Waarom rij je zonder cap?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Waarom rij je zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 19:25

Naar aanleiding van 2 topics op forumzaken en de reacties daarop ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar de redenen waarom mensen zonder cap rijden. Ik rij altijd met en vind dat niet meer dan normaal.

Ik kan zelf ook geen reden bedenken waarom ik geen cap zou dragen zeker met de moderne caps die erg lekker zitten en ook goed ventileren.

di_Segno

Re: Waarom rij je zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:27

Nee sorry, kan nou niet bepaald zeggen dat het lekker zit.
Vertrouw mijn paard volkomen, en ja tuurlijk... het blijft een paard, en een paard kan schrikken.
Nou ja, dan lig ik eraf... en wellicht heb ik daar wat van geleerd mocht ik dan wat mankeren.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:28

ik rij in de zomer liever zonder cap (met warm weer ) omdat ik vaak hoofdpijn krijg met heel warm weer !! maar als het kan heb ik zo vaak mogelijk wel m'n cap op

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 19:28

Of er nooit meer van kan leren. Er zijn zoveel soorten caps te koop. Ik kan me nooit voorstellen dat daar niet een model bij zou zitten dat lekker zit.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:29

di_Segno schreef:
Nee sorry, kan nou niet bepaald zeggen dat het lekker zit.
Vertrouw mijn paard volkomen, en ja tuurlijk... het blijft een paard, en een paard kan schrikken.
Nou ja, dan lig ik eraf... en wellicht heb ik daar wat van geleerd mocht ik dan wat mankeren.

Inderdaad, dan kun je net als ik voortaan met een slabbertje eten Haha!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:29

Jeetje mina, het zoveelste topic over 'de cap'.

Er zijn genoeg topics over dit onderwerp, misschien de zoekfunctie gebruiken??

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:31

Bonnie_Theun schreef:
Jeetje mina, het zoveelste topic over 'de cap'.

Er zijn genoeg topics over dit onderwerp, misschien de zoekfunctie gebruiken??

reageren HOEFT niet, het MAG Knipoog

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:31

@di_Segno: Als je je cap gewoon altijd op hebt dan merk je em niet meer hoor!
@suus_toes: als je hoofdpijn krijgt van je cap is die misschien te klein... heb ik ook gehad, zo'n mooie rode streep op je voorhoofd krijg je dan

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 19:33

Ik weet dat er veel zijn. Maar vanwege de topics op FZ heb ik deze geopend vandaar. De meeste topics die er zijn geweest is rij jij met cap ja of nee. Dat interessert me niet eigenlijk maar het waarom niet bij elkaar vind ik wel boeiend eigenlijk.

Edit en als je hoofdpijn krijgt kan je cap idd te klein zijn of niet geschikt voor de vorm van je hoofd. Je hebt ronde en eiervormige hoofden, vroeger te herkennen aan een rode of blauwe binnenkant.

Ikzelf heb een eiervormig hoofd en moet ook goed zoeken naar een lekker zittende cap. De meesten zijn namelijk rond van vorm.
Laatst bijgewerkt door karuna op 09-08-07 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:35

Ik zal NOOIT zonder cap rijden.
Het idee dat ik mijn paard alleen achterlaat door mijn eigen stommiteit..

stalmijnstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:36

mijn instructrice is door een ongeval omgekomen haar paard is op haar gevallen alleen omdat er een brandweer met sirene's voorbij kwam als ze gewoon een cap op had had ze het overleefd en zij rijd al 23 jaar zonder cap dus er gebeurt nog alltijd wel iets.. Verdrietig

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:39

stalmijnstal schreef:
mijn instructrice is door een ongeval omgekomen haar paard is op haar gevallen alleen omdat er een brandweer met sirene's voorbij kwam als ze gewoon een cap op had had ze het overleefd en zij rijd al 23 jaar zonder cap dus er gebeurt nog alltijd wel iets.. Verdrietig

Dit bedoel ik dus. En dan laat je wel je paard (en familie/vrienden/etc.) achter terwijl het voorkomen had kunnen worden als je niet zo laks was geweest.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:41

suus_toes schreef:
ik rij in de zomer liever zonder cap (met warm weer ) omdat ik vaak hoofdpijn krijg met heel warm weer !! maar als het kan heb ik zo vaak mogelijk wel m'n cap op

Tegenwoordig bestaan er echt wel goede tokken zoals die van casco en LAS die veel lucht doorlaten en lekker luchtig zijn en confortabel zitten

tirza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:44

waarom zou je zonder cap rijden ? het staat misschien iets leuker, maar als er wat gebeurt had je maar wat graag die cap op gezet. ik rij altijd met cap, hoe mak het paard ook is.

GuitarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:46

@pearlie: dat kan zijn, maar hoeft niet. ik krijg standaard hoofdpijn als ik 's zomers te veel doe, bijv. hardlopen, paardrijden, in de tuin werken etc. Kan ik helaas niet veel aan doen behalve mee leren leven Knipoog
@SFCAP: Eigenlijk hetzelfde verhaal, ook zonder iets op krijg ik hoofdpijn. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat voor suus_toes ook geldt.
@suus_toes: Misschien kan je met een zonnebril oid rijden, dat helpt bij mij meestal enigszins Knipoog

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:47

Ik zet m regelmatig wel op, maar niet altijd. Het is een fijn ding maar ik vind het niet bij alles nodig. Als ik weet dat ik iets ga doen met risico's dan zet ik hem wel op, springen, vreemd paard, gevaarlijke wegen en ook omdat het verplicht is op de rijvereniging. En ben zo bij de grond op dat ukkie van 1.30m, die ik meer dan genoeg vertrouw... daarom dus niet altijd.

Zal het wel eerst van dichtbij mee moeten maken dat er wat kan gebeuren.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:50

Weegt het voorkomen van zweten, rotgevoel, hoofdpijn, minder fraai gezicht op tegen wat je allemaal kan overkomen als je zonder cap rijdt?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:53

suus_toes schreef:

Heb je dit sowieso niet als je je zomers inspant? Ik heb dat nl. wel een beetje (hangt er van af of het benauwd is of niet). Maar ik vind een cap dan juist fijn omdat ik minder zon in mijn gezicht krijg. In jou geval zou ik dan gewoon 's ochtends vroeg of 's avonds gaan rijden. Rij zelf ook altijd met cap, want op mijn hoofd ben ik best wel zuinig. Ookal is het maar alleen even uitstappen.

edit: eventjes een beetje rare zin qua grammatica verduidelijken
Laatst bijgewerkt door Kahawa op 09-08-07 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:54

heb die van mij ook hier eigenlijk nooit op , heb nog niet zo lang geleden wel heele nieuwe gekocht zo'n gpa ding..
maar lekker zitten vind ik het toch echt niet .. heb liever normaal petje op.
vind het ook altijd zweterig en dan worden ze vaak zo viessig vochtig..ieuw.
maar als echt met iemand mee train op een andere stal of een aardig hindernisje neem dan doe hem wel op.
maarja die cap hoeft je niet altijd te beschermen er zijn zat andere dingen die kunnen gebeuren tijdens rijden waart die cap je niet voor beschermt...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:55

ik rij zelden zonder cap een enkele keer als 't me écht te warm is. Eigenlijk wel fout want dan zul je net zien dat het net fout gaat op dat moment. Maar ik zou het níet doen als ik m'n paard niet zou vertrouwen natuurlijk kan er altijd wat gebeuren maar je stapt eerder op een mak beest zonder cap dan op een paard dat nog wel eens graag een bokje geeft.

En aan de andere kant vind ik het eigenlijk ook allemaal zo veilig worden. Vroeger was een cap met alleen zo'n plastic cap goed genoeg. Nu zit er helemaal zo'n dikke binnenkant in, en als je cap gevallen is moet je 'm wegdoen omdat die dan van binnen gebroken kan zijn en dan is die niet veilig genoeg meer. Ook met auto's bijv. vroeger waren er helemaal geen autoriemen toen voor en nu ook opeens achter. Geheid dat we over een paar jaar allemaal met een fietshelm op móeten fietsen! en ik zie het ook nog zo gebeuren dat we dalijk allemaal met een helm op in de auto moeten stappen ofzo. Nu zegt iedereen wat een onzin (fietshelm en helm in de auto) maar dan word er vast ook gezegt 'wat dom dat je geen fiets helm draagt ofzo'. Achja, dat is mijn mening maar Knipoog

suzieone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:57

Ik rij ook altijd met cap. Je kan je paard wel vertrouwen, maar als er wat gebeurd, dan zit je. Dus voor de zekerheid, en ik rij zekerder.

Tam_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:58

Ik doe een cap heel soms niet op. Op buitenrit áltijd. En om de simpele reden: Als Lola iets gaat uitvreten, gaat rennen en bokken, merk ik dat als ik haar ga poetsen. Dan is ze onrustig en vervelend, en dan voel ik al aan; 'Oh vandaag wordt het rennen.' En als ze in haar stal met het borstelen op een plaats blijft staan met dr hoofd naar beneden weet ik dat ze niks gaat doen. Maar afentoe zet ik hem dan gewoon op. Met bloedheet weer laat ik hem ook welleens af. En afentoe heb ik gewoon geen zin in zo'n calimero bult op mn hoofd te hebben. Vork

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:59

Djesseka schreef:
Weegt het voorkomen van zweten, rotgevoel, hoofdpijn, minder fraai gezicht op tegen wat je allemaal kan overkomen als je zonder cap rijdt?

Nee. Maar iets waar je geen angsten/onzekerheid voor hebt zie je ook niet als bedreiging waardoor je m wel op zou zetten, in mijn geval. Als ik onzeker ben over iets, dan gaat ie op. Maar anders niet.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:11

ik rijd áltijd met cap. ik heb een lichte vrom van migraine, waar ik vooral in de zomer last van heb, en om dan met cap te rijden is soms echt killing. maar ik slik het maar gewoon, want ik heb liever een béétje hoofdpijn met een cap op dat een zware hersenschudding of wat dan ook. Knipoog (en er bestaat natuurlijk ook nog zoiets als asperientje in nemen voor inspanning)
tuurlijk ben ik ook wel eens in een dolle bui op mn oude verzorg shet gesprongen zonder cap (en dat was echt geen makkelijk beestje, hoe klein hij ook was, je kon behoorlijk pijnlijk van hem afvallen.) maar daar blijft het ook echt bij, als ik sirieus op mijn vzpaard rijd doe ik altijd mijn cap op.

(ik mag van de eigenaresse niet zonder cap op hem rijden, en op de manege is cap natuurlijk ook verplicht dus tja, ik heb niet veel keus eigenlijk Clown )

kriekjn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:31

Ik rij al 6 jaar paard , en ik ben nog nooit op mijn paard gekropen zonder men cap op te zetten .
( behalve die 1ne keer dan Haha! Tong uitsteken ) .
Het was 40 graden ofzo , en ik vertrouw men paardje echt wel goed , dan heb ik hem gewoon tijdens het rijden afgezet , ik had gewoon veel te warm .
Maarja , ik rij natuurlijk ook wel op jonge paarden , en hoe braaf ze ook zijn , ze kunnen altijd wel van iets schrik hebben , en er met je vandoor zijn .
Ik draag dus gewoon altijd mijn cap .
Ik dacht zelf die 1ne keer dat ik hem dan afzetten , WOUW wat is dit raar zonder mijn cap .
Ik begon er zelf bang van te krijgen , ik dacht , ja , en nu zal het gebeuren , hij heeft nog nooit een stap verkeert gezet , en nu gaat hij verschieten van iets , en dan heb ik wat voor en dan ga ik nooit meer kunnen paardrijden .
Ik dacht van , is mijn les bijna gedaan Rolleyes ?
Maar ja , ik snap niet hoe het kan zijn dat er mensen zijn die ALTIJD zonder cap rijden .
Zo was het bij ons eens in de manege opendeurdag , en imke schellekens-bartels , kwam een clinic geven , en ook een 15 min. les geven aan 2 pers. en dat ene meisje had geen cap aan , had die even op haar donder gekregen dat ze haar cap niet aanhad Tong uitsteken !
Je ziet , zelf de beste topruiters rijden met cap , er kan ALTIJD wat gebeuren , ook al zit je op een stok oud paard , het blijven paarden .
Zo dit is mijn gedacht erover Haha! .