mijn fjorden ruin witte haren op zijn rug presies waar waar de kussen liggen van het zadel zijn rug is goed de veearts is vorgig week nog geweest maar toen zag je nog weing tot niets en om dat het een licht fjord is zie je het niet zo goed maar de laast dagen is het heel duidelijk gewoorden duss ik hed wat vraagen
waarneer komen die haren er is dat van een maand geleden jaar of zo ?
meestal komt dat door een niet passend zadel wat op die plek drukt, of het is pigment of het is een plekje wat zo vaak opengereden is dat er nu alleen nog maar witte haren terugkomen
Hoe oud is je paard? En wanneer heb je het zadel laten nakijken? Wat heb je voor dekje/pad onder je zadel? Witte haren komen altijd door druk- of schuurplekken, er is dus ergens iets mis met je zadel.
Het zijn waarschijnlijk drukplekken zoals de andere ook zeggen. Het zadel drukt op de rug waardoor de doorbloeding slecht wordt op dat punt en dat zie je door witte haren.
harry's horse staat niet bekend om zijn goede kwaliteit als ik heel eerlijk ben. ik zou eens een goede zadelmaker vragen het zadel na te kijken en controleren of het passend is voor de rug van jouw pony, want witte plekken is nooit goed
HH heeft best goede spullen alleen de zadels zou ik nooit kopen.. Ja misschien een mini zadel op een shet voor af en toe een ritje, maar verder zou ik nooit zo'n zadel kopen..
hij is 11 en ik denk 2 maanden geleeden ik heb er een anky dekje onderligen maar de veearts was geweest en zij dat zijn rug goed was . maar ik wis niet dat het zo snel witte haar konden komen
een veearts heeft geen verstand van zadels en eerst komen drukkingen, later komen pas rugproblemen.... een ankydekje is ook niet super hoor, maakt de kamer te nauw, wellicht was het zadel wel goed aangemeten, maar door de matras ertussen nu te nauw??
drukkingen kunnen heel snel komen.. heb ik ook gemerkt.. terug van weekje vakantie.. niks aan de hand.. paar keer gereden met m'n zadel (Kieffer) en ja hoor op rug klein witte haartjes. Het zijn er in totaal misschien 8, maar ik wacht mooi totdat de zadelmaker heeft gekeken en geadviseerd wat ik moet doen. (was al gebeld, want heb het paard nog niet zo lang en zadel zater erbij en wou het toch controleren) en wat crossmonster schrijft.. een erg dik dekje kan het ook allemaal te nauw maken. Waar zitten de witte haartjes precies?
Een drukking wordt veroorzaakt doordat de plek niet goed doorbloed wordt, de huid wordt afgekneld. Daardoor wordt die plek ook meest warm en wat dikker, doordat er paar huidcellen doodgaan ontstaan er op die plek vaak witte haartjes. Witte haartjes zijn dus een uiting van een drukking.
Drukkingen kunnen inderdaad binnen een paar dagen verschijnen.
Een zadel hoort eigenlijk helemaal 'naakt' zonder dekje precies te passen. Om te rijden hoort er dan eigenlijk een zo dun mogelijk dekje onder, dat dekje is alleen om het zweet op te nemen, niet om het zadel passend te maken en al zeker niet om schuren tegen te gaan. Dan past je zadel gewoon niet goed. Dus mijn advies: snel een nieuw zadel zoeken!
als ik dunnen dekjes gebruik dan gaat het zadel schuren dus heb ze mijn een anky dekje geadviezerd.
wie zijn "ze" ?? want dat is echt gewoon aansmeerderij , want een goed passend zadel schuift niet. zou een ankymatras dat probleem verhelpen, dan heb je een te wijde boom.
Dat betekend dus dat de hele rug waar het zadel licht tijdens het rijden te weinig bloed krijgt. Voorlopig dus niet met zadel rijden en opzoek naar iets wat wel goed past. Is je pony wel nog braaf met opzadelen? Ik merkte van mij dat hij wat kribbiger werd.. en dan heb ik het echt over 8 witte haren
mijn paard(ook een fjord) heeft witte haartjes op der borst dus dat kan nooit van het zadel zijn en ook en beetje op der buik.dat zijn dan toch haartjes die teruggroeien als je paard een wondje heeft gehad of niet? (sorry was even een offtopic vraagje)
dat is ook mogelijk joyceenzira, door een wondje, maar dat komt dus ook van dat de huid daar onvoldoende doorbloed is geweest en eigenlijk een beetje dood is gegaan.
op zadelen gaat goed aleen als ik op stap dan loopt ie weg ik merk het nu met wijken en schouderbinnenwaarts dat hij in opstant komt daar om had ik de veearts laaten komen maar die zag niks entoen zag ik ook niks hoor maar nu wel
Ik denk dat je zadel niet goed past. HH heeft behoorlijk goede zadels voor het geld, maar als het niet past heb je er niets aan. Ik zou een goede zadelmaker laten komen. Tweedehands zijn er ook heus wel goede zadels te koop. Ik denk ergens dat jouw fjord een bredere boommaat nodig heeft dan wat HH max. kan leveren. Ik heb dat bij een vriendin gezien. De breedste maat van wintec (toen had je nog geen XL) pastte niet en dus hebben ze het nog breder laten maken. Nu heeft Wintec ook XL bomen en een speciale uitvoering van de 500 ervoor. Wie weet heeft jouw paard ook wel zo'n zadel nodig.
Het is heel belangrijk om je zadel te laten nakijken. je zegt dat het 7 maanden oud is, dan zit het waarschijnlijk al 7 maanden niet goed....
als een zadel niet goed ligt, zie je het vaak aan als je na het rijden je zadel eraf haalt, haartjes dubbel liggen, daar beschadigd de huid licht van. daar krijg je witte haartjes van. Bij mijn paard was het ook, ieder jaar werd het erger en in de wintervacht zag je het bijna niet. toen we het zadel hebben laten nakijken is er vanalles aan veranderd en nu wordt het niet erger meer.
Haartjes hoeven niet eens dubbel te liggen. Hoe zweet het paard na het rijden onder het zadel? Niet, dan drukt het zadel. Op de droge plekken zit het zadel dan te strak. Liggen de haren nog gewoon goed, dan schuift het zadel niet, maar ligt het gewoon te strak. Als de haren dubbel of scheef liggen, dan schuift het zadel ook nog eens.