wat is veiliger rijden met een bijzetteugel of een martin ga

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

imsointoyou

wat is veiliger rijden met een bijzetteugel of een martin ga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 19:14

wat is veiliger rijden een bijzetteugel of een martingaal.

en welke heeft het meeste effect dat het paard niet zo hoog met zijn hoofd kan?"

Anoniem

Re: wat is veiliger rijden met een bijzetteugel of een martin ga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:18

Ik zou een martingaal gebruiken die hindert je paard niet als ie z'n hoofd normaal oudt Knipoog
Maar werk in als ie zijn hooft omhoog doet

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:20

Martingaal is zo veilig als wat in tegenstelling tot bijzetteugel.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:38

Ik lees in andere topic's dat je paard niet linksom wilt lopen, dan denk ik meteen aan een scheef paard, een scheef paard heeft waarschijnlijk ook rugproblemen en daardoor doet hij zijn hoofd omhoog dus met hulpteugels help je het echt niet. Ga je paard rechtrichten en kijk dan nog eens Knipoog

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:39

martingaal. werkt in als het paard zijn hoofd omhoog doet, voor de rest doet het niks en werkt het niet op een ongewenst moment in. bijvoorbeeld als jij je paard net lekker voor mekaar hebt.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:40

als dat wat Farouche zegt waar is. dan helpen hulpteugels inderdaad niet. dan zou je moeten gaan rechtrichten. op marktplaats staan er tegenwoordig vaak cursussen van. misschien is dat wat.

imsointoyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 21:03

aah ik weet het gewoon allemaal niet meer.. echt vreselijk..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:27

nooit maar dan ook nooit met bijzet rijden
bijzet is leuk voor aan de longe , maar met rijden is het een te grote belemmering, als een dier perongeluk zou struikelen hangen ze gelijk in de bijzet , vind het een veel te starre dwingende hulp voor onder het rijden
als het puur om hoofd omhoog gooien tegen te gaan is , ga dan voor een martingaal
om het paard naar beneden te rijden zul je toch rijtechnisch voor ontspannign moeten gaan zorgen
en hem aan het been en recht moeten krijgen , daar helpt geen bijzet of martingaal wat aan

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:43

ik ben het met draumpje eens dat bijzetteugels nooit een oplossing zijn voor het probleem en het paard meestal ook teveel belemmeren. daarbij worden ze meestal ook nog fout gebruikt. ik zeg niet dat jij dat doet, maar het komt wel erg vaak voor.

imsointoyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 21:47

ik heb hem nog niet gebruikt.. zal ik dan voor de martingaal gaan.. heeft die veel voordelen.. en kan je die ook voor het buiten rijden gebruiken..
bij een kennis van mij op hun manege hebben ze een elastiekje van de singel naar het bid lopen. deze kan ik alleen nergens vinden. is dit een soort nep martin gaal ofzo..

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:50

Waarschijnlijk word daar een stootteugel gebruikt. En als je zoveel problemen met je paard heb zal ik eerst een fysio of ostheophaat laten komen. En een zadelmaker die kijkt of je zadel wel goed ligt. Mocht dat allemaal goed zijn.
Zou ik een goed instructeur zoeken die je kan helpen met je probleem.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:08

draumpje schreef:
nooit maar dan ook nooit met bijzet rijden
bijzet is leuk voor aan de longe , maar met rijden is het een te grote belemmering, als een dier perongeluk zou struikelen hangen ze gelijk in de bijzet , vind het een veel te starre dwingende hulp voor onder het rijden
als het puur om hoofd omhoog gooien tegen te gaan is , ga dan voor een martingaal
om het paard naar beneden te rijden zul je toch rijtechnisch voor ontspannign moeten gaan zorgen
en hem aan het been en recht moeten krijgen , daar helpt geen bijzet of martingaal wat aan

Dat het een starre dwingende hulp is ga ik niet akkoord mee. Je moet je bijzet ook niet gaan aanspannen. Er hangen ook nog rubberen stukken aan dus die rekken goed mee. als ik hem (praktisch nooit) gebruik dan hangt hij gewoon door als het paard in een normaal ontspannen houding loopt. (en dat is dan laag). Het voorkomt alleen dat de paarden heel hoog met hun hoofd komen. Verder als je hem op een goede manier gebruikt zie ik er geen probleem in. (dus niet te los dat ze er met hun benen in kunnen komen, en niet te vast dat ze gedwongen gaan lopen.

Een martingaal vind ik pas echte ondingen. allemaal leuk als je paard netjes in de hand loopt en je hem enkel voor het springen gebruikt maar om gewoon te rijden, nooit eigelijk.

imsointoyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 22:16

wat helpt er wel dan.. een bijzet is niet goed en een martingaal ook niet. wat raadden jullie aan..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:18

Ik raad je aan een goede fysio naar je paard te laten kijken, en daarna privé les te nemen...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:19

gaat dit nu over dat zelfde paard waar je de problemen linksom mee hebt?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:23

imsointoyou schreef:
wat helpt er wel dan.. een bijzet is niet goed en een martingaal ook niet. wat raadden jullie aan..

Geen idee wat jouw probleem is dus ik weet ook niet wat beter is voor jou.
Ik gebruik de martingaal als ik naar buiten ga met mijn (sterke)paard. Ik heb dan net even meer controle als ze haar rug weg wil drukken( en dus haar hoofd omhoog brengt) om voortijdig huiswaarts te keren.... Bloos Verder doet een martingaal niks volgens mij. Ik ben huiverig voor rijden met bijzet en andere hulpteugels. Kan vervelend uitpakken als je paard erg in verzet komt!

imsointoyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 22:31

ja hetzelfde paard

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:38

imsointoyou schreef:
ja hetzelfde paard

ja sorry, nu breekt m'n klomp. Geen commentaar meer Boos!

imsointoyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 22:47

hoezo:S

imsointoyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 22:48

het is niet dat ik hem nu helemaal strak ga zetten,, ben gewoon op zoek naar wat ideeen..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 23:04

imsointoyou schreef:
het is niet dat ik hem nu helemaal strak ga zetten,, ben gewoon op zoek naar wat ideeen..

Dat je paard zijn hoofd omhoog doet en blijkbaar ook niet linksom wil, zou toch een belletje moeten laten rinkelen. En dat belletje hoort nu op vollume brandalarm: PIJN...

Laat een fysio/osteopaat/dierenarts (en t liefst allemaal) naar die rug kijken, naar de heupen, naar je hele paard. Laat een zadelmaker komen en je zadel controleren. Laat een tandarts komen en t gebit goed nakijken/bijvijlen. Laat een voedingsdeskundige eens goed naar je voerpatroon kijken, en direct de hoeveelheid weidegang meenemen. Zoek een goede, gediplomeerde instructrice komen, waat je een klik mee hebt en ga aan de slag...

Als je over een jaar nog zulke problemen hebt kun je aan een bijzetteugel gaan denken.

Tis maar een idee

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 23:19

Ik zou een fysio naar je paard laten kijken als ik jou was

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:00

ik ben het helemaal met vjestagirl eens. dit los je absoluut niet op met bijzetteugels. en wat jou paard nu doet, duidt echt op pijn. dat kan lichamelijk zijn maar het kan ook aan het zadel liggen. dus roep alles en nog wat bij elkaar en laat je paard van top tot teen onderzoeken en ook je zadel en het voedingspatroon.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:35

Ik zou als ik jou was mn paard ook helemaal laten controleren. Eerst medisch, dan fysio, tandarts. Eens helemaal laten losmaken. Daarna opbouwend gaan longeren en dit kun je wel met bijzet of pessoa doen. Veel langs beide kanten werken (dus zorgen dat je paard op beide kanten losgwerkt wordt). Veel cirkels, 8tjes,.... Dus telkens van de ene hand op de andere. het probleem hoef hier niet medisch te zijn. Je paard kan gewoon slechter zijn op een kant en als dit een tijdje duurt kan hij dus vast komen te zitten.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:38

Een bijzetteugel dwingt je paard haast naar beneden te gaan (natuurlijk hangt het ervan af hoe strak j'm zet) en is bovendien helemaal niet veilig met rijden . Kies dan maar voor een martignaal Ja. Alleen, heb je'm wel echt nodig? Wat doet je paard precies dan? Lachen