Zadel aansingelen , hoe hard ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Swoppie

Zadel aansingelen , hoe hard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 19:01

Hallo, Misschien een domme vraag.

Normaal gezien leg ik het zadel erop en singel ik gewoon aan, zonder hard te trekken. Dan laat ik wat stappen en singel nog eens aan. Dan voor het opstappen , nog eens tot ik niet meer kan en na het opstijgen en beetje stappen nog eens.

Nu heeft er iemand me gezegd dat dat geen kwaad kan om ineens veel harder aan te singelen. (niet met een ruk of zo hoor)
Maar toen ik dan voelde aan de singel, leek het mij echt keihard te spannen en kreeg er geen vinger meer tussen, zelfs toen ik op het paard zat, kreeg ik het zelf nooit zo hard aangesingeld...

Hoe moet het nou ?

Hartelijk dank

Lenneke_

Re: Zadel aansingelen , hoe hard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 19:43

Ik doe hem nooit heel strak. We vast, maar niet zo strak als maar kan. Lijkt me niet fijn voor het paard.
Soms vergeet ik aan te singelen, dan hangt de singel losjes om de buik. Met rijden merk ik er niks van, het zadel blijft gewoon recht liggen.

Voor heuveltjes zou de singel wel strakker moeten, anders schuift het zadel iets naar achteren. Maar om dat tegen te gaan doe ik liever een borsttuig om

_Eline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 20:21

Ik doe het gewoon altijd op de manier van de TS. Lijkt mij ook niet zo fijn voor het paard om ineens hard aan te singelen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:12

Ik doe het ook altijd gewoon rustig stukje voor stukje.
De regel die in de boekjes staat is dat je er een vlakke hand tussen moet kunnen steken. Een probleem met deze methode is alleen, dat je daarna je singel weer los moet maken, omdat je bij het terugtrekken van je hand alle haartjes de verkeerde kant op trekt Haha! Dus niet praktisch, maar wel een goede richtlijn.
en inderdaad, ik betrap met er bij het afzadelen regelmatig op dat ik niet aangesingeld heb en de singel zonder moeite 3 of 4 gaten strakken had gekund Bloos

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:13

Ik doe het altijd stukje voor stukje. Heel ineens is voor het paard niet fijn en ik heb zelf een paard gehad waarmee ik de gevolgen van jarenlang in één keer hard aansingelen (niet bij mijzelf) heel goed gemerkt heb.

Iris_Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:14

Mijn zadelmaker wees mij er op dat ik mijn singel helemaal niet strak aan hoefde te trekken!
Hij zag zelfs liever loser! het zadel blijft toch wel liggen zei hij!
Dus ik heb hem nou elke x wat losser!
Tevens doe ik ook stukje voor stukje!

L_Odette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:16

Tot dat je paard blauw aanloopt Bloos

Nee hoor, geintje... Indd stukje voor stukje.. Ik check het altijd nog even, als ik mijn hand er nog tussen kan steken zit ie goed... en uiteraard oppassen voor velletjes die dubbel zitten...Bij je paard dan, haha...

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:17

Sommige mensen trekken de singel gelijk een paar gaten hard aan. Zelf zal ik dat echt nóóit doen. Ten eerste is het niet goed en het paard vindt het ook niet lekker. Ik singel eerst losjes aan, loop naar mijn bak toe, singel dan wat strakker aan, stijg op, stap een paar rondjes, singel nog een gaatje aan en na wat drafwerk kan de singel meestal nog een gaatje. Dan zit hij goed strak, ook weer niet té strak, maar ook niet té los. Lachen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:19

Met dressuur doe ik hem nooit zo strak, met springen wel een gaatje strakker, anders ben ik bang dat het zadel op d'r kont ligt aan het einde van de rit. Haha!

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:20

Ik singel aan bij het opzadelen en dan nog 1 keer nasingelen voor opstijgen. Zit altijd prima. Ik heb wel zo'n superzacht singelbontje om mijn leren zingel (lijkt me lekkerder zitten voor mn paard)

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:26

een goed zadel dat past hoef je niet zo strak aan te trekken. Als het goed is blijft dat mooi liggen. Maar zoasl op maneges enzo singel ik wel strak aan. Daar passen 9 van de 10 x de zadels niet en dan lig je er zo naast. Ook met dikke poný singel ik wat strakker an omdat die zadels en ook zo afglijden Clown

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 23:58

Ik singel wel in een keer aan, en mijn paard doet daar ook totaal niet lelijk op, gewoon geen reactie.
Nasingelen doe ik eigenlijk niet, de singel kan trouwens niet hoger, hij zit aan beide kanten op de laatste gaatjes. Als ik opgezadeld heb kan ik mijn hand er wel tussen schuiven, maar met moeite. Na het loswerken kan mijn hand er vrij makkelijk tussen.
Overigens heb ik een behoorlijk rond paard wat vrijwel geen schoft heeft, toch hoef ik echt niet flink aan te singelen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 00:13

Als iemand tegen mij zegt dat ik hard aan moet singelen, dan zou ik 'vriendelijk' vragen of iemand zich lekker met zijn eigen zaken wil bemoeien. Ik zou nooit de singel strak en hard aantrekken bij mijn paard. Dat lijkt me heel erg onprettig voor hem en zo ga ik niet met mijn paard om.

Ik ben hem nu aan het inrijden en ik singel hem 2 a 3x aan, voordat hij echt goed zit. En dan zit 'ie echt niet te strak, maar gewoon goed. Dat vind ik heel belangrijk voor mijn paard, want ik wil absoluut niet dat hij er een hekel aan krijgt of iets dergelijks. Het moet wel leuk blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 00:24

Lalidan schreef:
Ik doe het ook altijd gewoon rustig stukje voor stukje.
De regel die in de boekjes staat is dat je er een vlakke hand tussen moet kunnen steken. Een probleem met deze methode is alleen, dat je daarna je singel weer los moet maken, omdat je bij het terugtrekken van je hand alle haartjes de verkeerde kant op trekt Haha! Dus niet praktisch, maar wel een goede richtlijn.
en inderdaad, ik betrap met er bij het afzadelen regelmatig op dat ik niet aangesingeld heb en de singel zonder moeite 3 of 4 gaten strakken had gekund Bloos

tenzij je vanaf de kont je hand ertussen doet Pling maar die kinderhandjes zijn wel wat kleiner dan die van een volwassene Vork

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:12

Ik singel altijd een paar keer aan tijdens het opzadelen aan de muur. Dan voor ik erop stap een laatste keer (standaard gaatje he Bloos ) en dan eigenlijk niet meer.
Hij zit niet heel strak maar ook niet los. Gewoon goed. Lachen

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:18

Whah, ik ben er (geloof) eergister afgeschoven, naar links.. Bloos
Waarschijnlijk hang ik te veel naar links, ook tijdens het rijden schuift hij steeds..
Het zadel was niet omhoog te duwen, dus zat wel flink vast Clown
Ik heb het idee dat dat net is gekomen, omdat ik op de fiets en tepaard een maand geleden wel recht en in balans kon zitten..
Als ik nu zonder handen fiets schuif ik iets naar links, omdat ik anders omga..? En dat ook tijdens het rijden dus Tong uitsteken
Iemand met hetzelfde probleem?

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:19

Ik heb een dresuurzadel dus moet zo ie zo goed aansingelen
voordat ik op stap..

De singel haal ik er altijd af, dus met opzadelen maak ik die
eerst aan een kant vast op de onderste gaatjes..
Dan singel ik aan de andere kant een paar gaatjes aan,
en dan weer aan de andere kant..
Hoofdstel in, en net voordat ik op stal trek ik het laatste
stukje nog even aan.. Lachen

Safrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:21

Ik singel 1 keer aan bij het opzadelen, dan stap ik tot aan de bak/piste en daar singel ik nog eens aan. Ik hou het ook liefst losjes, ik heb ook niet graag dat mijn riem te strak zit *LOL*

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:23

TS, volgens mij doe je het dus heel netjes en paardvriendelijk.
Hij hoeft niet superstrak; zeker als je met een krukje opstapt zakt het zadel niet scheef tijdens het opstijgen.
Tijdens het rijden nasingelen is al helemaal niet nodig. Ik heb 1 x op een manege gezien dat een pony die geen singel verdroeg, helemaal geen singel had; alleen een staartriem. zo werd hij gereden en dat ging prima.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:25

Citaat:
Tijdens het rijden nasingelen is al helemaal niet nodig.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb vorig jaar op andermans paard gereden, en was vergeten na te singel na enkele rondjes stappen. De singel hing dusdanig los, dat het paard er schuurplekken van kreeg..... Dus even controleren als je er op zit kan geen kwaad, en soms ellende voorkomen.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:27

Ook ik singel vaker aan.
Als eerst op de poetsplaats heel losjes.
Daarna als ik naar de bak ben gelopen nog een keer.
En als ik een tijdje heb losgestapt singel ik de laatste keer aan.
Ook ik heb mijn singel niet strak zitten dat lijkt me gewoon niet prettig.
Mijn zadel blijft ook prima zitten.

Een singel in 1 keer aantrekken lijkt me zeer onprettig voor het paard!!! Huilen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:29

Lalidan schreef:
Citaat:
Tijdens het rijden nasingelen is al helemaal niet nodig.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb vorig jaar op andermans paard gereden, en was vergeten na te singel na enkele rondjes stappen. De singel hing dusdanig los, dat het paard er schuurplekken van kreeg..... Dus even controleren als je er op zit kan geen kwaad, en soms ellende voorkomen.

Dan was de singel niet schoon Clown

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:46

De singel was prima schoon, maar simpelweg door het feit dat hij heen en weer bewoog, schuurde hij.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:53

ik leg eerst het zadel er op maak dan heel los vast dan vaak hoofdstel om dan nog een keer aansingenlen. dan de voeten naar voren trekken dat de huit goed zit. dan naar de bak lopen. nog een keer aansingelen dat er nog een hand makkelijk onder kan schuiven en dan opstijgen en dan gaat mijn zadel altijd nog een beetje scheef. ga ik weer goed zitten en zadel goed trekken en dan nog heel soms nog keer maar eigenlijk nooit meer. alleen met wedstrijden trek ik nog wat strakker aan als ze dan gaat stijgeren dan blijft mijn zadel teminste goed.
verder heb ik ook een singel met elastiek.

kriekjn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:59

floorsil schreef:
ik leg eerst het zadel er op maak dan heel los vast dan vaak hoofdstel om dan nog een keer aansingenlen. dan de voeten naar voren trekken dat de huit goed zit. dan naar de bak lopen. nog een keer aansingelen dat er nog een hand makkelijk onder kan schuiven en dan opstijgen en dan gaat mijn zadel altijd nog een beetje scheef. ga ik weer goed zitten en zadel goed trekken en dan nog heel soms nog keer maar eigenlijk nooit meer. alleen met wedstrijden trek ik nog wat strakker aan als ze dan gaat stijgeren dan blijft mijn zadel teminste goed.
verder heb ik ook een singel met elastiek.

Van waar heb je die singel met elastiek ?
Dat is heel gemakkelijk voor mijn paard .
Want die is altijd heel blij dat ze kan lopen , en blijft niet gemakkelijk stil staan .
Als je dan zo gewoon kunt trekken en dat "dink" er niet moet infroesjelen .
Dan is dat heel gemakkelijk .
Ik ben daar namelijk naar opzoek , maar vindt het nergens .
Is dat een Kieffer singel ?

Mamaaaaaaahh Tong uitsteken ..