bontje onder het zadel is niet goed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

bontje onder het zadel is niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 00:36

wie rijdt of heeft nog meer een bontje onder het zadel? ik had er ook een,maar harnesmaker raadde het af ,als het zadel op maat is gemaakt(wat dus nu is gebeurd) en je zou het bontje er nog exstra onder doen dan verdrukt het weer en heb je geen ruimte meer bij de schouders(dus geen bewegingsvrijheid meer) dus rijdt nou maar niet meer met bontje,ik gebruikte het altijd omdat mijn paard een gevoelige rug had, en ik het zelf ook fijn vond dat die er onder zat,is wel even wennen zonder Knipoog
maar zie toch dat er heel veel mee rijden nog..gr emaartje

daantjuhhh

Re: bontje onder het zadel is niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 00:37

Ja ik rij er sinds een week mee.
Maar mijn zadel moet nodig een opvulbeurt hebben.
Hij schuift nou af en toe heel iets (ech heel minimaal, maar met bontje dus helemaal niks)
Als ie met een paar weekjes weer opgevult is gaat het bontje er weer onder uit!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 00:41

Mijn zadel schuift eender hoe, iets minder met bontje, en vind het beter zitten (ofwel denk ik dat gewoon Haha!), maar mijn pony heeft dan ook geen schoft, en het zadel schuift telkens naar rechts (heeft met mijn stijgbeugelriemen te zien, die ik niet op gelijke maat krijg..)

JML

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 00:45

Ik vind dat als een zadel goed past je er ook geen bontje onder hoeft te doen....
Op horse event hadden ze een meetapparaat dat de druk liet zien op de paardenrug. Met elektroden kon je op de monitor zien (dmv kleurverschillen) wat de drukplaatsen waren. Heb een ruiter gezien met gelpad en bontje onder het zadel en dat zag er niet zo goed uit als zonder.
Dat heeft me toen wel aan het denken gezet.
Mijn zadel past dus ik zal er geen bontje onder doen... maar ben wel weer zo dat ik er toch een gelpadje op leg Tong uitsteken
Tegen beter weten in????

anjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 00:46

als je er op let dat het zadel geen andere ligging krijgt en/of drukkingen geeft zie ik geen probleem in het rijden met bontje. stel dat je paard hoog opgeeft en je soms wat hard in het zadel terug komt, dan kan het bontje de klap enigzins opvangen en je problemen in de rug kan vermeiden. natuurlijk moet het zadel ten aller tijden passen want met een slecht passend zadel kun je veel meer aanrichten dan met een bontje imo.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 00:54

anjer schreef:
als je er op let dat het zadel geen andere ligging krijgt en/of drukkingen geeft zie ik geen probleem in het rijden met bontje. stel dat je paard hoog opgeeft en je soms wat hard in het zadel terug komt, dan kan het bontje de klap enigzins opvangen en je problemen in de rug kan vermeiden. natuurlijk moet het zadel ten aller tijden passen want met een slecht passend zadel kun je veel meer aanrichten dan met een bontje imo.

Vind mijne toch rustiger met bontje hoor, bij het doorzitten gaat ze niet zo snel proberen galopperen. Ze is erg gevoelig op de zit (en het zadel is pas nagekeken en past goed, dus het is geen pijn). Scheelt toch wat bij haar, maar zonder bontje lukt het ook allemaal, maar mijn zadel gaat dan sneller gaan schuiven.

anjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 01:01

dan moet je het niet doen Celia, het bontje hoort alleen een eventuele toevoeging te zijn en niet een middel om iets anders te compenseren vind ik. bij het springen echter kan ik me voorstellen dat je het fijner vind met bontje te rijden aangezien je dan helemaal wat harder neerkomt af en toe.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 01:04

Ik gebruik het dan ook vaak bij het springen Knipoog. Het bontje ligt er niet altijd op. Maar die bontjes heten drukverdelers?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 01:07

Ik heb ook gehoord dat een bontje onder een goed passend zadel het zadel verkleind. En een bontje is geen optie voor een zadel dat niet goed past (een te groot zadel bontje eronder is die kleiner geen optie dus). Het is maar wat ik gehoord heb, zelf rijd ik op 1 pony met een gelpad (onder 't sjabrak)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 11:26

bontjes zijn 9 van de 10 x voor het uiterlijk,een bontje verkleint je zadel en als het al goed past is er helemaal geen bontje nodig.
een goede reden die ik nog zou kunnen bedenken is als tijdelijke oplossing,dat als hij bv. opgevuld moet gaan worden.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 13:05

Een zadel wat echt goed past, daar hoeft geen bontje onder!

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 14:09

Ik gebruik sinds kort ook een bontje onder het zadel van mijn fries, en merk toch echt wel verbetering.
Het zadel ligt goed, maar nu met het bontje eronder loopt ze toch iets lekkerder en meer ontspannen in haar rug.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 17:22

dan heeft je zadel ervoor waarschijnlijk toch minder goed gepast _Saida_

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 17:23

Ons zadel kan zonder shabrak.. maar voor de vuiligheid doen we er een dun shabrak onder.
Zonder ligt het ook pikobello.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 17:29

Zie inderdaad veel mensen met bontje rijden. Of het ook echt een nut heeft bij sommige weet ik niet ( het ziet er toch zo mooi uit). Bij die van mij moet er een gelleke onder. hij heeft een hoge schoft en zonder schuurt de schoft open ( het gelleke heeft een soort opening waardoor het mooi rond schoft valt)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 17:40

dan pas je zadel niet heb je een te lage boom, een zadel hoort zonder poespas op je paard te passen.
en niet te knellen, schuren, en duwen.

Als dat wel zo is, past je zadel ten alle tijden gewoon simpelweg niét.

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 17:40

dit heb ik ook een keer gelezen, dus ik zonder geredn, 2 weekjes ofzo, toen kreeg hij heel erge last van zijn rug, nu ik weer met rij niet meer

ik weet dat dan mijn zadel niet goed past, maar met bontje heeft hij nergens meer last van dus hou ik het zo.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 17:47

hij heeft veel schoftruimte als het zadel erop ligt. Iemand op stal heeft er ook ene met hoge schoft en die heeft er ook wel last van dat ze makkelijk openligt op de schoft. en haar zadel past goed. Is gewoon denk ik dat omdat die schoft zo hoog is. Hij was wel vermagerd en dan helpt dat gelleke ook goed ( ga geen twee zadels kopen, een voor als hij dikker is en een voor als hij dunner is), vooral door dat gat in het midden

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 17:48

Djulitaa : Tsja.. ik vind met een slecht passend zadel rijden gewoon not-done.
en dit komt wegens ervaring van een tijd terug.. wat zo'n 1 jaar geduurt heeft..

maargoed als hij met bontje 100% zeker goed ligt, moet je er lekker mee blijven rijden, jouw'n paard, jouw'n risico Lachen en wie weet gaat het gewoon goed.

Tempus :Als je paard steeds dikker en dunner is is er daar ook iets niet helemaal goed mee?
Ik zou het wel weten iig, dan maar 2 2ehands zadels die wél goedliggen.
Maar zoals k hierboven ookal tegen iemand anders zei, eigen risico, jouw'n paard Knipoog
en wie weet gaat het wel goed Haha!

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 17:54

hij schommelt altijd wel wat, maar de laatste tijd was hij weer meer mager geworden ( nu blijkt dat hij OCD heeft zou wel kunnen verklaren waarom hij vermagerd en verdikte zei veearts). Kan dus ook een tijdje niet meer rijden en als hij dan weer wat dikker wordt past me zadel weer goed. Die schoft maakt het vinden van het juiste zadel niet echt simpel ( tenzij zo een op maat laten maken, maar zoveel geld heb ik niet). Maar ja we zullen wel zien. Houd altijd zijn rug goed in het oog, dat hij geen last krijgt e.d.

Iris_Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 17:56

Mijn Fysio heeft juist aangeraden om wel met bontje te rijden!
en mijn zadel is 3 weken terug opnieuw opgevuld etc..

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 18:21

Ik ga binnenkort ook mijn 3 jarige merrie met een wollenchabrak rijden. Dus niet met een dekje/pad en een bontje maar alleen het wollenchabrak. Mijn paard is nogal gevoelig krijgt snel wondjes. En heeft twee maanden met een slecht passend zadel gelopen. Waar door het allemaal net even extra gevoelig geworden is. Ik heb inmiddels een aangepast zadel en de fysio is ook langs geweest. Voor de zekerheid ga ik nu dan wel met een wolletje rijden.

__Sanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 18:29

Ik rij zelf ook met een bontje onder m'n zadel. Als ik het niet doet krijgt ie schuurplekken op zn schoft. Nu nergens last van.
Ongetwijfeld past het zadel niet goed, want is natuurlijk niet goed dat ie schuurplekken krijgt als er geen bontje onder zit. Maarja het is mijn paard niet en heb ook het geld niet om een ander zadel te kopen.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 18:40

Bij ons was gisteren de zadelmaker, bij twee van ons raadde hij een bontje aan. Bij die van mij omdat het zadel voor wat te diep lag, met een bontje zou het wat omhoog komen en dan lag te goed (genoeg). Ik heb een jong paard en een wat ouder Stubben zadel. Ter zijner tijd komt er wel wat anders op, als ze uit bespierd is enzo. Een ander paard bij ons is heel groot met een hele hoge scherpe schoft, daar moest ook een bontje onder. Of dat ook voor tijdelijk was of niet weet ik niet.

In een oude Bit hebben ze die testen met kleuren met diverse onderleggers ook eens gedaan. Daar kwam het bontje als beste onderlegger uit en eigenlijk als enige goede. Gelpads en die schuine onderleggers kwamer er bijzonder slecht uit en zouden inderdaad knellen bij de schoft, dus die zal ik er nooit meer onder leggen. Ik denk inderdaad dat bij een supergoed liggend zadel je geen bontje nodig hebt en dan zou ik het ook niet doen. Dan kun je - in theorie - zelfs zonder sjabrak rijden en bij mijn op maat gemaakte zadels deed ik dat ook zo nu en dan, omdat je dan na het rijden precies kon zien aan de zweetplekken of het ook echt goed lag. Helaas is het perfecte zadel niet voor iedereen beschikbaar, of niet omdat je paard dat niet precies matcht of wegens financiele redenen.

__Sanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 21:03

Ohh het valt dus best mee een bontje!? Haha!