wat is de meerwaarde van een mexicaanse neusriem??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shera

wat is de meerwaarde van een mexicaanse neusriem??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 20:34

Bij onze nieuwe pony zat een hoofdstel met een mexicaanse neusriem. Mijn vraag: Heeft deze neusriem een bepaalde functie??

Lusitana

Re: wat is de meerwaarde van een mexicaanse neusriem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:48

Ja. Net als alle andere neusriemen is hij tegen het te ver openen van de mond (veel mensen vergeten trouwens dat de mond best iets geopend mag worden en doen neusriemen in de regel te strak). Bij het openen van de mond geeft het druk op de plek waar de riemen kruisen. Dit geeft meer druk en op een andere plek dan andere neusriemen. Hij zo ruim verstelbaar dat je dat drukpunt zelf kunt kiezen. Verder kan hij de wangen wat meer ruimte geven, dit kan prettig zijn bij een mondprobleem als een zwelling bij een kies ofzo. Er zijn paarden die op dit soort neusriemen beter gaan.
Overigens ben ik zelf een voorstander van zonder neusriem.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:33

Het is jammer dat je daar niet mee mag starten.
Ik rijd zelf ook met mexicaan omdat mijn paard van alles wondjes krijgt, en een mexicaan heeft vrij weinig raakvlakken en veroorzaakt dus geen wondjes. Hij staat vrij los afgesteld dus ze kan haar mond nog gewoon openen.
Verder werkt het niet veel anders in, een sperriem doet precies hetzelfde.

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:55

Ezumii schreef:
Het is jammer dat je daar niet mee mag starten.
Ik rijd zelf ook met mexicaan omdat mijn paard van alles wondjes krijgt, en een mexicaan heeft vrij weinig raakvlakken en veroorzaakt dus geen wondjes. Hij staat vrij los afgesteld dus ze kan haar mond nog gewoon openen.
Verder werkt het niet veel anders in, een sperriem doet precies hetzelfde.

Je mag er wel gewoon mee starten hoor.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:57

Alleen met springen toch? Dacht dat het met dressuur niet mocht??

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:03

Met dresuur ook, kijk maar eens in de regelementen.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:53

Ik bedoelde op het 'zonder neusriem' gedeelte van Lusitana, ik start zelf ook met mexicaanse neusriem dus ik ben me er van bewust dat dat mag Lachen

PauuwtJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:00

Ik heb zelf geen ervaring met Mexicaanse neusriem, maar bij CBR1 op mijn manege is mij verteld dat het absoluut alleen voor gevorderde ruiters is, omdat hij erg veel druk geeeft op de neus. En als je er té 'hard' aan trekt je paard er zelfs lichamelijke (neus:p)gevolgen mee kan hebben.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:25

PauuwtJee schreef:
Ik heb zelf geen ervaring met Mexicaanse neusriem, maar bij CBR1 op mijn manege is mij verteld dat het absoluut alleen voor gevorderde ruiters is, omdat hij erg veel druk geeeft op de neus. En als je er té 'hard' aan trekt je paard er zelfs lichamelijke (neus:p)gevolgen mee kan hebben.

Mag jij mij vertellen hoe je aan een neusriem kan trekken?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:23

oke, had zelf een topic geopend, maar die is op slot gegooid. Mijn vraag was dus hoe ik mijn paard nu het beste kan optomen. Het probleem is dat ie best heel fijn nageeflijk is, maar op concour zet hij zijn hengstenhals erop, en heb ik weinig te vertellen. Nu zeiden ze me dat ik mexicaanse neusriem moest gaan proberen. Op een passoa bit loopt ie super, maar dat mag nog niet in L1. Dus hulp en tips zijn erg welkom.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:30

een mexicaanse neusriem geeft meer ademvrijheid, omdat hij nergens op de tanden(kiezen) drukt. Daarom word hij zoveel bij het springen gebruikt.
Niets mis mee dus.MITST correct opgetoomt

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:32

oke, had zelf een topic geopend, maar die is op slot gegooid. Mijn vraag was dus hoe ik mijn paard nu het beste kan optomen. Het probleem is dat ie best heel fijn nageeflijk is, maar op concour zet hij zijn hengstenhals erop, en heb ik weinig te vertellen. Nu zeiden ze me dat ik mexicaanse neusriem moest gaan proberen. Op een passoa bit loopt ie super, maar dat mag nog niet in L1. Dus hulp en tips zijn erg welkom.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:38

een mexicaanse neusriem gaat niet bepaald werken in jou situatie. Een fabeltje is dat een mexicaanse neusriem heel scherp zou inwerken.Onzin dus, de druk is iets geconsentreerder op één plek. Die plek ligt dan wel hoger op de neus(minder pijnlijk) en drukt niet op de tanden. Dus dat compenseert genoeg Knipoog

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:41

hoi milly is die voor mij bedoeld? of voor ts-er?

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:42

potverdikkie schreef:

oei, oja, op jou Haha!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:44

Milly_ schreef:
potverdikkie schreef:

oei, oja, op jou Haha!

hi oke.

Tja, ik weet het niet meer nu, want op outdoors rent ie alleen maar hengstige merries, en heb ik niets meer te zggen

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:46

Dan kun je misschien beter maar even thuis blijven doortrainen, want zo breng je andere mensen en jezelf in gevaar.
Uiteindelijk verleg je het probleem alleen maar met scherpere bitten en neusriemen.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:53

Ezumii schreef:
Dan kun je misschien beter maar even thuis blijven doortrainen, want zo breng je andere mensen en jezelf in gevaar.
Uiteindelijk verleg je het probleem alleen maar met scherpere bitten en neusriemen.

Jip, klinkt logisch, maar helaas thuis doet ie het niet!
En thuis is ie M2 klaar. Nu nog op wedstrijden. En ik weet dat ik opzich het probleem niet moet gaan opzoeken met scherpere bitten etc, rij nu al 24 jaar, Z-springen L1 dressuur, maar dit probleem heb ik nog niet eerder gehad.
Heb inmiddels zo'n 300 paarden gereden, altijd met normale bitten en normale hoofdstellen, alleen nu zit ik even met handen in het haar.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:56

Ja ik neem je ook serieus hoor Knipoog , maar het is gevaarlijk om het terrein op te gaan als je je paard niet in de hand hebt.
En op stal thuis, staan daar geen merries om mee te 'oefenen' . Dus jouw paard in de bak, merrie buiten de bak bijvoorbeeld. En daar heel consequent mee zijn, dat hij bij de les moet blijven?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:06

Ezumii schreef:
Ja ik neem je ook serieus hoor Knipoog , maar het is gevaarlijk om het terrein op te gaan als je je paard niet in de hand hebt.
En op stal thuis, staan daar geen merries om mee te 'oefenen' . Dus jouw paard in de bak, merrie buiten de bak bijvoorbeeld. En daar heel consequent mee zijn, dat hij bij de les moet blijven?

Ja, dat heb ik dus ook al geprobeerd, en dat werkte eerst indd hel erg goed. Toen had ik wel even de slof erbij aan gedaan. Later ging het steeds beter. Kon redelijk normaal mijn proef rijden, zelfs met 3 andere merries erbij in.

Echter ik reed hem toen op een speelbit, en die mag niet in de dressuur. passoa gaat ook goed, maar mag ook niet. Niet in L1.

En ik ging weer op wedstrijd, en was weer helemaal mis. Heb hem nog geeneens gestart.
Zo zonde.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 20:58

Milly_ schreef:
een mexicaanse neusriem geeft meer ademvrijheid, omdat hij nergens op de tanden(kiezen) drukt. Daarom word hij zoveel bij het springen gebruikt.
Niets mis mee dus.MITST correct opgetoomt
Nog even over de optoming, is dit correct?
Afbeelding

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:01

Nee, de mexicaan hoort zeker 3/4 gaten hoger te zitten. Hij hoort hoog op de neus, waar ze meer druk kunnen hebben.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:05

Die mag idd een stukje hoger.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 21:07

Ezumii schreef:
Nee, de mexicaan hoort zeker 3/4 gaten hoger te zitten. Hij hoort hoog op de neus, waar ze meer druk kunnen hebben.

Volgens mij krijg ik dan het onderste riempje niet meer vast....
Misschien dat ik toch maar een 'gewone' gecombineerde neusriem moet halen. Mijn dochter is nog erg jong en onervaren en ik wil geen ongelukken door fout gebruik. Dit hoofdstel zat bij de pony, geen idee waarom ze hiermee gereden werd.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:10

Ezumii schreef:

inderdaad, net daarom dat beweerd word dat hij zo scherp inwerkt,omdat vele mensen hem veel te laag hebben zitten,de druk is op deze plek veel intenser.
Hij mag een heel stuk hoger.
Je kan de neusriem op drie verschillende plaatsen vergroten/verkleinen, dus je moet echt eerst even goed knutselen voor je hem op de juiste maat hebt Knipoog
Het is dus dat rondje dat hoger moet komen te zitten, die kan je ook wat verschuiven.
De meeste mexicaanse neusriemen hebben aan de zijkant ook van die metalen ringen, zorg dat die niet op de jukbeenderen schuren, kan wondjes geven...