorduren krijgt is alleen reperatie gewoon niet voldoende, de kracht die er op komt te staan houd geen enkele reperatie uit!

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:59

JoviBan schreef:

Dat niet perce, maar een nieuwe boom kost gewoon een bom geld en dat moet het zadel wel nog waard zijn!
Maar een reperatie vaqn geschat €400,- is voor een zadel met de nieuw waarde van 500 het gewoon niet meer waard, die moet je inderdaad gewoon de container in dondere!
Maar een 4 jaar oude passier is het bv wel nog gewoon waard!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:01

bij mij werden er aan bijde kanten 2 platen op gelast
och het is al zo lang geleden pff
heb het zadel nog steeds en is niet weer gebroken dus lijkt het me wel goed te zijn (al rij ik er ook al tijden niet meer mee)

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:07

JoviBan waarom dan?

ik vind de opmerking op zich al kort door de bocht maar enige onderbouwing maakt meer duidelijk.

Ik zelf ben er niet pertinent tegen, maar het is minder eenvoudig dan vaak wordt gedacht

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 17:16

Als het voorboogje gebroken is wordt dit wel eens gerepareerd. Mijn ervaring hiermee is slecht. Bij Divoza hadden ze het leer tussen de kussens losgehaald en daarna de boel gelast. Hierna was de boel scheef en wilde het leer er niet meer glad tussen.
Verder kan de boom ook nog in het verlengde gebroken zijn, ook met reparatie hiervan slechte ervaring. dus in de lengte van het zadel, en dan bijvoorbeeld aan 1 kant. Dit wordt ook wel gerepareerd, en dit was ook gebroken bij het zadel dat ook het boogje gebroken had. Hoe ze dit gemaakt hadden weet ik niet, net of ze er een plaat tussen de kussens geschoven hadden, maar er zat na reparatie een soort bobbel die voelbaar was boven de kussens. Mijn ervaring met bomen repareren is dus slecht. Het ging om een Pagonyzadel, boom brak spontaan na een rare landing door een vreemde sprong. Mag natuurlijk niet en zeker niet bij een zadel van 2 jaar oud. Na reparatie heeft het zadel nooit meer gepast.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 17:23

Wat voor zadel heb je eigenlijk ? Het repareren is inderdaad afhankelijk van de waarde van het zadel. Is het een goedkoop zadel, zou ik het niet laten maken, maar een heel duur weer wel.
Mocht je je zadel wegdoen omdat je het niet meer laat maken, of voor weinig willen verkopen, houd ik mezelf aanbevolen. Het is dan niet meer om op te rijden, maar om van te leren.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 19:26

het zadel is niet van mij. heb hem alleen even voor nood nodig omdat ik nog aan het sparen ben.
het is een niet zoon kwalitatief goe zadel.
de eigenaar ervan zegt van wel maar twee zadelmakers van niet.
vrijdag gaan we er heen om hem uit elkaar te laten halen en te kijken hoe en wat.

ik krijg er een beetje de schuld van terwijl ik er 1 keer mee heb gereden.
niks aan de hand. alleen omdat erna tegen een hek is gelopen in het bos was er een klein naadje los. toen ik dit wilde laten maken zei de zadelmaker dat het gebroken is.
voorlopg rijd ik zonder zadel (doe pogingen tot) ik leg nooit meer zomaar iets op de rug van erna.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:38

Dat is inderdaad het grote nadeel van een zadel lenen van iemand anders, of je eigen zadel aan iemand anders uitlenen. Je weet nooit waar je voor komt te staan.
Aan de breuk in een zadel kunnen ze overigens wel zien of dat een resente breuk is of al een oudere. Als die mensen je dus proberen te flessen komt dat wel uit.
succes

gatsby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:42

sandra1986 schreef:
bij mijn zadel is de boom gebroken.
nou kan ik deze laten maken voor 75 euro.
maar heeft iemand ervaring met een gamaakte gebroken boom?
past het zadel dan nog?

groetjes

ik zou dit zadel ook in de prullenbak gooien.

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:20

MIjn zadel van euroriding had ook een gebroken boom, heb het laten repareren een jaar geleden koste 35 euro en hij gewoon weer perfect hoor. Nu weet ik niet wat er precies gedaan is hoor en hoe ernstig de breuk was. Maar ben er goed over te spreken. Het is bij van Rijs in Zevenhuizen gedaan.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 19:10

weggooien die hande,l of een nieuw boom erin laten zetten
Oak al kan het gerepareerd worden, is de kans op scheeftrekken groot
Scheef is AU voor het paard!

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 10:27

ik ben gister bij de zdelmake geweest.
bij weer een adner.
die heeft het zadel opengemaakt. en de boom is niet helemaal door gebroken. hij word nu gelast en dan weer in elkaar gezet. 35 euro.
al werkt het vier maanden dan heb ik ruimte om een nieuwe te kopen.

bibii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 11:16

een vrouw die ik ken had ook haar gebroken boom laten repareren, het is dan gerepareert maar kan een bepaald gewicht niet meer houden en zal met dat gewicht dan weer breken. ze heeft hem dus gerepareert en niet lang daarna is die weer gebroken... ik weet het niet, ik zou een nieuwe kopen. als die boom weer breekt kan je hem weer gaan lassen. zinloos

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:02

JoviBan schreef:

Daar kan ik me helemaal in vinden.

Als de boom echt gebroken is dan kan hij niet gerepareerd worden, en moet de hele boom vervangen worden. In dat geval moet het hele zadel afgebroken worden, en weer opnieuw opgebouwd op de nieuwe boom. Als je dat vakkundig laat doen dan ben je per definitie net zo veel kwijt als dat je een spinternieuw "goedkoop" zadel koopt, of een 2e hands "beter" merk zadel.

Als iemand jou wijs probeert te maken dat je een gebroken boom kunt repareren, dn klopt er iets niet. Een gebroken boom kan niet gerepareerd worden. En ik geloof er niks van dat een zadelmaker jouw zadel voor € 75,00 kompleet opnieuw opbouwt op een nieuwe boom.

Succes! Knipoog

Amoreno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 23:14

ik zou het niel laten repareren voor een leuk bedragje heb je zo een leuk goed nieuw of 2e hands zadel. waarvan de boom geen rug klahten kan veroorzaken op je paard zijn rug

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 23:22

Amoreno schreef:
ik zou het niel laten repareren voor een leuk bedragje heb je zo een leuk goed nieuw of 2e hands zadel. waarvan de boom geen rug klahten kan veroorzaken op je paard zijn rug

Oeps... dat is te kort door de bocht. Eén van de eerste dingen waar je naar kijkt bij de aanschaf van zowel een nieuw of 2e hands zadel is juist of de boom goed op het paard past. Past dit niet lekker dan vraag je bij voorbaat om rugklachten bij je paard. Als de boom niet lekker "past" dan klopt de gewichtsverdeling van de ruiter niet goed, het zadel kan gaan "wippen" of glijden, of zelfs schuin hangen, met alle gevolgen vandien, zowel voor je paard als voor jezelf.

Laat bij aankoop van een nieuw zadel altijd een vakkundige pas-service komen, en bij een 2e hands zadel het advies van een vakkundig zadelmaker uit jouw omgeving. Vaak hebben ze bij de meeste manege's wel goede contacten met een gerenomeerd zadelmaker. Jouw hele rij-plezier en de gezondheid van jouw paard valt of staat met een goed passend zadel. Zowel qua boom als qua kussens / vulling / zit.

Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 11:28

Ik heb ooit een keer een boom laten repareren. Was een stubben zadel en de boom was voorin gebroken (het gedeelte dat je bij wintec kan verwisselen)
De boom is weer netjes aan elkaar gelast zodat de twee helfden recht op elkaar zaten.
Zadel is nog een hele tijd meegegaan.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 00:08

Lenneke_ schreef:
Was een stubben zadel en de boom was voorin gebroken (het gedeelte dat je bij wintec kan verwisselen)

Aha... dat is dus niet de boom, dat is de beugel. Bij zadels met een "verwisselbare boom" (eigenlijk een foute benaming) is het de beugel die verwisselbaar is. De boom is de benaming voor het volledige "frame" of "geraamte" waarop het gehele zadel is opgebouwd.

Als de beugel gebroken is dan kan deze inderdaad gerepareerd of (meestal) vervangen worden. En dan kan je zadel inderdaad weer een flinke poos mee. Muziek!

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 11:33

bij dit zadel gaat het ook om de voorste stuk. en hij was niet helemaal door.
en voor 35 euro wil ik wel wat [proberen.
een ander zadel is wel duurder.
ik hoop dit jaar nog een nieuw merkzadel te kunnen kopen.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:47

Musicjohn schreef:
Lenneke_ schreef:
Was een stubben zadel en de boom was voorin gebroken (het gedeelte dat je bij wintec kan verwisselen)

Aha... dat is dus niet de boom, dat is de beugel. Bij zadels met een "verwisselbare boom" (eigenlijk een foute benaming) is het de beugel die verwisselbaar is. De boom is de benaming voor het volledige "frame" of "geraamte" waarop het gehele zadel is opgebouwd.

Als de beugel gebroken is dan kan deze inderdaad gerepareerd of (meestal) vervangen worden. En dan kan je zadel inderdaad weer een flinke poos mee. Muziek!

het kopijzer