Slofteugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bibii

Slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 22:35

Ben sindskort op een nieuwe stal gekomen
met mijn nieuwe paard en me vriendinnen
er rijden hier veel mensen met slofteugel
wat is jullie mening over een slofteugel?

ik zelf vind een slofteugel niet echt goed.
ik kan het bijna alleen maar zien als een manier om je paard zijn hoofd laag te houden
door aan die teugel te trekken die hem dan beneden houd.

denk jij hieranders over?

sjorsie

Re: Slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 22:40

slofteugel op zich heb ik niets tegen het is alleen zo dat veel mensen wat te snel een hulpteugel als de slof gebruiken en hem dan niet goed gebruiken, lees te strak, ik rijd soms met slof als mijn paard erg druk is, maar zodra hij dan luistert laat ik de slof losser, alleen door mensen die dan maar blijven trekken krijgt de slof een slechte naam, maar dat is zo met alle hulpteugels en aparte bitten vind ik maar in de goede handen kunnen ze geen kwaad.

bibii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 22:42

ja dat klopt ook, maar dan ben ik zelf ook aan het rijden en dan zie ik mensen constant die slof strak houden. nooit even lekker ontspannen. en dan heb ik medelijden met zo'n paard. ik word zelf liever ook niet naar beneden getrokken. maar de slof is inderdaad niet verkeerd als je er mee om kan gaan en hem niet te strak houd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 22:42

De slofteugel kan hetzelfde soort hulpmiddel zijn als bijv. een martingaal of thiedeman (of een klein handje helpen bij 't verkrijgen van oprichting) en is dus niet per definitie een fout hulpmiddel . Maar als hij gebruikt wordt om het hoofd van je paard laag te houden is dat uiteraard niet goed- een bepaalde houding afdwingen heeft niets met de ontspanning van nageeflijkheid te maken.

Maar bibii, de mensen bij jou op stal gebruiken de slofteugel helemaal verkeerd als ze 'm gebruiken om het hoofd van het paard laag te houden. De slofteugel (wanneer hij tussen de benen aan de singel is bevestigt, en ik denk dat dat bij de mensen bij jou op stal het geval is? Lachen ) is bedoeld om het ver omhoog komen van het hoofd te begrenzen, niet om het hoofd omlaag te houden. Omdat je de teugel zelf in handen hebt kan je zelf bepalen hoe losjes of strak hij staat en hoe scherp (of niet) hij inwerkt en in gevallen dat het nodig is laten vieren of even iets strakker erbij pakken. De slofteugel hoort altijd losser te zijn dan je normale teugel, en wanneer hij aan de zijkanten van het zadel bevestigt is (niet tussen de benen) hoor je er rekening mee te houden dat je paard nog normaal kan buigen (het hele lichaam dus ook de nek) wanneer je stelling vraagt (bijv. op een volte), dus de buitenslofteugel altijd iets losser houden als dit anders niet gaat.

Verder vind je handige informatie op http://www.bokt.nl/wiki/Hulpteugels denk ik Lachen Een topic over de slofteugel is er trouwens al heel vaak geweest, gebruik de zoekfunctie en je vindt er een heeele hoop Haha!

bibii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 22:50

ja, hij is bij mij op stal bij vrijwel iedereen naar tussedebenen bevestigd. maar ja dan denk ik dat het slecht is maar dat weet ik nooit zeker natuurlijk, maar die mensen rijden ook nooit zonder de slof . ?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 22:53

wat voor soort stal is dat dan? je ziet het namelijk veel op handelsstallen. waarom? Geen idee! Gebruik hem zelf niet meer. Dacht vroeger ook dat je op die manier een paard wel wat bij kon brengen. Gestoord Ben hier helemaal op terug gekomen

_Daisy14_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 22:55

ik rij zelf ook af en toe met slof ik bevestig hem dan ook tussen de benen.
maar ik vind als een ruiter weet waar die mee bezig is kan het geen kwaad .
maar ze moeten niet denken van nou mijn paard wilt niet naar beneden lopen dus knup er een slof en trek hem even recht
jammer genoeg denken veel mensen er zo wel over

bibii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 23:00

ja mee eens hoor, dat het echt jammer is dat mensen zo denken. Nee hoor , geen handelsstal. De mensen zijn ook echt heel aardig , alleen hun rijkusten niet echt Haha!

ja ik ken ook een vrouw die rijd ook wel met slof alleen zo nu en dan , en die rijd ook niet verkeerd dan zie ik de slofteugel ook losjes hangen en het paard ontspant. maar ik zie ook soms paarden die letterlijk vastworden gezet. echt heel verkeerd. Boos!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 23:05

ik zou lekker dagelijks op m'n paardje gaan rijden zonder al die hulpteugels en ze laten zien dat je zonder die dure ondingen je paard nog beter kan laten lopen dan zij met hun slofteugeltjes. Haha!

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 01:35

Ik heb er geen probleem mee maar dan alleen als hij op de correcte wijze wordt gebruikt.. Want veel mensen dwingen hun paard er mee naar beneden terwijl het juist een aanmoediging moet zijn om zijn hoofd naar beneden te moeten brengen..

Dit zelfde geld voor bijvoorbeeld een goque

Maar zoals ze zeggen waar de rijkunst ophoud beginnen de hulpteugels Knipoog

Zelf heb ik ook wel ruime tijd met slof gereden en daar kom ik nu toch sterk op terug een slof kan gebruikte worden maar gebruik hem dan voor 1 of 2 dagen anders ga je zien dat het paard daarna vaak moeilijker wordt.. Zelf bevestigde ik de slofteugel aan de zijkanten..

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 08:44

Ik heb er ook 2x mee gereden. En dan echt als hulpmiddel. Ik heb een trekpaard. Die haar neus naar voren steekt en loeihard zonder stuur begon te rennen. Puur omdat ze net onder het zadel was en nog d'r evenwicht niet kon bewaren. Zo ben ik dus een keer met d'r onderuit gegaan. Dat is geen pretje. Heb dus 2x met slof gereden/ Tussen de benen vast gemaakt. En lekker losjes erbij gepakt. Zodra zei d'r neus naar voren stak kwam ze de slof tegen. Nu rij ik weer zonder en ze heeft de hint begrepen.

bibii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 16:34

ja , dat is dan goed. Oke , een paar keeer , voor je eigen veiligheid ook. als je paard begint te rennen is het ook niet fijn nee. dan begrijp ik het , maar laat je niet verlijden een vrouw bij ons. 2 jaar geleden werd dat paard plotseling heel druk ( toen ze nog zonder slof reed ) toen zei iemand eens, probeer eens de slofteugel. en daar is ze mee gaan rijden 1 maand en zei ze. zodra ik weer vertrouwen heb ik dat paaard ga ik weer zondre de slofteugel rijden. nu 2 jaar later. wat doet ze ? elke dag weer met de slofteugel. en ik denk niet omdat ze het vertrouwen nogsteeds niet heeft.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 11:05

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 13:16

Dankzij een slofteugel heb ik mijn paard weer aardig recht gekregen, als je er goed mee rijdt kan het je ook een hoop vooruit helpen. Als je het verkeerd gebruikt, kan je je paard goed verpesten. maar dat is met alles zo Ja

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:14

een slof hoeft helemaal niet zo verkeerd te zijn, rijd zelf ook wel eens met, en idd het aparte is dat vaak als mensen het woord slof horen dat er raar tegen op gekeken word, maar dan word er vergeten dat je een heel veel hulpteugels op een slechte manier kan gebruiken, met bijna elke hulpteugel zit wel een ''gebruiksaanwijzing'', het is net hoe de ruiter er mee rijd (dat is dus niet alleen met de slof zo.)....."slof is zo slecht'' maar als ie los hangt word er ook weer niks goeds over gezegd...

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:16

Een slof hoeft helemaal niet slecht te zijn, daar waar je de slofteugel goed gebruikt.
Loopt je paard constant op de slof, dat zie je aan dat de slof de hele tijd strak staat, ja dan kan het goed fout gaan, OF als je de slof te strak pakt.
Maar hou je de slof goed, trekt die strak daar waar je paard even omhoog komt of zo. Maar daar waar je paard goed loopt, voelt je paard er niks van en kan die gewoon lekker lopen zoals het hoort. Een slof is voor kleine correcties, niet om je paard in de krul te trekken.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:32

Solide schreef:
Een slof hoeft helemaal niet slecht te zijn, daar waar je de slofteugel goed gebruikt.
Loopt je paard constant op de slof, dat zie je aan dat de slof de hele tijd strak staat, ja dan kan het goed fout gaan, OF als je de slof te strak pakt.
Maar hou je de slof goed, trekt die strak daar waar je paard even omhoog komt of zo. Maar daar waar je paard goed loopt, voelt je paard er niks van en kan die gewoon lekker lopen zoals het hoort. Een slof is voor kleine correcties, niet om je paard in de krul te trekken.

Klopt, helaas zien de meeste mensen het toch echt als een ding om even gemakkleijk te kunnen rijden, of omdat ze zelf niet goed kunnen rijden, dan wordt ook vaak een slof (of wat anders) eraan geknoopt. Ik zie dit zelfs bij ponyruiters die in de les springen met zo'n slof. Of dit de bedoeling ervan is vraag ik mij dus af. Instructie vind dit overigens allemaal goed en als je hem erop aan spreekt zegt hij dat ze dat zelf maar moeten weten. Nou ja, zeg!

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:35

Je kan je paard goed de vernieling in helpen als je het verkeerd gebruikt.
Mijn paard kan ze dat heel goed afstraffen Nagelbijten / Gniffelen, 1x dacht iemand haar ook met slof te kunnen rijden en pakte deze dus ook meteen heel strak. Nou die heeft het geweten, liet daarna de slof het werk doen waar de slof voor bedoeld was en niet omdat het zo makkelijk is Haha!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:22

Zulke paarden zouden er meer moeten zijn! Haha!

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:27

Zammie schreef:
Zulke paarden zouden er meer moeten zijn! Haha!

Iedereen die het verkeerd gebruikt mag wel 2 minuten op mijn paard proberen Knipoog
Nee ik laat mijn paard niet in de krul trekken.

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:38

Ik wil er nog een klein dingetje aan toe voegen..
mocht je erover denken om met een slofteugel te gaan rijden.
gebruik hem, tijdens de les en vraag instructies. Overleg wat het beste is voor jou paard en de manier waarop jij de slof het beste kunt gebruiken.
Daarbij is het voor een paard vaak fijnder als je de slofteugel niet onder aan de singel bevestigd (dus voor zn borst). maar aan de zijkant van de singel.. (onder het zadel)
deze manier voorkomt, dat wanneer je de slof wat strakker wil vast pakken of een keer een ophouding wil maken, je je paard niet "over de kop" trekt.. En je trekt hem dus niet naar beneden, zoals in het eerste berichtje geschreven staat. Je belast op deze manier te veel de rug en het zadel blijft dan vaak niet stabiel op de juiste plaats van de rug van het paard liggen.
Een slof kan verkeerd gebruikt worden, zelf heb ik er een weekje of 3 mee gereden, onder instucties en mijn paard is er wel beter van geworden. Hij begrijpt nu beter welke houding hij moet aannemen tijdens het rijden, om zijn rug zo min mogelijk te belasten.
Na een tijdje nam ie deze houding uit zich zelf aan.
Ik gebruik de slof dus echt als hulpteugel, daar waar mijn gebreken liggen (die zelfs de beste ruiter heeft), heeft de slofteugel ze voor mij gecorriceerd. Op het moment dat mijn paard hier beter op liep, voelde ik hoe het moest zijn en wat ik moest doen om het daar te krijgen.
Samen met paard en instructice hebben we gezocht, naar hoe ik mijn paard daar kon krijgen.
Persoonlijk vind ik de slofteugel, geen teugel waar je altijd mee moet rijden. het is en blijft een "hulp"teugel en dus, denk ik, en tijdelijk gebruik middel..

Liefs Nicole

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:51

dan heb je geluk gehad met jouw instructeur. Zie het helaas te vaak voorkomen dat er maar wat mee gedaan wordt en ook vaak uit gemakzucht. Niet de tijd willen nemen om een paard lekker nageeflijk te maken maar meteen in de krul trekken. Zelf in de lessen wordt er niets van gezegd. Mensen rijden al jaren met de slof )en willen ook niet anders' aan zulke mensen zou ik geen les willen geven. Jij hebt hem gebruikt om er zelf door te verbeteren en dan is het goed dat je dat onder begeleiding doet. Hier heb je in de toekomst wat aan.

KirstenUna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:14

Hangt af van hoe veel je het gebruikt, en natuurlijk of je weet hoe je ermee om moet gaan.
En meningen blijven daar altijd over verschillen.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:31

Mijn mening is dat je best altijd een slofteugel om mag hangen, maar wel dat je hem gebruikt daar waar deze voor bedoeld is. Dus dan zou die bijna constant los moeten hangen en moet het paard de aanleuning vinden op de normale teugels en niet op de slofteugel.

brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:11

Solide schreef:
Mijn mening is dat je best altijd een slofteugel om mag hangen, maar wel dat je hem gebruikt daar waar deze voor bedoeld is. Dus dan zou die bijna constant los moeten hangen en moet het paard de aanleuning vinden op de normale teugels en niet op de slofteugel.

mee eens Lachen.