moeilijk passend zadel te vinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

moeilijk passend zadel te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 10:52

Mijn nf (zie ook profiel, Nikita) was toe aan ander zadel, heb de wintec gekocht met een rode en witte boom, maar lag niet goed, kiepte met lichtrijden.
Erna hafinger zadel gekocht, ook dit zadel past niet. ligt veel te hoog op de schoft. 3e zadel gekocht, ook extra breed, geschikt voor fjorden en haflingers, hetzelfde probleem. Ligt echt heel hoog op de schoft waardoor het zadel te ver achterover geleund ligt en je er nooit recht op kan zitten.
verder zadel van instructrice geprobeerd, van dr oude pony, maar dit sloot niet goed aan en ook te hoog op de schoft.
ze id momenteel erg dik, heb wei al afgezet maar krijgt erg weinig beweging doordat waar ze nu gestald staat erg moeilijk is. Ook heeft ze tijd op 2 hectare volle wei bij natuurgebied gestaan.
Wil nu graag haar laten afvallen en weer meer rijden ( verhuizen binnenkort weer naar natuurgebied, maar is net gemaaid gelukkig)

wie heeft de tip!!
ze is iets breder, beetje schoft.
koop gene zadels meer, wil eerst passen, Heb er nog 2 niet passende te koop staan en word zo duur grapje

Lynn_Nikita

Re: moeilijk passend zadel te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 10:53

ow ja, ik wil ok niet meer dan 250 uitgeven aan passend zadel, omdat ze niet veel gereden word, meer om nu in conditie te krijgen en voor verzorgstertje.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:57

je kan een zadel-pas-service laten komen, maar dan ben je niet voor 250 euro klaar.
ik vind een goed passend zadel zelf erg belangrijk.

Nikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 11:11

Ik heb het zelfde probleem als jou.
Hou het even in de gaten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 12:59

zadelpasservice is oplichter, die hie rin buurt in elk geval wel. was laatst in de winkel van hun, een zadel, gewoon uitgedroogd leerm scheurtjes en flinke gebruikerssporen, 300-!!!! en ook nog een onbekend merk.

nee sorry, is wel makkelijke romdat je groot aantal zadels in 1 keer kan passen, maar belachelijk die prijzen
en ik wil ook een goe dpassend zadel hebben, voor 250- zal dat toch wel te vinden zijn. Hoeft ook niet nieuw of duur merk te zijn, als maar goed past en dat is gewoon moeilijk te vinden

niemand paar merken die goed liggen op wat breder ponytje van 1.46 met beetje schoft

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 13:04

Als je een 2dehands boomloos(barefoot) zadel koopt, heb je daar ook nog plezier van als ze van vorm veranderd. Niet iedereen valt erop, maar wel heel handig. Die van mij heeft ook de problemen die jij nu noemt, ze is te dik, en zadels liggen te hoog boven de schoft. Maar de Barefoot ligt perfect. En die kun je ook eerst even een weekje uitproberen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 13:07

Je budget is te klein voor kwaliteit.
Een paard verdient een goed passend zadel.
Is je budget niet gewoon te klein voor een paard?

Als je goedkope zadels koopt zal doorverkopen inderdaad een lastig verhaal worden. De zadels die ik kocht en waar ik later weer afstand van deed, hebben mij nooit iets gekost, zijn altijd weer voor een zelfde prijs weggegaan. Dus het hoeft geen duur geintje te zijn hoor. Kwestie van verstandiger kopen en niet meer het goedkoopste van het goedkoopste te willen hebben.

Als ik jouw was, ging ik rijden zonder zadel. Moet best kunnen op een breder gebouwd ponietje. En als het dier dan weer is afgevallen naar normale conditie, heb je misschien ondertussen ook wat geld gespaard en ben je heel misschien zelfs te het inzicht gekomen dat laaggeprijst best wel eens heel duur kan zijn Knipoog

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 13:18

Oh jee... ik vroeg me naar aanleiding van het antwoord van toverpaardje af waarom zo'n zadel barefoot heet en niet bareback. Even gegoogled en nu weet ik waarom (Don't try this at home, tenzij je bij degoutante sexsites terecht wilt komen).

Maar er is wel een ander zadel dat bareback heet. Ik heb ooit eens op zo'n zadel gereden, maar dat klemde wel echt op de ruggengraat en de schoft. Ik denk dat de barefoot zadels dit veel minder hebben, toch als ik hun website mag geloven.

Is het realistisch om een barefoot zadel tweedehands te vinden tegen een redelijke prijs? Wij zitten hier ook met zo'n moeilijk geval (hoge, tamelijk brede schoft --> geen enkel zadel ligt perfect).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 15:11

ik rijd ook vaak zonder zadel, maar ik heb een verzorgstertje en die wil graag met zadel ( en met buitenrijden ik ook, aangezien ze dan erg heet word)
ik vind 250- voor 2e hands zadel nette prijs hoor
voor mijn rijpaarden hun zadel heb ik wel wat meer betaald, heb een kieffer, maar dat ga ik niet uitgeven voor een pony die hoogstens 2 keer per maand gereden word

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 15:17

Gewoon naar je plaatselijke ruiterhuis gaan en een 2e handsje uitzoeken. Zij zien of het zadel past en eventueel kunnen ze met opvullen het zadel passend maken.

250 euro is wel weinig voor een zadel dat nog correct is, vaak zijn ze zo oud en ingesleten op het paard waar het vanaf komt of is het leer verhard en de vulling niet meer oke. Opnieuw opvullen kost dan al gauw 200 euro, maar dan heb je wel een zadel waar je weer jaren mee doet.

2 keer per maand en jaren lang is niet weinig, elk paard verdient een goed zadel. Ik ken er genoeg die alleen op zondag rijden en dat is als het meezit 4 keer per maand, maar komt vaak neer op 3 keer, die ene zondag valt wel eens uit. De paarden hebben wel goede zadels en dat is toch wel het minst.

Ik denk dat je nl al snel 400 tot 500 kwijt bent, maar dan heb je wel een zadel dat past en waarvan je zeker weet dat de boom nog heel is en niet drukt op de paardenrug omdat de vulling slecht is.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 15:57

hier zijn geen goede ruiterzaken in de buurt
die ene in maasbracht heeft echt prijzen waar je van achterover slaat, en dat voor een zadel wat gewoon kapot is en uitgedroogd. De ander heeft alleen vrij nieuwe merkzadels in assortiment liggen
De zadels die ik gepast heb sloten redelijk aan, lagen op schoft alleen te hoog waardoor het zadel iets naar achteren gekanteld lag.
Ik blijf erbij dat ik voor dat bedrag toch echt wel een 2e handsje moet vinden, en anders weer een syntetisch zadel, die zijn ook niet zo duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:01

Soms moet je wat verder zoeken, ook ik ga een ander zadel bestellen en volgende week komen ze naar mij toe. Moet ik 50 euro voor betalen omdat ze meer dan 100 km moet rijden. Tant pis, ik wil een goed passend zadel hebben. Is trouwens wel een zadel dat je kunt verstellen zowel voor op paard als voor de ruiter.

Misschien een idee voor jouw? Equestor. Mijn mooie passier gg gaat dus de verkoop in. Jij hebt meerdere ponies dus met 1 zadel zit je wel goed lijkt mij dan. Equestor is nl ook voor paarden met weinig schoft en ik heb een breed geribt paard, ook niet makkelijk.

Je bent wel duurder uit dan 200 euro, maar als je je zadels inruilt en eventueel nog wat ander spul, kom je een eind en wellicht hebben ze 2e hands. Ook mag je op afbetaling, dus het is maar een suggestie. Met een niet passend zadel rij je je pony naar de filistijnen, ook als je maar 2 keer per maand rijdt, maar jaren lang is dit echt niet de bedoeling.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 16:49

nee ik wil ook een passend zadel, maar ben van mening dat dat geen 1000 euro hoeft te kosten.
kan ook wel een zadelpasservice laten komen van ver, maar als hun niks passends hebben ben ik wel mn 50- voorrijdkosten kwijt ( als niet meer is )
als ik geen gevoel had en niet druk maakte om mn paard, reed ik wel met die wintec, die zit lekker, is nieuw, maar kiept naar voren, ik heb er geen last van maar mn paardje wel, vandaar dat ik op zoek ben naar een ander
ik heb meerdere pony^s, maar staan niet op 1 locatie en heb ik passende zadels voor
dit zadel komt bij de verzorgster thuis te liggen, dus heb ik er rniet veel aan voor mn andere paarden

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:50

Een merovech Giselle met boommaat 3? Die kun je 2e hands v inden voor 250 euro en die heb ikw el eens op haflingers zien liggen. Ik zou wel de afspraak maken dat je kunt passen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 16:53

ja, dat wil ik nu ook doen. ik kan helaas niet met paard komen passen maar wel zadel al aanbetalen, dan passen en als niet past terug brengen
heb ik bij laatste zadel ook gedaan, helaas paste het niet.
moet alleen ook nog eens kijken waar die zadels te koop zijn, woon in limburg en als ik naar ander kant van land moet om te passen, en past niet ben ik ook al gauw volle tank kwijt

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 18:14

Tja ik weet niet of het met jouw budget een optie is maar ik heb 2 mnd terug John Kool laten komen met zadels. Mijn pony (ong. 1,50m.) is ook breed rond de schoft en heeft niet zo'n hele hoge schoft. Hij moest dus sowieso een zadel hebben met een breed kussenkanaal. Hierdoor vielen meteen heel veel merken af. Misschien dat je er iets aan hebt als je weet welke zadels bij mijn pony pastten: bates (weet zo helaas niet meer welk model maar het is de leren variant van wintec) nieuwprijs rond de 1100 euro, Kentaur weet zo niet meer welk model maar de prijs was rond de 750 euro, KN tango, Schumacher ook hiervan weet ik niet meer welk model maar de prijs lag rond de 1700/1800 euro, Passier optimum en een Spalding brittanica pennine (nieuwprijs 1750 euro).

Op zich zou je een kentaur of bates tweedehands wel in jouw budget moeten kunnen vinden denk ik.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 19:03

zal het proberen, bedankt, zo heb ik elk geval al wat merken

heb foto`s
zo lag een boom maat 34 op haar rug
Afbeelding
Afbeelding

en zo ziet zij eruit
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:04

Kijk eens op marktplaats, Advertentienr.:10770120813
Merovech, 200 euro

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:55

Tja, Lynn_Nikita, goedkoop is duurkoop. Met een behoorlijk zadel doe je jaaaaaren en met een goedkoop vodje denk ik dat je je paard kapot rijdt en na een jaartje, misschien 2 jaar kun je het ook weggooien.

De basis voor een paard is goed tuig en dan pas komt het rijden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 23:52

je kan ook vaak genoeg 2e hands merkzadels kopen die nog in nette staat zijn. kan laten nakijken door zadlmaker en zie dan niet in wat t probleem is

@ germie, thx ga zo eens kijken

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 23:55

zie dat 34 boom maat is, ben bang dat dat ook niet past
ga morgen 2 zadels van vriendin passen, gewoon kijken welk merk goed past.

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:31

Ohja, dit probleem ken ik maar al te goed! Ik heb ook een New Forest en die haar schoft en buikje ziet er exact zo uit als de jouwe!
Ik had eerst een synthetisch dressuurzadel van HH met verwisselbare boom, zelfde principe als wintec dus.
Deze lag ik principe goed (witte boom erin), nooit drukplekken ofzo gehad maar... als ik langer dan een half uurtje reed en ze begon wat te zweten ging dit zadel enorm schuiven, vooral in galop dan! Het gleed echt van links naar rechts!
Nu heb ik tweedehands een Rossner gekocht met een brede boom en ja hoor, deze is dus nog te smal...
Ipv 3 vingers kan er een gans hand tussen en het ligt ook te veel achterover.
Maar ik ga een zadelmaker contacteren, heb al dikwijls gehoord dat de bomen van Rossner makkelijk wat kunnen verbreed worden.
Ik hoop dus dat het zadel alsnog passend te maken is, anders blijf ik nog eventjes met de HH rijden tot ik genoeg gespaard heb voor een op maat gemaakt Massimo zadel ofwel een boomloos zadeltje.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:52

De laten we het vingertest noemen gaat niet altijd op.
Het heeft met name te maken met de vorm van de boom en kussens.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:56

Is een IJslanderzadel misschien iets?
Die zitten ook nog eens heerlijk Haha!
Mijn tweedehans IJslanderzadel was € 250 (daar kwamen natuurlijk wel nog de singel, beugelriemen ed bij). Het zadel is nog in prima staat en ligt perfect op mijn paard.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 14:29

russel schreef:
De basis voor een paard is goed tuig en dan pas komt het rijden.

Dat kan ik ook echt wel beamen!! Op de eerste plaats komt de (psychische en fysieke) gezondheid van het paard. Daarna kan je pas aan rijden denken en daarvoor is kennis én degelijk materiaal onmisbaar.

Ik denk wel dat het mogelijk is om voor 250 euro een goed passend, degelijk zadel te vinden. Maar ik denk dat je dan wel moet rekenen dat je het pas vindt na een jaar lang intensief te zoeken (tenzij je veel geluk hebt). Vraag is of je dan niet beter wat meer kan uitgeven om meer keuze te hebben en dus meer kans om het juiste zadel tegen te komen. Lachen