[WN] kan een westernzadel op een tuiger??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lori_lori

kan een westernzadel op een tuiger??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 21:31

ik heb een vraag kan een western op een tuiger
want ik heb vandaag te horen gekregen dat dit niet kan..
klopt dat???

Wesco

Re: kan een westernzadel op een tuiger??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 21:46

ze kunnen zadels op maat , is duur maar dan heb je een goed passend zadel

lori_lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 21:58

ja ok dat klopt maar er was een vrouw op stal om zadels te padden maar zei zij dat ze mij niks verkocht omdat ik een tuiger heb, en die kunnen geen western zadel op omdat als hun lopen en hun tuigerpassen gebruiken komen de schouders omhoog en dan gaat het zadel niet goed liggen en ik zou mijn paard naar de knoppe rijden zecht ze

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:00

Ik ken 'ruttenrenate'. We staan op dezelfde stal.
Er kwam een vrouw met een vrachtwagen vol western zadels en toen Renate vroeg of ze ook een zadel had voor haar tuiger (nou ja, van haar zus. maar zij zit nooit op bokt)
Toen zei ze meteen dat zij geen western zadels verkocht als iemand zo'n paard had want op den duur kon je je paard 'kapot' rijden.
Volgens haar kwam bij een tuiger tijdens het rijden de schouders omhoog of naar voren dus dan schoof het zadel achter de schouders.

Wij hadden hier nog nooit van gehoord en ze heeft al eens een westernzadel gehad op haar tuiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:13

Mij lijkt het gewoon kunnen? Een paard is een paard, en sommige quarters gooien ook erg hoog op. Ik denk dat er zeker wel passende zadels zijn/gemaakt worden voor dit soort paarden.

gr [***]

Shotime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:44

Vrienden van mij hebben een tuiger waar ze nu al een jaar mee westernrijden, met westernzadel.
Paard heeft nergens last van.
Zou dus niet weten waarom het niet kan, het moet natuurlijk, zoals op elk ander paard, gewoon goed passen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:53

mm Ik denk dat ik weeet wie er op stal is geweest en normaal weet zij wel waar ze het over heeft. Ik kan me de reactie ook wel voorstellen wat ze er mee bedoelt.

Een tuiger loopt meer opgericht dan een "normaal" paard en heeft vaak wat steilere schouders en als je een westernzadel of desnoods een veelzijdigheidszadel erg strak aansnoerd en je paard loopt opgeheven met een beetje weggedrukte rug met veel beweging erin kun je wat sneller een rug naar zijn grootje rijden.

Maar dat zou voor meer paarden moeten gelden dan. Verward Die van mij gooit ook behoorlijk hoog op en dat zadel past en ligt goed en is als zij het is ook door haar bekeken.

Edit typefouten.

lori_lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 23:14

en wie denk jij dan wie ik bij mijn paard heb gehad,, kijken of je de zelfde hebt

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 08:53

Ik vind de reactie een beetje overdreven. Heeft ze je paard gezien en heeft ze hem ook zien lopen?
Friezen lopen ook opgerichter dan de gemiddelde quarter ed. en daar wordt toch ook gewoon western mee gereden. In amerika zijn er zelfs speciale western classes voor.
http://www.youtube.com/watch?v=Xn6Ub8Q5wz4

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:31

niet zo heel vreemd ik zelf heb een fors gebouwde reining quarter hengst en volgens een zadelmaakster zou je op zo'n paard niet eens moeten rijden omdat zijn rug te kort is en het zadel teveel op zijn schouder zou rusten en een zadel hoort achter de schouders te liggen en jij zelf hoort halverwege de rug te zitten op dit paard zou een custommade zadel moeten komen of een zadel met minder dan 15inch zit.
pure onzin dus. het paard is europees kampioen reining geweest en op mijn opmerking dat het dan wel vreemd was dat er in amerika wel zadels zijn voor dit paarden merkte zij op "ja maar in amerika zijn de ruiters kleiner dan in nederland. Haha! Haha! Haha! Haha!
(ze kwam trouwens om nieuw matriaal die zij binnen had gehad op mijn paard uit te testen en te kijken of het eigen zadel van een ruiter even na te kijken of die ook paste op de rug van dit paard omdat de ruiter het lekkerste zit in haar eigen zadel)
bij een persoon die zich zo heeft verdiept heeft in zadels en de bouw van western paarden zal ik dus nooit of te nimmer een zadel kopen of laten maken.
ik zou jou dan ook adviseren laat je niet afschepen door 1 persoon en blijf gewoon zoeken er is vast wel een zadel die op jou tuiger past.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:52

@ruttenrenate : op zich zit er wel een bepaalde waarheid in wat er verteld werd. Een tuiger heeft een andere houding en bij een verkeerd passend zadel kan dat idd heel negatief uitpakken, maar dat geldt natuurlijk voor alle rassen waar een niet-passend zadel op ligt.
Een tuiger heeft een hoge knie-aktie waardoor de schouderbladen verder naar achteren komen en dus eerder in kontakt zullen komen met de bars van het zadel. Verder loopt een tuiger met een hoge hoofdhouding en indien niet goed technisch gereden dus ook sneller met een holle rug.
Allemaal zaken die slecht uitpakken als een zadel niet passend is.
Westernzadel zijn vaak te lang voor de paarden waar ze op liggen en worden vaak te ver naar voren gelegd omdat ze anders op de nierpartij liggen. Vreemd genoeg wordt dit laatste wel altijd gezien, maar niet als het te ver naar voren ligt.
Op jouw tuiger zul je dus óf een op maat gemaakt zadel moeten laten aanpassen óf je eens moeten orriënteren op boomloos, want dat er totaal géén westernzadel op zou passen gaat er bij mij niet in.

@piggeljay: bovenstaande gaat dus voor een deel ook voor jouw hengst op.
Je wilt niet weten hoeveel Quarters er rondlopen met een voor hun rug te lang zadel. Tel daarbij dat de meeste mensen hier in een grote zitting rijden en je hebt een belasting die niet optimaal is.
Dat deze persoon jou dus geen zadel zou willen verkoper niet alleen uit principiëlel overtuiging, maar dit ook uit diverse metingen zo is gebleken siert haar alleen maar.

Dat het paard er europees kampioen mee geworden is zegt mij niet zoveel. Ik heb paarden vrolijk rondjes zien galopperen met de oortjes naar voren met een wond van 10 cm groot. De will to please siert het paard in kwestie, maar doet niets af aan het feit dat feitelijk bewezen is dat de zitplek c.q. de plek waar de bars mogen rusten kleiner is dan veel mensen denken.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:55

@PJ.. diegene heeft zeker nooit Tim MacQuay, Duan Latimer en consorten gezien.. pfff ruiters kleiner.. hoe komt ze erop...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:12

Natuurlijk kent Amerika ook 'grote' mensen, maar feit is wel dat die vaker in een kleinere maat zadel rondhobbelen als wat wij 'normaal' vinden.
Iemand met een beetje broekmaat zit hier al snel in een 17" en de 16" wordt als standaard gezien, terwijl in vroeger tijden de 15" ook voor volwassenen de meest gangbare maat was.
Immers iemand die in een té grote zitting zit zal naar achteren schuiven en daardoor het paard op een verkeerde plek belasten, buiten dat het ook de houding van de ruiter niet ten goede komt omdat de benen vaak niet anders kunnen dan in een overdreven stoelzit terecht te komen.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:49

@ Dubbeldun we hebben een goed passend zadel voor de hengst uit amerika trouwens alleen het ging er nu even om dat de ruiter wilde kijken hoe haar zadel lag.
we hebben ons zadel ook uit getest voor we hem kochten en er zaten geen druk plekken op schouder of ergens anders op de rug.
hij loopt er ook goed onder en het is een 16inch zadel
het gaat mij er alleen maar om dat voor mij het onmogelijke niet bestaat.
waar een wil is is een weg. alleen je moet geduld hebben en de weg ook zien te vinden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:38

Daar heb je gelijk in, natuurlijk is er voor de meeste paarden een goed passend zadel te vinden, maar niet zelden is niet de pasvorm het hoogste doel maar het 'mooie' van een wedstrijdzadel (wat vaak te lang is vanwege het snijwerk en vele zilver) of wordt de zit voor de ruiter belangrijker geacht als de pasvorm voor het paard.

Aafke heeft zeker gelijk als ze zegt dat er tegenwoordig steeds vaker Quarters gefokt lijken te worden met te korte ruggen en weinig schouder alleen omdat men dit een graag gezien beeld vind bij Quarters(+P+A's) terwijl dit voor de goede ligging van een zadel niet zo gewenst is.
Het paard is veelal immers bedoelt als rijpaard en niet om mooi 'volslank' op de wei te staan Haha!

lori_lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 12:40

hier heb je nog iets met wat ze over een ander paard op stal zei en de reactie van mijn dierenarts.

dat klopt inderdaat maar ze heeft ook over een ander paard gezecht dat die te veel kalk op haar botten in de rug heeft en dat het paard scheef is en dat ze fotos moet maken. die vrouw heeft er vandaag een dierenarts bij gehad en die dieren arts is zo kwaat over hoe zei oordeeld over een paard dat hij haar binnen kort wil bellen en haar wil aanspreken over wat ze gedaan heeft. die dieren arts heeft ook zijn vriend op gebeld die maakr western zadels en heeft gevraagd of een tuiger met een western zadel bereden kan worden en hij zecht dat het met gemak kan. tenzij het paard jaren voor de kar heeft gelopen en dus echt de tuiger passen heeft. en dit paard heeft nooit voor een kar gelopen en de dierenars zecht ook het paard loopt niet met de tuiger passen dus ze kan gelukkig gewoon met western zadel gereden worden

lori_lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 12:58

ik vind het gewoon jammer dat ze zo snel die reactie gegeven heeft al helemaal omdat ze het paard niet heeft zien lopen het paard stond op de poets plaats vast gebonden.

en ze had dit nooit mogen zeggen over het paard van mijn vriendin ze is geen kraker en ook geen dierenats,
laat haar gewoon lekker met de verkoop van haar zadels bezig houden en niet met eventuele rug problemen of dierenartsje te gaan spelen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:10

Toch vind ik het wel heel belangrijk dat een zadelpasser kan zien of een paard bijv. scheef in de schouders of de rug is. Immers dan kun je bij voorbaat al uitsluiten dat een normaal (recht) zadel goed gaat passen en zul je als ruiter eerst het probleem moeten oplossen (als dat nog mogelijk is tenminste).
Een recht (boom)zadel op een paard met zo'n lichamelijk probleem kan alleen maar tot grotere problemen leiden en daar is een zadelverkoper ook niet bij gebaat (net zomin als de ruiter en not the least het paard).

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:16

Heb zelf een tuiger en rijd haar ook weleens met een westernzadel niets geen problemen mee of meegehad.

lori_lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 13:37

hallo dubbeldun
ok het is handig dat ze kan zien dat er iets is met het paard.
maar ze moet dan wel de juiste uispraak maken en niet met dingen komen die absoluut niet waar zijn.
dit paardje is altijd wel gevoelig geweest in de rug dit komt omdat ze als veulen zijnde een keer een flike klar gemaakt heeft, waardoor ze gevoelig is in de rug,

maar dit paardje is absoluut niet scheef heeft absoluut niet teveel bot kalk in haar rug zitten ze is alleen gevoeliger. door die klap. als jij bijv. ook zou vallen en je zou een zware arm kneuzing hebben zou die plek altijd gevoelig blijven, maar met kraken, en op de juiste manier trainen en voldoende rijden gaat het juist uitstekend, en dit wist ze omdat dit haar eigen fok is dus vandaar

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:44

ruttenrenate schreef:
hier heb je nog iets met wat ze over een ander paard op stal zei en de reactie van mijn dierenarts.

dat klopt inderdaat maar ze heeft ook over een ander paard gezecht dat die te veel kalk op haar botten in de rug heeft en dat het paard scheef is en dat ze fotos moet maken. die vrouw heeft er vandaag een dierenarts bij gehad en die dieren arts is zo kwaat over hoe zei oordeeld over een paard dat hij haar binnen kort wil bellen en haar wil aanspreken over wat ze gedaan heeft. die dieren arts heeft ook zijn vriend op gebeld die maakr western zadels en heeft gevraagd of een tuiger met een western zadel bereden kan worden en hij zecht dat het met gemak kan. tenzij het paard jaren voor de kar heeft gelopen en dus echt de tuiger passen heeft. en dit paard heeft nooit voor een kar gelopen en de dierenars zecht ook het paard loopt niet met de tuiger passen dus ze kan gelukkig gewoon met western zadel gereden worden

Op een scheef paard kan ook een westernzadel, en een sceef paard kun je ook weer recht op laten lopen.
Ik heb zelf een scheef paard ik rij daar op ook gewoon met een westernzadel, en we hebben haar ook weer recht op leren lopen, en ik ook wedstrijden met dat paard

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:55

Ze had natuurlijk geld kunnen verdienen en kunnen zeggen; Tuurlijk heb ik een zadel voor jouw paard! Kennelijk wilde deze zadelverkoopster niet het risico nemen om voor een niet echt 'westernzadel'-bouw paard een zadel aan te smeren. Wat ze ook gezegd mag hebben (of hoe jij het hebt opgevat), je hebt desondanks een hoop geld uitgespaard, toch? *edit* En daar bedoel ik ook DA kosten mee als een westernzadel echt niet goed zou liggen.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:57

Wat een kul. Misschien dat een standaard zadel wat moeilijk is maar een handgemaakte moet zeker lukken. Ik heb er eentje laten maken voor mijn kwpnner met moeilijke rug en flinke schouderactie en die ligt perfect. Kost wat maar dan heb je ook wat Knipoog

lori_lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 15:14

ok dat klopt ik moet voor mijn eigen paard ook een speciaal zadel kopen of er 1 laten maken ik heb namelijk zelf een quarter-pinto en ze heeft een hele hoge shoft en hele brede schouders en na haar schouders valt ze gigantish in en zit namelijk hand dikte verschil tussen haar schouder en net na de schouder,

ik heb nu ook een man uit duitsland erbij gehad en hij heeft een speciaal merk die gebouwd is op een breed paard en een hele hoge schoft. de boom van dat zadel loopt dan ook voor iets omhoog,

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:49

Ik ken degene die bij jou is komen passen heel erg goed en dit soort uitspraken doet ze alleen ter behoud van je paard en niet om jou te pesten.
Zou het verhaal niet een klein beetje anders kunnen liggen dan jij hier beschrijft, heeft je paard b.v. ook nog een holle rug en naar achteren geplaatste schouders? Dan krijg je in de toekomst problemen als je geen goed passend zadel hebt.

Ik snap trouwens niet waarom zadelmakers die alleen maar het beste voor hebben met het paard, nu dus niet te vertrouwen zijn omdat zij hun mening geven en je geen zadel verkopen. Zij krijgen namelijk wel als eerste de knijper op de neus als het niet goed gaat. Krom dat ze dat nu ook krijgen als ze voor het behoud van het paard gaan!
Onlangs ben ik naar een zeer intressante zadelpasclinic geweest, waar de zadelmaker ongeveer precies hetzelfde vertelde. Namelijk dat sommige paarden beter met een engels zadel gereden kunnen worden vanwege de ruglengte en naar achterliggende schouderpartij.

Nu is het eens niet de zadelmarkt die hier negatief afgeschets wordt, maar de zadelpasser/maker die het beste voor heeft met ruiter en paard. De volgende keer als deskundige dus niet nadenken, maar gewoon verkopen want ze doen het toch nooit goed!
Niet alle paarden hebben een goede bouw voor een westernzadel en ik denk dat je daaraan niet voorbij dient te gaan! Doe je dat wel kun je je afvragen wie het beste voor heeft met jouw paard?!